Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Hoeveel) wil je werken ?


Ik werk 28, dat is top. 32 zou ik ook nog wel overwogen. 24 niet handig en 36 of 40 vind ik te veel.

Julali schreef op 23-07-2021 om 17:37:

[..]

Parttime werken op zich is niet zo erg. Genoeg vrouwen (en mannen) die met een pt-baan onafhankelijk zijn. Als je er maar van rond kunt komen, of in uren kunt opschalen mocht dat ooit nodig zijn.

Veel mensen kunnen meestal ook wel toe met minder, maar dat betekend wel veel aanpassingsvermogen. Zo heb ik bijvoorbeeld geen auto, kan wel, maar dan moet ik er een extra dag voor werken. Dat heb ik er simpelweg niet voor over. 

Meer tijd creëert ook weer ruimte voor andere zaken. Merk dat de behoefte van spullen kopen er totaal niet meer is om even die kortstondige rush of dat geluksmomentje te pakken. Een snelle duurdere maaltijd want drukdrukdruk enz. Dat zorgt voor meer financiële ruimte met minder inkomen. Het heeft eigenlijk ook wel wat overlap met ontspullen, en daarmee dus letterlijk en figuurlijk ruimte creëren. 

Fiorah schreef op 23-07-2021 om 17:39:

Ik werk 28, dat is top. 32 zou ik ook nog wel overwogen. 24 niet handig en 36 of 40 vind ik te veel.

Helaas zijn ze bij ons zo flexibel als een houten deur met werktijden. Ik zou graag 4x6 uur of 3 dagen 27 uur willen

Broodtrommel schreef op 23-07-2021 om 17:46:

[..]

Veel mensen kunnen meestal ook wel toe met minder, maar dat betekend wel veel aanpassingsvermogen. Zo heb ik bijvoorbeeld geen auto, kan wel, maar dan moet ik er een extra dag voor werken. Dat heb ik er simpelweg niet voor over.

Meer tijd creëert ook weer ruimte voor andere zaken. Merk dat de behoefte van spullen kopen er totaal niet meer is om even die kortstondige rush of dat geluksmomentje te pakken. Een snelle duurdere maaltijd want drukdrukdruk enz. Dat zorgt voor meer financiële ruimte met minder inkomen. Het heeft eigenlijk ook wel wat overlap met ontspullen, en daarmee dus letterlijk en figuurlijk ruimte creëren.

Dat kan, of je verdient met parttime uren nog steeds een mooi salaris. Ik heb eerst zes jaar gestudeerd. De afgelopen 10 jaar heb ik flinke sprongen gemaakt qua salaris. 

Zelfs met de 32 uur die ik nu maak zou ik goed rond kunnen komen (zonder mijn man). Meer uren werken is in mijn vakgebied altijd mogelijk, dus ook dat zou een optie zijn, maar echt nodig is het niet. 

Het is een heel verschil of je 16- 20 uur werkt en minimumloon verdient, of 32-36 uur werkt en hoogopgeleid bent. Niet elke pt - moeder is een afhankelijk partimeprinsesje 

Ik werk 32 uur, maar ik zou 24 verspreid over vier dagen eigenlijk ideaal vinden. Maargoed, ik vind het ook wel heel fijn dat ik nu veel kan sparen, extra kan aflossen, etc. Dus zolang ik nog energiek door het leven ga blijf ik 32 uur werken. Full-time zou ik geen zin in hebben. 

Mijn vriend staat er trouwens precies hetzelfde in, en we werken ook in dezelfde branche, met ongeveer hetzelfde salaris. Dus hier geen ingewikkelde emancipatoire kwesties. 

Julali schreef op 23-07-2021 om 17:37:

[..]

Parttime werken op zich is niet zo erg. Genoeg vrouwen (en mannen) die met een pt-baan onafhankelijk zijn. Als je er maar van rond kunt komen, of in uren kunt opschalen mocht dat ooit nodig zijn.

Een groter probleem vormen de moeders die helemaal thuis zijn (en blijven). Met een gat in je cv van 5-10+ jaar wordt het moeilijk om nog aan de bak te komen.

Wat maakt dat uit als je niet van plan bent om ooit nog te gaan werken.

Chupito schreef op 23-07-2021 om 16:47:

Mijn allereerste reactie op dit fijne nieuwe forum

Leuk topic dit. Ik was vooral benieuwd naar de reacties want die van mij is al jaren: ik zou heel graag niet meer werken, maar ja, daar heb ik het geld niet voor. Vroeger heb ik echt veel en hard gewerkt, soms 7 dagen per week en dan een paar weken lang. Ik werk nu 30 uur trouwens. Ik las dat watertoren niet meer hoeft te werken, heerlijk lijkt me dat zeg..

Ja, ik werk al 28 jaar niet meer en ik ben er echt gelukkiger door geworden.

watertoren schreef op 23-07-2021 om 19:18:

[..]

Ja, ik werk al 28 jaar niet meer en ik ben er echt gelukkiger door geworden.

Zou ik ook wel willen, maar helaas. Probeer wel af te schalen naar 3 dagen over anderhalf a twee jaar

watertoren schreef op 23-07-2021 om 19:18:

[..]

Ja, ik werk al 28 jaar niet meer en ik ben er echt gelukkiger door geworden.

nou ik zou er doodongelukkig van worden. 

Friezinnetje schreef op 23-07-2021 om 19:42:

[..]

nou ik zou er doodongelukkig van worden.

Waarom. Wil toch helemaal niet zeggen dat je niks doet ofzo? 

Ik vind mn werk nu leuk en vind het dus niet erg om 40 uur te werken (met af toen vakantie, dat wel en het liefst wat vaker dan nu). Als ik een dag per week vrij zou zijn, zou ik dingen missen op mn werk en ik wil juist alles meekrijgen! Dat komt ook doordat 40u echt de standaard is bij ons.
Maar wat ook meespeelt bij het “niet erg vinden” is dat ik weet dat ik nu extra spaar en beleg om later minder te hoeven werken. Als ik bijvoorbeeld een kind krijg al, wat hopelijk binnen twee jaar is. Ik werk dan met plezier nu nog wat meer. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

23-07-2021 om 20:08

Ik ben parttimer en zou in geval van nood nog steeds mijn eigen broek kunnen ophouden. 
Leuk om te lezen hoe iedereen het op zijn of haar manier doet. 

Ik ben nooit bang geweest om financieel afhankelijk te worden van mijn man omdat ik nooit bang ben geweest dat wij zouden gaan scheiden. Hij was het er ook helemaal mee eens dat ik stopte met werken, ook als er geen kind gekomen was. En stel dat ons huwelijk wel fout zou zijn gelopen. Dan had hij mij uit moeten kopen wat ons huis betreft en de helft van de spaarrekening en bezittingen waren dan van mij geweest. Ik zou dan weer wel moeten gaan werken. Dan zou ik zo een baan hebben in de horeca want 2 zaken hebben mij al een aantal keren gevraagd of ik daar wilde werken maar ik heb altijd nee gezegd. 

Uit moeten kopen bedoelde ik betreft ons huis.

Broodtrommel schreef op 23-07-2021 om 19:47:

[..]

Waarom. Wil toch helemaal niet zeggen dat je niks doet ofzo?

Werk op je eigen niveau, waar jaren van studie en het aanleren van vaardigheden voor nodig is om het überhaupt te mogen uitvoeren, is iets totaal anders dan zomaar iets doen voor de lol. Begrijp je echt het verschil niet?

Ook vind ik het belangrijk om iets te kunnen bijdragen aan het grotere geheel, alleen maar doen wat ik zelf leuk vind, als hobby, zou mij niet genoeg voldoening geven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.