Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

rooiekater schreef op 28-12-2022 om 06:18:

lientje ik herken je verhaal volledig werk op een somatische afdeling en veel personeel te kort. Soms kunnen ze niet eens een gediplomeerde vinden dan moet er dus iemand van een andere afdeling komen om pillen te delen. En dan hoop je maar dat er niks gebeurd.
En dan is er bij ons nog een covid uitbraak gaande.

Hier mag je de laatste 2 weken van het jaar nooit vakantie nemen. Maar blijkbaar leidinggevende wel. Die mag ze het nieuwe jaar komen uitleggen waar het verschil zit.

En ik hoor deze verhalen ook van vriendinnen

Het is idd overal hetzelfde. Maakt ook niet uit voor welke organisatie je werkt.

En bij ons gaat het meestal goed gelukkig.

Maar af  en  toe  loopt het spaak. En als je dan een makkelijke  manager hebt, ben  je dubbel de sigaar

lientje69 schreef op 28-12-2022 om 06:25:

[..]

Het is idd overal hetzelfde. Maakt ook niet uit voor welke organisatie je werkt.

En bij ons gaat het meestal goed gelukkig.

Maar af en toe loopt het spaak. En als je dan een makkelijke manager hebt, ben je dubbel de sigaar

Het begint bij ons nu wel meer dan spaak te lopen. Maar het komt ergens in de loop van de dag weer zn pootjes terecht. 

Maar er komt een moment en dan gaat het niet goed en wie zn verantwoordelijk is het dan? 

Wat raar dat je leidinggevende geen achtervang heeft geregeld voor calamiteiten! Ik ben niet anders gewend dan dat iedereen een overdracht schrijft en achtervang regelt. (Kantoor) In jullie geval is dat helemaal cruciaal.

Poezie schreef op 28-12-2022 om 11:40:

Wat raar dat je leidinggevende geen achtervang heeft geregeld voor calamiteiten! Ik ben niet anders gewend dan dat iedereen een overdracht schrijft en achtervang regelt. (Kantoor) In jullie geval is dat helemaal cruciaal.

nou dit idd. 

En Lientje, ik zou dit zeker hoger op spelen. Hebben jullie ook iets van Melding in de zorg? Daar zou ik elke dienst een melding in maken, zodat het ook verder bekend wordt. "we" zijn in de zorg altijd heel goed om alles maar op te lossen, maar je schiet er niets mee op. Dat zie je al aan de opmerking van je manager: Hebben jullie het opgelost? En tuurlijk je wil het allerbeste voor je bewoners, maar het houdt een keertje op. Tot nu toe is er niets gebeurt, maar als dat wel gebeurt, dan wil je niet verantwoordelijk zijn. 

ik ben vooral (misschien niet eens) verbaasd dat iemand zo gaat lopen redderen. Dat is toch echt wel een inherent aan de branche, liever klagen en in een slachtofferrol dweilen met de kraan open, dan gewoon een grens stellen. Je moet gewoon weigeren om daar in je eentje te gaan staan. Dan stuur je desnoods een mail aan het bestuur of je loopt voor je dienst de directiekamer in, of HR gaat maar bellen voor een uitzendkracht. Zonder back-up moet je gewoon niet aan het werk gaan, ook niet even.

MMcGonagall schreef op 28-12-2022 om 12:06:

ik ben vooral (misschien niet eens) verbaasd dat iemand zo gaat lopen redderen. Dat is toch echt wel een inherent aan de branche, liever klagen en in een slachtofferrol dweilen met de kraan open, dan gewoon een grens stellen. Je moet gewoon weigeren om daar in je eentje te gaan staan. Dan stuur je desnoods een mail aan het bestuur of je loopt voor je dienst de directiekamer in, of HR gaat maar bellen voor een uitzendkracht. Zonder back-up moet je gewoon niet aan het werk gaan, ook niet even.

het eerste is heel makkelijk gezegd, maar je wil je bewoners niet de hele dag in bed laten liggen, geen medicatie geven. Maar je moet er idd wel melding van gaan maken, want anders verandert het nooit

lientje69 schreef op 28-12-2022 om 06:10:

[..]

Door me ziek te melden terwijl ik dat niet ben, breng ik de mensen pas in gevaar... voor toezicht zet ik de deur vsn de andere huiskamer wel open. Did moet er dan maar2 doen. Desnoods samen met de secetaresse( hoop wel dat die ook geen vrij heeft)

En verder zie ik het zo wel

En daarmee maak je het jouw probleem en niet dat van de organisatie. Wat begrijpelijk is maar niet het juiste signaal. 

Dit moet je ook als afdeling aanpakken, ik zou het zeker op het afdelingsoverleg elke keer inbrengen tot het opgelost is. Haak de OR aan, haak het management aan. Vaak blijken die helemaal niet op de hoogte van de afwezigheid van back-ups en contacten tijdens vakantieperioden. 

Haak de kaderleden van de vakbonden aan die weten ook doe paadjes lopen. Daarom is lidmaatschap van een vakbond zo belangrijk. Samen kun je dingen veranderen, maar door steeds de hete aardappel maar te slikken veranderd er niets, want blijkbaar vinden jullie dit acceptabel.

Wat MMcGonagall ook al zegt het lijkt branche eigen te zijn. In de industrie gebeurt dit niet. En als het wel gebeurt zitten we in de hoogste boom te roeren tot we hebben wat we nodig hebben.

Ysenda schreef op 28-12-2022 om 12:42:

[..]

En daarmee maak je het jouw probleem en niet dat van de organisatie. Wat begrijpelijk is maar niet het juiste signaal.

Dit moet je ook als afdeling aanpakken, ik zou het zeker op het afdelingsoverleg elke keer inbrengen tot het opgelost is. Haak de OR aan, haak het management aan. Vaak blijken die helemaal niet op de hoogte van de afwezigheid van back-ups en contacten tijdens vakantieperioden.

Wat MMcGonagall ook al zegt het lijkt branche eigen te zijn. In de industrie gebeurt dit niet. En als het wel gebeurt zitten we in de hoogste boom te roeren tot we hebben wat we nodig hebben.

Maar in de industrie heb je niet met bewoners/cliënten te maken. Dan wordt mss iets niet afgemaakt, jammer dan. Maar je laat toch niet je bewoners in bed liggen, mss incontinent, geeft ze geen medicatie? hoe zou jij reageren als dat bij je ouders/zus/familie gebeurt? 

Je kunt aan de reacties precies zien, wie er niet in de zorg werkt.... 

Ysenda schreef op 28-12-2022 om 12:42:

[..]

Ik werk zelf bij de overheid, maar als wij een opdracht krijgen die risico’s met zich meebrengt, wordt van ons verwacht dat we dit aankaarten en weigeren de opdracht in de huidige vorm aan te nemen. Je stuurt een brandweerman ook niet de ladder op met de boodschap dat er vandaag even geen brandwerende pakken zijn of dat om 11 uur degene die het water bijvult afwezig is.

Dat er in dit geval kwetsbare mensen mee gemoeid zijn, is geen reden om dan maar jezelf in gevaar te brengen. Dat is juist regel 1 bij elke vorm van hulpverlening, zorg voor je eigen veiligheid. 

MMcGonagall schreef op 28-12-2022 om 12:51:

[..]

Ik werk zelf bij de overheid, maar als wij een opdracht krijgen die risico’s met zich meebrengt, wordt van ons verwacht dat we dit aankaarten en weigeren de opdracht in de huidige vorm aan te nemen. Je stuurt een brandweerman ook niet de ladder op met de boodschap dat er vandaag even geen brandwerende pakken zijn of dat om 11 uur degene die het water bijvult afwezig is.

Dat er in dit geval kwetsbare mensen mee gemoeid zijn, is geen reden om dan maar jezelf in gevaar te brengen. Dat is juist regel 1 bij elke vorm van hulpverlening, zorg voor je eigen veiligheid.

verkeerde vergelijking... 

Friezinnetje schreef op 28-12-2022 om 13:06:

[..]

verkeerde vergelijking...

Nou nee. De kern van het verhaal is dat je geen werkzaamheden moet aangaan waarvan je weet dat de risico’s voor jouw rekening zijn, als er niet aan de voorwaarden vanuit de organisatie is voldaan. Denk je echt dat de organisatie die bewoners de hele dag in bed laat zonder medicijnen, als Lientje zegt dat ze er in haar eentje niet aan begint?

MMcGonagall schreef op 28-12-2022 om 13:14:

[..]

Nou nee. De kern van het verhaal is dat je geen werkzaamheden moet aangaan waarvan je weet dat de risico’s voor jouw rekening zijn, als er niet aan de voorwaarden vanuit de organisatie is voldaan. Denk je echt dat de organisatie die bewoners de hele dag in bed laat zonder medicijnen, als Lientje zegt dat ze er in haar eentje niet aan begint?

aangezien er niemand aanwezig is bij wie ze haar beklag moet doen, zal dat dan ws het gevolg zijn. 

En tuurlijk slaat je vergelijking nergens op, want ook bij Lientje zijn de middelen er wel, alleen het personeel niet. 

Friezinnetje schreef op 28-12-2022 om 12:49:

[..]

Maar in de industrie heb je niet met bewoners/cliënten te maken. Dan wordt mss iets niet afgemaakt, jammer dan. Maar je laat toch niet je bewoners in bed liggen, mss incontinent, geeft ze geen medicatie? hoe zou jij reageren als dat bij je ouders/zus/familie gebeurt?

Je kunt aan de reacties precies zien, wie er niet in de zorg werkt....

Toen mijn zus nog in de zorginstelling woonde (ze is er 10 jaar geleden overleden) gaven wij dit ook aldoor aan aan het personeel, dat ze samen de vuist moesten maken. Want omdat zij zich steeds in alle bochten wringen, goed bedoeld, houden ze het zelf in stand.

En dat ze die vuist samen met de mantelzorgers moeten maken bijvoorbeeld. 

En idd, dat de veiligheid van personeel en bewoners op deze manier in het geding is duidelijk. Wat als dat 1 personeelslid te maken krijgt met een agressieve bewoner en daarbij gewond raakt? 

Het is echt branche eigen, te vrouwelijk gedrag, steeds die hete aardappel slikken tot je er zelf aan onder door gaat. 

Friezinnetje schreef op 28-12-2022 om 13:19:

[..]

aangezien er niemand aanwezig is bij wie ze haar beklag moet doen, zal dat dan ws het gevolg zijn.

En wie is daar verantwoordelijk voor? Niet Lientje maar de organisatie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.