Relaties Relaties

Relaties

uit elkaar en de woningmarkt op

Even onder ander account om herkenbaarheid te voorkomen. Partner en ik gaan uit elkaar.
In mijn omgeving zijn nog weinig mensen gescheiden, dus ik ben op zoek naar tips. Met name wb het vinden van woonruimte. We hebben twee kinderen en willen co-ouderschap, dus ik kan niet elk appartement aannemen want slaapkamers moeten er genoeg zijn. We hebben een samenlevingscontract, koophuis staat niet op mijn naam dus ik neem weinig geld mee. Wel financieel zelfstandig.

Voor de gescheiden mensen hier: wat zijn handige wegen om te bewandelen? Omgeving inschakelen om te helpen zoeken? Alle makelaars af? Kanttekening daarbij: ik woon in een klein dorp, als bekend wordt dat we gaan scheiden, gaat dat hard rond. En horen de kinderen het ook - die weten het nog niet.
Wat is slim: eerst de kinderen vertellen, of eerst een huis zoeken?
Wat is jullie goed bevallen, of wat was juist een obstakel dat je graag had geweten van tevoren?


Ik zou dat "hard rond" net gaan gebruiken.
Je gaat alle mogelijk middelen nodig hebben om enigszins snel iets betaalbaars te vinden in de buurt. De woningen liggen niet voor het oprapen en al helemaal niet als je x aantal slaapkamers nodig hebt.

Wel zou ik dus eerst zorgen dat de kinderen het weten - je wil écht niet dat ze het van een ander vernemen of dat er geroddeld wordt op school - en dat je exact weet hoeveel je aan huur kan besteden.

En daarna: Schreeuw het uit! Schreeuw het uit op je werk, op je sociale media, in je familie, ... Niet zozeer dat je uit elkaar gaat, wel dat je een dak boven je hoofd nodig hebt. Het gaat je namelijk waarschijnlijk dik tegenvallen hoe weinig betaalbaars er in de buurt te krijgen is. Of hoe hoog de eisen voor particuliere huur zijn. En dat die éne woning die misschien wél te krijgen is en financieel haalbaar is 15 kilometer verder is. En hoe lang de wachtlijsten voor sociale huur in de meeste gemeentes zijn.

(Ik zou ook kijken of kopen een haalbare kaart is, maar er moet ook maar net iets betaalbaar op 1 loon passeren in de buurt. Meestal ook mission impossible op korte termijn.)

Wat ik anders had gedaan toen ik jaaaaren geleden uit elkaar ging met mijn toenmalige partner en een koophuis was dat ik nu een advocaat of mediator geraadpleegd zou hebben. Ik ben er financieel mee het schip in gegaan want partner wilde het ozo lief met me regelen maar achteraf had ik waarschijnlijk op meer geld recht gehad.

En zeker eerst de kinderen vertellen en dan pas de rest, je wilt niet dat ze het van een ander horen.

Wat een vervelende situatie.

Ik zou je kinderen als eerst inlichten voordat je anderen in gaat lichten. Als je jezelf verplaatst in je kinderen dan zou je begrijpen hoe belangrijk dat is.

Succes met het vinden van een nieuw huisje. 

Ik weet niet waar je woont, maar als er een locatie bij jou in de buurt is, is Parentshouses misschien iets ter overbrugging? Hoe snel "moet" je weg uit het huis?

https://www.parentshouses.nl/

ik zou het heel verwarrend voor de kinderen vinden als je zegt we gaan uit elkaar en vervolgens woon je nog 2 jaar bij elkaar omdat er geen ander huis is. Dan krijgen ze misschien hoop dat het nog goedkomt ofzo of elke dag ruzie of een rare sfeer. Slaapt papa ineens altijd op de bank ofzo. Ik zou eerst zorgen dat ik een plekje ergens heb al is die op zolder bij je moeder. Maarja ik weet niet hoe graag je weg wil. Ik zou geen seconde meer bij man willen wonen als hij wil stoppen. Als ik trouwens besluit te stoppen pak ik eerst al mijn spullen en dan zeg ik het.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

27-08-2024 om 22:14

Is het nog een optie om het huis aan te houden en om ste beurten te co ouderschappen ?

Alleen kun je misschien makkelijker wat huren ?

Hoe oud zijn je kinderen. Ik zou ze wel inlichten voor dat de hele wereld het weet .

En voor een huis . Zet het op social media . En laat iedereen mee denken. 
Sterkte 

kinderen hebben vaak meer door dan volwassenen beseffen. Ze weten misschien nog niet wat er mis is, maar hoogstwaarschijnlijk wel dat er iets aan het gebeuren is.
Geef ze de woorden bij wat ze voelen. En geef een reden op die ze kunnen begrijpen, zodat ze niet gaan denken dat het hun schuld is. 

Blikky

Blikky

27-08-2024 om 23:00 Topicstarter

dank voor jullie reacties. De kinderen zijn 8 en 10 en ik merk aan hen dat ze al best wat aanvoelen hierover inderdaad. Ik ben het met jullie eens dat het goed is ze als eerste te informeren.

Maar precies wat moederkareltje noemt: stel nu dat het nog maanden duurt voor ik iets anders heb, dat is verwarrend voor ze. Verstandelijk snappen ze het vast, maar qua gevoel is dat denk ik toch anders.

Dank ook voor de link naar parentshouses, dat is helaas niet bij me in de buurt. Co-ouderschap met kinderen in hun eigen thuisbasis vind ik wel een interessante optie. Ga ik eens over nadenken.

Blikky

Blikky

27-08-2024 om 23:02 Topicstarter

stokstaart schreef op 27-08-2024 om 21:20:

Wat ik anders had gedaan toen ik jaaaaren geleden uit elkaar ging met mijn toenmalige partner en een koophuis was dat ik nu een advocaat of mediator geraadpleegd zou hebben. Ik ben er financieel mee het schip in gegaan want partner wilde het ozo lief met me regelen maar achteraf had ik waarschijnlijk op meer geld recht gehad.

En zeker eerst de kinderen vertellen en dan pas de rest, je wilt niet dat ze het van een ander horen.

Mediation is wel een uitvinding ja. Naar dat het zo is gelopen met je ex. Waren er ook kunnen bij betrokken?

Blikky schreef op 27-08-2024 om 23:00:


Maar precies wat moederkareltje noemt: stel nu dat het nog maanden duurt voor ik iets anders heb, dat is verwarrend voor ze. Verstandelijk snappen ze het vast, maar qua gevoel is dat denk ik toch anders.

Dat hoeft helemaal niet verwarrend te zijn. Je kan het ze uitleggen. En het is belangrijk dat je in gesprek blijft met je kinderen.
Daarbij hebben de meeste kinderen altijd de wens dat ouders weer bij elkaar komen. Ook als ouders al 10 jaar niet meer bij elkaar wonen.

Hier vonden de kinderen het destijds wel prettig dat er een tijd zat tussen het  'nieuws' en het daadwerkelijke uit elkaar gaan. Zo konden ze rustig aan het idee wennen en erin meegroeien. Daardoor ging het verhuizen wel soepel.
Voor mezelf echter was dat een heel moeilijke tijd om nog samen in een huis te wonen met een man die duidelijk van je af wil.

1. Heb je geld/salaris voor een koophuis?
Zo nee:

2. Kom je in aanmerking voor sociale huur? Zo nee ga naar punt 4. Zo ja:

3. Heb je genoeg jaren voor sociale huur? Zo ja, gefeliciteerd! Ik zou hard gaan reageren bij de woningbouwsite. Zo nee ga naar punt 4:

4. Heb je salaris voor een vrije sector huurhuis (4-5x de huur als maandloon)? Zo nee: Succes...Het wordt lastig om een huis te vinden, ik zou ook gaan kijken naar kamers of anti kraak. Zo ja: Hard gaan reageren op alles wat ook maar in de buurt komt van de je minimale eisen, want de visvijver is klein en het aantal vissers is gigantisch. Check Pararius en Funda om iets van het aanbod te zien, maar gebruik het niet alleen om te reageren. Vaak negeren ze reacties op Pararius en Funda en moet je vooral reageren via de eigen makelaarsite, maar je kan Pararius en Funda gebruiken om die te vinden. Slinger ook vooral Google aan, want veel huizen staan alleen op de eigen makelaarsite. Tip: Ik vond mijn huis op Ikwilwonen.nu, dat is van beheerder MVGM.

Edit: Antikraak mag blijkbaar niet met kinderen.

Blikky schreef op 27-08-2024 om 23:02:

[..]

Mediation is wel een uitvinding ja. Naar dat het zo is gelopen met je ex. Waren er ook kunnen bij betrokken?

Zoek eens op Zorgeloosch Scheiden, zij kunnen de scheiding begeleiden zodat niemand financieel het schip in gaat. Ik weet niet hoe de verdeling was bij de zorg voor de kinderen? Het kan zijn dat een van jullie een paar jaar heeft ingeleverd waardoor er minder inkomsten waren voor diegene. 

Rockstar schreef op 28-08-2024 om 10:01:

 ik zou ook gaan kijken naar kamers of anti kraak. 

Anti-kraak zijn geen kinderen toegestaan. 
Verder prima tips.

oudmaarnognietkoud schreef op 28-08-2024 om 10:30:

[..]

Anti-kraak zijn geen kinderen toegestaan.
Verder prima tips.

Niet overal dan. Mijn broer heeft ook antikraak gewoond met 2 kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.