Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
madee
18-08-2023 om 18:08
Of er staat 'er mist' en dat betekent dat je de R uit het woord moet halen. Of iets met 'andere/anders' en dan moet je de letters van een woord husselen
_Audrey
18-08-2023 om 18:27
letterkoekje schreef op 18-08-2023 om 16:26:
[..]
Ik ga de meerderheid hun zin geven, Zwaankip. Dus wie zegt ja en wie zegt neen? Democratie wint!
Ja leuk!
amarna
18-08-2023 om 18:42
letterkoekje schreef op 18-08-2023 om 14:27:
En om al maar onmiddellijk jullie logische gedachten te testen:
Vanmorgen vulde ik een crypto in met als opgave: Ligplaats van een herkauwer. De oplossing is 'REE'. Maar met de beste wil van de wereld zie ik niet wat 'ree' met een ligplaats heeft te maken. Een ree is een herkauwer, zo ver ben ik mee, maar verder kom ik niet.
Dus ... wie helpt?
Een ree of rede is een ligplaats voor schepen voor de ingang van een haven of in de haven zelf maar niet aan de kade. Meer een soort wachtplaats tot er plek aan de kade vrijkomt.
letterkoekje
18-08-2023 om 19:16
ok, snel geteld: 2 ja's, geen neen.
one, two, three: SHOOT!!!!!!!!!!!
zwaankip
18-08-2023 om 19:41
Jezus? Jezus is de vrucht van het lichaam van Maria ( ZO wordt het genoemd in het weesgegroet Maria) + de geboorte van Jezus was een feest (Kerstmis).
Mss heb ik het helemaal fout hoor, sorry dan.
zwaankip
18-08-2023 om 20:00
amarna schreef op 18-08-2023 om 19:42:
KERST
Ja! Dit is het denk ik. Ik had het over Jezus en kerstmis maar het is gewoon "kerst" volgens mij.
letterkoekje
18-08-2023 om 20:21
Een vrucht voor 't feest.
Inderdaad: Kerst
Ik begin met t want een 't is altijd een aanwijzing. Anders zou er waarschijnlijk staan 'het' feest.
voor de t moet een vrucht komen die samen dan een feest vormen.
t waarvoor je kers zet ---> kerst = een feest
ShowyHummingbird30
18-08-2023 om 20:25
War een leuk topic. Ik ben jaloers op mensen die cryptogrammen kunnen maken. Zelf kom ik zelden verder dan 1 of 2 antwoorden per puzzel.
Misschien dat jullie uitleg me gaat helpen om de denkkronkel te doorzien.
Tango
18-08-2023 om 20:39
cryptogrammen, echt jeugdsentiment. Mijn oma maakte ze altijd. Mijn opa niet, die deed doorlopers. Het laatste begreep ik nog, maar cryptogrammen snapte ik niets van. En als ik dit draadje zo zie, nu nog steeds niet.
alhambra
18-08-2023 om 20:42
Ik vind alleen de cryptogrammen van Jan Meulendijks leuk omdat die 100% kloppen.
Dus geen trucjes/kunstgrepen zoals wat ik hier lees over een soort fruit met een extra t omdat er " 't " in de omschrijving staat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.