Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Bosatlas middelbare school

Mijn kind gaat naar de brugklas en in de lijst van aan te schaffen dingen staat een bosatlas. Die dingen zijn echt duur en ik vraag me af of ze nou echt gebruikt worden. Marktplaats staat vol met oude edities die nauwelijks gebruikt zijn. 
Dus een vraag aan de ervaren ouders: Is het echt belangrijk om nu al een bosatlas aan te schaffen en moet het dan ook de nieuwste editie zijn? Of kan het ook een editie zijn van een aantal jaar geleden? Even ter vergelijk: Een 56e editie kost €70, een 54e editie op MP rond de €20.
Ik denk dat als ik het aan school vraag, ze zullen zeggen dat er inderdaad gewoon de nieuwste aangeschaft moet worden. 

Mijn ervaring is dat ze 'm nooit gebruikt hebben.

Toen ik op het middelbaar zat, hadden sommigen de editie waarin Rusland nog de Sovjet Unie was. Als je dat wist, ging het prima. Ik zou even nakijken wat de verschillen zijn tussen de 54e en de 56e editie, of er veel grote dingen (zie Sovjet bijvoorbeeld) zijn veranderd.

Wattenbolleke

Wattenbolleke

21-07-2022 om 10:35 Topicstarter

Briannaf schreef op 21-07-2022 om 10:09:

Mijn ervaring is dat ze 'm nooit gebruikt hebben.

En een Nederlands woordenboek? Idemdito? In mijn herinnering hebben ze die dingen op school voor in de les gewoon liggen, althans, vroeger bij mij op school. Ik vind het zo’n kapitaalvernietiging om die dingen te kopen en te laten versloffen op zolder..

nooit aangeschaft en nooit nodig gehad
Is toch ouderwets ook?

Wattenbolleke schreef op 21-07-2022 om 10:35:

[..]

En een Nederlands woordenboek? Idemdito? In mijn herinnering hebben ze die dingen op school voor in de les gewoon liggen, althans, vroeger bij mij op school. Ik vind het zo’n kapitaalvernietiging om die dingen te kopen en te laten versloffen op zolder..

woordenboek moest hier mee naar elk schoolexamen en SE. Zoon heeft 'm daar ook gebruikt. Tijdens de lessen niet. 

De bosatlas hebben wij wel aangeschaft in covid tijd, daarvoor was het echt niet nodig en konden ging hij gewoon bij iemand of in de bibliotheek dat huiswerk maken waar het nodig was. 

Zelfs met aardrijkskunde in het pakket (VMBO-T) had hij 'm net zo goed niet kunnen hebben. Wij hebben 'm vooral aangeschaft omdat we atlassen gewoon heel leuk vinden. (We hebben er een stuk of 10 liggen hier) 

Het verschil in edities zit ‘m vaak in aangepaste cijfertjes en kaartnummers. De kaartnummers worden vaak in de lesstof genoemd, en dan zul je zelf (bij huiswerk oid) even alert moeten zijn of je dus de juiste kaart te pakken hebt (als je overweegt een oudere versie aan te schaffen).

Op school, en vooral bij toetsen, is gewoon de nieuwste bosatlas beschikbaar - minder spiekbriefgevoelig dan wanneer je je eigen atlas meeneemt.

Denk wel dat het belangrijk is om te weten hoe een atlas te lezen en te gebruiken. Zou er dus sowieso een aanschaffen. Voor thuis is een oudere editie, maar mijn mening, helemaal prima.

De Bosatlas is hier al een aantal jaar van de lijst gehaald. Wordt inderdaad alleen op school nog gebruikt, thuis niet. Als leerlingen toch aan opdrachten met de atlas moeten werken, kunnen ze dat op school in de mediatheek doen. Alleen bovenbouwleerlingen met AK in hun pakket adviseren we om er één aan te schaffen, want daar wordt bij tentamens en eindexamens wel mee gewerkt en dan is het handig om thuis te kunnen oefenen. 

Woordenboek Nederlands staat hier wel op de lijst; simpele variant van Action / Hema voldoet. Die wordt hier nog wel regelmatig gebruikt, al pakken leerlingen thuis al snel de online Van Dale erbij. 

Wij hebben minstens vier E-N woordenboeken in huis. Iedere proefweek is hij nodig, maar hij is altijd kwijt of ligt bij vader (alle vier haha). Dus dan halen we er maar weer eentje bij.
De Bosatlas hebben we ook staan. Die is alleen kort na aanschaf uitgebreid bekeken, maar voor zover ik weet daarna niet meer gebruikt.

Woordenboek zou ik gewoon van marktplaats halen, alhoewel de hema/kruidvat ed ook goedkoper woordenboeken hebben.

Bosatlas zou ik niet aanschaffen, hier na vier jaar nog niet nodig gehad... kind kan altijd een foto maken van een plaatje als dat nodig is voor huiswerk oid. Sowieso belachelijk dat er zulke dure boeken op de lijst staan, kan echt niet meer in deze tijd waarin kansengelijkheid bovenaan de agenda staat vind ik.

Hier ook nooit gebruikt.

Ik heb m nu voor zoon niet aangeschaft. Bestel m wel online als hij m daadwerkelijk nodig blijkt te hebben. Ik hou niet van spullen onnodig kopen. 

Wattenbolleke

Wattenbolleke

21-07-2022 om 12:52 Topicstarter

bedankt! Goeie tip van de action, zo te zien hebben ze daar inderdaad woordenboeken! Scheelt weer €7. 

Wattenbolleke schreef op 21-07-2022 om 12:52:

bedankt! Goeie tip van de action, zo te zien hebben ze daar inderdaad woordenboeken! Scheelt weer €7.

Kijk eens bij de kringloop staan er heel veel voor 1-3 euro

Wattenbolleke

Wattenbolleke

21-07-2022 om 13:18 Topicstarter

Ysenda schreef op 21-07-2022 om 12:57:

[..]

Kijk eens bij de kringloop staan er heel veel voor 1-3 euro

Nog beter!! Thnx

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.