Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Hoeveel) wil je werken ?


Eerder werkte ik 26 uur in de gehandicaptenzorg 
Toen er kinderen kwamen ben ik na 24 uur gegaan.
Als single moeder werk ik nu 18 uur in de ouderenzorg met hetzelfde loon als Toen ik 24 uur werkte (nachten)



Noem het onnozel maar met pensioen ben ik nog niet bezig. Wie zegt mij dat ik dit haal? Ik leef en werk ik het nu met heel veel tijd om de bij de kinderen te zijn. Financieel is het inleveren maarja dat is een keuze...

Als ze ouder en zelfstandiger zijn ga ik meer werken en ook weer meer verdienen

letterkoekje schreef op 19-07-2021 om 14:57:

[..]

Draceana, als je in België een (of meerdere) eigendommen (huis, appartement, bouwgrond, ...) hebt, dan weet je ook wel dat je nog wat op de snoepen hebt als je op pensioen gaat. Maar als ik rondom mij hoor, 90% van de mensen die dicht bij hun pensioen staan, hebben er geen idee van wat ze aan pensioengeld gaan krijgen. Natuurlijk, als je altijd (FT eventueel) gewerkt hebt, dan weet je dat je het niet met 800 euro moet doen, maar exact weten? Bitter weinigen.

[..]

Klopt, maar voor die maandelijkse lasten (ik neem aan dat je daarmee bedoelt wat wij 'afbetalingen' noemen) wordt je huis dan wel je eigendom.



Ja, maar dat hebben wij dus straks al voor elkaar, dat het volledig ons eigendom is. Vanaf dat moment kunnen we weer meer geld gaan beleggen, omdat we veel overhouden aangezien onze vaste lasten zoveel lager worden. 

Nu heb ik sowieso niet veel zorgen, want ik ben aangesloten bij een goed pensioenfonds en werk 32 uur per week, dus dat komt vast goed, maar ik wilde alleen laten zien dat er meer manieren zijn om te sparen voor je pensioen, behalve werk. 

Friezinnetje schreef op 19-07-2021 om 15:14:

[..]

Nee hoor. Ik werk in de zorg en werk 32 en heb collega's die 36 werken

Bij ons kan dat niet.

CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

19-07-2021 om 18:15

Julali schreef op 19-07-2021 om 08:30:

[..]

Mijn man en ik werken allebei 32 uur en onze kinderen gaan niet naar de bso. Ze worden dus altijd na schooltijd opgehaald door een van ons. Daarvoor hoef je echt niet de hele dag thuis te blijven.

De tijd dat de kinderen onder de 4 jaar zijn is maar zo kort, meestal een jaar of 7 bij meerdere kinderen. Als je dit afzet tegen de 45 jaar dat de meeste mensen werken, dan vind ik het bijzonder om al die jaren thuis te gaan zitten, terwijl je kinderen daar niet eens zijn.

Als je man werkt en genoeg verdient dan kan het praktisch gezien misschien, maar ik snap er de meerwaarde niet zo van. Die eerste paar jaren wel, maar daarna?

Je kinderen zitten op school, hebben hun eigen vrienden, hun eigen bezigheden en dan zit jij de hele dag thuis omdat je zo graag thuis voor hen wil zijn om alles mee te maken, maar wat maak je dan precies mee? Ze zijn er niet...

Maar dan hebben jullie wel heel flexibel werk?

Mijn man werkt in de bouw; dat betekent vroeg van huis en laat weer thuis, aan de andere kant van het land, samen met collega's in 1 bus dus een keer eerder stoppen of later beginnen is geen optie, en naar huis komen voor een ziek kind ook niet. 

Zelf werk ik in de zorg. Vastgestelde diensten, eveneens op vaste tijden waar niks aan te wijzigen valt. Minder werken kan altijd, maar je moet evengoed op je werkdagen om 7 uur aanwezig zijn.

De kinderen zitten alleen op school tussen half 9 en 2. Alle zwemles en typeles en weet-ik-veel-wat-nog-meer les is in de middag. De BSO in ons dorp is in de ochtend om half 8 open; te laat voor iedereen met dit soort "praktische beroepen".

Dus om de vraag te beantwoorden: ik ben mijn loopbaan fulltime begonnen (36 uur), naar 28 gegaan na het eerste kind, ondertussen hebben wij zoveel mogelijk bespaard en onze hypotheek afgelost zodat ik nog minder kon gaan werken want juist toen de kinderen naar school gingen werd het steeds moeilijker te behappen.

Nu werk ik er nog 16. Maar ik zie de meerwaarde zeker; als het kon nam ik vandaag nog definitief afscheid want wij zitten (met kinderen in de basisschoolleeftijd) nog steeds vaak in de knel qua planning. Zeker in tijden van corona, snotneuzen en schoolsluiting.

In een intramurale setting zijn er collega's die 34u werken in de zorg.
Ik werk in de thuiszorg en dan is max 28 en dan haal je dat niet eens puur uit route tijd maar heb je dus ook nog andere (kantoor)taken.
Anders is het niet te doen, zoveel gebroken diensten zou je dan moeten werken om aan uren te komen van fulltime. En dat is ook niet gezond. 

Zo weinig mogelijk. Ik heb meer te doen dan werk. Vermaak me prima, maar ja de schoorsteen moet branden. 

Ongeveer 2,5 jaar gelden van 36 naar 32 uur gegaan. Het doel is om over 2 jaar naar 3 dagen te gaan zo rond mijn 40e, zo tussen de 24 tot 26 uur per week

Ikbeginbijmezelf schreef op 19-07-2021 om 18:15:

[..]

Maar dan hebben jullie wel heel flexibel werk?

Mijn man werkt in de bouw; dat betekent vroeg van huis en laat weer thuis, aan de andere kant van het land, samen met collega's in 1 bus dus een keer eerder stoppen of later beginnen is geen optie, en naar huis komen voor een ziek kind ook niet.

Zelf werk ik in de zorg. Vastgestelde diensten, eveneens op vaste tijden waar niks aan te wijzigen valt. Minder werken kan altijd, maar je moet evengoed op je werkdagen om 7 uur aanwezig zijn.

De kinderen zitten alleen op school tussen half 9 en 2. Alle zwemles en typeles en weet-ik-veel-wat-nog-meer les is in de middag. De BSO in ons dorp is in de ochtend om half 8 open; te laat voor iedereen met dit soort "praktische beroepen".

Dus om de vraag te beantwoorden: ik ben mijn loopbaan fulltime begonnen (36 uur), naar 28 gegaan na het eerste kind, ondertussen hebben wij zoveel mogelijk bespaard en onze hypotheek afgelost zodat ik nog minder kon gaan werken want juist toen de kinderen naar school gingen werd het steeds moeilijker te behappen.

Nu werk ik er nog 16. Maar ik zie de meerwaarde zeker; als het kon nam ik vandaag nog definitief afscheid want wij zitten (met kinderen in de basisschoolleeftijd) nog steeds vaak in de knel qua planning. Zeker in tijden van corona, snotneuzen en schoolsluiting.

Wat zou jij doen als je zo'n baan had als je man? Ik had dat toen ik begin 20 was, maar no way dat ik daarmee door zou gaan, terwijl ik kinderen heb. 

Ja, wij hebben flexibele banen, dat is een bewuste keuze geweest. 

Sinds ik werk, werk ik 32 uur. Na de geboorte van onze tweede heb ik een jaar lang 24 uur gewerkt maar dat vond ik net iets te weinig. Nu werken mijn man en ik allebei gemiddeld 28 uur: de ene week 3 dagen, de andere week 4 dagen. Ideaal! Hierdoor hebben we nog maar twee dagen opvang nodig per week. Ik wil voorlopig niets anders meer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-07-2021 om 18:46

irmama schreef op 19-07-2021 om 18:10:

[..]

Bij ons kan dat niet.

Bij ons kan dat echt niet. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-07-2021 om 18:47

Friezinnetje schreef op 19-07-2021 om 15:14:

[..]

Nee hoor. Ik werk in de zorg en werk 32 en heb collega's die 36 werken

Nou bij ons in de zorg niet. Hoe ga je 36 uur werken dan met 4 uurs en 6 uurs diensten 

CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

19-07-2021 om 18:59

Julali schreef op 19-07-2021 om 18:30:

[..]

Wat zou jij doen als je zo'n baan had als je man? Ik had dat toen ik begin 20 was, maar no way dat ik daarmee door zou gaan, terwijl ik kinderen heb.

Ja, wij hebben flexibele banen, dat is een bewuste keuze geweest.

Ik heb net zo'n baan als hij. Alleen werk ik minder. Maar ik kan dus ook niet naar huis voor een ziek kind (totdat ik zelf een collega heb geregeld om me af te lossen), heb ook 0 flexibiliteit qua werktijden.

Als je lager bent opgeleid en een praktisch beroep hebt (en dat zijn er veel; in de zorg en bouw, maar ook transport en logistiek, supermarkt, vuilniswagen en vast nog meer), dan kan nu eenmaal niet iedereen flexibel werken. 

Ik zou een (figuurlijke) moord doen voor een kantoorbaan die deels van huis uit kan, maar heb niet de middelen (en dan heb ik het over meer dan alleen geld) voor een uitgebreid omscholingstraject.

Met terugwerkende kracht zou ik tegen mijn jongere ik zeggen, ten tijde van de beroepskeuze; nee!! Geen zorg/bouw/retail!! Dat is niet te combineren met een gezinsleven!! Maar zover dacht ik destijds nog niet na.

Ik werk 40 uur en als ik de Lotto zou winnen dan zou ik per direct mijn baan opzeggen 
Heb overigens wel super fijne collega's die ik ontzettend zou gaan missen. 
Maar denk dat ik 24 uur ideaal zou vinden mocht het financieel kunnen. Voor mij voldoende verbondenheid met het werk maar uiteindelijk wel meer vrije tijd dan werkdagen. 
Tot die tijd blijf ik maar 40 uur werken ben ik bang.

Ikbeginbijmezelf schreef op 19-07-2021 om 18:59:

[..]

Ik heb net zo'n baan als hij. Alleen werk ik minder. Maar ik kan dus ook niet naar huis voor een ziek kind (totdat ik zelf een collega heb geregeld om me af te lossen), heb ook 0 flexibiliteit qua werktijden.

Als je lager bent opgeleid en een praktisch beroep hebt (en dat zijn er veel; in de zorg en bouw, maar ook transport en logistiek, supermarkt, vuilniswagen en vast nog meer), dan kan nu eenmaal niet iedereen flexibel werken.

Ik zou een (figuurlijke) moord doen voor een kantoorbaan die deels van huis uit kan, maar heb niet de middelen (en dan heb ik het over meer dan alleen geld) voor een uitgebreid omscholingstraject.

Met terugwerkende kracht zou ik tegen mijn jongere ik zeggen, ten tijde van de beroepskeuze; nee!! Geen zorg/bouw/retail!! Dat is niet te combineren met een gezinsleven!! Maar zover dacht ik destijds nog niet na.

Je man weet het anders prima te combineren met zijn gezinsleven. Of heeft hij er veel moeite mee? Denkt hij wel eens aan het zoeken van een andere baan? Of het minderen in uren? Ouderschapsverlof opnemen? 

Broodtrommel schreef op 19-07-2021 om 18:19:

Zo weinig mogelijk. Ik heb meer te doen dan werk. Vermaak me prima, maar ja de schoorsteen moet branden.

Ongeveer 2,5 jaar gelden van 36 naar 32 uur gegaan. Het doel is om over 2 jaar naar 3 dagen te gaan zo rond mijn 40e, zo tussen de 24 tot 26 uur per week

Nouw....ik hoop het niet voor je dat de schoorsteen gaat branden 

(grapje)

Valdemar schreef op 19-07-2021 om 17:41:

[..]

Wat een leuke berichten schrijf je weer.

Echt? Of bedoel je het anders? Indien echt, dan bedankt! bedankt! 

Valdemar schreef op 19-07-2021 om 17:41:

[..]


Trouwens in België is het prima mogelijk om een inschatting te krijgen van je pensioen door de site mypension.

Daar heb je gelijk, ik ken die site en heb ze bekeken, maar toen wij ze raadpleegden om te zien: hoeveel is nu exact het bedrag dat ik op dit ogenblik zou krijgen aan pensioengeld, zagen wij dat niet staan. (Nochtans niet blond en mijn man ook niet!  )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.