Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid

Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.

We creëren een nieuwe obesitaspandemie.


Rondstruiner schreef op 02-10-2021 om 13:38:

[..]

Dat is een groter probleem dan e-bikes ja. Mensen die voor iedere wissewasje de auto of scooter pakken en daarbij de fietsers en voetgangers vergassen met hun smerige uitlaatgassen en kankerverwekkende fijnstof, dat is pas een probleem.

Zijn te lui om te fietsen, al dan niet op e-bike, en ze voelen zich te goed voor het OV.

Als Willem zich zo druk maakt om de volksgezondheid als hij ons wil laten geloven, zou hij daar de barricades voor op moeten.

Te goed voor het OV 😅 Het OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet hoeft te zijn. Lekker handig. Dat doe ik inderdaad niet als het niet per se nodig is. 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 13:46:

[..]

Te goed voor het OV 😅 Het OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet hoeft te zijn. Lekker handig. Dat doe ik inderdaad niet als het niet per se nodig is.

In de steden in Nederland is het OV echt uitstekend. Sneller dan de auto. En ja, er zijn hier echt mensen die zich te goed voelen voor het OV, en liever een uur in de auto vast staan, om zich vervolgens scheel te betalen aan parkeergeld  (maar daar wel over klagen hè ), dan dat ze een kwartier met de metro of de tram moeten.

Rondstruiner schreef op 02-10-2021 om 13:53:

[..]

In de steden in Nederland is het OV echt uitstekend. Sneller dan de auto. En ja, er zijn hier echt mensen die zich te goed voelen voor het OV, en liever een uur in de auto vast staan, om zich vervolgens scheel te betalen aan parkeergeld (maar daar wel over klagen hè ), dan dat ze een kwartier met de metro of de tram moeten.

Ik woon in een gehucht. Toen ik nog in de randstad woonde maakte ik er graag gebruik van

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 13:56:

[..]

Ik woon in een gehucht. Toen ik nog in de randstad woonde maakte ik er graag gebruik van

Ha ja, ik woon in Amsterdam

Ik had ook echte specifieke collega's die altijd met de auto naar werk komen in gedachten toen ik dat opschreef, die als iemand zegt dat ze ook met het OV kunnen, een heel vies gezicht trekken en kijken alsof ze water zien branden.

Ik ga altijd op de fiets naar het werk, ook met regen en wind. Nu ben ik ook sneller met de fiets dan met de auto (want tussendoorfietspad en daardoor geen stoplichten of andere opstoppingen). Ik vind met de auto ook meer gedoe als met de fiets, zit er genoeg benzine in, parkeerplek zoeken. De fiets zet ik voor de winkel en ik betaal geen parkeergeld. Als ik verder weg moet of veel dingen mee moet nemen pak ik de auto. 

'Geef dat kind een fiets!'  Dan stap je wel wat makkelijk over de onkosten heen. Een fiets met trapondersteuning is flink duurder dan een klassieke fiets. Plus extra stroomverbruik dat er anders niet was geweest. Denk ook aan de levensduur van de accu.  En het afval dat een afgedankte accu oplevert. 

Wat dreigend overgewicht betreft - natuurlijk helpt zelf fietsen wel om dat tegen te gaan; al mag je de geneugten van het lekkers uit de kantine en de nabijgelegen supermarkt bepaald niet onderschatten. Als kinderen eenmaal van de basisschool af zijn, verandert er veel. 

Je kunt beter zorgen dat ze voor hun plezier op een actieve sport gaan dan ze voor de rest van hun leven fietshater te maken. 

redbulletje schreef op 02-10-2021 om 14:48:

Je kunt beter zorgen dat ze voor hun plezier op een actieve sport gaan dan ze voor de rest van hun leven fietshater te maken.

Daarbij is een electrische fiets echt zo slecht niet. Wat ik al eerder zei, het is vergelijkbaar met stevig doorwandelen, volgens mij is dat zo ongeveer het beste level van inspanning die je als mens kunt krijgen.

Je kunt het trouwens zo zwaar of licht maken als je zelf wil. 

Julali schreef op 02-10-2021 om 13:28:

[..]

Laatst nog bij het CB geweest. Beide kinderen zijn keurig op gewicht, iets beneden gemiddeld. Ik zie dat ook niet snel veranderen. We zijn allemaal slank en houden van bewegen en sporten. Voeding is over het algemeen gezond.

Mijn kinderen zijn ook allemaal slank, qua gewicht altijd op de -1, qua lengte, op 1 dochter na (dysmatuur geboren), zitten ze op de +2. 
Ik was zelf altijd slank maar sinds ik ziek ben geworden flink aangekomen (van altijd rennen naar stilstaan). 

SuzyQFive schreef op 02-10-2021 om 15:54:

[..]

Mijn kinderen zijn ook allemaal slank, qua gewicht altijd op de -1, qua lengte, op 1 dochter na (dysmatuur geboren), zitten ze op de +2.
Ik was zelf altijd slank maar sinds ik ziek ben geworden flink aangekomen (van altijd rennen naar stilstaan).

Dat bedoel ik met de kinderen die gemiddeld gezien steeds dikker worden. Van altijd hollen naar stilstaan.  Kinderen spelen minder buiten,  zitten veel stil op school, achter de computer, fietsen naar school op een gewone fiets draagt bij aan een gezond leef/ beweeg patroon. Als ze op die E-bike naar school gaan draagt dat bij aan hun minder intensief bewegen en dus aan potentieel overgewicht. 

Bakblik schreef op 02-10-2021 om 16:37:

[..]

Dat bedoel ik met de kinderen die gemiddeld gezien steeds dikker worden. Van altijd hollen naar stilstaan. Kinderen spelen minder buiten, zitten veel stil op school, achter de computer, fietsen naar school op een gewone fiets draagt bij aan een gezond leef/ beweeg patroon. Als ze op die E-bike naar school gaan draagt dat bij aan hun minder intensief bewegen en dus aan potentieel overgewicht.

helemaal eens. Merkte trouwens ook verschil toen kinderen niet meer fietsten maar met OV gingen reizen (studentenkaart). Alle beetjes helpen en in een samenleving waar welvaartsziekten oprukken is het verstandig (maar lastig, want comfort smaakt lekkerder!) is het goed oog te houden voor de kleine beetjes.

Wilgenkatje- schreef op 02-10-2021 om 17:06:

[..]

helemaal eens. Merkte trouwens ook verschil toen kinderen niet meer fietsten maar met OV gingen reizen (studentenkaart). Alle beetjes helpen en in een samenleving waar welvaartsziekten oprukken is het verstandig (maar lastig, want comfort smaakt lekkerder!) is het goed oog te houden voor de kleine beetjes.

Geweldige omschrijving, comfort smaakt lekkerder. 😅

Dochter hier moet nu als student met het ov. Thuis blijven wonen is het meest voordelig maar om 8.45 aanwezig zijn op net geen 35 km van huis is met de fiets geen doen. Met die 1,4 km fietsen naar het station bouwt ze geen conditie op.

SuzyQFive schreef op 01-10-2021 om 18:26:

[..]
Maar 15km is echt niet ver. Mijn oudste kinderen fietsen 18km naar school en deden daar echt geen uur over. Ben je ook zo aan gewend.

Da's wel relatief hoor  ik ben niet zo'n sterke fietser, dan is 15 km echt een heel eind. Het is lang niet voor iedereen weggelegd om daaraan te wennen.

Daarnaast las ik iemand posten dat de ebike bijdraagt aan overgewicht. Da's niet waar. Overgewicht ontstaat door gebrek aan beweging tegenover teveel brandstof. Suiker, frituur, lege koolhydraten, welvaart, de bank, netflix, de playstation, dat draagt bij aan overgewicht. Een vorm van beweging, of dat nou minimale beweging (ebike) of maximale beweging (sportief fietsen) is, draagt daar niet aan bij.

Bakblik schreef op 02-10-2021 om 17:35:

[..]

Geweldige omschrijving, comfort smaakt lekkerder. 😅

Dochter hier moet nu als student met het ov. Thuis blijven wonen is het meest voordelig maar om 8.45 aanwezig zijn op net geen 35 km van huis is met de fiets geen doen. Met die 1,4 km fietsen naar het station bouwt ze geen conditie op.

Dus alle pubers zijn van suiker, behalve die van jou? Zat mensen die om 6.45 de deur uitgaan, waaronder ikzelf.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-10-2021 om 18:34

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 18:21:

[..]

Dus alle pubers zijn van suiker, behalve die van jou? Zat mensen die om 6.45 de deur uitgaan, waaronder ikzelf.

Ik vermoed dat Bakblik bedoelt dat 70km fietsen (want heen en terug) op een dag iets teveel is...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.