Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Ysenda
26-01-2024 om 16:08
MMcGonagall schreef op 26-01-2024 om 15:58:
[..]
Ja leuk maar als ik thuis werk weet ik graag van tevoren wanneer ik in beeld moet komen. Niet iedereen hoeft me te zien in mijn oude vest en/of make-uploos met ongekamd haar.
Zo lang je aan het werk bent is dat toch altijd een optie, er kan altijd iets urgents zijn waarvoor je bijgeschakeld wordt, of een klant die belt.
MMcGonagall
26-01-2024 om 16:14
Ysenda schreef op 26-01-2024 om 16:08:
[..]
Zo lang je aan het werk bent is dat toch altijd een optie, er kan altijd iets urgents zijn waarvoor je bijgeschakeld wordt, of een klant die belt.
Dat is wel eens gebeurd, maar dan zeg ik dat ik er met 10 minuten bij ben. Klanten bellen sowieso niet met beeld.
Ysenda
26-01-2024 om 16:17
MMcGonagall schreef op 26-01-2024 om 16:14:
[..]
Dat is wel eens gebeurd, maar dan zeg ik dat ik er met 10 minuten bij ben. Klanten bellen sowieso niet met beeld.
Nou 10 minuten als je bijgeschakeld wordt die hebben wij echt niet, dan moet je echt gelijk aan staan en in het onderwerp mee. En nog scherp zijn ook want ze trekken je niet voor niets bij het gesprek.
Peaches
26-01-2024 om 16:21
Als ik thuis werk (of eigenlijk altijd tenzij ik ziek ben), zorg ik er gewoon voor dat ik er fatsoenlijk uitzie. Hoeft niet zoals op kantoor, maar gewoon haren gekamd, tanden gepoetst en aangekleed zonder vlekken en gaten.
noas_1993
26-01-2024 om 16:21
Ysenda schreef op 26-01-2024 om 16:08:
[..]
Ja, maar vroeger was dat dus zonder beeld
Ik heb ook zo'n collega die onaangekondigd beeldbelt, hoeft voor mij ook niet persé.
inderdaad het nog ongekamde haar, mijn badjas die ik nog aan heb ivm kou of een hemd in de zomer. Hoeven collega's niet te zien
En ook hier zal wel commentaar op komen, maar je zit thuis hoor..
Egel.
26-01-2024 om 23:27
De opkomst van het beeldbellen vind ik persoonlijk gewéldig! Ik meen het! Vanaf de coronatijd hebben we ons dat op mijn werk allemaal vlug eigen gemaakt. En inderdaad: als ik thuis werk, werk ik ook, en ik kan altijd ge(beeld)beld worden dus ik zie er min of meer fatsoenlijk uit. Dat wil zeggen: in de winter is het vaak erg koud op mijn werkkamer, en hang ik bovenop mijn normale kleding nog een kamerjas, of sla een deken om. Zodra ik gebeld wordt, gooi ik die af en neem ik op.
En in de zomer andersom: het kan zo stikheet zijn dat ik slechts in een flinterdun hempje zit, mijn bh ook heel goed zichtbaar half eruit. Maar er ligt een bloesje of t-shirtje klaar voor als iemand belt.
En als er een reden is dat ik even écht niet in beeld wil, dan neem ik op met camera uit en zeg: ja sorry, ik was nog niet helemaal klaar maar wilde toch opnemen, dus even zonder beeld hoor.
Ik vind het opmerkelijk dat ik hier lees dat het beeldbellen na corona nog een issue is.
Zo fijn om met mensen te praten die je ziet. Het maakt niet eens veel uit met elkaar in één kamer tegenover elkaar staan. Je krijgt de mimiek erbij.
Als je er niet van houdt is het lijkt mij ook niet verplicht, dan neem je toch op zonder camera?
Poezie
27-01-2024 om 15:51
Ik vind beeldbellen echt vreselijk, helemaal als dat met collega's zou moeten.
Als het beeld nou mooi of interessant zou zijn kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar dat is het nooit.
Ysenda
27-01-2024 om 18:33
Rockstar schreef op 27-01-2024 om 17:14:
Ik heb nooit mijn camera aan tijdens Teams meetings.
Dat is bij ons echt not done en krijg je ook terug gekoppeld bij je bila's en beoordeling.
Komt misschien ook doordat wij zo internationaal zijn dat directe collega’s van je (zelfde manager) op verschillende continenten zitten. Alleen op die manier krijg je nog sociale cohesie binnen de verschillende teams.
Peaches
27-01-2024 om 18:41
Ysenda schreef op 27-01-2024 om 18:33:
[..]
Dat is bij ons echt not done en krijg je ook terug gekoppeld bij je bila's en beoordeling.
Komt misschien ook doordat wij zo internationaal zijn dat directe collega’s van je (zelfde manager) op verschillende continenten zitten. Alleen op die manier krijg je nog sociale cohesie binnen de verschillende teams.
Misschien, maar ook bij mijn huidige totaal niet internationale werkgever zet iedereen gewoon de camera aan. Op uitzonderingen na als een heel slechte verbinding oid. Zonder goede reden je camera niet aanzetten wordt als onbeleefd gezien. Zo voel ik dat ook. Alsof je zit te gluren.
noas_1993
27-01-2024 om 21:18
Peaches schreef op 27-01-2024 om 18:41:
[..]
Misschien, maar ook bij mijn huidige totaal niet internationale werkgever zet iedereen gewoon de camera aan. Op uitzonderingen na als een heel slechte verbinding oid. Zonder goede reden je camera niet aanzetten wordt als onbeleefd gezien. Zo voel ik dat ook. Alsof je zit te gluren.
Bij elke collega mijn camera aan moeten zetten zou ik eerder als gluren zien. Even kijken of ik wel echt aan het werk ben en hoe ik er bij zit
Een ingeplande meeting is prima, maar liever niet spontaan beeldbellen
Ysenda
27-01-2024 om 21:29
effe nieuwsgierig: voor de genen die de camera liever niet asn hebben, hoeveel van jullie werktijd zijn jullie in overleg, en hoe veel daarvan met externen?
Van mijn 32 uur zit ik er zeker 20 in overleggen of wordt ik bijgeschakeld. Van die 20 ongeveer de helft met externen. Klanten, leveranciers, productie locaties.
Poezie
28-01-2024 om 00:41
Ysenda schreef op 27-01-2024 om 21:29:
effe nieuwsgierig: voor de genen die de camera liever niet asn hebben, hoeveel van jullie werktijd zijn jullie in overleg, en hoe veel daarvan met externen?
Van mijn 32 uur zit ik er zeker 20 in overleggen of wordt ik bijgeschakeld. Van die 20 ongeveer de helft met externen. Klanten, leveranciers, productie locaties.
Overleggen gebeuren bij ons grotendeels IRL.
Ysenda
28-01-2024 om 08:30
Poezie schreef op 28-01-2024 om 00:41:
[..]
Overleggen gebeuren bij ons grotendeels IRL.
Dat wordt bij ons wel lastig, mijn collega’s zitten niet bij mij op locatie. Van mijn directe team van 10 hebben er 5 dezelfde standplaats als mij, 1 zit in een andere provincie, 1 zit in een land in Europa, 1 zit in Azië, 1 in Australië en 2 in de US op 8 uur rijden van elkaar.
En dan de mensen met wie ik verder direct samen werk kunnen bij mij op de locatie zitten maar dan wel 10 minuten lopen verder in een ander gebouw, maar de meesten niet in Nederland.
Wij doen daarom zelfs koffiebreaks online als er wat te vieren valt.
MidasWolf
28-01-2024 om 09:53
MMcGonagall schreef op 23-01-2024 om 21:49:
Als je wilt voorbespreken doe ik dat liever op vrijdagmiddag om 17 uur dan maandagochtend om 08.30 uur.
Ik liever andersom, vrijdagmiddag ben ik minder scherp en eventuele input uit het voorgesprek kan je direct meenemen in de bespreking zelf.