Werk en Opleiding
Wattenbolleke
21-07-2022 om 10:03
Bosatlas middelbare school
Mijn kind gaat naar de brugklas en in de lijst van aan te schaffen dingen staat een bosatlas. Die dingen zijn echt duur en ik vraag me af of ze nou echt gebruikt worden. Marktplaats staat vol met oude edities die nauwelijks gebruikt zijn.
Dus een vraag aan de ervaren ouders: Is het echt belangrijk om nu al een bosatlas aan te schaffen en moet het dan ook de nieuwste editie zijn? Of kan het ook een editie zijn van een aantal jaar geleden? Even ter vergelijk: Een 56e editie kost €70, een 54e editie op MP rond de €20.
Ik denk dat als ik het aan school vraag, ze zullen zeggen dat er inderdaad gewoon de nieuwste aangeschaft moet worden.
SuzyQFive
21-07-2022 om 13:39
Zusterclivia schreef op 21-07-2022 om 11:29:
Woordenboek zou ik gewoon van marktplaats halen, alhoewel de hema/kruidvat ed ook goedkoper woordenboeken hebben.
Action heeft altijd de nieuwste Prisma’s
Mija
21-07-2022 om 13:44
Nee, (nog) niet kopen. Ze hebben er hier wel eens een enkele keer een opdracht mee moeten doen maar dat deden ze dan op school. Er is nog nooit een crisissituatie ontstaan omdat er geen Bosatlas in huis was. En als die wel was ontstaan, hadden ze ook nog naar de bibliotheek gekund. Woordenboeken idem. Een van de kinderen heeft wel een keer een Engels woordenboek gekocht vlak voor een examen (inderdaad, Action of Kringloop, ik weet het al niet meer). Maar verder ook nooit gebruikt. Basiswoordenboeken staan allemaal (gratis) online. Voor Latijn heeft school in het eindexamenjaar een woordenboek uitgereikt. Die hadden ze kennelijk echt nodig. Dat moest weer worden ingeleverd. Des te beter; wat je moet na het eindexamen nog mee ?
Netherfield
21-07-2022 om 13:45
De Bosatlas hebben wij via mp gekocht, 3 keer gebruikt vorig jaar. Woordenboeken hebben we ook en die vind ik zelf vooral leuk geloof ik.
Noot van de woordenboekfreak hier: koop alsjeblieft geen Prisma. Die dingen zijn echt slecht. Haal ze dan bij de kringloop of op marktplaats.
SuzyQFive
21-07-2022 om 13:54
Docent aardrijkskunde hier 😬.
Er zijn omrekentabellen voor de atlas. Als school de 56e aanraadt dan is dat omdat de methode die kaarten bij de opdrachten heeft staan. Voor een enkele opdracht zal een kaart niet in een oudere editie staan. Met name thematische kaarten. En die laatste worden veel gebruikt in de opdrachten.
De omnummertabellen staan op de site van de Bosatlas. Let wel, die van 56-55 staan er nog niet op. Zal binnenkort wel komen. Wel van 55 naar 54:
https://www.noordhoff.nl/files/Omnummertabel_55-54.pdf
Bij mij was het zeker verplicht om de atlasopdrachten te maken. Als ze geen atlas hadden dan moesten ze eerst op school die opdrachten maken. Het is sowieso niet verkeerd een atlas in huis te hebben 😇.
Ik weet niet welk niveau je zoon gaat doen maar als ie Aardrijkskunde als examenvak gaat doen op H/V dan is het wel handig om tegen die tijd de juiste atlas te hebben. Op het examen worden ze overigens sinds vorig jaar niet meer gebruikt. Dan krijgen ze een kaartenkatern bij het examen. Sommige scholen werken met de Alcarta Atlas (ook een mooie!, daar zijn ook omnummertabellen voor trouwens, van Bos naar Alcarta).
SuzyQFive
21-07-2022 om 13:57
Netherfield schreef op 21-07-2022 om 13:45:
De Bosatlas hebben wij via mp gekocht, 3 keer gebruikt vorig jaar. Woordenboeken hebben we ook en die vind ik zelf vooral leuk geloof ik.
Noot van de woordenboekfreak hier: koop alsjeblieft geen Prisma. Die dingen zijn echt slecht. Haal ze dan bij de kringloop of op marktplaats.
Bijna alle scholen hier hebben de prisma’s liggen. Voor schooldoeleinden prima.
Mijn anderstalige leerlingen gebruiken de woordenboeken van eigen taal naar NL en vv. Die mogen ze tm het 6e jaar Nederlands onderwijs altijd gebruiken. (Behalve bij idioomtoetsen).
Promethium
21-07-2022 om 13:59
Ik zou nog even afwachten. Op sommige scholen is het echt wel heel handig om er één thuis te hebben, op sommige scholen niet per se. Bij aardrijkskunde zal hij inderdaad af en toe een opdracht met de atlas moeten maken, maar misschien hij kan dat ook wel op school doen in de mediatheek en dan een atlas van school gebruiken. Maar het verschilt per school of dat kan/mag.
Auwereel
21-07-2022 om 20:00
Rockstar schreef op 21-07-2022 om 10:10:
Toen ik op het middelbaar zat, hadden sommigen de editie waarin Rusland nog de Sovjet Unie was. Als je dat wist, ging het prima. Ik zou even nakijken wat de verschillen zijn tussen de 54e en de 56e editie, of er veel grote dingen (zie Sovjet bijvoorbeeld) zijn veranderd.
Je bedoelt waar de grens van Rusland nu loopt? Wel of niet de Krim, wel of niet de Donbas als deel van Rusland? Of geldt annexatie niet en is het nog steeds Oekraïne? Voor geschiedenis zou je een stapel oude Bosatlassen moeten aanschaffen!
Oliwescib
21-07-2022 om 21:08
mijn ervaring is dat het bijna niet gebruikt werd en dat ze het ook op school hebben om te lenen.
Dutchgirly
21-07-2022 om 22:45
je kan de bosatlas ook lenen bij de bibliotheek. Dus dat is ook een optie als die maar sporadisch een keer nodig is.
April2021
21-07-2022 om 23:09
Het lijkt wel of de scholen een deal hebben met de Bosatlas. 25 jaar geleden stond hij ook al op de lijst. Mijn ouders hebben hem gekocht en ik heb je, nooit nodig gehad. Havo afgerond met aardrijkskunde.
absor
22-07-2022 om 00:08
nou we hebben een bosatlas met tjechoslowakije in huis en een globe om vakantieman taferelen te voorkomen
. Dochter zit nu in de vijfde en die enkele keer dat het nodig was die van school geleend.
Schommelstoel
22-07-2022 om 12:12
Hier ook nooit écht nodig gehad. Ook niet met aardrijkskunde in m'n havo eindexamenpakket.
We hadden thuis een bosatlas die mijn vader eind jaren '60 op school gebruikte daar keek ik af en toe in en als het echt niet anders kon, gebruikte ik die in de mediatheek op school of in de dorpsbibliotheek.
Ik verdenk de firma Bosatlas van een dikke vinger in de pap bij scholen en boekenpakketsamenstellers
Wattenbolleke
22-07-2022 om 12:16
Schommelstoel schreef op 22-07-2022 om 12:12:
Ik verdenk de firma Bosatlas van een dikke vinger in de pap bij scholen en boekenpakketsamenstellers
Tamelijk bizar vind ik het. Iedereen is unaniem, niet nodig. Hooguit omdat je het zelf leuk vind. Dat is toch erg? Waarom mensen op zulke hoge onnodige (!) kosten jagen?
Schommelstoel
22-07-2022 om 12:23
Wattenbolleke schreef op 22-07-2022 om 12:16:
[..]
Tamelijk bizar vind ik het. Iedereen is unaniem, niet nodig. Hooguit omdat je het zelf leuk vind. Dat is toch erg? Waarom mensen op zulke hoge onnodige (!) kosten jagen?
Om de simpele reden dat er geld aan te verdienen valt. Veel geld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.