Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Jillz schreef op 22-12-2022 om 08:28:

Werklunches met assortiment broodjes. Dat je dan doorgeeft dat er dieetwensen zijn en dat er dan een mand vol broodjes wordt geleverd zonder toelichting wat het is. Waardoor mensen met dieetwensen zoals vegetariërs eerst alle broodjes moeten openvouwen of collegas moeten vragen of het humus of zalmsalade is. En vaak dan uiteindelijk uit veiligheid alleen het broodje kaas durven te pakken. Ik vind het zo ongastvrij. Hoe moeilijk is het om een lijst mee te leveren met welke broodjes er zijn, dan is het simpel te herkennen wat wat is. Al zo vaak gevraagd aan de secretaresse, maar het eindigt altijd weer hetzelfde.

En de grap van alles is, dat mensen die over algemeen alles lustte het eerst grijpen naar de vlees vrije broodjes. En degene die vegetarisch zijn of gewoon liever geen vlees eten, het moeten doen met de veel te zouten soep waar je niet eens van weet wat er allemaal inzit. Want tja waarom zou je erbij zetten om welke soep het gaat.

Zeesterretje schreef op 27-12-2022 om 20:23:

[..]

En de grap van alles is, dat mensen die over algemeen alles lustte het eerst grijpen naar de vlees vrije broodjes. En degene die vegetarisch zijn of gewoon liever geen vlees eten, het moeten doen met de veel te zouten soep waar je niet eens van weet wat er allemaal inzit. Want tja waarom zou je erbij zetten om welke soep het gaat.

Ik organiseer binnenkort weer een grotere bijeenkomst waarbij ik gewoon geen broodjes regel. Dat is altijd gedoe, mensen willen geen vlees of kaas, of boter of halal. Ik ga dus met het restaurant afspreken dat iedereen zelf zijn lunch mag pakken en dan declareer ik zelf de kosten wel achteraf. Dat is nog goedkoper ook, want een georganiseerde lunch kost minimaal 6,50 (voor simpele broodjes, sap en melk), en daar kun je uitgebreid voor eten als je het zelf pakt en smeert.

lientje69 schreef op 27-12-2022 om 20:20:

Nou , hier komt er weer een.
Het is vakantie en dan hebben we jonge studenten die werken. Maar die is helaas ziek. Andere kan niet. Verder geen vervanging dus en nu morgen alleen op de werkvloer. Dat gaat een probleempje geven, ik kan niet én toezicht houden in de huiskamer én mensen eten geven én ook nog eens tegelijkertijd bewoners uit bed helpen,wassen of douchen, medicatie geven, wondzorg en andere verpleegtechnische handelingen doen... Naast alle administratieve rompslomp, artsenbezoek, bijvullen, opruimen enz. Het zal vanzelf tijd worden om naar huis te gaan, maar ik denk dat ik morgen behoorlijk bekaf ben dan.

Hier ook vele te korten in de zorg. Onze nacht dienst heeft normaal 1 afdeling en nu 3 inclusief een groot woongebouw die was totaal gesloopt. 

lientje69 schreef op 27-12-2022 om 20:20:

Nou , hier komt er weer een.
Het is vakantie en dan hebben we jonge studenten die werken. Maar die is helaas ziek. Andere kan niet. Verder geen vervanging dus en nu morgen alleen op de werkvloer. Dat gaat een probleempje geven, ik kan niet én toezicht houden in de huiskamer én mensen eten geven én ook nog eens tegelijkertijd bewoners uit bed helpen,wassen of douchen, medicatie geven, wondzorg en andere verpleegtechnische handelingen doen... Naast alle administratieve rompslomp, artsenbezoek, bijvullen, opruimen enz. Het zal vanzelf tijd worden om naar huis te gaan, maar ik denk dat ik morgen behoorlijk bekaf ben dan.

En wat moet je  prioriteit geven van je manager?

Dat is wat mijn coach dan zegt: laat je manager managen, dus bepalen wat jij uit je overvolle taken pakket gaat doen, de rest dus niet. 

Hoe naar voor de cliënten ook maar jij hebt maar 1 paar handen en benen. 

Ysenda schreef op 27-12-2022 om 20:42:

[..]

En wat moet je prioriteit geven van je manager?

Dat is wat mijn coach dan zegt: laat je manager managen, dus bepalen wat jij uit je overvolle taken pakket gaat doen, de rest dus niet.

Hoe naar voor de cliënten ook maar jij hebt maar 1 paar handen en benen.

Manager is onbereikbaar, heeft vrijgenomen met de feestdagen 

Mijn prioriteit: mensen in de kleren helpen, zorgen dat ze eten en medicijnen  krijgen. Verder kom ik vrees ik niet. Maar ze mogen niet zonder toezicht zijn, dat gaat me dus echt niet lukken. Heb maar één  paar handen en één  paar ogen helaas . Mensen bezighouden heb ik ook geen kans voor, dus de onrust zal groot zijn. ( PG )

We gaan het zien morgen hoe ver ik kom. Dingen als rapporteren,  bijvullen, opruimen  enz moet maar wachten  tot ik even tijd heb . Of de avonddienst  mag dat dan doen. En mijn pauze kan ik ook vergeten, dat is normaal  als de bewoners  eten. Dat wordt ook mijn taak dus geen pauze helaas. 

lientje69 schreef op 27-12-2022 om 20:52:

[..]

Manager is onbereikbaar, heeft vrijgenomen met de feestdagen

Mijn prioriteit: mensen in de kleren helpen, zorgen dat ze eten en medicijnen krijgen. Verder kom ik vrees ik niet. Maar ze mogen niet zonder toezicht zijn, dat gaat me dus echt niet lukken. Heb maar één paar handen en één paar ogen helaas . Mensen bezighouden heb ik ook geen kans voor, dus de onrust zal groot zijn. ( PG )

We gaan het zien morgen hoe ver ik kom. Dingen als rapporteren, bijvullen, opruimen enz moet maar wachten tot ik even tijd heb . Of de avonddienst mag dat dan doen. En mijn pauze kan ik ook vergeten, dat is normaal als de bewoners eten. Dat wordt ook mijn taak dus geen pauze helaas.

En wat zegt de OR hiervan?

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

27-12-2022 om 21:26

Ysenda schreef op 27-12-2022 om 21:20:

[..]

En wat zegt de OR hiervan?

De OR gaat toch niet over de vakantieplannen van haar manager?

Wandelvrouwtje schreef op 27-12-2022 om 21:26:

[..]

De OR gaat toch niet over de vakantieplannen van haar manager?

Maar wel over de bezetting van een afdeling en de werkdruk. Zij kunnen dit aankaarten bij de werkgever en afdelingsleiding.

Het is de verantwoordelijkheid van de manager om voor voldoende bezetting te zorgen. Niet van de individuele medewerker.  Verlofaanvragen mogen ook teruggedraaid worden.

Ysenda schreef op 27-12-2022 om 21:28:

[..]

Maar wel over de bezetting van een afdeling en de werkdruk. Zij kunnen dit aankaarten bij de werkgever en afdelingsleiding.

Het is de verantwoordelijkheid van de manager om voor voldoende bezetting te zorgen. Niet van de individuele medewerker. Verlofaanvragen mogen ook teruggedraaid worden.

Nou, we moeten al bezuinigen op de bezetting  want er zijn " niet genoeg uren ( lees : geld) voor

Bij aankaarten van personeelsbezettingsproblemen wordt gezegd dat we het " creatief  " moeten oplossen. Bijvoorbeeld  collega van de andere huiskamer  voor 2 huiskamers  laten koken.  Ik lees vaak van dit soort verhalen,  het is overal hetzelfde  in de zorg. Ik zie het wel hoe het gaat lopen. In de kleren, eten en medicijnen  , daar leg  ik mijn prioriteit.  Hopelijk  geen calamiteiten  zoals zieken of valpartijen. Kan ik ff niet gebruiken.

En verlofaanvragen terugdraaien,  dat mag alleen de manager.  En die is dus onbereikbaar. Heb je niks aan. Hiervoor hadden we een hele goede. Mocht je zelfs privé bellen als er wat was in haar vrije weekend. Maar die we nu hebben,....niks waard. Voor korte termijn ( morgen ) is er sowieso  geen oplossing  helaas 

lientje69 schreef op 27-12-2022 om 21:44:

[..]

Nou, we moeten al bezuinigen op de bezetting want er zijn " niet genoeg uren ( lees : geld) voor

Bij aankaarten van personeelsbezettingsproblemen wordt gezegd dat we het " creatief " moeten oplossen. Bijvoorbeeld collega van de andere huiskamer voor 2 huiskamers laten koken. Ik lees vaak van dit soort verhalen, het is overal hetzelfde in de zorg. Ik zie het wel hoe het gaat lopen. In de kleren, eten en medicijnen , daar leg ik mijn prioriteit. Hopelijk geen calamiteiten zoals zieken of valpartijen. Kan ik ff niet gebruiken.

Ik heb wel een creatief idee: laat de manager maar komen helpen. Als de NS kantoormedewerkers in de trein kan zetten, kan die manager van jou vast wel even een oogje in het zeil komen houden. Je zal toch oud en hulpbehoevendend zijn zeg, ik vrees de dag. 

Dit is als steun bedoeld aan jou, Lientje, niet om je het gevoel te geven dat je er in je eentje iets aan kunt doen. Ik word er simpelweg een beetje plaatsvervangend boos van. 

ToetieToover schreef op 27-12-2022 om 21:51:

[..]

Ik heb wel een creatief idee: laat de manager maar komen helpen. Als de NS kantoormedewerkers in de trein kan zetten, kan die manager van jou vast wel even een oogje in het zeil komen houden. Je zal toch oud en hulpbehoevendend zijn zeg, ik vrees de dag.

Dit is als steun bedoeld aan jou, Lientje, niet om je het gevoel te geven dat je er in je eentje iets aan kunt doen. Ik word er simpelweg een beetje plaatsvervangend boos van.

Nou idd, ik zou me bijna uit protest ziek melden in zo'n situatie.

Heeft die manager geen manager of een collega manager? Des noods ga je door tot aan de directie. Sorry maar de organisatie zet jou klem en brengt de cliënten in gevaar. 

ToetieToover schreef op 27-12-2022 om 21:51:

[..]

Goed idee. Helaas  is  onze ervaring  dat hij volstrekt onbereikbaar  is

Als hij er dan uiteindelijk wel weer is, vraagt hij: en hebben jullie het op kunnen lossen? Grrr

Ysenda schreef op 28-12-2022 om 01:21:

[..]

Nou idd, ik zou me bijna uit protest ziek melden in zo'n situatie.

Heeft die manager geen manager of een collega manager? Des noods ga je door tot aan de directie. Sorry maar de organisatie zet jou klem en brengt de cliënten in gevaar.

Door me ziek te melden terwijl  ik dat niet ben, breng ik de mensen pas in gevaar... voor toezicht  zet ik de deur vsn de andere huiskamer  wel open. Did moet er dan maar2 doen. Desnoods  samen met de secetaresse( hoop wel dat die ook geen vrij heeft)

En verder zie ik het zo wel

lientje ik herken je verhaal volledig werk op een somatische afdeling en veel personeel te kort. Soms kunnen ze niet eens een gediplomeerde vinden dan moet er dus iemand van een andere afdeling komen om pillen te delen. En dan hoop je maar dat er niks gebeurd. 
En dan is er bij ons nog een covid uitbraak gaande. 

Hier mag je de laatste 2 weken van het jaar nooit vakantie nemen. Maar blijkbaar leidinggevende wel. Die mag ze het nieuwe jaar komen uitleggen waar het verschil zit. 

En ik hoor deze verhalen ook van vriendinnen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.