Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid

Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.

We creëren een nieuwe obesitaspandemie.


Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 12:39:

[..]

Nou dit! En waarom moet je stroom gebruiken omdat je te lui bent om met de hand te wassen, koffie te maken, slagroom te kloppen, deeg te kneden, de heg te snoeien… Schandelijk! Gelukkig heb ik een dieselauto, die verbruikt tenminste geen stroom.

Brabeau schreef op 02-10-2021 om 12:51:

Het doet me een beetje denken aan de tijd dat de elektrische tandenborstel kwam. Mensen die er één gebruikte werden uitgelachen maar een elektrische tandenborstel is niet alleen makkelijk (of in andermans woorden "lui") maar ook gewoon beter voor je tanden. Dat is met zo'n fiets ook een beetje, je komt meer buiten, neemt minder vaak de auto etc.

Natuurlijk zijn er wel "luie" gevallen, maar dat kan je aan de buitenkant niet zien. Je weet niet wat de reden is waarom iemand een e-bike heeft. En dat wil nou ook weer niet zeggen dat 95 procent een lichamelijke beperking heeft oid, dat snap ik ook wel.

Een fiets is niet persé een sportartikel. Voor mij is het een vervoermiddel. En aangezien mijn longen problemen geven is een ebike voor mij een uitkomst. Ik geniet in de zomer van heerlijke lange fietstochten zonder dat ik bang hoef te zijn bij een draaiende wind (tegen) niet meer thuis te kunnen komen. Ik ga ook weg met een flinke windkracht terwijl ik daar zonder ebike niet aan zou beginnen.

Rockstar schreef op 02-10-2021 om 13:11:

Ik kom zonder alles te lezen binnen vallen.

Ik dacht dat ik een tijd terug ergens had gelezen dat de elektrische fiets juist een verbetering is voor de gezondheid, omdat mensen dan sneller de fiets pakken omdat het fijner fietst, en sneller “voor de lol” gaan fietsen.

En zo is het.

Verwijderd wegens op de man. 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 18:21:

[..]

Dus alle pubers zijn van suiker, behalve die van jou? Zat mensen die om 6.45 de deur uitgaan, waaronder ikzelf.

Ze gaat om 6.55 de deur uit om met het ov 35 km  te overbruggen (3 x overstappen) Van hier naar Amsterdam op de fiets wordt trouwens meer dan 35 km want je mag niet overal fietsen. 

Meer dan 70 km op een dag is wel heel veel als je ook nog onderwijs moet volgen. 70 km als sportieve activiteit op een zonnige dag in de zomer doen ze hier wel.  Broodjes mee en gaan.

10-12 km enkele reis is goed te doen voor een na school, dat hoeft echt niet op een E-bike. 

Anyway. Ik heb mijn punt gemaakt betreffende de laatse zin van de OP. 
Had ik eigenlijk ook al niet moeten doen, maar goed.
Topic gaat weer uit mijn lijst, wat een gezeik

Rondstruiner schreef op 02-10-2021 om 13:38:

[..]

Dat is een groter probleem dan e-bikes ja. Mensen die voor iedere wissewasje de auto of scooter pakken en daarbij de fietsers en voetgangers vergassen met hun smerige uitlaatgassen en kankerverwekkende fijnstof, dat is pas een probleem.

Zijn te lui om te fietsen, al dan niet op e-bike, en ze voelen zich te goed voor het OV.

Als Willem zich zo druk maakt om de volksgezondheid als hij ons wil laten geloven, zou hij daar de barricades voor op moeten.

Of sommige mensen raken overprikkeld wanneer ze rond de (spits) tijd met het OV reizen. De drukte in en rondom de treinen en stations vind ik zelf ook niet echt wat na een werkdag.
Op een vrije dag heb ik daar gelukkig veel minder tot geen last van.

In de regio waar ik woon is OV ook niet echt optimaal.Hier rijden in het weekend geen bussen.4 treinen per uur twee per bestemming. 

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:42:

[..]

Lekker buiten fijnstof diep inademen. Wat doet dat met je gezondheid op de lange termijn?

Dat doe je met een fiets zonder ondersteuning of lopend toch ook? Of vergis ik me nou

Wij hebben 4 jaar geleden allebei een elektrische fiets gekocht (we fietsten nooit) en zeggen regelmatig tegen elkaar dat het de beste aankoop is geweest die wij ooit hebben gedaan.
Op vrije dagen (en bij droog weer, dat dan weer wel) fietsen wij tochten van tussen de 45 en 60 km.
We pakken de fiets sneller voor korte afstanden, vroeger pakten we de auto.
We gaan nu op vakantie in eigen land (ook een beetje het gevolg van C.), met de fiets en genieten voor 100+%, voorheen stapten we in het vliegtuig en lagen dagen achtereen aan het strand/zwembad.
Dat een ebike minder spierkracht vereist t.o.v. een fiets zonder ondersteuning... het zij zo. We genieten er met volle teugen van en dat is voor ons belangrijk, niet wat ene Willem1959 op Viafora er van vindt en zich gesteund weet door een schreeuwerig artikel in het AD. En we zijn meer buiten en bewegen meer dan voorheen.

Overigens vind ik argumenten als 'meer stroomgebruik' een boel gezeur hoor. Je lijkt wel net zo'n zeikerd als mijn schoonmoeder die te pas en te onpas liep te mopperen omdat ze vroeger toch ook geen wegwerpluiers gebruikte/geen mobiele telefoon had/geen wasmachine had enz. enz. 

Zij-van-boven schreef op 02-10-2021 om 19:46:

[..]

Dat doe je met een fiets zonder ondersteuning of lopend toch ook? Of vergis ik me nou

Wij hebben 4 jaar geleden allebei een elektrische fiets gekocht (we fietsten nooit) en zeggen regelmatig tegen elkaar dat het de beste aankoop is geweest die wij ooit hebben gedaan.
Op vrije dagen (en bij droog weer, dat dan weer wel) fietsen wij tochten van tussen de 45 en 60 km.
We pakken de fiets sneller voor korte afstanden, vroeger pakten we de auto.
We gaan nu op vakantie in eigen land (ook een beetje het gevolg van C.), met de fiets en genieten voor 100+%, voorheen stapten we in het vliegtuig en lagen dagen achtereen aan het strand/zwembad.
Dat een ebike minder spierkracht vereist t.o.v. een fiets zonder ondersteuning... het zij zo. We genieten er met volle teugen van en dat is voor ons belangrijk, niet wat ene Willem1959 op Viafora er van vindt en zich gesteund weet door een schreeuwerig artikel in het AD. En we zijn meer buiten en bewegen meer dan voorheen.

Overigens vind ik argumenten als 'meer stroomgebruik' een boel gezeur hoor. Je lijkt wel net zo'n zeikerd als mijn schoonmoeder die te pas en te onpas liep te mopperen omdat ze vroeger toch ook geen wegwerpluiers gebruikte/geen mobiele telefoon had/geen wasmachine had enz. enz.

Zij-van-boven schreef op 02-10-2021 om 19:46:

[..]

Overigens vind ik argumenten als 'meer stroomgebruik' een boel gezeur hoor. Je lijkt wel net zo'n zeikerd als mijn schoonmoeder die te pas en te onpas liep te mopperen omdat ze vroeger toch ook geen wegwerpluiers gebruikte/geen mobiele telefoon had/geen wasmachine had enz. enz.

Mijn schoonvader idem. ‘Iemeel, je kunt toch gewoon een brief schrijven? Scheelt nog stroom ook, modern gekloot altijd!’

Cookielover schreef op 02-10-2021 om 20:26:

[..]

Mijn schoonvader idem. ‘Iemeel, je kunt toch gewoon een brief schrijven? Scheelt nog stroom ook, modern gekloot altijd!’

Alles heeft z’n charme. Ouderwetse handgeschreven brieven - collectors items- en modern gekloot.

Bakblik schreef op 02-10-2021 om 19:26:

[..]

Ze gaat om 6.55 de deur uit om met het ov 35 km te overbruggen (3 x overstappen) Van hier naar Amsterdam op de fiets wordt trouwens meer dan 35 km want je mag niet overal fietsen.

Meer dan 70 km op een dag is wel heel veel als je ook nog onderwijs moet volgen. 70 km als sportieve activiteit op een zonnige dag in de zomer doen ze hier wel. Broodjes mee en gaan.

10-12 km enkele reis is goed te doen voor een na school, dat hoeft echt niet op een E-bike.

Respect voor je dochter! Maar met een ebike zou ze misschien nog wel sneller zijn . En of 10-12 km twee keer per dag voor een kind goed te doen is hangt van meer af dan van alleen conditie en niet zeiken. Als je een magere garnaal hebt die het allemaal amper kan bolwerken… Gaat voor die van mij trouwens niet op hoor, maar als ik zijn leven makkelijker zou kunnen maken door hem een ebike te geven dan zou ik dat zeker overwegen. Heb er zelf ook een hekel aan, dat geploeter tegen die harde wind langs de velden. 

ja Willem, dat gezeur over vroeger deed iedereen alles op de fiets, vroeger deed iedereen de was op de hand, had geen stofzuiger enz
Neem aan dat jij , in het kader van het stroomgebruik waar je je zo druk om maakt,  nu de was nog steeds op de hand doet?

majorette2005 schreef op 02-10-2021 om 20:40:

ja Willem, dat gezeur over vroeger deed iedereen alles op de fiets, vroeger deed iedereen de was op de hand, had geen stofzuiger enz
Neem aan dat jij , in het kader van het stroomgebruik waar je je zo druk om maakt, nu de was nog steeds op de hand doet?

En uiteraard ook geen vaatwasser hebt, Willem.

Want je kan net zo goed met de hand afwassen.

En gooi de airfryer, quooker en dergelijke ook maar buiten. Je kan net zo goed water in een pannetje opwarmen en "normaal" koken.

En je kookt uiteraard op de kolenkit. Niet op een gas- of elektrisch fornuis.

Marty1984 schreef op 02-10-2021 om 20:53:

[..]

En uiteraard ook geen vaatwasser hebt, Willem.

Want je kan net zo goed met de hand afwassen.

En gooi de airfryer, quooker en dergelijke ook maar buiten. Je kan net zo goed water in een pannetje opwarmen en "normaal" koken.

En je kookt uiteraard op de kolenkit. Niet op een gas- of elektrisch fornuis.

Dat is veel te modern. Een ouderwets houtvuur, nadat hij het zelf heeft gevangen, gedood en gevild

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.