Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

cryptogrammen

Ah, weer wat geleerd, dat "beetje" voor de letter b kan staan. Zijn er meer van dit soort standaard "trucjes" die vaker voorkomen?

masatu schreef op 22-08-2023 om 20:30:

Ah, weer wat geleerd, dat "beetje" voor de letter b kan staan. Zijn er meer van dit soort standaard "trucjes" die vaker voorkomen?

Ja er zijn er meer. De eerste= a, zacht=p, beetje=b, laatste=z. Dat zijn zo de eerste die ik bedenk.

letterkoekje schreef op 22-08-2023 om 19:25:

[..]

Je hebt me op het goeie spoor gezet! in de maling is in het ootje, met een b voor is bootje = 6 letters

Proficiat!

Schemerlampje schreef op 22-08-2023 om 20:52:

[..]

Ja er zijn er meer. De eerste= a, zacht=p, beetje=b, laatste=z. Dat zijn zo de eerste die ik bedenk.

en=N. zetje=z. Emmen=mm. er=R

VOGELT = ..... 5 letters

Een vogel met een t erachter? Must, kauwt, vinkt….

... in, want er dreigt weer een schaarste. 7 letters

???

Dank voor de "standaard" woorden!

Bij VOGELT denk ik eraan dat je de letters los moet lezen gezien het allemaal hoofdletters zijn. 
Dus "Vee Ooo Gee Eee El Tee". 
Of dat het een anagram is.. maar dat is wel raar omdat het aantal letters 1 minder is.

Dreigen = op het punt staan. Zou dat iets met de puntjes van de opgave te maken hebben?
Verder denk ik aan "hamsteren" bij een dreigende schaarste. Maar dat brengt mij nog niet tot een oplossing.

masatu schreef op 22-08-2023 om 21:41:

Dreigen = op het punt staan. Zou dat iets met de puntjes van de opgave te maken hebben?
Verder denk ik aan "hamsteren" bij een dreigende schaarste. Maar dat brengt mij nog niet tot een oplossing.

Ik dacht ook aan hamsteren, maar dat komt qua letters niet uit en eigenlijk vind ik dat ook niet zo cryptisch.

letterkoekje

letterkoekje

22-08-2023 om 21:55 Topicstarter

masatu schreef op 22-08-2023 om 21:25:

Dank voor de "standaard" woorden!

Bij VOGELT denk ik eraan dat je de letters los moet lezen gezien het allemaal hoofdletters zijn.
Dus "Vee Ooo Gee Eee El Tee".
Of dat het een anagram is.. maar dat is wel raar omdat het aantal letters 1 minder is.

Neen, lieve masatu, ik heb het gewoon in hoofdletters geschreven om duidelijk de opgave te laten zien. Omdat het slechts 1 woord is. Dus vogelt. Lees de post van Schemerlampje nog eens. 

letterkoekje

letterkoekje

22-08-2023 om 22:03 Topicstarter

masatu schreef op 22-08-2023 om 21:41:

Toeval! Op het punt staan en de puntjes die ik heb getikt. Met die '...' heb ik gewoon willen aanduiden waar de oplossing moet komen. 

Je bent hierboven goed bezig maar probeer héél logisch te denken. (en in die 'probeer héél logisch te denken' zit behalve de raad die ik geef ook nog een tip. Maar met de oplossing voor ogen is het allemaal makkelijk natuurlijk).

Ik vind dit een hele leuke.

Schemerlampje schreef op 22-08-2023 om 20:59:

VOGELT = ..... 5 letters

Een vogel met een t erachter? Must, kauwt, vinkt….

... in, want er dreigt weer een schaarste. 7 letters

???

Schaarste = tekort… maar verder kom ik ook niet! 

letterkoekje

letterkoekje

22-08-2023 om 22:12 Topicstarter

-Nienke- schreef op 22-08-2023 om 22:05:

[..]

Schaarste = tekort… maar verder kom ik ook niet!

1) de 'weer' speelt geen rol in deze zin.

2) schaarste = tekort en bij een tekort ga je ...........................

3) (moeilijk te verwoorden zonder jullie het plezier van zoeken en vinden te ontnemen maar nu heb ik een ingeving om nog een tip te geven): 3+4=7

letterkoekje schreef op 22-08-2023 om 22:12:

[..]

1) de 'weer' speelt geen rol in deze zin.

2) schaarste = tekort en bij een tekort ga je ...........................

3) (moeilijk te verwoorden zonder jullie het plezier van zoeken en vinden te ontnemen maar nu heb ik een ingeving om nog een tip te geven): 3+4=7

Een combi van een woord van 3 en 4 letters dus.

Bij een tekort ga je: sparen, kopen, hamsteren, lenen, huren, verzamelen

letterkoekje

letterkoekje

22-08-2023 om 22:36 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 22-08-2023 om 22:23:

[..]

Een combi van een woord van 3 en 4 letters dus.

Bij een tekort ga je: sparen, kopen, hamsteren, lenen, huren, verzamelen

Lees (KIJK) goed (naar) de opgave

letterkoekje schreef op 22-08-2023 om 21:55:

[..]

Neen, lieve masatu, ik heb het gewoon in hoofdletters geschreven om duidelijk de opgave te laten zien. Omdat het slechts 1 woord is. Dus vogelt. Lees de post van Schemerlampje nog eens.

Hmm.. van 4-letterige vogels vind ik "mees-t" het beste klinken. Maar dat heeft dan weer niet zoveel met vogelen te maken. Waarvan ik overigens net door Google heb geleerd dat vogelen in het Vlaams wordt gebruikt voor seks hebben  in dat geval is kwak-t ook wel toepasselijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.