Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Hoeveel) wil je werken ?


CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

19-07-2021 om 19:18

Julali schreef op 19-07-2021 om 19:07:

[..]

Je man weet het anders prima te combineren met zijn gezinsleven. Of heeft hij er veel moeite mee? Denkt hij wel eens aan het zoeken van een andere baan? Of het minderen in uren? Ouderschapsverlof opnemen?

Jazeker heeft hij er moeite mee. Bij een ziek kind doet hij bijv dag 2, en dat is altijd maar dan ook altijd reden voor conflict met de baas. 

Hij is al een aantal malen van baan geswitcht om deze reden. Twee keer zelf, maar als puntje bij paaltje komt dan gaat het toch overal binnen de sector hetzelfde! Dat kan echt niet meer, maar tegelijkertijd kan ik me ook inleven in de kant van de klant of patiënt. 

En hij is bij zijn vorige werkgever ontslagen omdat hij 1 dag in de week ouderschapsverlof wilde er bedrijfseconomische omstandigheden waren.

Het enige alternatief als je timmerman/metselaar etc bent is om zelfstandig te worden, maar dat moet je maar net liggen EN je moet de ruimte hebben om dat risico te nemen.

CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

19-07-2021 om 19:21

Voor mij is het echte antwoord dus op de vraag hoeveel wil je werken; ik wil (thuis)werken, 5 dagen per week, maar wel alleen schooltijden of savonds! Wie er een baan weet mag me tippen 

Julali schreef op 19-07-2021 om 18:30:

[..]

Wat zou jij doen als je zo'n baan had als je man? Ik had dat toen ik begin 20 was, maar no way dat ik daarmee door zou gaan, terwijl ik kinderen heb.

Ja, wij hebben flexibele banen, dat is een bewuste keuze geweest.

Je snapt zelf ook wel dat niet iedereen die keuze heeft neem ik aan.

Ik werk 36 uur (4x9). Dat is nu goed te doen omdat we nog steeds 100% thuiswerken.
Met reistijd zou ik liever naar 32 uur gaan. Als het uiteindelijk 50% thuis, 50% op kantoor wordt dan zou 36 uur ook nog gaan. Dan zou ik wellicht 4,5 dag gaan werken.

Ik heb gemerkt dat je een eerlijke verdeling qua huishoudelijke- en zorgtaken makkelijker kunt realiseren wanneer je allebei evenveel werkt. Het komt dan minder snel voor dat de één meer doet dan de ander (zonder dat die ander dat opmerkt).

Ik werk 36 uur (4x9). Al heel luxe vind ik zelf, heb ook wel 40 uur en ook 64 uur gewerkt maar dat was niks voor mij, niet voor lange periodes in elk geval. Als ik ooit genoeg verdien lijkt het mij super chill om zelfs nog een dag minder te werken, dus 27 uur. Dan heb je gewoon meer weekend dan dat je werkt, zeeën van tijd om te spenderen aan leuke dingen.🤩

alhambra schreef op 19-07-2021 om 22:23:

Ik werk 36 uur (4x9). Dat is nu goed te doen omdat we nog steeds 100% thuiswerken.
Met reistijd zou ik liever naar 32 uur gaan. Als het uiteindelijk 50% thuis, 50% op kantoor wordt dan zou 36 uur ook nog gaan. Dan zou ik wellicht 4,5 dag gaan werken.

Ik heb gemerkt dat je een eerlijke verdeling qua huishoudelijke- en zorgtaken makkelijker kunt realiseren wanneer je allebei evenveel werkt. Het komt dan minder snel voor dat de één meer doet dan de ander (zonder dat die ander dat opmerkt).

Dit! Zo werkt het echt. De overheid stimuleert het ook dat mensen hun zorg en arbeid eerlijker gaan verdelen. Door de nieuwe vaderschapsverlofregeling hopen ze dat de vader zo betrokken wordt dat hij ook minder gaat werken ipv dat de vrouw veel minder gaat werken. Gewoon beide 28-32. 

Ik werk gemiddeld 28 uur per week. De ene week kan dat 18 uur zijn, de week daarop 40. Het heeft voor en nadelen. 

3xscheepsrecht schreef op 19-07-2021 om 21:09:

[..]

Je snapt zelf ook wel dat niet iedereen die keuze heeft neem ik aan.

Maar heeft hij hier niet over nagedacht voordat hij kinderen kreeg? Want als je elke ochtend vroeg in een bus moet stappen en pas aan het einde van de dag wordt teruggebracht, hoe dacht hij dat dan te regelen met een baby erbij, of een klein kind dat totaal van hem afhankelijk is? 

Julali schreef op 20-07-2021 om 08:32:

[..]

Maar heeft hij hier niet over nagedacht voordat hij kinderen kreeg? Want als je elke ochtend vroeg in een bus moet stappen en pas aan het einde van de dag wordt teruggebracht, hoe dacht hij dat dan te regelen met een baby erbij, of een klein kind dat totaal van hem afhankelijk is?

Het soort werk wat je doet is niet altijd een keuze hè. Je doet een opleiding, naar vermogen en intelligentie, zoekt daarna een baan, bent blij als je in je onderhoud kunt voorzien, een aantal jaren later sticht je een gezin. Je doet mij een beetje teveel of alles in het leven maakbaar is.

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 08:50:

[..]

Het soort werk wat je doet is niet altijd een keuze hè. Je doet een opleiding, naar vermogen en intelligentie, zoekt daarna een baan, bent blij als je in je onderhoud kunt voorzien, een aantal jaren later sticht je een gezin. Je doet mij een beetje teveel of alles in het leven maakbaar is.

Ik ben het met je eens dat niet iedereen zomaar kan kiezen wat voor werk je doet. Maar verder zie ik het nou juist andersom. Een baan hebben waarbij zorgen voor je kind grotendeels echt onmogelijk is en er dus automatisch vanuit gaan dat je partner dat doet, dát is nou uitgaan van maakbaarheid van het leven. 

Julali schreef op 20-07-2021 om 08:32:

[..]

Maar heeft hij hier niet over nagedacht voordat hij kinderen kreeg? Want als je elke ochtend vroeg in een bus moet stappen en pas aan het einde van de dag wordt teruggebracht, hoe dacht hij dat dan te regelen met een baby erbij, of een klein kind dat totaal van hem afhankelijk is?

Ja want de mega flexibele banen waarbij je én je eigen uren inplant, én altijd vrij kunt nemen wanneer jij wilt, én een fijn salaris betaald waardoor je fijn kunt leven liggen ook echt voor het oprapen.

Heel fijn voor je dat jij het zo goed voor elkaar hebt en er zó goed over hebt nagedacht. Het leven is niet altijd maakbaar of zo ideaal als jij het wilt he. 

Ik heb jarenlang 40 uur gewerkt. Vervolgens ben ik 24 uur gaan werken en nu start ik bij een nieuwe werkgever waar ik 12 uur ga werken. Minder dan ik vooraf voor ogen had maar ik zie er ook heel veel voordelen van in. Ja ik ga minder verdienen maar financieel kunnen we dit hebben en wellicht gaat man nog wel wat meer werken. Ik krijg wat meer vrijheid en ik kom altijd tijd tekort dus met dar voor ogen lijkt 12 uur me best lekker.

Als ik geen kinderen had gehad dan was ik meer blijven werken maar met kinderen is 24 uur voor mij wel de max. 
Toen ik na mijn bevalling nog wat langer bij huis bleef was dat trouwens best fijn maar ik vond het ook heerlijk om weer aan het werk te kunnen gaan. Fulltime thuis zou dus ook weer niks voor mij zijn.

Bloem75 schreef op 20-07-2021 om 07:45:

[..]

Dit! Zo werkt het echt. De overheid stimuleert het ook dat mensen hun zorg en arbeid eerlijker gaan verdelen. Door de nieuwe vaderschapsverlofregeling hopen ze dat de vader zo betrokken wordt dat hij ook minder gaat werken ipv dat de vrouw veel minder gaat werken. Gewoon beide 28-32.

Ik vind het het allerbelangrijkste dat partners samen het eens zijn met de verdeling. Maakt niet uit hoe die verdeling is als je samen maar gelukkig bent met die verdeling. Mijn man vond het prima dat hij 36 uur werkte en dat ik stopte met werken. Financieel ging het goed en thuis liep alles op rolletjes en mijn man vond het fijn dat hij thuis niks hoefde te doen in de huishouding. 

Positivevibes schreef op 20-07-2021 om 09:42:

[..]

Ik ben het met je eens dat niet iedereen zomaar kan kiezen wat voor werk je doet. Maar verder zie ik het nou juist andersom. Een baan hebben waarbij zorgen voor je kind grotendeels echt onmogelijk is en er dus automatisch vanuit gaan dat je partner dat doet, dát is nou uitgaan van maakbaarheid van het leven.

Goed verwoord, zo denk ik er ook over. Ik verbaas me echt over het gemak waarmee sommige mensen kinderen krijgen, zonder dat ze ook maar nadenken over  hoe ze het gaan regelen en opvangen. 

Zeker niet alles is maakbaar, maar je zult toch echt moeten nadenken over de verantwoordelijkheden die komen kijken bij het ouderschap. 

Veel mensen hebben trouwens helemaal niet de keuze dat ze zo'n soort beroep kunnen uitoefenen en blijven uitoefenen, want er zal toch echt iemand voor je kind moeten zorgen. 

Dat je in een bus kunt stappen 's ochtends vroeg, nergens over na hoeft te denken en je kunt verschuilen achter dat je nu eenmaal weg bent met een bus en dus verder 0,0 voor je kind kunt doen de hele week, dat is een privilege. Maar weinig ouders kunnen zich dat permitteren, want je schuift daarmee alles op het bordje van anderen.

Regendrup. schreef op 20-07-2021 om 09:48:

[..]

Ja want de mega flexibele banen waarbij je én je eigen uren inplant, én altijd vrij kunt nemen wanneer jij wilt, én een fijn salaris betaald waardoor je fijn kunt leven liggen ook echt voor het oprapen.

Heel fijn voor je dat jij het zo goed voor elkaar hebt en er zó goed over hebt nagedacht. Het leven is niet altijd maakbaar of zo ideaal als jij het wilt he.

Zo'n baan hebben wij allebei niet. Hoe kom je daar bij? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.