Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
amarna
13-09-2023 om 09:46
letterkoekje schreef op 13-09-2023 om 09:23:
[..]
Terwijl ons schemerlampje uitleg geeft over Alleen verkeerd in Noorwegen, lacht ze in haar vuistje vanwege die 'muziekcrypto'. Ze heeft gelijk want we vinden 'um niet. Dus moeten we een nivootje hoger (eigenlijk lager) gaan.
Wat weten we nu? Niks met muziek, niks met muzieknoten.
Lampje, wordt er op één of andere manier naar 'een geluid' verwezen?
Die herhaling: betekent dat dat er lettergrepen dubbel in het woord voorkomen? (zoals bijvb hoempapa)
Is het een woord dat iedereen kent, ook (domme) Belgen?
Zijn er nog hééééle klei-ne tipjes van die grote sluier die je kan opheffen?
We lezen het wel!
Ik weet m! Hint :
Laatste 3letters een muziekstroming.
Eerste 8 letters: 2x4 letters. Langdradig, niet om door te komen, zoals van een leerboek.
Maar mogelijk is het complete woord niet in Belgie bekend. Begin december hoor en lees je dit woord in NL vaak.
Strijkijzer
13-09-2023 om 10:25
amarna schreef op 13-09-2023 om 09:46:
[..]
Ik weet m! Hint :
Laatste 3letters een muziekstroming.
Eerste 8 letters: 2x4 letters. Langdradig, niet om door te komen, zoals van een leerboek.
Maar mogelijk is het complete woord niet in Belgie bekend. Begin december hoor en lees je dit woord in NL vaak.
Taaitaaipop!
Schemerlampje
13-09-2023 om 11:15
Ja, dat is het! Ik heb even getwijfeld of ze het in België kennen, maar aangezien daar ook wel Sinterklaas wel gevierd wordt, heb ik de gok maar genomen.
letterkoekje
13-09-2023 om 11:55
Strijkijzer schreef op 13-09-2023 om 10:25:
[..]
Taaitaaipop!
Is dat het woord? Echt? Taaitaaipop, ik zou bijgot niet weten wat dát mag betekenen.
Als strijkijzer het goed heeft, proficiat!
taai, begin december: taai is vlees wat niet mals is (in België). Soms is taai ook lekker, bijvb van koeken, die kunnen taai heel lekker zijn.
Is het speculoos die niet krokant is? sint en speculoos?
taaitaaipop, weer een woord bijgeleerd, zelfs daarnet tijdens het fietsen naar de winkel, zitten denken. Maar een 'voor jou onbekend woord' vinden, is natuurlijk onbegonnen werk. Dus de domme Belgen kenden het woord niet! Da's de moraal van het verhaal!
letterkoekje
13-09-2023 om 11:56
Schemerlampje schreef op 13-09-2023 om 11:15:
Ja, dat is het! Ik heb even getwijfeld of ze het in België kennen, maar aangezien daar ook wel Sinterklaas wel gevierd wordt, heb ik de gok maar genomen.
Dat mag dat je de gok waagt! Waarom niet.
Taai, is dat dan een synoniem voor speculoos van de sint?
Schemerlampje
13-09-2023 om 12:11
letterkoekje schreef op 13-09-2023 om 11:56:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Taaitaai
Taaitaai is een soort koek die in de Sinterklaastijd wordt gegeten. Vaak in de vorm van een pop.
En nog een recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193134/taaitaai-sinterklazen
letterkoekje
13-09-2023 om 12:17
Het geheel der lidstaten = .......... = 10 letters
Passend = ...... = 6 letters
Valse start = ............. = 13 letters
zwaankip
13-09-2023 om 13:28
letterkoekje schreef op 13-09-2023 om 12:17:
Het geheel der lidstaten; werelddeel?
amarna
13-09-2023 om 14:07
letterkoekje schreef op 13-09-2023 om 11:56:
[..]
Nee, het heeft een andere structuur als speculaas. Het is inderdaad taai, beetje sponzig en kleverig. Smaakt naar anijs en kardemon. Ze worden in vormen die lijken op boeren en boerinnen gedroogd/gebakken.
letterkoekje
13-09-2023 om 14:25
zwaankip schreef op 13-09-2023 om 13:28:
[..]
Het geheel der lidstaten; werelddeel?
niet zo slecht gevonden, maar te voor de hand liggend. Dus
letterkoekje
13-09-2023 om 14:28
amarna schreef op 13-09-2023 om 14:07:
[..]
Nee, het heeft een andere structuur als speculaas. Het is inderdaad taai, beetje sponzig en kleverig. Smaakt naar anijs en kardemon. Ze worden in vormen die lijken op boeren en boerinnen gedroogd/gebakken.
Ah, jaaaa, die boeren en boerinnen liggen ook in België soms te koop. Weet niet of dezelfde materie is. Aan mij zullen de taaikoeken dan niet besteed zijn. Ik lust omzeggens alles, behalve anijs, pastice, venkel: allemaal in dezelfde smaakrange.
Edit: Wat ik wel heel graag lust is speculoos die 'tegen het verbranden aan' gebakken is; nét niet verbrand, maar harder gebakken dan de meeste mensen verkiezen. Heerlijk!
Schemerlampje
13-09-2023 om 14:32
letterkoekje schreef op 13-09-2023 om 12:17:
1.Het geheel der lidstaten. Iets met unie, verbond of pact.
Geheel= totaal, alles, helemaal
2. Passend= op maat => opmaat?
3. Valse start
Vals = gemeen, fout, verkeerd, tegenovergestelde van zuiver
Start= begin, aftrap
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.