Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vliegschaamte?

Vliegschaamte , eerlijk gezegd bij mij speelt het niet, vorig jaar heb  ik 6 kleer gevlogen. Ik ben wel bezig met het boeken voor een vakantie eind mei begin juni maar vele bestemmingen zitten al vol. Na Corona blijkt dat vele mensen weer op vakantie gaan met het vliegtuig. 


Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 16:56:

Ik vind het belachelijk dat vliegtickets zoveel goedkoper zijn dan trein. Dat vliegen door de overheid zwaar gesubsidieerd wordt. Dat zou moeten veranderen. Maar kan denk ik alleen in Europees verband, omdat Schiphol anders zijn hub functie kwijtraakt.

Want ik snap heel goed dat je wel heel donkergroen moet zijn om de trein naar bijvoorbeeld Barcelona te nemen. Langere reistijd soit. Maar meer dan 2x zo duur, dat maakt het wel heel onaantrekkelijk.

Maar gezien de verkiezingsuitslag vrees ik dat er geen maatregelen komen om trein en bus aantrekkelijker te maken en auto en vliegtuigen onaantrekkelijker.

Dat zou ook moeten, net zoals al die vervuilende bedrijven die miljarden aan subsidies krijgen. Uiteindelijk zijn zij de grootste vervuilers. Maar ja dan beginnen ze over werkgelegenheid en dan gaat het weer voorbij.

SuzyQFive schreef op 15-01-2024 om 16:37:

Ik ben wel benieuwd of mensen die bewust niet vliegen:

- een auto hebben
- alleen maar lokale producten kopen (dus niet van een lokale winkel maar alleen producten die in de omgeving gemaakt zijn).
- vegetarisch/veganistisch zijn.

Waarom ben je daar benieuwd naar dan? De meeste mensen die iets willen laten ten baten van anderen streven geen perfectie na immers. 

Maar goed. Ik vlieg bewust niet/nauwelijks. Eet volledig vegan net als de rest van m’n gezin. Heb bewust 1 biologisch kind. Ik heb wel een auto (pas vanaf m’n 45ste trouwens) maar rij minimaal (2 a 3 per maand voor werk en afgezien van zomervakantie nooit voor mezelf) en deel de auto met de buren en kinderen. Ik koop boodschappen voor 75% lokaal, in het seizoen, biologisch en m’n kleren tweedehands en/of duurzaam. Reis liefste met de trein (wel helemaal naar Beijing en terug bijvoorbeeld). 

Tevreden? 

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 16:56:

Ik vind het belachelijk dat vliegtickets zoveel goedkoper zijn dan trein. Dat vliegen door de overheid zwaar gesubsidieerd wordt. Dat zou moeten veranderen. Maar kan denk ik alleen in Europees verband, omdat Schiphol anders zijn hub functie kwijtraakt.

Want ik snap heel goed dat je wel heel donkergroen moet zijn om de trein naar bijvoorbeeld Barcelona te nemen. Langere reistijd soit. Maar meer dan 2x zo duur, dat maakt het wel heel onaantrekkelijk.

Maar gezien de verkiezingsuitslag vrees ik dat er geen maatregelen komen om trein en bus aantrekkelijker te maken en auto en vliegtuigen onaantrekkelijker.

Het is een combinatie van factoren. Zelf heb ik geen last van vliegschaamte, maar ik ben niet anti-trein. Naar Parijs neem ik de trein, dat is al met al sneller dan met het vliegtuig en praktischer dan met de auto. Naar de prijs van vliegen vs trein kijk ik dan niet, omdat vliegen dan voor mij sowieso geen optie is. 

Berlijn is voor mij het beste met de auto bereikbaar. Sneller dan met de trein waarmee ik meerdere keren moet overstappen, en sneller dan vliegen. 

Maar naar Zuid Europa is de trein voor mij echt geen alternatief. Niet eens zozeer vanwege de prijs, maar vanwege de reistijd. Mijn vakantiedagen zijn beperkt en ik wil niet teveel tijd kwijt zijn aan reizen. 

FlyingCircus schreef op 15-01-2024 om 15:42:

[..]

Precies dit. We hebben geen recht op reizen, geen recht op vakanties in verre bestemmingen.

Dat klopt maar dat betekent voor mij niet dat ik hoogstpersoonlijk de verantwoordelijkheid op mijn schouders moet nemen voor het droeve lot van de wereld dat ik me moet schamen als ik een keer in de vijf a tien jaar vlieg. Met welke frequentie ik vind dat ik me wel zou moeten schamen, weet ik niet zo goed. Daarom blijf ik daar maar van weg. 

Ik vind overigens wel dat als ik er geen recht op heb, niemand er recht op heeft. Als anderen er recht op hebben, ben ik niet bereid eenzijdig af te zien van het recht om te reizen. Ik ben in dat geval uiteraard wel bereid daar met elkaar afspraken over te maken om dat binnen de draagkracht van de aarde te doen: we zullen het recht op reizen dan enigszins eerlijk moeten verdelen. Ik eis niet heel veel op. Ik hoef echt niet meer dan andere mensen. Eerder minder. Ik leef best sober. Soberder dan de meeste mensen die ik ken. Dat vind ik ook helemaal niet erg. Dat past prima bij mij. Ik let ook echt wel op mijn ecologische voetafdruk. Ik woon bijvoorbeeld energieneutraal en wat ik bij de kringloopwinkel kan kopen, koop ik niet nieuw. Ik ben helemaal niet zo’n luxe paard. Maar ik weiger me bij ieder verlangen, hoe onzinnig dat misschien ook voor een ander is, af te vragen of ik wel recht heb op plezier en comfort in het licht van de stervende aarde. Ik word dan veel te boos. Zo lang de rijkste 1% meer uitstoot dan de helft van de wereldbevolking, moeten ze bij mij niet beginnen over vliegschaamte. Ik vind het ongelofelijk dat we deze mensen niks in de weg leggen om de aarde vergaand te beschadigen omdat ze toevallig exorbitant rijk zijn.

Voor mij heeft dit alles met bewustzijn te maken. Ik vind balans en realiteitsbesef belangrijk en in die zin vind ik vliegen of autorijden (wat ik wel doe) ook zeker niet vanzelfsprekend. Het is belangrijk collectief te bespreken en beslissingen te nemen over wat er binnen de draagkracht van de aarde wel en niet kan en ervoor te zorgen dat alle wereldbewoners daar evenveel verantwoordelijkheid voor dragen, ook degenen die zo rijk zijn dat ze zich alles kunnen permitteren. Ik draag van harte mijn steentje bij. Dat doe ik nu ook al.

https://nos.nl/artikel/2404406-rijkste-1-procent-stoot-twee-keer-zoveel-uit-als-de-armste-helft


Schommelstoel schreef op 15-01-2024 om 16:42:

[..]

Ik vlieg bewust niet.

Heb geen auto, eet 95% lokale seizoensgebonden groente/fruit/zuivel en ik eet vegetarisch (waarvan 80% veganistisch).

Ik vind het voor mezelf iets normaals. Het is geen enorme opgave om mijn voetafdruk wat te verkleinen.

Krijg ik nu een sticker?

Toevoeging: ik heb ook geen kinderen. Je zou haast zeggen dat ik ter compensatie wel een keer mag vliegen

Hahaha! 

En je kleding, spullen in huis enz? 

Ik probeer mijn voetafdruk zo klein mogelijk te houden maar ik heb wel kinderen en ik stap ook in een vliegtuig zo af en toe. 

FlyingCircus schreef op 15-01-2024 om 16:48:

[..]

Oprechte vraag: hoe zou dat voor jou uitmaken in je mening over het wel/niet bewust vliegen van deze mensen?

Gewoon benieuwd naar

Libertine schreef op 15-01-2024 om 17:17:

[..]

Waarom ben je daar benieuwd naar dan? De meeste mensen die iets willen laten ten baten van anderen streven geen perfectie na immers.

Maar goed. Ik vlieg bewust niet/nauwelijks. Eet volledig vegan net als de rest van m’n gezin. Heb bewust 1 biologisch kind. Ik heb wel een auto (pas vanaf m’n 45ste trouwens) maar rij minimaal (2 a 3 per maand voor werk en afgezien van zomervakantie nooit voor mezelf) en deel de auto met de buren en kinderen. Ik koop boodschappen voor 75% lokaal, in het seizoen, biologisch en m’n kleren tweedehands en/of duurzaam. Reis liefste met de trein (wel helemaal naar Beijing en terug bijvoorbeeld).

Tevreden?

Ik denk dat het vooral om het aspect schaamte gaat. Ik denk hetzelfde als jij: het gaat om de balans en ieder maakt hopelijk naar eer en geweten keuzes voor wat je doet en wat je laat op basis van een voor jouzelf optimaal evenwicht binnen de draagkracht van de aarde, voor zover we dat overzien. Maar we hebben het over vliegschaamte en niet over vleesschaamte, benzineschaamte of kinderschaamte. Terecht overigens wat mijn betreft. Bewustzijn en dogmatiek zijn voor mij niet hetzelfde. 

SuzyQFive schreef op 15-01-2024 om 17:42:

[..]

Hahaha!

En je kleding, spullen in huis enz?

Ik probeer mijn voetafdruk zo klein mogelijk te houden maar ik heb wel kinderen en ik stap ook in een vliegtuig zo af en toe.

De vraag was niet voor mij, maar toch. Ik heb vier kinderen, daar gaat het mis 

Ik denk dat 90 procent van de spullen die ik heb van de kringloopwinkel, marktplaats of rommelmarkt komen. Ik heb sinds kort een nieuwe bank en ben er enorm gelukkig mee. 

En ik vlieg een enkele keer. Maar geen auto en alles dus per fiets en OV. Mijn woning is dan weer verre van energiezuinig, maar daar wil ik in stappen verandering in brengen. Ik eet 80% vegetarisch, met lokale en seizoenartikelen meestal. 
Ik veroordeel niemand. Ik vind dat ik op mijn manier mijn best doe en sommige dingen vind ik makkelijker dan andere. Aan spullen hecht ik weinig waarde, dus ik ga eerst altijd naar de kringloopwinkel. Maar nogmaals, ieder zijn/haar ding. 

Mija schreef op 15-01-2024 om 17:45:

[..]

Ik denk dat het vooral om het aspect schaamte gaat. Ik denk hetzelfde als jij: het gaat om de balans en ieder maakt hopelijk naar eer en geweten keuzes voor wat je doet en wat je laat op basis van een voor jouzelf optimaal evenwicht binnen de draagkracht van de aarde, voor zover we dat overzien. Maar we hebben het over vliegschaamte en niet over vleesschaamte, benzineschaamte of kinderschaamte. Terecht overigens wat mijn betreft. Bewustzijn en dogmatiek zijn voor mij niet hetzelfde.

Ik ga antwoord op de vraag van suzy die zich afvroeg hoe mensen die niet vliegen omgaan met andere zaken. Denk inderdaad dat wij er hetzelfde in staan. En ik klop mezelf niet op de borst voor wat ik laat want ik vind dat geen opgave, en ben ook zeker niet de norm der dingen. Maar ik erger me wel aan mensen die onachtzaam met de planeet omgaan, maar onverstoord én én blijven doen en dat een soort verworven recht vinden. Mijn brein gaat dan in een soort error, en ik schroom er ook niet voor daar een kritische opmerking over te maken. Tis ook mijn planeet immers. 

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 16:56:

Want ik snap heel goed dat je wel heel donkergroen moet zijn om de trein naar bijvoorbeeld Barcelona te nemen. Langere reistijd soit. Maar meer dan 2x zo duur, dat maakt het wel heel onaantrekkelijk.

Ik ben zo'n 'donkergroene' niet-vlieger, maar ik laat Barcelona ook links liggen als citytrip optie.

Ik woon in zuid-west Nederland en qua reistijd vind ik Barcelona als bestemming wel acceptabel, maar de prijs is echt bizar. Goedkoper dan 250 euro heb ik nog geen treintickets gezien. 

Maar: vanaf 2025 wil European Sleeper een nachttrein laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona, daar ga ik echt heel erg blij mee zijn!

Zuid-Frankrijk daarentegen vind ik wel perfect, ik ga binnenkort die kant op: 8 uurtjes met de trein voor 130 euro. Dat is qua prijs vergelijkbaar met vliegen, zeker als je ruimbagage meetelt en meeneemt dat zo'n treinticket van centrum naar centrum is en je dus geen kosten hebt om van/naar het vliegveld te komen. 

SuzyQFive schreef op 15-01-2024 om 17:42:

[..]

Hahaha!

En je kleding, spullen in huis enz?

Ik probeer mijn voetafdruk zo klein mogelijk te houden maar ik heb wel kinderen en ik stap ook in een vliegtuig zo af en toe.

Wat betreft kleding en spullen maak ik (uiteraard) ook duurzame keuzes: tweedehands of zelf naaien. Gebruiken wat ik heb, want dat is uiteindelijk het meest duurzaam. 

Maar ik ben qua duurzaamheid ook niet heilig hoor, want ik kook en verwarm nog op gas en heb geen zonnepanelen, dat komt omdat ik in een huurwoning zit waardoor ik geen inspraak heb bij dit soort dingen. 

En heel soms maak ik ook echt wel eens een niet-duurzame keuze op het gebied van boodschappen of spullen, maar daar denk ik dan wel goed over na. Ik ben me er zeker bewust van en beperk het zoveel mogelijk. 

SuzyQFive schreef op 15-01-2024 om 17:43:

[..]

Gewoon benieuwd naar

Mijn ouders hebben een gigantische moestuin. Onze meeste groente en groot deel van ons  fruit komt daar vandaan. (vers,  geweckt,  gefermenteerd,  gedroogd,  ingevroren). Daarnaast heb ik zelf een bescheiden moestuin. Eerder deed ik ook too good to go van Lidl.  Nu kan dat niet meer.

Vlees: Wij eten veel minder vlees maar de 20 kilo koe die ik in stukken over een maand in mijn diepvries krijg staat nu nog anderhalve kilometer verderop op stal en bij goed weer buiten.

We hebben een auto,  ik zou niet weten hoe ik anders bijvoorbeeld bij mijn ouders moest komen en als wijkverpleegkundige moest ik binnen een half uur bij mijn bereikbaarheidsdiensten bij cliënt in Vinkhuizen/Paddepoel zijn.  Ik doe mijn boodschappen voornamelijk lopend of op de fiets. 

Kleding: ik koop al jaren niets meer. Dat kan ook makkelijk, dat kost geen moeite.  Toen ik 40 kg afgevallen was heb ik belachelijk veel kleren gekocht.  En veel gekregen.  Inmiddels heb ik 80%van mijn Kleding verkocht of weggegeven. Ik draag spullen af. 

Ik heb jarenlang stedentrips gedaan.  Ik lette nooit op mijn voetafdruk.  Nu dus ruim 5 jaar wel. Ik kan en wil voor mezelf niet meer anders.  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-01-2024 om 18:32

Schommelstoel schreef op 15-01-2024 om 18:15:

[..]

Ik ben zo'n 'donkergroene' niet-vlieger, maar ik laat Barcelona ook links liggen als citytrip optie.

Ik woon in zuid-west Nederland en qua reistijd vind ik Barcelona als bestemming wel acceptabel, maar de prijs is echt bizar. Goedkoper dan 250 euro heb ik nog geen treintickets gezien.

Maar: vanaf 2025 wil European Sleeper een nachttrein laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona, daar ga ik echt heel erg blij mee zijn!

Zuid-Frankrijk daarentegen vind ik wel perfect, ik ga binnenkort die kant op: 8 uurtjes met de trein voor 130 euro. Dat is qua prijs vergelijkbaar met vliegen, zeker als je ruimbagage meetelt en meeneemt dat zo'n treinticket van centrum naar centrum is en je dus geen kosten hebt om van/naar het vliegveld te komen.

Enigszins off topic: hoe boek jij internationale tickets? NS internationaal geeft bij heel veel routes aan dat ze geen prijs kunnen geven of dat je zelfs niet via hen kunt boeken. (Dat is dus ook nog een verbeterpunt qua treinen - sites zoals je die wel voor vliegtickets hebt om prijzen en routes te vergelijken).

Dees! schreef op 14-01-2024 om 21:46:

[..]

Oh vast wel, maar ik volg je logica niet. Al hadden ze een heel elftal gemaakt. Dan nog is het verder toch helemaal prima dat ze hun eigen groente kweken en op fietsvakantie gaan.
Ze doen in ieder geval iets.


Zelf heb ik trouwens helemaal geen last van vliegschaamte. Ik probeer wel bij alles wat ik doe een bewuste afweging te maken. Ik probeer bewust te eten, te reizen en te consumeren.

Nou het gaat me meer om t principe. Als een stel kneitermoeilijk doet over dat ik persoonlijk wel eens een vliegvakantie neem, maar zelf wel 4 kinderen op de wereld zet.... Uiteindelijk zouden veel klimaatproblemen er niet zijn als we met minder mensen op deze aardbol waren. Maar dat is geen populaire mening. Zoals ooit China een 1 kind beleid had, dat moeten we wellicht niet willen. Maar bij de overweging of je kind 3, 4 of 5 maakt zou je wel eens aan duurzaamheid kunnen denken.

 Er moet eten, voedsel ea dingen geproduceerd worden per persoon.. En dat kost co2 uitstoot ja.. je kan zo duurzaam leven als je wil maar als je vervolgens zelf 4 kids krijgt dan ben je toch 10x "slechter" bezig voor t milieu dan mijn vliegvakantie! Die 4 kinderen leven de komende 80 jaar en krijgen vast ook kinderen dus groei in uitstoot .Dat kost zoveel meer dan 2x per jaar vliegen en kindvrij blijven, maar dat kan blijkbaar niet hardop gezegd worden want kinderen krijgen is blijkbaar een recht. 

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 18:32:

[..]

Enigszins off topic: hoe boek jij internationale tickets? NS internationaal geeft bij heel veel routes aan dat ze geen prijs kunnen geven of dat je zelfs niet via hen kunt boeken. (Dat is dus ook nog een verbeterpunt qua treinen - sites zoals je die wel voor vliegtickets hebt om prijzen en routes te vergelijken).

NS Internationaal gebruik ik alleen voor tickets naar België of Parijs, waardeloze site en boekingsmodule (lezen jullie mee, NS? Verbeterpunt!). 

Alles zuidelijker dan België boek ik via SNCF (Franse spoorwegen). En richting Duitsland en verder boek ik bij Deutsche Bahn. 

Bij DB spaar ik per uitgegeven euro punten via BahnBonus. Vanaf 250 punten kun je ze inwisselen voor korting op je volgende reis of gratis upgrades naar 1e klas bijvoorbeeld. Zeer lucratief! (Wederom: NS, lezen jullie mee? Stukje klantenbinding!). 

Maar als ik dan met de Nightjet naar Innsbruck wil en verder reis naar Italië bijvoorbeeld, eindig ik ook wel eens met twee tickets van zowel ÖBB als Trenitalia, heel onhandig, maar vaak wel de goedkoopste optie. Daar zit echt in Europees verband nog heel veel verbeterruimte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.