Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

cryptogrammen

nlies schreef op 24-08-2023 om 14:05:

[..]

hier wel, maar in kwissen in de Belgische TV zie ik het toch vaak/meestal als 2 letters geteld worden, en met de Belgische dames /meisjes onder ons..

Klopt! Ik beschouw "ij" als 2 letters en dat is het toch ook. 

zwaankip schreef op 24-08-2023 om 14:20:

[..]

In Nederlandse puzzelboekjes is het (bijna) altijd 1 letter.

[..]

Nee.  In puzzels zijn y en ij hetzelfde. 

letterkoekje

letterkoekje

24-08-2023 om 14:38 Topicstarter

rest ons (ik bedoel: jullie) enkel nog ontvreemding te vinden. 'Slechts' 11 lettertjes! Kom op!

[..]

In feite wel ja, er staat geen IJ in het alfabet, maar plaatsen hier die met I-J beginnen worden ook geschreven als IJ, zoals IJmuiden en IJzendijke, dus de combinatie is hier wel ingeburgerd als 1 letter, (onthoud dit voor als je hier ooit eens kandidaat wordt en Lingo speelt

nlies schreef op 24-08-2023 om 12:03:

ontvreemding = kennismaken of voorstellen?

Goed bedacht, maar niet goed blijkbaar. Of zou het toch met diefstal te maken hebben?

Leren kennen is ook 11 letters. Is het 1 woord, Letterkoekje?

letterkoekje

letterkoekje

24-08-2023 om 14:46 Topicstarter

[..]

Je hebt daar gelijk in, zwaankip. Maar ik moet bekennen dat ik 'ij' ook als 1 letter beschouw. En - niet om gelijk te moeten hebben - als in een Belgische puzzel bijvb. 'vijand' moet worden ingevuld, dan staan er 'slechts' 5 vakjes, terwijl inderdaad dat woord uit 6 letters bestaat. 

Een vraag, waarop jij 'ja' of 'neen' mag antwoorden: zouden we het misschien kunnen houden op 'hier de meerderheid volgen'? Want stel jij geeft een opgave en er komt een 'ij' in, dan zeg jij (bijvb) 7 letters, terwijl de meerderheid puzzel-technisch dat woord beschouwt, als zijnde een woord met 6 letters. We moeten mekaar wel blijven verstaan, want anders gaat er hier ruzie van komen! 

letterkoekje

letterkoekje

24-08-2023 om 14:48 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 24-08-2023 om 14:43:

[..]

Goed bedacht, maar niet goed blijkbaar. Of zou het toch met diefstal te maken hebben?

Leren kennen is ook 11 letters. Is het 1 woord, Letterkoekje?

Ja, schemerlamp, 1 woord met 11 echte letters. 

letterkoekje schreef op 24-08-2023 om 14:38:

rest ons (ik bedoel: jullie) enkel nog ontvreemding te vinden. 'Slechts' 11 lettertjes! Kom op!

Ik probeer na te denken. Ontvreemden = stelen.

Iets met stelen? 

letterkoekje schreef op 24-08-2023 om 14:46:

[..]

Je hebt daar gelijk in, zwaankip. Maar ik moet bekennen dat ik 'ij' ook als 1 letter beschouw. En - niet om gelijk te moeten hebben - als in een Belgische puzzel bijvb. 'vijand' moet worden ingevuld, dan staan er 'slechts' 5 vakjes, terwijl inderdaad dat woord uit 6 letters bestaat.

Een vraag, waarop jij 'ja' of 'neen' mag antwoorden: zouden we het misschien kunnen houden op 'hier de meerderheid volgen'? Want stel jij geeft een opgave en er komt een 'ij' in, dan zeg jij (bijvb) 7 letters, terwijl de meerderheid puzzel-technisch dat woord beschouwt, als zijnde een woord met 6 letters. We moeten mekaar wel blijven verstaan, want anders gaat er hier ruzie van komen!

Ok hoor. Weer iets bijgeleerd. Ik zal voortaan de  "ij" als 1 letter beschouwen. 

letterkoekje

letterkoekje

24-08-2023 om 14:50 Topicstarter

nlies schreef op 24-08-2023 om 14:41:

[..]

In feite wel ja, er staat geen IJ in het alfabet, maar plaatsen hier die met I-J beginnen worden ook geschreven als IJ, zoals IJmuiden en IJzendijke, dus de combinatie is hier wel ingeburgerd als 1 letter, (onthoud dit voor als je hier ooit eens kandidaat wordt en Lingo speelt

Op deze post ga ik nog later terugkomen!

letterkoekje

letterkoekje

24-08-2023 om 14:53 Topicstarter

zwaankip schreef op 24-08-2023 om 14:48:

[..]

Iets met stelen?

Helemaal niet met stelen, integendeel zou ik zeggen. Waarmee ik nu ook weer niet bedoel dat het met schenken heeft te maken. Ik geef deze laatste zin voor wat hij waard is (later gaan jullie dat snappen), maar stelen in de verste verte niet. Maar, goeie poging!

zwaankip schreef op 24-08-2023 om 14:48:

[..]

Iets met stelen?

Ik denk dat Nlies op de goede weg zit met kennismaken/voorstellen. Voor een cryptogram vind ik die wel erg leuk. Maar ik kan nog niets bedenken verder op dat pad.

Iets wat niet meer vreemd is, is gewoon of vertrouwd of bekend of zoiets.

letterkoekje schreef op 24-08-2023 om 14:38:

kennisgeven, eigenmaking

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.