Werk en Opleiding
MMcGonagall
26-06-2022 om 12:29
Collega met twijfelachtige opmerkingen
De laatste tijd moet ik vaak samenwerken met een collega, type allemansvriend en iedereen vindt het een leuke kerel, die regelmatig verkapt racistische en seksistische opmerkingen maakt. Het is zo vaak, dat het ook geen ongelukkige verspreking meer is. Misschien sta ik er wat scherp op afgesteld, want niemand anders lijkt het op te vallen. Het gaat dan om iets als de sambal-opmerking als hij het heeft over een collega van Chinese afkomst, of dat ik aan P moet vragen of hij weet wanneer de ramadan is (P komt uit India en is helemaal geen moslim). Of over een nieuwe collega, dame van 62, die er ‘uitziet als 80 met dat grijze haar’. De collega is zelf ook geen 50 meer en heeft grijs haar, dat is nog het stomst.
Ik zeg er altijd wel wat over, maar dan ben ik ook echt de enige. Vaak wordt er met hem meegelachen.
Zouden jullie hier verder iets mee doen? Afgezien van iedere keer een opmerking maken, waardoor ik dus de politiek correcte zeurpiet ben.
MRI
27-06-2022 om 18:32
watertoren schreef op 27-06-2022 om 15:57:
Dus dan mag je eigenlijk nergens meer grapjes over maken. Dat vind ik veel te ver gaan. Humor neemt vaak de scherpe kantjes weg van een beladen onderwerp. Toen mijn man wist dat hij ongeneeslijk ziek was maakte hij zelf grapjes over kanker.
Ja mijn man ook en wij samen ook, toen hij terminaal was. Maar dat is toch heel wat anders dan dat de buurman grapjes over zijn ziekte maakt?
Ik ben het niet met je eens dat je geen grapjes meer kan maken. Ik word door mensen grappig gevonden (ik weet het... hier blijkt het niet) maar ik probeer echt geen gemene grapjes te maken.
Malibu2
27-06-2022 om 18:38
Zilver_gray schreef op 27-06-2022 om 18:26:
[..]
Zoals je het in deze setting hier in dit draadje post wek je wat mij betreft die illusie wel.
Maar fijn om te lezen dat dit niet het geval is.
Misschien , maar ik schrijf nergens dat ik alleen lol heb als het ten koste gaat van een ander. Dat is niet mijn soort humor.
Zie je hoe snel er al allerlei misverstanden ontstaan? En dat terwijl mijn tekst geschreven is en nagelezen kan worden. Kun je nagaan hoe snel er misverstanden kunnen ontstaan en verkeerde conclusies kunnen worden getrokken bij gesproken woorden.
Zilver_gray
27-06-2022 om 18:41
Malibu2 schreef op 27-06-2022 om 18:38:
[..]
Misschien , maar ik schrijf nergens dat ik alleen lol heb als het ten koste gaat van een ander. Dat is niet mijn soort humor.
Zie je hoe snel er al allerlei misverstanden ontstaan? En dat terwijl mijn tekst geschreven is en nagelezen kan worden. Kun je nagaan hoe snel er misverstanden kunnen ontstaan en verkeerde conclusies kunnen worden getrokken bij gesproken woorden.
Maar juist bij gesproken woorden zie je iemands gezichtsuitdrukking, lichaamshouding etc. En zou je kunnen zien hoe/wat iemand bedoelt.
Ik ben het met je eens dat er bij geschreven woorden sneller verkeerde interpretaties kunnen ontstaan.
Rondstruiner
27-06-2022 om 18:42
Malibu2 schreef op 27-06-2022 om 18:23:
[..]
Schrijf ik dat ik alleen maar lol heb als ik een ander voor lul zet? Of dat een potje lachen alleen wonderen doet als het ten koste gaat van anderen?
Nope. En toch wordt die conclusie blijkbaar getrokken...
Maar als je geen anderen voor lul zet hoef jij toch ook nooit ergens op eieren te lopen? Waarom noem je dat dan?
MeganRapinoe
27-06-2022 om 18:48
[..]
Logisch toch. Als je de OP leest, zie je dat het gaat om grapjes ten koste van een ander. En daar gaat de discussie ook over nu: de een vindt dat het moet kunnen en dat men niet overgevoelig moet zijn, de ander vindt dat humor ook prima op een andere manier kan en dat veel grapjes die ten koste zijn van een ander niet (meer) kunnen.
Dus jouw reactie van ‘gelukkig hoef ik niet op eieren te lopen en humor doet wonderen in tijden van drukte’ suggereert dat je bij de eerste groep hoort. Dat je vindt dat mensen niet overgevoelig moeten reageren bij grapjes ten koste van een ander.
Malibu2
27-06-2022 om 18:59
Rondstruiner schreef op 27-06-2022 om 18:42:
[..]
Maar als je geen anderen voor lul zet hoef jij toch ook nooit ergens op eieren te lopen? Waarom noem je dat dan?
Ik vind niet dat ik iemand voor lul zet. Maar ik ga ook niet eerst 10 seconden nadenken over mijn te maken opmerking, of iemand daar mogelijk, eventueel aanstoot aan zou kunnen nemen. Daar ben ik te adrem voor.
MRI
27-06-2022 om 20:05
Malibu2 schreef op 27-06-2022 om 18:59:
[..]
Ik vind niet dat ik iemand voor lul zet. Maar ik ga ook niet eerst 10 seconden nadenken over mijn te maken opmerking, of iemand daar mogelijk, eventueel aanstoot aan zou kunnen nemen. Daar ben ik te adrem voor.
Hm, de mensen die ik ken die echt ad rem zijn, maken geen kwetsende opmerkingen. Die zijn blijkbaar creatief en snel genoeg om iets grappigs te bedenken zonder dat ze dat ze dat over de rug van iemand anders hoeven te doen. Snel betekent niet altijd ad rem, het kan ook gewoon bot betekenen. Daarnaast: Rekening houden met een ander kan ook leren, als je je daartoe zet.
Dees *
27-06-2022 om 20:29
DS1971 schreef op 27-06-2022 om 16:56:
[..]
Maak een grap over religie, is er daar weer iemand over gepikeerd.
Maak een grap over Ajax en dan is er weer iemand die totaal niet van voetbal houdt gepikeerd.
Maak een grap over de woningnood en is er weer iemand gepikeerd die noodgedwongen op zijn 19e nog thuis woont.
Bij mij op de zaak zijn grapjes ten koste van mij en de rest van de directie vrij populair. En dat komt de sfeer ten goede.
Je snapt het niet hè.
Een grap over religie is heel wat anders dan een grap over een collega die op zondag 2x naar de kerk gaat, geen tv heeft en zijn kinderen naar bijbelles stuurt. Daar grappen over maken is echt niet oké.
Angela1967
27-06-2022 om 20:32
[..]
Het draadje gaat ook niet over lachen op je werk. Het gaat over lachen op je werk ten koste van iemand. Dus als jij plaatst dat je 'gelukkig nog kunt lachen' dan is het toch logisch dat ik als lezer het relateer aan het probleem?
Dat je elke dag harstikke leuke grappen maakt over de kleur van het tapijt, fijn voor jou, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik vind het ook vreemd dat je dat eigenlijk hier meldt, dat je zo leuk kunt lachen op je werk. Dat voegt toch niets toe dan? Roept alleen maar misverstanden op, zoals je merkt.
gr Angela
<toegevoegd: ps spuit elf, lees ik nu, ik denk je het nu wel snapt na alle soortgelijke postings ...>
Angela1967
27-06-2022 om 20:33
Malibu2 schreef op 27-06-2022 om 18:59:
[..]
te bot bedoel je ? (of nogmaals: als TS jou zou benaderen als collega en zou zeggen dat ze ervan baalt dat je zo bot bent, zou je dan ook zeggen: maar ik ben toch gewoon adrem?). Het is in the eye of the beholder denk ik dan maar.
gr Angela
MMcGonagall
27-06-2022 om 20:36
Hmmm wat nagedacht. Zo’n opmerking over Chinezen vind ik dus echt niet kunnen anno nu (en nooit, maar 10-20-30 jaar geleden merkten we dat niet op). De opmerking over het grijze haar is iets waar ik sowieso op aansla, omdat ik zelf ook graag mijn haar ongeverfd laat en daar geen opmerkingen over wens. Zeker niet van een man die nog veel grijzer is dan ik, zelf niet bepaald God’s gift to women is en die de nodige tanden mist. Ga ik echter los in wat ik echt denk, in het kader van lik-op-stuk, dan wordt het snel grimmig. Dat lijkt me ook niet de manier.
De eerstvolgende keer dat ik de man betrap op een ‘foute’ opmerking, ga ik het maar even aankaarten. Ik heb niet het idee dat hij bewust mensen wil kwetsen, het is eerder een gewoonte.
Dees *
27-06-2022 om 20:42
MMcGonagall schreef op 27-06-2022 om 20:36:
Hmmm wat nagedacht. Zo’n opmerking over Chinezen vind ik dus echt niet kunnen anno nu (en nooit, maar 10-20-30 jaar geleden merkten we dat niet op). De opmerking over het grijze haar is iets waar ik sowieso op aansla, omdat ik zelf ook graag mijn haar ongeverfd laat en daar geen opmerkingen over wens. Zeker niet van een man die nog veel grijzer is dan ik, zelf niet bepaald God’s gift to women is en die de nodige tanden mist. Ga ik echter los in wat ik echt denk, in het kader van lik-op-stuk, dan wordt het snel grimmig. Dat lijkt me ook niet de manier.
De eerstvolgende keer dat ik de man betrap op een ‘foute’ opmerking, ga ik het maar even aankaarten. Ik heb niet het idee dat hij bewust mensen wil kwetsen, het is eerder een gewoonte.
Oh dat zou ik echt wel doen: “We kunnen niet allemaal even charmant als jij zijn, Cees ”. Ligt wel aan de verstandhouding die ik met Cees heb. Als ik Cees maar zozo vind dan zou ik denk ik vooral gewoon niet in de buurt van Cees zijn. Als Cees voor de rest wel oké is, zou ik er wel een poging aan wagen.
En als Cees het te bont maakt, dan zou ik het melden.
Angela1967
27-06-2022 om 20:44
MMcGonagall schreef op 27-06-2022 om 20:36:
je kunt het beschouwen als iets wat niet alleen over jou gaat. Er is voldoende reden om jouw eigen gevoel te extrapoleren en hem laten weten dat jullie allemaal verantwoordelijk zijn voor een prettige, respectvolle werkverhouding. Dus ja het kan ook gaan over iets wat hij mogeijk over jou zou zeggen, maar ik zou dat gevoel loslaten. Pak het breder, dan is er veel meer kans dat je echt iets positiefs bereikt. Die verantwoordelijkheid kun je prima nemen, what's the worst that can happen als je hem er in een persoonlijk gesprek op aanspreekt?
gr Angela
DS1971
27-06-2022 om 22:20
Dees * schreef op 27-06-2022 om 20:29:
[..]
Je snapt het niet hè.
Een grap over religie is heel wat anders dan een grap over een collega die op zondag 2x naar de kerk gaat, geen tv heeft en zijn kinderen naar bijbelles stuurt. Daar grappen over maken is echt niet oké.
Je brengt een mening als feit en je hebt kennelijk niet door dat voor sommige gelovigen een grap over hun religie als zeer grievend ervaren wordt.
MRI
28-06-2022 om 11:06
DS1971 schreef op 27-06-2022 om 22:20:
[..]
Je brengt een mening als feit en je hebt kennelijk niet door dat voor sommige gelovigen een grap over hun religie als zeer grievend ervaren wordt.
Ik geef je gelijk als je zegt dat je ook niet kwetsende grapjes over een ander geloof moet maken. Maar vind jij zelf dat dan niet overgevoelig dan? Is het voor jou zo dat grapjes over het geloof niet kunnen maar de voorbeelden die ts noemt, wel?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.