Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vliegschaamte?

Vliegschaamte , eerlijk gezegd bij mij speelt het niet, vorig jaar heb  ik 6 kleer gevlogen. Ik ben wel bezig met het boeken voor een vakantie eind mei begin juni maar vele bestemmingen zitten al vol. Na Corona blijkt dat vele mensen weer op vakantie gaan met het vliegtuig. 


MMcGonagall schreef op 14-01-2024 om 22:54:

[..]


China en de VS zijn samen verantwoordelijk voor de meeste klimaatschade, dus mijn footprint valt daarbij in het niet.

 https://eenvandaag.avrotros.nl/item/china-stoot-in-4-dagen-meer-co2-uit-dan-nederland-in-heel-jaar-maar-dat-is-niet-het-hele-verhaal/

Ja. Zodaning dat ik nooit gevlogen heb. Ga dit jaar voor het eerst want ga met vriendin naar Curaçao en tja, met de trein kom je er niet en voor haar is het belangrijk. 

Trientje-vitamientje schreef op 14-01-2024 om 21:42:

[..]

Deze houding is wel behoorlijk egocentrisch. Wanneer geluk afhangt van de reizen die je kan maken dan vraag ik me oprecht af hoe gelukkig je werkelijk bent.

Watertoren geniet in ieder geval wel van haar vliegvakanties en is daar eerlijk over. Ik vind het eerlijk gezegd storender dat iemand die twee keer per jaar tegen haar zin naar Aruba vliegt haar bekritiseerd. Wat doe jij beter dan watertoren dat je vind dat ze egocentrisch is.

Renmuis schreef op 14-01-2024 om 23:03:

[..]

Waarom is dat moeilijker te geloven dan dat je geluk afhangt van je kinderen? Of je vrienden? Of je baan? Omdat jij het je niet kan voorstellen en reizen niet zo boeiend vindt?

Vliegen is nieuw, maar wanderlust is eeuwenoud.

En verder kennen we Watertoren langer dan vandaag, en weten we dat ze het heel belangrijk vindt dat wij allemaal begrijpen dat het milieu en klimaat haar niets kan schelen. En weet je, ik vind dat niet zo schokkend. Het is niet onze taak, vind ik, als individuele burgers, om elkaar de maat te nemen als het om duurzaamheid gaat. Dat is allemaal veel te complex, zowel moreel als economisch als wetenschappelijk. Het is de taak van de overheid om beleid te maken dat aanzet tot duurzame keuzes, waarbij de belangen van verschillende groepen zo goed mogelijk tegen elkaar worden afgewogen. En het is de taak van de wetenschap en bedrijven om zo snel mogelijk coole alternatieven te ontwikkelen.

Dat je zelf verantwoordelijkheid neemt is mooi, ik eet zelf bijvoorbeeld al jaren vegetarisch, maar daar red ik de wereld niet mee en is zeker geen stok om mee te slaan.

Je verzint er nu wel heel veel bij. 

Ik vraag me wel af als enkel verre vliegreizen je gelukkig maken of je dan wel zo gelukkig bent in de basis. Het gaat meer om de manier waarop ze dit topic opent en hoeveel schijt ze aan de rest van de wereld heeft. 

Maar goed ik ben het met je eens dat de overheid meer kan doen. Er moet een balans zijn tussen vliegbewegingen en verduurzaming. Met een beetje geluk kunnen we over een aantal jaar elektrisch vliegen op de korte afstanden. Dus gooi de vliegtaks maar omhoog en stop het in verduurzaming. Vooral op de korte vluchten waarbij de trein sowieso een beter alternatief is. En de trein weer betaalbaar maken. 

En verder veroordeel ik mensen niet als ze vliegen. Ik veroordeel de achteloze houding. Ik vlieg zelf ook een of twee keer per jaar en dan direct ver.

Tuinfluiter schreef op 14-01-2024 om 23:09:

[..]

Watertoren geniet in ieder geval wel van haar vliegvakanties en is daar eerlijk over. Ik vind het eerlijk gezegd storender dat iemand die twee keer per jaar tegen haar zin naar Aruba vliegt haar bekritiseerd. Wat doe jij beter dan watertoren dat je vind dat ze egocentrisch is.

Het is meer de lekker pu mentaliteit die me stoort.
Ik houd gewoon niet van vliegen, vind het vervelend, maar dat betekent niet dat ik het daar niet naar mn zin heb. Maar ik ben net zo gelukkig op de camping in de achterhoek, of in mn eigen huisje. Mijn levensgeluk is dus niet afhankelijk van een verre reis. 

Het kan me in elk geval wel zoveel schelen dat ik mn reizen zo veel mogelijk compenseer door bomen te laten planten en geld te stoppen in de ontwikkeling van SAF.


Niet zozeer dat ik me zou generen voor anderen, maar ik krijg door het kerosineverbruik gewetensproblemen. Amusementsdoel en permanente schade aan het leefklimaat tegen elkaar afgezet.

Nee, geen vliegschaamte. 
Ik vind dat die paar keer dat ik een vliegtuig pak dat ook moet kunnen. Zolang de trein nog veel duurder is, is dat voor mij geen alternatief. Zeker niet voor korte trips. 
(Londen tickets €65 retour,- trein €350, Barcelona tickets €125, trein €550) 
Toen ik ging dan. Er zijn vast wel goedkopere opties maar niet geschikt voor korte trips. 
Ik vind de trein helemaal prima maar dan moet het wel goed kunnen. Ik heb ook beperkingen dus moet het voor mij qua tijd ook kunnen. Anders is al mijn energie al op eer ik er ben. 

Trientje-vitamientje schreef op 15-01-2024 om 09:53:

[..]

Je verzint er nu wel heel veel bij.

Ik vraag me wel af als enkel verre vliegreizen je gelukkig maken of je dan wel zo gelukkig bent in de basis. Het gaat meer om de manier waarop ze dit topic opent en hoeveel schijt ze aan de rest van de wereld heeft.

Maar goed ik ben het met je eens dat de overheid meer kan doen. Er moet een balans zijn tussen vliegbewegingen en verduurzaming. Met een beetje geluk kunnen we over een aantal jaar elektrisch vliegen op de korte afstanden. Dus gooi de vliegtaks maar omhoog en stop het in verduurzaming. Vooral op de korte vluchten waarbij de trein sowieso een beter alternatief is. En de trein weer betaalbaar maken.

En verder veroordeel ik mensen niet als ze vliegen. Ik veroordeel de achteloze houding. Ik vlieg zelf ook een of twee keer per jaar en dan direct ver.

Waarom zou je iemand persoonlijk verantwoordelijk houden voor "de rest van de wereld"?

De reis die jij 2x per jaar maakt is goed voor een uitstoot van 2,32 ton CO2 per retour. Met een paar bomen laten planten kom je er niet, koop een solar cooker! 

https://flygrn.com/nl/carbon/calculate?type=return&seg%5B0%5D%5Bfrom%5D=AMS&seg%5B0%5D%5Bto%5D=CUR&persons=1&class=Y

Trientje-vitamientje schreef op 15-01-2024 om 09:57:

[..]

Het is meer de lekker pu mentaliteit die me stoort.
Ik houd gewoon niet van vliegen, vind het vervelend, maar dat betekent niet dat ik het daar niet naar mn zin heb. Maar ik ben net zo gelukkig op de camping in de achterhoek, of in mn eigen huisje. Mijn levensgeluk is dus niet afhankelijk van een verre reis.

Het kan me in elk geval wel zoveel schelen dat ik mn reizen zo veel mogelijk compenseer door bomen te laten planten en geld te stoppen in de ontwikkeling van SAF.


Om de CO2 uitstoot voor één persoon van een retour naar Aruba te compenseren moet je 144 bomen planten. 

Ik hoop dat je ze niet allemaal in de achterhoek laat planten want ik ben een groot liefhebber van het coulissen landschap.

Als je de wereld wilt verbeteren is het altijd makkelijk om bij een ander te beginnen. 


watertoren

watertoren

15-01-2024 om 12:05 Topicstarter

Veel leuke dingen doen en op vakantie gaan draagt zeker wel bij voor mijn levensgeluk. Mooie herinneringen maken en ook de voorpret als je op vakantie gaat. Over 2 weken ga ik naar Valencia met een vriendin en als ik daar aan denk heb ik echt kriebels in mijn buik. Sommige mensen hebben het hier over verre reizen maar die maak ik niet. Mijn vakanties gaan naar Spanje, Griekenland, Turkije en Egypte. Egypte is het verste wat ik ooit gevlogen heb.

_Audrey schreef op 14-01-2024 om 20:18:

[..]

Misschien compenseren zij het ergens anders mee, zoals Jetten ook zei over zichzelf. Keuzes mogen worden gemaakt.

Het probleem met compenseren is toch dat we dan niet verbeteren? Dan komen we op nul uit, het wordt misschien niet slechter maar ook niet beter.

SuzyQFive schreef op 15-01-2024 om 10:58:

Nee, geen vliegschaamte.
Ik vind dat die paar keer dat ik een vliegtuig pak dat ook moet kunnen. Zolang de trein nog veel duurder is, is dat voor mij geen alternatief. Zeker niet voor korte trips.
(Londen tickets €65 retour,- trein €350, Barcelona tickets €125, trein €550)
Toen ik ging dan. Er zijn vast wel goedkopere opties maar niet geschikt voor korte trips.
Ik vind de trein helemaal prima maar dan moet het wel goed kunnen. Ik heb ook beperkingen dus moet het voor mij qua tijd ook kunnen. Anders is al mijn energie al op eer ik er ben.

Maar je hoeft niet te gaan. Als ik niet kort op vakantie kan met de trein/auto, want dat gaat niet of ik kan het niet betalen, dan ga ik helemaal niet.

Ik wil wel naar Dubrovnik. Hysterisch end rijden, eindeloos in de trein, maar vliegen doe ik niet voor dat soort trips. Dus ga ik ergens anders naartoe, of ik ga niet.

Fiorah schreef op 15-01-2024 om 15:19:

[..]

Maar je hoeft niet te gaan. Als ik niet kort op vakantie kan met de trein/auto, want dat gaat niet of ik kan het niet betalen, dan ga ik helemaal niet.

Ik wil wel naar Dubrovnik. Hysterisch end rijden, eindeloos in de trein, maar vliegen doe ik niet voor dat soort trips. Dus ga ik ergens anders naartoe, of ik ga niet.

Precies dit. We hebben geen recht op reizen, geen recht op vakanties in verre bestemmingen.

De meesten van ons hopen rond ons zeventigste met pensioen te gaan. Dat betalen we niet zelf, dat betalen de generaties na ons, zoals wij nu de pensioenen betalen van de generaties voor ons. Die generatie-overschrijdende solidariteit, waarom geldt dat wel bij zoiets als pensioenen, maar niet (andersom) bij je leefomgeving? Waarom willen we wel betalen voor de pensioenen van alle opa's en oma's, maar niet denken aan gematigde temperaturen en niet al te veel overstromingen voor onze (klein)kinderen?


Parodie schreef op 14-01-2024 om 20:35:

[..]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Een groot aantal reacties in dit topic verbaast me enorm. Na mij de zondvloed.

Hoeveel mensen rijden dagelijks naar hun werk met hun auto? 

Heel veel van die mensen doen dat omdat de reis met OV te lang duurt vanwege rottige aansluitingen. Waarom "mag" je wel voor je werk de kortste en vervuilendste reistijd kiezen en voor een vakantie niet? 

Fiorah schreef op 15-01-2024 om 15:19:

[..]

Maar je hoeft niet te gaan. Als ik niet kort op vakantie kan met de trein/auto, want dat gaat niet of ik kan het niet betalen, dan ga ik helemaal niet.

Ik wil wel naar Dubrovnik. Hysterisch end rijden, eindeloos in de trein, maar vliegen doe ik niet voor dat soort trips. Dus ga ik ergens anders naartoe, of ik ga niet.

En daarvoor mag jij kiezen. Voor jezelf. 

Een ander maakt wellicht een andere afweging voor zichzelf en dat mag ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.