Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
amarna
22-09-2023 om 11:41
letterkoekje schreef op 22-09-2023 om 11:20:
[..]
Kun je dat uitleggen, amarna, woordenbrij?
Literair = woorden
Bloemkool wordt zacht als je het kookt = brij. Maar kan ook spinazie of andijvie zijn. Bovendien wordt in NL bloemkool vaak gegeten met een bloempapje (saus, brij )
letterkoekje
22-09-2023 om 13:13
Miekje6 schreef op 22-09-2023 om 11:31:
Ik denk dat ik zojuist tijdens mijn zoektocht naar een inspiratie voor het avondeten het antwoord op de literaire bloemkool heb gevonden😀. Ik vind hm wel leuk dus laat de rest nog even zoeken😉
Dat zou heel goed kunnen Miekje! Ik zeg in het algemeen: maak er iets goeds van.
Blij dat je 'um leuk vindt, is wel een moderne hé. Nog nooit zoiets tegen gekomen.
Bedankt dat je de anderen nog wat laat zwoegen (euh, ik bedoel, rustig laat nadenken! ).
(Miekje en Letterkoekje)
letterkoekje
22-09-2023 om 13:15
amarna schreef op 22-09-2023 om 11:41:
[..]
Literair = woorden
Bloemkool wordt zacht als je het kookt = brij. Maar kan ook spinazie of andijvie zijn. Bovendien wordt in NL bloemkool vaak gegeten met een bloempapje (saus, brij )
Héél goed uitgelegd, amarna. En is allemaal waar.
Maar het woord is anders.
Je gaat het wel vinden en dan zeg je 'damn!'.
Schemerlampje
22-09-2023 om 18:06
Ik ben een weekendje weg en dus niet veel online. Succes met de bloemkool!
letterkoekje
22-09-2023 om 18:16
Schemerlampje schreef op 22-09-2023 om 18:06:
Ik ben een weekendje weg en dus niet veel online. Succes met de bloemkool!
Ga je op gastronomisch weekend, Lampje? Dan staat er misschien ook literaire bloemkool op het menu! Vraag maar aan Miekje.
Veel plezier en veilig weg en veilig terug hé.
alhambra
22-09-2023 om 18:19
Tover-Feetje schreef op 21-09-2023 om 22:59:
Holt de jurist voor een meier?Een meier was vroeger de bijnaam voor 100 gulden.
holt= rent, sprint
Jurist= rechter, advocaat
Met dank aanSchemerlampje
Holt de jurist voor een meier? = Rentmeester
Schitterende opgave!
(En knap dat hij gevonden is)
Tover-Feetje
22-09-2023 om 19:55
Echtscheidingen = - 12 letters
Stroomwapen = ............. = 13 letters
De bloemkool moet nog even in mijn hoofd garen
Het stroomwapen = spanningsboog
letterkoekje
22-09-2023 om 20:30
Tover-Feetje schreef op 22-09-2023 om 19:55:
Echtscheidingen = - 12 letters
Stroomwapen = ............. = 13 letters
De bloemkool moet nog even in mijn hoofd garen
Het stroomwapen = spanningsboog
Maar de spanningsboog is al goed hoor!
Laat de bloemkool nog maar in je hoofd garen, maar krijg er geen punthoofd van hé. Dat is het niet waard!
letterkoekje
23-09-2023 om 13:10
Hey, puzzelaars!
Zijn jullie allemaal literaire bloemkool aan het klaarmaken?
Zojuist nog in de winkel iets gezien, waardoor mijn opgave weer helemaal naar de voorgrond kwam. Ik dacht: hier is de oplossing, zie!
En op dat Schemerlampje moeten we nu niet rekenen, die is lekker aan het weekenden. Gelijk heeft ze. Dan moeten jullie het doen, en dat gaat ook. Geloof me vrij.
Die echtscheidingen is ook nog een op te lossen exemplaar he.
Maar natuurlijk niet het ganse weekend met crypto's bezig zijn! Soms is een beetje afstand nemen ook goed. Ten minste bij mij. Dan laat ik het liggen, neem enkele uren later de puzzel opnieuw vast, en floep, daar is de oplossing. Bijna uit het niets!
Prettige zaterdag verder!
PerfumedAlpaca84
23-09-2023 om 15:16
omdat hij al wat weggezakt was in de pagina's:
Literaire bloemkool = 9 letters
Maar ik kauw er nog op, kan er nog geen chocola van maken.
PerfumedAlpaca84
23-09-2023 om 15:19
ik dacht aan iets met groen, maar bloemkool is wit, dus volgens mij zit ik dan verkeerd. Boek... lezen... bibliotheek, krant?
PerfumedAlpaca84
23-09-2023 om 15:21
oooh ik denk dat ik hem heb. Door mijn eigen opmerking over dat bloemkool wit is. Groene bloemkool...
Romanesco?
letterkoekje
23-09-2023 om 15:25
Wandelvrouwtje schreef op 23-09-2023 om 15:21:
oooh ik denk dat ik hem heb. Door mijn eigen opmerking over dat bloemkool wit is. Groene bloemkool...
Romanesco?
Heel, heel hartelijk gefeliciteerd!
Dit schreef ik nog eerder over deze puzzel:
- Blij dat je 'um leuk vindt, is wel een moderne hé. Nog nooit zoiets tegen gekomen. (Want romanesco is een bloemkool die we nog niet zo erg lang kennen)
- Laat de bloemkool nog maar in je hoofd garen, maar krijg er geen punthoofd van hé. (naar analogie met de vorm van de romanesco)
En het literaire zit natuurlijk in ROMANesco.
Ik vond het een leuke! Hopelijk jullie ook.
letterkoekje
23-09-2023 om 15:31
Wandelvrouwtje schreef op 23-09-2023 om 15:25:
ik kan weer slapen vanacht
Ik heb hem zelf niet kunnen oplossen. Dus echt, chapeau!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.