Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

cryptogrammen

letterkoekje schreef op 15-09-2023 om 14:31:

tekstverdraaiing : 11 letters

Omschrijving heeft 12 letters. Ik denk nog even verder.

Woorden

Regels

Letters 

Kolk 

Cirkel

Rond

Twist

Redetwist is te kort

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 09:25 Topicstarter

alhambra schreef op 17-09-2023 om 08:32:

[..]

Omschrijving heeft 12 letters. Ik denk nog even verder.

Woorden

Regels

Letters

Kolk

Cirkel

Rond

Twist

Redetwist is te kort

Wat hierboven staat heeft er natuurlijk allemaal mee te maken maar in de twee rijtjes staat geen woord wat ook in de oplossing voorkomt.

Ik geef nog enkele aanwijzingen want het is imo geen makkelijke. Maar ja, wat is makkelijk en wat is moeilijk? Als IK er aan moet beginnen is alles onoplosbaar. Maar als ik de oplossing nadien gevonden heb, of ben moeten gaan kijken, dan vraag ik me telkens weer af: waarom-heb-ik-dat-niet-ge-zien!!!! 

En zo is het bij deze ook: zoals ik al heb geschreven: 

een letterlijke vertaling.
opgave = tekstverdraaiing = tekst + verdraaiing.
oplossing = synoniem voor tekst + synoniem voor verdraaiing

Niet 1 woord wat je in meerdere woorden kan lezen, gewoon 1 woord
Opgave is enkelvoud, oplossing is enkelvoud

Uiterst bekend woord in België en Nederland

Maar zoals gezegd, ondanks de vele goeie synoniemen die in de twee rijtjes hierboven staan, moet er nog naar 2 andere woorden gezocht worden.

Wil je er echt plezier aan beleven (iedereen doet wat ie wil) zou ik niet gaan googelen op 'synoniemen voor'. Want dan ga je de oplossing in no time hebben. Als het écht niet lukt, kan je dat nog altijd doen.

Doe iets met wat ik hier schrijf en je hebt 'um zo!

Succes!

woordentwist?

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 10:56 Topicstarter

Woorden en twist stond al in lijstje van alhambra. En daarvan had ik in vorige post gezegd dat het synoniemen waren maar niet de juiste synoniemen.
Dus, sorry nlies!

tekst: iets met taal?
Verdraaiing: iets met keren?

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 11:34 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-09-2023 om 11:06:

tekst: iets met taal?
Verdraaiing: iets met keren?

Het woord 'taal' komt niet in de oplossing voor, maar 'tekst' heeft natuurlijk altijd met taal te maken. Het woord voor tekst wat we zoeken kan zowel mondeling als schriftelijk. Weer een tip

En die 'iets met keren' daarmee kom je dichter bij de oplossing.

gesprekswending
Is volgens mij niet een goed woord en het is ook te lang. 
Ik denk dat wending misschien goed is, maar dan moet er nog een woord van 4 letters voor. Of misschien is het (om)kering en dan nog 3 of 5 letters ervoor.

Zinswending?

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 12:01 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-09-2023 om 11:40:

Zinswending?

Die is ook weer gevonden! Proficiat.

Vond je het een moeilijke? Hoe waren mijn tips? Antwoord er aub op zodat ik weet of ik meer of minder moet prijsgeven. En in welke range van moeilijkheid ik mag posten. Want ik heb er nog een bundeltje hoor!

letterkoekje schreef op 17-09-2023 om 12:01:

[..]

Die is ook weer gevonden! Proficiat.

Vond je het een moeilijke? Hoe waren mijn tips? Antwoord er aub op zodat ik weet of ik meer of minder moet prijsgeven. En in welke range van moeilijkheid ik mag posten. Want ik heb er nog een bundeltje hoor!

Hij was te doen, mede dankzij jouw tips welke woorden het niet waren. Dan weet je dat je verder moet zoeken. En ik moet toegeven toen ik dacht aan wending, dat ik toen gegoogled heb op woorden die daarop eindigen.

Kom maar op met de volgende!

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 17:04 Topicstarter

OK, 7 letters: trimjuffrouw 
(voorlopig geen tips, lampje!!)

Succes!!!!!

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

17-09-2023 om 17:16

kapster?

atlete? Maar ik denk dat de kapster al wel eens goed zou kunnen zijn.

trimmen als in sport of trimmen als in knippen, kappen, scheren of trimmen als in vechten? 

letterkoekje

letterkoekje

17-09-2023 om 20:45 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-09-2023 om 18:58:

atlete? Maar ik denk dat de kapster al wel eens goed zou kunnen zijn.

neen, neen kapster is niet goed maar atlete ook niet hoor.

tip: ga verder op die kapster en ........ .... .....!

(ik ben weer echt zwak vandaag, geef veel te veel kado. Ik had er nog een dikke tweede tip bijgeschreven, maar die heb ik in puntjes veranderd. Ik zal later zeggen wat hier stond)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.