Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Virtual desktops! Ergernis van mij, ik werk op opdracht dus bij wisselende klanten.
Soms krijg ik een laptop van de klant, dat is het makkelijkste. Maar momenteel gebruik ik mijn 'eigen' laptop en kan ik de helft van mijn meest gebruikte applicaties alleen draaien in een virtual desktop in een virtual desktop. Maar Teams kan alleen op de laptop zelf, dus twee niveaus hoger, want anders kan ie de camera en microfoon niet vinden. Maar dan wel alleen in een browser, want anders is het niet veilig. En elke 4 uur opnieuw authenticeren in ALLES met mfa. Ik ben 's ochtends zonder overdrijven een kwartier bezig met inloggen.

bij ons wordt windows 11 ook uitgerold. Ik nag / kan nog niet over, want dan functioneert een ander systeem waar ik (en filnk aantal collegas ook) mee werk.

Wij hebben nieuwe ipads op het werk.
Inloggen. Authenicatie. En dan breng je medicijnen naar een patiënt. Komt terug. Wéér inloggen. Enzenz. Reteirritant. Bovendien  moet je op elke ipad een account aanmaken. Ik probeer nu elke keer de ene te pakken die mijn account al kent. Kost zó veel tijd..

Authentificatie codes die enkel naar een mobiele telefoon gestuurd kunnen worden.
Op kantoor hebben we enkel vaste telefoons en niet alle collega’s willen hun privé mobiel ervoor gebruiken.
Dat vind ik hun goed recht hoor (maar is soms wel lastig).

KnorrendKitten schreef op 06-04-2025 om 07:07:

Authentificatie codes die enkel naar een mobiele telefoon gestuurd kunnen worden.
Op kantoor hebben we enkel vaste telefoons en niet alle collega’s willen hun privé mobiel ervoor gebruiken.
Dat vind ik hun goed recht hoor (maar is soms wel lastig).

Dan moet de werkgever ze maar een mobiel geven. Je moet als medewerker ook helemaal niet willen dat je werkgever toegang heeft tot jouw privé telefoon. Want vaak moet je ze dan ook het recht geven om alles te mogen resetten naar fabrieksstanden etc.

Sorry! Maar privé is privé ze hoeven niet te kunnen zien welke apps jij geïnstalleerd hebt toch?

We zouden allemaal wel wat kritischer mogen zijn op al die kleine lettertjes en toestemmingen die we geven. Daarom geen temu en tiktok hier. Ook niet voor de kinderen. 

Vrienden zijn zo ver dat ook Google volledig in de ban is. 

Ja, als je de handleiding niet even bekijkt wat van je verwacht wordt, kan je alles wel "onduidelijk" vinden, maar lees dat nou even en vraag niet de hele tijd vanalles wat je zelf ook kan vinden!

Auwereel schreef op 16-04-2025 om 14:53:

Ja, als je de handleiding niet even bekijkt wat van je verwacht wordt, kan je alles wel "onduidelijk" vinden, maar lees dat nou even en vraag niet de hele tijd vanalles wat je zelf ook kan vinden!

En vervolgens moet je een cheat sheet van 1 a4 maken want die handleiding is echt te lang. En dan wordt daar ook niet naar gekeken....

Gedoe want weer een regiebehandelaar weg. Waren net weer aan t opstarten. Zo niet leuk werken. 

Auwereel schreef op 16-04-2025 om 14:53:

Collega ‘D’: ‘Ja maar in de instructie staat zus en zus en zo, dus als je dat niet invult, kan ik daar geen oordeel over geven.’ ‘Nu was zus en zo niet van toepassing maar in zoveel detail gaat de instructie niet, dus dan kun je het ook gewoon even pragmatisch oplossen he, D.’ D: ‘Nou, ik ga het wel bespreekbaar maken in het werkoverleg.’ Ja goed idee, om een piepklein detail waar je ook even omheen kunt borduren, uitgebreid als issue in het werkoverleg te bespreken, terwijl we er al meer tijd besteed hebben aan de discussie erover, dan ik nodig had om de hele opdracht uit te voeren.

Ysenda schreef op 06-04-2025 om 09:10:

[..]

Dan moet de werkgever ze maar een mobiel geven. Je moet als medewerker ook helemaal niet willen dat je werkgever toegang heeft tot jouw privé telefoon. Want vaak moet je ze dan ook het recht geven om alles te mogen resetten naar fabrieksstanden etc.

Sorry! Maar privé is privé ze hoeven niet te kunnen zien welke apps jij geïnstalleerd hebt toch?

We zouden allemaal wel wat kritischer mogen zijn op al die kleine lettertjes en toestemmingen die we geven. Daarom geen temu en tiktok hier. Ook niet voor de kinderen.

Vrienden zijn zo ver dat ook Google volledig in de ban is.

Ehm, je hebt gelijk dat werknemers mogen weigeren hun eigen telefoon voor werkdoeleinden te gebruiken. Maar als je enkel een authenticatie code van je telefoon moet aflezen is dat echt niet hetzelfde als je werkgever toegang geven tot je telefoon, laat staan dat ie m dan op fabrieksinstellingen terug zou kunnen zetten of kunnen zien welke apps je geïnstalleerd hebt. 

Moosey schreef op 16-04-2025 om 22:29:

[..]

Ehm, je hebt gelijk dat werknemers mogen weigeren hun eigen telefoon voor werkdoeleinden te gebruiken. Maar als je enkel een authenticatie code van je telefoon moet aflezen is dat echt niet hetzelfde als je werkgever toegang geven tot je telefoon, laat staan dat ie m dan op fabrieksinstellingen terug zou kunnen zetten of kunnen zien welke apps je geïnstalleerd hebt.

Bij ons moet je om die code te te kunnen ontvangen een app installeren en de voorwaarde daarbij is dat het bedrijf de telefoon waarop de app geïnstalleerd wordt terug mag zetten naar fabrieksinstellingen.

Ik dank je de koekoek maar dat doe ik dus niet.

Nee, dat zou ik ook niet doen inderdaad. Bij mij moet ik op 1 systeem inloggen met een Authenticator-code die ik ook op mijn eigen telefoon genereer. Dat vind ik geen enkel probleem. 

Ik heb een authenticator-app, die heeft geen speciale machtigingen. Ik weet alleen niet meer of ik dat zelf heb uitgezet of dat het sowieso al niet nodig was.

Mijn werkgever heeft ook een alternatief voor mensen die hun telefoon niet willen gebruiken of gewoon geen smartphone hebben. De app is makkelijk maar dus niet noodzakelijk.

Peaches schreef op 05-04-2025 om 19:25:

Virtual desktops! Ergernis van mij, ik werk op opdracht dus bij wisselende klanten.
Soms krijg ik een laptop van de klant, dat is het makkelijkste. Maar momenteel gebruik ik mijn 'eigen' laptop en kan ik de helft van mijn meest gebruikte applicaties alleen draaien in een virtual desktop in een virtual desktop. Maar Teams kan alleen op de laptop zelf, dus twee niveaus hoger, want anders kan ie de camera en microfoon niet vinden. Maar dan wel alleen in een browser, want anders is het niet veilig. En elke 4 uur opnieuw authenticeren in ALLES met mfa. Ik ben 's ochtends zonder overdrijven een kwartier bezig met inloggen.

Been there done that got the t shirt.

Ik mag MFA voor iedere actie doen die ik wil doen. Pc opstarten? Wachtwoord. VPN connectie? Wachtwoord en MFA. Mail? MFA. Teams? Wachtwoord en MFA. Bijna iedere site die je gebruikt binnen het bedrijf? Wachtwoord en MFA. Naar 1 van je 4 remotes? MFA en 2x een wachtwoord, als je mazzel hebt. Als je pech hebt 4 wachtwoorden en 1 MFA. Naar de front end? MFA. Naar de wc? Welkom terug, graag een MFA voor alles waar je op dat moment op ingelogd was.

Ik krijg er een kindje van. Leuk voor managers die de hele dag niks anders doen dan naar Excelletjes en Word bestandjes kijken, terror voor iedereen die ook maar iets wil van een systeem of interne site.

Collega's die werk naar je proberen af te schuiven. Hoe moeilijk kan het zijn als je (terecht!!!)  wordt gevraagd om even een meeting in te plannen?!?! Nee, dan toch proberen af te schuiven...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.