Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
Schemerlampje
30-09-2023 om 21:17
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 21:08:
[..]
Ik las even alleen: je hebt gelijk. Toen knipperde ik met mijn ogen en was blij. Tot ik het laatste stuk van de zin zag!
Wat mijn opgaves betreft: je moet ze nog eens goed lezen, want in één van de opgaves maak je bij het synoniemen zoeken, een grote fout.
Dat is vast bij debet, ter mijn verdediging: ik heb nooit economie gehad. Ik weet alleen dat ik bij credit geld erbij krijg en dat er bij debet wat afgaat. Al herinner ik me vaag dat je hierbij andersom niet denken, omdat het voor de bank precies andersom is. Dan zou het iets van “plus” of “erbij” moeten zijn.
Is dat wat je bedoelt?
letterkoekje
30-09-2023 om 21:22
Schemerlampje schreef op 30-09-2023 om 21:17:
[..]
Dat is vast bij debet, ter mijn verdediging: ik heb nooit economie gehad. Ik weet alleen dat ik bij credit geld erbij krijg en dat er bij debet wat afgaat. Al herinner ik me vaag dat je hierbij andersom niet denken, omdat het voor de bank precies andersom is. Dan zou het iets van “plus” of “erbij” moeten zijn.
Is dat wat je bedoelt?
nee, nee, nee, nee
Lees MIJN opgaves nog eens goed, het heeft niks met economie te maken! We spreken nu over de opgaves correct te lezen. Mijn opgaves en wat jij ervan maakt!
Schemerlampje
30-09-2023 om 21:24
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 21:08:
[..]
Ik las even alleen: je hebt gelijk. Toen knipperde ik met mijn ogen en was blij. Tot ik het laatste stuk van de zin zag!
Wat mijn opgaves betreft: je moet ze nog eens goed lezen, want in één van de opgaves maak je bij het synoniemen zoeken, een grote fout.
Oh, ik zie het nu! Klop in plaats van kop.
Schemerlampje
30-09-2023 om 21:27
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 21:17:
Geen wensen meer? Ga dan slapen!
Geen wensen meer : alles ok, voldaan, tevreden,
Ga dan slapen: goeie nacht, in uw bed!, bedtijd, naar bed!, in uw bedde, goeie nacht, wel te rusten,
Ik denk verder, het zal misschien een woord zijn dat Belgen niet kennen!
Omdat ik zoveel synoniemen vind die uit meerdere woorden bestaan, het is toch niet zoals dat ene etterige puzzeltje van mij met die voordeuren!
Ik kan er geen chocoladepap van maken. (Voorlopig hé)
Ik kan me niet voorstellen dat Belgen dit woord niet kennen. En het is geen voordeur..
letterkoekje
30-09-2023 om 21:36
Schemerlampje schreef op 30-09-2023 om 21:27:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat Belgen dit woord niet kennen. En het is geen voordeur..
Dan zal het achterdeuren zijn!
Miekje6
30-09-2023 om 21:39
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 20:44:
[..]
Ik zou het anders formuleren:
'k wil in de cryptogrammen meestal zeggen dat er ergens in een woord een 'k' wordt toegevoegd. Dus dat kan vooraan, achteraan of nog op een andere plaats zijn. Om een zinvol woord te krijgen. Zinvol in de betekenis van: de puzzel klopt.
In dit geval: 'k krijg kleur:
Omdat cryptopuzzels ook altijd 'normale' zinnen zijn, staat er eigenlijk: ik krijg kleur voor de buis. Maar dan zou de crypto-oplosser denken dat ie 'ik' in/aan het woord moet toevoegen. De maker heeft een beetje medelijden met de oplosser en geeft al een hint weg: het is niet IK die je moet bijvoegen maar enkel 'k'.
Ik vind dit dus een hele handige tip. Ik heb afgelopen tijd vaker gemerkt dat er van die dingen zijn die je dus blijkbaar moet weten,
Een 'k wil zeggen dat je een k moet toevoegen. Er was ook een woord waarmee je anagrammen aanduidt. Zijn er goede cryptogrammakers hier die wat van die regels bij elkaar kunnen zetten? Dat maakt t cryptogram raden overzichtelijker voor mij denk ik. Ben ook nog niet zo vergevorderd en snap vaak niet hoe je ergens op komt..
letterkoekje
30-09-2023 om 21:54
Miekje6 schreef op 30-09-2023 om 21:39:
[..]
Ik vind dit dus een hele handige tip. Ik heb afgelopen tijd vaker gemerkt dat er van die dingen zijn die je dus blijkbaar moet weten,
Een 'k wil zeggen dat je een k moet toevoegen. Er was ook een woord waarmee je anagrammen aanduidt. Zijn er goede cryptogrammakers hier die wat van die regels bij elkaar kunnen zetten? Dat maakt t cryptogram raden overzichtelijker voor mij denk ik. Ben ook nog niet zo vergevorderd en snap vaak niet hoe je ergens op komt..
Doe maar mee, samen met alhambra.
De Belgische wapenspreuk is: eendracht maakt macht. Pas dat maar toe, jullie samen.
Puzzelclub | Cryptogram | Tips & Tricks: hoe los je een cryptogram op?
alhambra
30-09-2023 om 22:06
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 07:26:
Weer eentje die enkel Alhambra mag/moet oplossen:
‘k Krijg kleur voor de buis = 5 letters
Succes, alhambra!
Koker
K+oker en een koker is een buis
letterkoekje
30-09-2023 om 22:08
alhambra schreef op 30-09-2023 om 22:06:
[..]
Koker
Zie je wel dat ook jij het kan!
alhambra
30-09-2023 om 22:10
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 07:21:
Acteerdebet = 11 letters
Spelverlies
letterkoekje
30-09-2023 om 22:12
alhambra schreef op 30-09-2023 om 22:06:
[..]
Koker
PS: misschien samen die 'geen wensen meer'-puzzel oplossen? En Miekje mag natuurlijk ook meedoen.
Ik zit aan alle mogelijke woorden te denken die kunnen betekenen dat je geen wensen meer hebt. Alle mogelijke synoniemen voor 'ga dan slapen' te denken. Maar het lukt voorlopig niet.
alhambra
30-09-2023 om 22:16
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 22:12:
[..]
PS: misschien samen die 'geen wensen meer'-puzzel oplossen? En Miekje mag natuurlijk ook meedoen.
Ik zit aan alle mogelijke woorden te denken die kunnen betekenen dat je geen wensen meer hebt. Alle mogelijke synoniemen voor 'ga dan slapen' te denken. Maar het lukt voorlopig niet.
Ik zit in de hoek van ...moe te denken.
Levensmoe past maar dat is wel erg cru.
Schemerlampje
30-09-2023 om 22:17
letterkoekje schreef op 30-09-2023 om 22:12:
[..]
Je zit op het verkeerde spoor met het eerste deel.
letterkoekje
30-09-2023 om 22:22
Schemerlampje schreef op 30-09-2023 om 22:17:
[..]
Je zit op het verkeerde spoor met het eerste deel.
Een wens is ook een droom en bij slapen hoort dromen.
Het is toch niet dagdromen? Dat zijn 9 letters.
Geen wensen meer is dag dromen!
Ik begin te denken dat het juist ZOU KUNNEN zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.