Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
alhambra
02-10-2023 om 08:10
letterkoekje schreef op 01-10-2023 om 22:31:
[..]
Inderdaad, kaalkap. Wat hetzelfde is als kaalslag. En inderdaad, kaalslag is logischer.
Ik heb vandaag nog een hele leuke gezien:
.... Returner - 6 letters - Zal heel moeilijk zijn om hier tips over te geven.
Ik heb geen idee. Niet wat ik met de 4 puntjes aanmoet en niet wat ik met het woord aanmoet.
Ziet iemand anders het wel?
PerfumedAlpaca84
02-10-2023 om 08:33
letterkoekje schreef op 01-10-2023 om 11:41:
[..]
Aha, ons Wandelvrouwtje is weer boven water! Wij blij!
Is alles terug OK met jou?Allemaal waar wat je schrijft, en dan zullen we dit ook als een goed antwoord rekenen, MAAR ... dan zijn er hier twee correcte antwoorden mogelijk. Met - sorry wil niet pretentieus zijn - het 'mijne' iets beter is, omdat dat niet naar een Engelse vertaling voor blaffen moet gaan. In crypto's - voor zover ik er ervaring mee heb - staat er altijd bij dat de oplossing uit een andere taal komt, net zoals bij de tweede, hier. Daar heb ik wel geschreven dat het uit het Engels komt.
Ik hoop dat we na mijn uitleg nog 'vrienden' blijven, Wandelvrouwtje!
Ik ben er weer helemaal bovenop, dank voor de lieve zorgen!
Helaas nog niet zo dat ik een tweede goede oplossing heb bedacht, maar ik laat hem nog even verder inzinken vandaag...
letterkoekje
02-10-2023 om 15:14
alhambra schreef op 02-10-2023 om 08:10:
[..]
Ik heb geen idee. Niet wat ik met de 4 puntjes aanmoet en niet wat ik met het woord aanmoet.
Oh, maar die 4 puntjes hadden er ook drie of vijf kunnen zijn hoor. Ik heb dat enkel geschreven om te tonen dat daar een woord moet komen. Dus staar je niet blind op die puntjes!
alhambra
02-10-2023 om 17:22
letterkoekje schreef op 02-10-2023 om 15:14:
[..]
Oh, maar die 4 puntjes hadden er ook drie of vijf kunnen zijn hoor. Ik heb dat enkel geschreven om te tonen dat daar een woord moet komen. Dus staar je niet blind op die puntjes!
Dank je!
Schemerlampje
02-10-2023 om 17:28
alhambra schreef op 02-10-2023 om 08:10:
[..]
Nee, ik ook niet. Maar heb ook nog niet heel hard nagedacht.
De puntjes suggereren dat er een woord voor moet komen.
returner is een Engels woord voor herintreder, iemand die terugkeert.
Misschien moet het zelfs wel iets worden als …..re turner?
Of het is renrut, het Vlaamse woord voor, ja voor wat?🤣🤣
Schemerlampje
02-10-2023 om 17:33
Deze staan ook nog:
Blafschors : 4 letters
Bast?
Overspel (engels): 6 letters
Over is in het Engels ook over. Out zou ook nog kunnen misschien.
Spel= game
Overspel in het Engels is adultery, veel te lang en ook niet cryptisch.
masatu
02-10-2023 om 17:39
Schemerlampje schreef op 02-10-2023 om 17:33:
Spel= game
Game over zou dan wel weer een leuke oplossing zijn! Maar dat klopt niet met het aantal letters.
alhambra
02-10-2023 om 18:17
Eerder dacht ik bij overspel alleen aan de liefde maat misschien is het ook iets met een bal over gooien/slaan?
Schemerlampje
02-10-2023 om 18:21
alhambra schreef op 02-10-2023 om 18:17:
Eerder dacht ik bij overspel alleen aan de liefde maat misschien is het ook iets met een bal over gooien/slaan?
Ik dacht even aan trefbal door jouw post, maar dat is te lang.
Tennis dan? Dan moet je steeds de bal overspelen.
letterkoekje
02-10-2023 om 21:16
Denk maar goed na, schatjes!
Over enkele weken geef ik een tip voor ........ returner.
En het is zo een leuke, dat ik jullie het zelf wil laten vinden.
Neen, mijn hart breekt, ik geef jullie nu al een tip, het is geen typisch Vlaams woord, ook geen typisch Hollands. Bekijk het woord returner op alle mogelijke manieren, maar niet anagram-technisch. Er moet een woord voor komen. Geen voordeur, geen meervoud. Gewoon 1 los woord voor returner.
Ik ben overtuigd dat hier bollebozen tussen zitten die in staat zijn te vinden wat we zoeken.
Maar aub, vraag niet om nog een tip want eerlijk, ik zou niet weten hoe ik kan tippen zonder alles prijs te geven.
letterkoekje
02-10-2023 om 21:21
Schemerlampje schreef op 02-10-2023 om 17:33:
Deze staan ook nog:
Blafschors : 4 letters
Bast?
Spel= game
Bast is juist. Bassen is het blaffen (uit de opgave) van een hond
De hond bast = de hond blaft.
En bast is schors. (Maar blijkbaar is dus bark ook schors).
Goed gedaan Schemerlampje!
Wat dat overspel betreft zitten jullie geen van allen al dicht bij de oplossing.
Maar - en dat is niet sarcastisch bedoeld - neem je tijd. Het is geen wedstrijd tegen de klok hé. Als er een puzzel is die pas over een week wordt gevonden, maar iedereen heeft er een week zoekplezier van, dan is dat toch tof!
alhambra
03-10-2023 om 07:30
De raderen draaien hier flink voor de returner. Misschien wel een type turner?
......re turner?
letterkoekje
03-10-2023 om 08:30
alhambra schreef op 03-10-2023 om 07:30:
De raderen draaien hier flink voor de returner. Misschien wel een type turner?
......re turner?
Hier moet ik ja op antwoorden! En hoe je het als laatste schrijft, ga daar om te beginnen op verder. Op één ding na: de puntjes (misschien was het niet jouw bedoeling maar om jullie niet aan jullie lot over te laten): de puntjes moeten niet aan de re staan. MAAR GA INDERDAAD VERDER OP re turner. Dit is een hele goeie manier om tot de oplossing te komen.
Ik vind - voor een beginneling zoals je jezelf omschrijft, alhambra - goed nagedacht! Dikke pluim voor jou!!!!
alhambra
03-10-2023 om 08:51
letterkoekje schreef op 03-10-2023 om 08:30:
[..]
Hier moet ik ja op antwoorden! En hoe je het als laatste schrijft, ga daar om te beginnen op verder. Op één ding na: de puntjes (misschien was het niet jouw bedoeling maar om jullie niet aan jullie lot over te laten): de puntjes moeten niet aan de re staan. MAAR GA INDERDAAD VERDER OP re turner. Dit is een hele goeie manier om tot de oplossing te komen.
Ik vind - voor een beginneling zoals je jezelf omschrijft, alhambra - goed nagedacht! Dikke pluim voor jou!!!!
Dank je wel! Van jullie geleerd!
letterkoekje
03-10-2023 om 08:54
alhambra schreef op 03-10-2023 om 08:51:
[..]
Dank je wel! Van jullie geleerd!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.