Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantietegenvallers, -missers en -blunders

Even een luchtig (vakantie)topic. Als mensen (inclusief ikzelf) vertellen over hun vakantiebelevenissen, hoor je vaak alleen de positieve verhalen. De mooie plekken, geslaagde avonturen, het lekkere eten, de fijne accommodaties. Wat tegenviel of compleet misging blijft meestal achterwege. Deel hier wat tegenviel, misging en/of niet voor herhaling vatbaar was! 


Lena55 schreef op 13-08-2023 om 08:22:

Toen ik 18 was ben ik met een vriendin naar Portugal gegaan. Op de dag van vertrek hadden we in een winkeltje een paar grote dikke kaarsen gekocht. Omdat de koffers al waren ingepakt, hadden we de kaarsen in onze handbagage gedaan.

Toen we door de douane gingen werden we eruit gehaald. Er kwamen twee mannen aangelopen met hele boze en norse gezichten. Blaffen tegen ons dat we de tassen open moesten maken en alles eruit moesten halen. We snapten er niks van. Tot we die kaarsen zagen. Ze waren omwikkeld in papier dus ik zei lachend 'ohh that are just candles'. Maar die mannen bleven maar boos roepen dat we alles open moesten maken. Er kwam ook al een andere man met een hond aangelopen. Ik snel het papier eraf halen en gaf die kaarsen aan die mannen. Mega angstig piepen 'See, just candles'. Na grondige inspectie keken ze minder boos en gaven de kaarsen zowaar met een lach weer terug.

Manman ik voelde me zo angstig toen. Het zweet stond op onze rug. Neem nooit meer kaarsen mee op vliegvakantie

Ik had mijn koffer vanuit Amerika vol zitten met yankee candles 😁 maar geen controle gehad verder haha!

Door die kaarsen kom ik ook nog op een leuke.
Ik ging in mijn herfstvakantie een vriendin opzoeken in Londen die daar een half jaar voor studie verbleef.  Met het vliegtuig ging ik erheen. Ik had gevraagd wat ze erg miste van Nederland en haar ouders gaven alvast de Sinterklaassurprise mee.  Bij de douane op het Engelse vliegveld ging mijn tas door de controle en ik werd er uitgepikt om alles te controleren.  Mijn cadeau moest uitgepakt,  dat waren 2 pakken koffie.  Toen kreeg ik de vraag wat "dit" was.  Een soort van koekhuisje gemaakt van karton.  Heel mooi geschilderd en versierd met knopen en slierten siliconenkit bij wijze van "glazuur". 
Ik uitleggen dat dat een cadeautje was voor de naamdag van St. Nicolaas,  een traditioneel feest in Nederland. Ik nam dat mee namens haar ouders. Maar wat zijn die blokken dan die we zien op de rontgenapparatuur? Ook twee pakken koffie was ze een te makkelijk antwoord. De hele surprise ging eraan om te kijken of dat echt koffie was. De aluminium verpakking bleef heel maar de etiketten van de Douwe Egbertskoffie bleven gedeeltelijk achter in het koekhuisje.
Uiteindelijk waren de douaniers overtuigd en kreeg ik alles mee.  
Was een leuk weerzien maar die vernielde surprise was niet leuk om te geven. 

Blair:dan rijd je w.s alleen maar oudere auto"s....hier al weer jaren franse auto"s en nog nooit blijven staan

Oh, dit klinkt wel heftiger dan mijn verhalen bij de douane... Zelf een keer eruit gepikt omdat ik niet netjes alle vloeistoffen apart in een zakje had aangeboden. Werd een welles-nietesverhaal, totdat bleek wat die "vloeistof" was: een zakje met wat stukjes komkommer. Ja, dat is 90% vocht ja... Wel uiteindelijk om moeten lachen met de douaniers op Schiphol. 

De inmiddels man van een collega is er ook uitgepikt bij de douane omdat er een dure ring in zijn handbagage zat. Ja, hij wilde een aanzoek doen op vakantie, maar nu was de verrassing weg...

Mijn vader had ooit zo'n controle na het poortje, hij moest gefouilleerd worden. Op zich geen probleem, maar zijn riem was af (moest door de scan in zo'n bak) en natuurlijk net toen die man op kruishoogte zat, zakte mijn vaders broek af, echt tot op zijn enkels. Stond hij dan in z'n witte Zeeman-slip, recht voor die man z'n neus... Ik weet niet meer wie er roder was, mijn vader of die man die aan het fouilleren was. 

En een redelijk recente, maar dat was meer voorafgaand aan de vakantie: wij zijn getrouwd in Coronatijd en je kon net weer een beetje op vakantie. Wij hadden bedacht om naar Madeira te gaan. Helaas geen rechtstreekse vlucht mogelijk en alleen maar heel lange overstaptijden op Porto of Lissabon. Prima, dachten we, dan plakken we er een paar nachten aan vast en gaan we eerst een paar dagen Porto bezoeken en gaan we daarna door naar Madeira. Op de terugweg was er wel een mooi aansluitende overstap. Vluchten geboekt, helemaal prima. Maar ja, toen veranderden die vluchten ineens. Onze terugvlucht werd vanuit de maatschappij geannuleerd en de vlucht van Schiphol naar Porto ook. We hebben heel lang gedoe gehad om die vlucht van Porto naar Madeira ook te kunnen annuleren en het geld terug te krijgen. Dat naast al het gedoe rondom de huwelijksdag in coronatijd (geen gasten, een paar gasten, andere dingen die niet mogelijk waren). Uiteindelijk hebben we opnieuw geboekt, want ineens kon het allemaal weer wel qua vluchten, en hebben we een heel fijne tijd op Madeira gehad. Die lange tussenstop op Porto is helaas niet doorgegaan, maar die stad bezoeken we later wel een keer.

Hotel The Swan in Lavenham was een vrij posh hotel waar we ons (gezin met 2 kinderen) als fietsvakantiegangers niet helemaal thuis voelden tussen het nette publiek, maar de kamer was een aanbieding dus zodoende zaten we toch in dat luxe hotel. Ik had me verheugd op luxe bedden, maar helaas was het als snel duidelijk waarom die kamer een aanbieding was, er was door de ligging veel herrie van de keuken en ik sliep slecht. Ik was dus onmiddellijk helemaal wakker toen het brandalarm af ging, een enorm luide bel. Zoon stond ook direct naast zijn bed, maar met moeite kregen we man en dochter wakker. Op de gang liepen verdwaasde hotelgasten rond, geen personeel, dus ik drong erop aan onmiddellijk naar de uitgang te gaan en dat deden we, en achter ons viel de kamerdeur in het slot. Bij de foyer aangekomen, kon het personeel ons gerust stellen, het was vals alarm en we konden weer naar onze kamers. Helaas hadden we niet onze kamersleutel meegenomen en was de deur echt op slot. Dus weer op zoek naar personeel die ons weer in de hotelkamer konden laten. Dat personeel was niet meer in de foyer, ze waren door het hotel aan het lopen om iedereen gerust te stellen, dus dat duurde even.
Dus dat was geen luxe nacht in het luxe hotel.

Ted68 schreef op 13-08-2023 om 09:35:

Blair:dan rijd je w.s alleen maar oudere auto"s....hier al weer jaren franse auto"s en nog nooit blijven staan

2011 is niet heel oud en staat nu nog geen 130.000km op de teller. Daarvoor een Peugeot 407 die nog jonger was, waar de versnellingsbak uit klapte midden op de snelweg. Man had daar ook al 3 keer eerder mee stil gestaan. De Citroën die we nu hadden, stond de eerste week na aanschaf al stil met een motorstoring. Alleen onze Peugeot 307sw heeft jaren zonder echte problemen gereden. Alle andere Franse meuk is continu gezeik mee. Opel is ook overgenomen door de PSA groep, ik heb een nieuwe gekocht in 2018 en die lekte binnen 2 jaar al olie. Echt topspul, die Franse auto’s 😒

Mevrouw75 schreef op 13-08-2023 om 08:49:

[..]

Nou ja, ik snap ze wel, ik moet opeens hieraan denken: Mijn oom handelde vroeger in post- en vliegtuigpartijen (al dat spul dat niet opgehaald wordt enzo) en had daaruit eens kaarsen verkocht, maar die bleken uiteindelijk vol met coke ofzo te zitten. De mensen die die kaarsen gekocht hadden staken ze aan en dachten op een gegeven moment: wat ruik ik nou? Heel gedoe met de politie enzo🤣 Blijkbaar zijn kaarsen favoriete verstopplekjes.

Zeker, nu snap ik het ook! Maar 18 jaar en naïf. Geen moment bij stilgestaan. Ookal weet je dat je niks gedaan hebt, als je dan zo onderzocht wordt met hond en al gaan de Portugese gevangenissen toch door je hoofd spoken 😅

wij hebben lekkage gehad in huis paar dagen terug, ketel stuk is ook geen leuke verrassing als je zelf op vakantie bent. Schoonvader had het ontdekt wegens huisdieren verzorgen. Onderdeel is er nog niet als wij thuiskomen, dus geen water thuis…. Leuke thuiskomst

GroenTuintje schreef op 13-08-2023 om 10:47:

wij hebben lekkage gehad in huis paar dagen terug, ketel stuk is ook geen leuke verrassing als je zelf op vakantie bent. Schoonvader had het ontdekt wegens huisdieren verzorgen. Onderdeel is er nog niet als wij thuiskomen, dus geen water thuis…. Leuke thuiskomst

Dat is ook vervelend als je niet thuis bent! Vorig jaar waren de dakpannen van het dak gevlogen bij een storm bij onze overburen. Zij waren toen net vertrokken op vakantie. Gelukkig had ik hun nummer en we konden het zo regelen dat zij vanaf de vakantie een reparatie konden regelen en ik het bedrijf even te woord kon staan.

Zeefietser schreef op 12-08-2023 om 17:54:

[..]

Misschien wat past het wat ik nu zeg, wat beter in het " ik erger mij aan dingen" maar het woord "spugen". Dat doe je met speeksel, kotsen kokt vanuit je maag. Waarom is dat jullie (en ik wil dat eigenlijk niet zeggen - maar ik doe het toch, dus die hele zin achter het haakje is bullshit) vrouwen het spugen noemen ? En ik zeg type dit met alle liefde, gewoon, ik snap het niet, dat woord "spuggen" in de context waar jullie het gebruiken.

Overgeven vind ik prettiger klinken. Laatste vakantie op La Palma een excursie gedaan met een boot(-je). Dolfijnen kijken. De zee was nogal ruw en na een kwartiertje werd ik al een beetje misselijk. 

Na een uur werden er uiteindelijk dolfijnen gespot. Er was een benedendek met een ruit waardoor je onder water kon kijken. 

Dit benedendek lag helaas naast de afvoer van de wc die erboven zat. Kennelijk een kapotte afvoer want daar beneden stond het vreselijk naar urine. Ik was nog net op tijd weer boven en heb mijn hoofd buiten boord gestoken en ben vorstelijk over mijn nek gegaan.

Nu weet ik het dus zeker, ik ga noooooit meer op een boot. Wel nog net de staart van een dolfijn gezien. 

ik ging voor het eerst op vakantie met mijn vriendje. We waren nog erg jong, ik denk een jaar of 15-16. Na anderhalve dag bleken we dus totaal geen match op vakantie (thuis ging het wel). Hij bleek echt super saai. Wilde geen uitstapjes maken en alleen maar voor de tent zitten. Dat was echt een hele lange zit en daarna hebben we het uitgemaakt. 

Dubbel

Lena55 schreef op 13-08-2023 om 11:02:

[..]

Dat is ook vervelend als je niet thuis bent! Vorig jaar waren de dakpannen van het dak gevlogen bij een storm bij onze overburen. Zij waren toen net vertrokken op vakantie. Gelukkig had ik hun nummer en we konden het zo regelen dat zij vanaf de vakantie een reparatie konden regelen en ik het bedrijf even te woord kon staan.

Ja dat is geen leuk begin ook van de vakantie . Fijn dat jullie konden helpen. Wij gaan morgen water in kannen vullen, even langs de buren vragen voor water. We kamperen gewoon door in huis

Evaluna schreef op 12-08-2023 om 23:35:

Ohja, ook een keer de trein gemist in Frankrijk (stom geintje van eEx) daar rijden ze dus maar een paar keer per dag. Halve dag later de volgende trein gepakt, die had vertraging dus met heel veel haast en stress met de kinderen naar Gare du Nord, bleek daar ook alles vertraging te hebben en hadden we nog de laatste trein van die dag. Uiteindelijk rond middernacht op het station in Nederland. We waren alle drie gesloopt en ik heb maar niet teveel nagedacht over wat als we de laatste trein gemist zouden hebben... Dat had vast veel geld gekost...

Er komen hier ook steeds meer herinneringen boven die ik allang verdrongen had. Met de kerst naar Bordeaux met de trein. Terugweg in de morgen op 7 uur op het station. Was er een sneeuwstorm en vlak voor  Tours waren er bomen op het spoor gewaaid.

De sfeer op het station van Bordeaux was grimmig. Er liepen gewapende militairen rond om de gemoederen te bedaren. 

Eindelijk om 17 uur waren er bussen geregeld om ons naar Tours te brengen vanaf waar de trein weer reed.

Na middernacht  in Parijs aangekomen en op dat tijdstip reden er geen treinen meer naar Amsterdam. In een vlooienhotelletje overnacht en de volgende ochtend door naar huis. Dat was dus op mijn verjaardag... jeuhhhh

BlairW schreef op 12-08-2023 om 23:50:

Afgelopen vakantie, 2 weken lang regen en kou. Heb 2 keer een korte broek aan gehad en het heeft 2 dagen niet geregend. Alle andere dagen deels of de hele dag. De was heeft er 4 dagen over gedaan om droog te worden. Echt zelden zo’n slechte vakantie gehad.

Yup, toen mijn kinderen jonger waren 10 dagen naar Texel geweest. Ongelogen 10 dagen regen gehad. Gelukkig was het huisje ruim en stond er een videorecorder en een goed gevulde boekenkast. Was nog voor internet. Voor de vorm nog een uurtje naar het strand geweest in de stromende regen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.