Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
alhambra
11-11-2023 om 13:46
letterkoekje schreef op 11-11-2023 om 09:52:
[..]
Monetair zou geld kunnen zijn, in die zin zie ik jouw 'oplossing', maar het is niet wat we zoeken.
Jouw tweede deel van de oplossing, ... injectie. Zie jij dat als een wapen? Neen toch!
Dus jammer alhambra, ik kan niks goedkeuren, maar je doet je best en hebt er hopelijk plezier aan. Daar draait het om en jij gaat de oplossing vinden!
Dit is dus weer een alhambra-puzzel, dames. Mag ik vragen om haar over de oplossing te laten nadenken?
IK VRAAG NOG EEN KEER (vooral aan wandelvrouwtje, want jij bent wel diegene die al blijkbaar een oplossing vindt voor ik de opgave heb gepost ), stuur me dan liever een PB, ik antwoord altijd. Maar dan hebben de anderen ook nog de kans even te zoeken. En zoals beloofd, ere wie ere toekomt, ik vermeld wie (na hoeveel seconden!) de oplossing al in mijn postbox dropte. Oprechte dank!
De doodstraf wordt o.a. uitgevoerd door een injectie dus ik vond hem wel passen.
letterkoekje
11-11-2023 om 18:35
alhambra schreef op 11-11-2023 om 13:46:
[..]
De doodstraf wordt o.a. uitgevoerd door een injectie dus ik vond hem wel passen.
De opgave van deze puzzel zou eventueel ook kunnen zijn:
Betaalde Napoleon met dit geld?
(En dan was het MISSCHIEN voor jou makkelijker).
Maar de maker heeft gekozen voor:
Monetair wapen.
De oplossing is dus 2x hetzelfde!
letterkoekje
13-11-2023 om 14:06
alhambra schreef op 13-11-2023 om 11:46:
de raderen draaien hier nog ..
Ik help je nog even! Waarvoor is napoleon gekend (denk aan - ik zeg het heel algemeen, je moet zelf ook nog wat inbreng hebben - een kledingstuk).
Daar moet je mee beginnen. En als je dat woord hebt, dan denk ik dat snel het tweede deel van het woord gaat volgen. En dat is een 'synoniem' voor geld.
Als er nog andere mensen zijn die alhambra willen tippen, doe maar hoor. Maar aub laat haar deze puzzel maar zelf oplossen. Dus tippen zonder alles te verraden. Alhambra, ik vind dat wij je verwennen!
snjokorn
14-11-2023 om 15:45
Met deze laatste hints weet ik het antwoord denk ik.
Ik ben veel meer meelezer dan dat ik actief mee ga puzzelen (al vind ik het topic echt heel leuk om te volgen).
alhambra
14-11-2023 om 15:55
snjokorn schreef op 14-11-2023 om 15:45:
Ik ben veel meer meelezer dan dat ik actief mee ga puzzelen (al vind ik het topic echt heel leuk om te volgen).
Wat goed! Zeg het maar. Ik zit vast op
Hand/vest...
Schemerlampje
14-11-2023 om 15:59
alhambra schreef op 14-11-2023 om 15:55:
[..]
Hand/vest...
Ik denk dat ik het weet. En dan gaat het om dat ding op zijn hoofd…
Schemerlampje
14-11-2023 om 16:06
Deze staat volgens mij ook nog open:
Een doctor aanspreken als doctorandus = 12
Doctorandus is de titel die je krijgt (of eigenlijk kreeg) als je afgestudeerd bent aan de universiteit. Ga je daarna promoveren dan wordt je doctor.
Doctorandus= drs
Doctor= dr
En daar tussenin ben je een promovendus.
De aanspreektitels is: weledelgeleerde heer/vrouwe bij drs en weledelzeergeleerde heer/vrouwe bij dr.
Maar geen idee of hier iets bij zit…
snjokorn
14-11-2023 om 16:54
alhambra schreef op 14-11-2023 om 15:55:
[..]
Hand/vest...
steekpenning denk ik dat het is
alhambra
14-11-2023 om 18:36
snjokorn schreef op 14-11-2023 om 16:54:
[..]
Dit moet hem zijn!
Beerlover
15-11-2023 om 05:52
op jasper's cryptogrammen site kun je wekelijks gratis cryptogrammen downloaden van AD, Parool etc.!
Tover-Feetje
15-11-2023 om 08:29
Schemerlampje schreef op 14-11-2023 om 16:06:
Doctorandus is de titel die je krijgt (of eigenlijk kreeg) als je afgestudeerd bent aan de universiteit. Ga je daarna promoveren dan wordt je doctor.
Doctorandus= drs
Doctor= dr
De aanspreektitels is: weledelgeleerde heer/vrouwe bij drs en weledelzeergeleerde heer/vrouwe bij dr.
Je spreekt dus iemand aan onder zijn titel = Ondertitelen
Dank weer voor de afwegingen Schemerlampje
letterkoekje
15-11-2023 om 08:54
snjokorn schreef op 14-11-2023 om 15:45:
Haaaai, snjokorn!!!!! Wat leuk dat je hier ook even je opwachting maakt en ik zou zeggen, doe eens geregeld mee! Dat zou ik echt tof vinden, mijn streven is om een puzzelclubje van 100 ( ) leden te hebben maar daar moeten we nog goed voor 'sparen'.
Ik geef jou de eer om de oplossing te posten.
♥️
letterkoekje
15-11-2023 om 08:56
Schemerlampje schreef op 14-11-2023 om 16:06:
Doctorandus= drs
Doctor= dr
Lees het vetgedrukte nog eens waar daar zit de oplossing in!
Een doctor AANSPREKEN als doctorandus. Je zegt tegen doctor Schemerlampje: dag doctorandus Schemerlampje.
letterkoekje
15-11-2023 om 09:00
snjokorn schreef op 14-11-2023 om 16:54:
[..]
Mijn vorige post is achterhaald zie ik!
And the winner isssszzzzzzzzzzz: snjokorn!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.