Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid

Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.

We creëren een nieuwe obesitaspandemie.


Cookielover schreef op 02-10-2021 om 20:26:

[..]

Mijn schoonvader idem. ‘Iemeel, je kunt toch gewoon een brief schrijven? Scheelt nog stroom ook, modern gekloot altijd!’

🤣

Zij-van-boven schreef op 02-10-2021 om 19:46:

[..]

Dat doe je met een fiets zonder ondersteuning of lopend toch ook? Of vergis ik me nou

Wij hebben 4 jaar geleden allebei een elektrische fiets gekocht (we fietsten nooit) en zeggen regelmatig tegen elkaar dat het de beste aankoop is geweest die wij ooit hebben gedaan.
Op vrije dagen (en bij droog weer, dat dan weer wel) fietsen wij tochten van tussen de 45 en 60 km.
We pakken de fiets sneller voor korte afstanden, vroeger pakten we de auto.
We gaan nu op vakantie in eigen land (ook een beetje het gevolg van C.), met de fiets en genieten voor 100+%, voorheen stapten we in het vliegtuig en lagen dagen achtereen aan het strand/zwembad.
Dat een ebike minder spierkracht vereist t.o.v. een fiets zonder ondersteuning... het zij zo. We genieten er met volle teugen van en dat is voor ons belangrijk, niet wat ene Willem1959 op Viafora er van vindt en zich gesteund weet door een schreeuwerig artikel in het AD. En we zijn meer buiten en bewegen meer dan voorheen.

Overigens vind ik argumenten als 'meer stroomgebruik' een boel gezeur hoor. Je lijkt wel net zo'n zeikerd als mijn schoonmoeder die te pas en te onpas liep te mopperen omdat ze vroeger toch ook geen wegwerpluiers gebruikte/geen mobiele telefoon had/geen wasmachine had enz. enz.

Ik vind meer stroom nou juist het enige goede argument tegen een e-bike. Net zoals alle rommel van wegwerpluiers/ mobiele telefoons en wasmachines. 

Vroeger gebruikten we toch ook geen… is een volledig ander en bovendien onzinnig argument. 

Mevrouw75 schreef op 03-10-2021 om 08:13:

[..]

Ik vind meer stroom nou juist het enige goede argument tegen een e-bike. Net zoals alle rommel van wegwerpluiers/ mobiele telefoons en wasmachines.

Vroeger gebruikten we toch ook geen… is een volledig ander en bovendien onzinnig argument.

De stroom voor het laden is echt te verwaarlozen… Een accu van 400w kost je ongeveer een halve kWh (er vanuit gaande dat een lader geen 100% rendement heeft maar 80%), dus zo’n 12,5ct per laadbeurt. 
Een grotere accu verbruikt meer watt maar hoeft weer minder vaak opgeladen te worden. Hoe lang een accu opgeladen wordt maakt niets uit. 

Strijken, de waterkoker, koffiezetter, stofzuiger kost je allemaal heel veel meer stroom.

Mevrouw75 schreef op 03-10-2021 om 08:13:

[..]

Ik vind meer stroom nou juist het enige goede argument tegen een e-bike. Net zoals alle rommel van wegwerpluiers/ mobiele telefoons en wasmachines.

Vroeger gebruikten we toch ook geen… is een volledig ander en bovendien onzinnig argument.

Onze zonnepanelen laden mijn ebike op

Herfstappeltaart schreef op 03-10-2021 om 08:42:

[..]

Onze zonnepanelen laden mijn ebike op

Gelukkig maar. 

Nu de grondstoffen nog

willem1959

willem1959

03-10-2021 om 09:59 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 02-10-2021 om 19:13:

Willempie je bent een zeurpiet.

Oh, als ik iets vind ben ik een zeurpiet, terwijl jij overal tegenaan mag schoppen en je jezelf geen zeurpiet vindt?

Dit topic lijkt wel een bijeenkomst van medisch insufficiente forummers. Knap dat jullie jezelf hier zo hebben weten te verenigen. En dan is Willem de zeurpiet. De omgedraaide wereld zeg.

willem1959

willem1959

03-10-2021 om 10:04 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 03-10-2021 om 08:36:

[..]

De stroom voor het laden is echt te verwaarlozen… Een accu van 400w kost je ongeveer een halve kWh (er vanuit gaande dat een lader geen 100% rendement heeft maar 80%), dus zo’n 12,5ct per laadbeurt.
Een grotere accu verbruikt meer watt maar hoeft weer minder vaak opgeladen te worden. Hoe lang een accu opgeladen wordt maakt niets uit.

Strijken, de waterkoker, koffiezetter, stofzuiger kost je allemaal heel veel meer stroom.

Als jij fietst gebruik je constant een stofzuigermotortje. Je laat die stofzuiger toch ook niet uren achter elkaar draaien? We gingen verdorie van gloeilampen naar zuinige halogeenlampen vanwege het stroomverbruik. En dan gaan mensen ter 'compensatie' op een elektrische fiets zitten.

Nou, schiet mij maar lek.

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:51:

[..]

Ja, als je serieus beweegt adem je dieper in. Ontzettend slecht langs autowegen.

Je weet dat autobanden slijten. Waar blijft dat rubber dan denk je? Niet in grote brokken langs de berm. Nee, onzichtbaar klein in jouw longen.

En dat is anders als je op een gewone fiets fietst? Adem je dan geen fijnstof in...? Ik weet het: dan heb je geen obesitas kinderen, maar COPD kinderen..

willem1959 schreef op 03-10-2021 om 10:04:

[..]

Als jij fietst gebruik je constant een stofzuigermotortje. Je laat die stofzuiger toch ook niet uren achter elkaar draaien? We gingen verdorie van gloeilampen naar zuinige halogeenlampen vanwege het stroomverbruik. En dan gaan mensen ter 'compensatie' op een elektrische fiets zitten.

Nou, schiet mij maar lek.

Het opladen van een elektrische fiets staat qua co2-uitstoot gelijk aan 3% van de uitstoot van een gemiddelde auto.

Al jouw argumenten vind ik uitstekend, maar niet tegen het gebruik van een electrische fiets. De co2-uitstoot, het fijnstof, het rubber van de autobanden wat ingeademd wordt, overgewicht. Niet de electrische fiets is het probleem, maar de auto en de scooter/brommer. Weg ermee .

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-fiets/

Rondstruiner schreef op 03-10-2021 om 10:44:

[..]

Het opladen van een elektrische fiets staat qua co2-uitstoot gelijk aan 3% van de uitstoot van een gemiddelde auto.

Al jouw argumenten vind ik uitstekend, maar niet tegen het gebruik van een electrische fiets. De co2-uitstoot, het fijnstof, het rubber van de autobanden wat ingeademd wordt, overgewicht. Niet de electrische fiets is het probleem, maar de auto en de scooter/brommer. Weg ermee .

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-fiets/

Ja, die ook. 
Je moet ook niet en/en doen, met de auto én de elektrische fiets, wat vaak wel het geval is, hoeveel er hier ook anders wordt beweerd. 

De fiets is voor recreatie bij mooi weer voor veel 18-plussers, voor noodzakelijke verplaatsingen, verre afstanden en boodschappen gebruik je de auto. 

redbulletje schreef op 03-10-2021 om 10:55:

De fiets is voor recreatie bij mooi weer voor veel 18-plussers, voor noodzakelijke verplaatsingen, verre afstanden en boodschappen gebruik je de auto.

Voor jou zeker

redbulletje schreef op 03-10-2021 om 10:55:

De fiets is voor recreatie bij mooi weer voor veel 18-plussers, voor noodzakelijke verplaatsingen, verre afstanden en boodschappen gebruik ik je de auto.

Spreek voor jezelf.

Mevrouw75 schreef op 03-10-2021 om 10:56:

[..]

Voor jou zeker

Ik heb überhaupt geen fiets meer sinds ik op m'n 18e m'n rijbewijs haalde. 

Ik spreek voor mensen in mijn omgeving die best af en toe een tourtje doen op hun ebike met lekker weer maar de auto als hoofdvervoermiddel gebruiken. 

---

---

03-10-2021 om 11:06

Bakblik schreef op 02-10-2021 om 19:26:

[..]

Ze gaat om 6.55 de deur uit om met het ov 35 km te overbruggen (3 x overstappen) Van hier naar Amsterdam op de fiets wordt trouwens meer dan 35 km want je mag niet overal fietsen.

Meer dan 70 km op een dag is wel heel veel als je ook nog onderwijs moet volgen. 70 km als sportieve activiteit op een zonnige dag in de zomer doen ze hier wel. Broodjes mee en gaan.

10-12 km enkele reis is goed te doen voor een na school, dat hoeft echt niet op een E-bike.

Ik daag je uit: toon mij aan dat de OVafstand korter is dan de fietsafstand. En ik weet nog steeds niet hoe lang ze over het OV doet. Bedenk dat je altijd iets eerder de deur uit gaat dus echt vanaf het moment dat je de deur uitstapt tot dat je eerste les begint (ook daar nemen mensen vaak extra tijd mee ivm OVproblemen). Dat hoeft allemaal niet als je de ebike pakt. 

Het gaat mij er niet om dat ze de ebike moet pakken, het gaat er om dat je een eerlijke berekening maakt. 

Algemeen: het bedoelde onderzoek was het slechtste wat ik dit jaar heb gezien. Ik fiets ruim 90% van een fietstocht op de ECO stand en dan neem ik nog mee dat ik soms flink tegenwind heb en ook een mooi weer fietser ben. Wellicht is het zelfs 95%. Ik fiets nu 50-60 km als ik een dagje ga fietsen. Nog nooit van mijn leven heb ik meer dan 30 km op een dag gefietst. Mijn parter heeft de scooter weggedaan en gaat nu op de ebike naar het werk tenzij slecht weer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.