Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


Lexus schreef op 03-03-2024 om 11:34:

[..]

Ja dat zou opgaan als een dame een de patriarchale vrouwelijke carrierelijn volgt op basis van haar uiterlijk. Maar tradwives beginnen jong en mooi aan die rol met als romantisch idee dat hun schoonheid alleen voor hun mannetje is.

Het hele idee dat vrouwelijke schoonheid alleen voor hun eigen man mag zijn is natuurlijk een puur door mannen verzonnen iets. Ook weer om een bepaalde macht te kunnen uitoefenen op hun vrouw. Slim omgedraaid dat die vrouwen dat zelf zijn gaan geloven.

Miraval schreef op 03-03-2024 om 11:34:

Campanula ik denk trouwens dat er best vrouwen zijn die zeggen ik kan kinderen baren, jij wil kinderen, dan staat daar tegenover een luxe leven voor mij.

Nu lijkt het alsof tradwives zelf geen enkele inbreng hebben in hun relatie en soort van "dommig" zijn maar ik denk dat ze sommigen juist heel uitgekookt en "slim" zijn in die zin dat ze de rollen omdraaien en zij degenen zijn met de macht terwijl de man denkt dat die de macht heeft. Veel vrouwen zijn ook meesteressen in manipuleren.

Want een man kan allemaal wel van alles willen, uiteindelijk bepaald de vrouw wat het gaat worden. Zo'n idee zeg maar. Ik weet zeker dat die vrouwen bestaan.

Ja dat is denk de ouderwetse manier van hoe vrouwen macht pakken: beetje emotioneel duwen en trekken, beetje manipuleren, de man het idee geven dat hij 'the man' is om intussen gedaan te krijgen wat ze zelf willen. 

Ik vind dat zelf heel denigrerend naar mannen toe. Alsof je ze niet voor vol aanziet. Een beetje zoals je een kind van vijf laat winnen als je er badminton mee speelt. 

Lexus schreef op 03-03-2024 om 11:38:

[..]

Ja dat is denk de ouderwetse manier van hoe vrouwen macht pakken: beetje emotioneel duwen en trekken, beetje manipuleren, de man het idee geven dat hij 'the man' is om intussen gedaan te krijgen wat ze zelf willen.

Ik vind dat zelf heel denigrerend naar mannen toe. Alsof je ze niet voor vol aanziet. Een beetje zoals je een kind van vijf laat winnen als je er badminton mee speelt.

Klopt dat is het ook. Net zoals het andersom gebeurd. Sommige mensen gaan heel goed op het manipuleren van anderen. En dat gaat dus 2 kanten op. 

Campanula schreef op 03-03-2024 om 11:32:

[..]

Misschien is het wel een glijdende schaal van parttimer, thuisblijfmoeder, trophy girls naar tradwife? Van een beetje cherrypicken, gedeeltelijk meedoen met het patriarchaat tot volledig klassieke onderdanigheid?

Onze hele economie is nog als patriachaat ingericht, om nou vrouwen te beschuldigen dat ze daaraan meedoen, vind ik nogal wat.

Campanula schreef op 03-03-2024 om 11:32:

[..]

Misschien is het wel een glijdende schaal van parttimer, thuisblijfmoeder, trophy girls naar tradwife? Van een beetje cherrypicken, gedeeltelijk meedoen met het patriarchaat tot volledig klassieke onderdanigheid?

Sommige van die termen zijngedeeltelijk social media engagement bait, anderen beschrijven gedrag. Ik vind het niet allemaal op dezelfde schaal thuis horen. Het gaat wat mij betreft wel om gedachtengoed. Er zijn knetterprogressieve thuisblijfmoeders, trophy wives etc. En er zijn tradwives die werken. Het gaat bij tradwives wel echt om conservatisme.

Lexus schreef op 03-03-2024 om 11:17:

[..]

Ja ik vraag net aan mijn zoon van 23 wat hij van tradwives vindt en die zegt: "ach dat zijn meestal jonge meisjes die het uit een soort romantisch ideaal op tiktok en insta gooien maar nog gespeend zijn van de realiteit. En dan ga je toch de kant van golddigger op want in de huidige economie moet je wel heel veel verdienen als in je eentje een gezin moet onderhouden. En na een tijdje vindt hij haar saai en zal hij ws met zijn vrouwelijke collega vreemdgaan.΅

Ik denk dat jouw zoon gelijk heeft. 

Er is daarom ook een groot verschil tussen 'tradwives' en thuisblijfmoeders die hier reageren. 

Tradwives zien een trend en proberen daarmee in de smaak te vallen bij de wat vrouwonvriendelijkere groep mannen die best luid aanwezig zijn online. 

De dames die hier reageren begrijpen realiteit wel en staan midden in het leven, zonder zich te presenteren als: "Kijk mij eens een suikerpopje zijn. Allemaal voor jou, schatje" terwijl ze denken: 'now like my fucking posts, jerks '


Miraval schreef op 03-03-2024 om 11:38:

[..]

Het hele idee dat vrouwelijke schoonheid alleen voor hun eigen man mag zijn is natuurlijk een puur door mannen verzonnen iets. Ook weer om een bepaalde macht te kunnen uitoefenen op hun vrouw. Slim omgedraaid dat die vrouwen dat zelf zijn gaan geloven.

Ja inderdaad, zo zei een vriendin van mij over burka's: 'toch heel mooi idee dat je schoonheid er alleen voor je man is. " Ik viel van mijn stoel! Dan is dat idee naar mijn mening nog verder geinstitutionaliseerd natuurlijk. Want afgezien van het feit dat je geen bezit bent: what about lieve blikken met anderen uitwisselen, de wind door je haren voelen, de zon op je gezicht?  

Maar wat is het dat vrouwen dat zelf gaan geloven en uitdragen? En geloven dat je anders een slet bent. 

Campanula

Campanula

03-03-2024 om 11:44 Topicstarter

Miraval schreef op 03-03-2024 om 11:34:

Campanula ik denk trouwens dat er best vrouwen zijn die zeggen ik kan kinderen baren, jij wil kinderen, dan staat daar tegenover een luxe leven voor mij.

Nu lijkt het alsof tradwives zelf geen enkele inbreng hebben in hun relatie en soort van "dommig" zijn maar ik denk dat ze sommigen juist heel uitgekookt en "slim" zijn in die zin dat ze de rollen omdraaien en zij degenen zijn met de macht terwijl de man denkt dat die de macht heeft. Veel vrouwen zijn ook meesteressen in manipuleren.

Want een man kan allemaal wel van alles willen, uiteindelijk bepaald de vrouw wat het gaat worden. Zo'n idee zeg maar. Ik weet zeker dat die vrouwen bestaan.

Hou op, schei uit. Er gaat een wereld voor mij open. Macht is natuurlijk wel gekoppeld aan de dienst die je afneemt. Straks hebben die mannen dat nog door ook. Rob Oudkerk... Kom der maar in.

Campanula

Campanula

03-03-2024 om 11:47 Topicstarter

Auwereel schreef op 03-03-2024 om 11:39:

[..]

Onze hele economie is nog als patriachaat ingericht, om nou vrouwen te beschuldigen dat ze daaraan meedoen, vind ik nogal wat.

Waar zit mijn beschuldiging? Je kan er toch niets aan doen dat je in een bepaalde samenleving wordt geboren en opgevoed?

Lexus schreef op 03-03-2024 om 11:42:

[..]

Ja inderdaad, zo zei een vriendin van mij over burka's: 'toch heel mooi idee dat je schoonheid er alleen voor je man is. " Ik viel van mijn stoel! Dan is dat idee naar mijn mening nog verder geinstitutionaliseerd natuurlijk. Want afgezien van het feit dat je geen bezit bent: what about lieve blikken met anderen uitwisselen, de wind door je haren voelen, de zon op je gezicht?

Maar wat is het dat vrouwen dat zelf gaan geloven en uitdragen? En geloven dat je anders een slet bent.

Ik begrijp er ook helemaal niks van en heb moeite het te accepteren. Ik weet dat het moet want anders ben je aan het discrimineren, racist of moslimhater. 

Ik heb er gewoon moeite mee dat die vrouwen naar mijn mening zo geïndoctrineerd zijn dat ze helemaal meegaan in deze waanzin, alsof het hun eigen vrije keuze is.

Campanula

Campanula

03-03-2024 om 11:50 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 03-03-2024 om 11:40:

[..]

Sommige van die termen zijngedeeltelijk social media engagement bait, anderen beschrijven gedrag. Ik vind het niet allemaal op dezelfde schaal thuis horen. Het gaat wat mij betreft wel om gedachtengoed. Er zijn knetterprogressieve thuisblijfmoeders, trophy wives etc. En er zijn tradwives die werken. Het gaat bij tradwives wel echt om conservatisme.

Mooie term die eerste. En dat laatste denk ik ook

Auwereel schreef op 03-03-2024 om 11:39:

[..]

Onze hele economie is nog als patriachaat ingericht, om nou vrouwen te beschuldigen dat ze daaraan meedoen, vind ik nogal wat.

nou het is wel iets waar ik bijvoorbeeld veel over nadenk. Vroeger (2e golf feministe) dachten we: die mannen dragen het patriarchaat en die moeten veranderen. Nu denk ik daar iets genuanceerder over: pick me girls, tradwives en gewoon vrouwen die hun mannen niet aanspreken op seksistisch gedrag: ja eigenlijk dragen die ook mee aan de in standhouding van het patriarchaat. Veelal tot hun eigen nadeel. 

Ik denk bijvoorbeeld aan de vrouwen in de jaren 80 in de playboy mansion: wij (feministen) zeiden: " lieverd je draagt bij aan objectificatie van vrouwen. Zij: nee heus waar niet wij zijn gewoon seksueel heel vrije vrouwen, jullie zijn vieze preutse trienen (wat niet waar was, wij hielden ook van seks en douchten zeker 1 x per dag). Nu komen ze met een tiendelige docuserie hoezeer ze mishandeld, verkracht, vermoord zijn. Ja die mannen waren fout, maar zij hadden oprecht beter kunnen weten en moesten de consequenties dragen voor die keuze. Maar daarnaast hebben ze bijgedragen aan schoonheidsidealen waar geen enkele vrouw boven de 25 aan kan voldoen. Ja ze waren slachtoffer van die mannen en het patriarchaat. Maar waren ze onschuldig aan het bijdragen van het voortbestaan ervan? Dat vind ik discutabel. 

Lexus schreef op 03-03-2024 om 11:56:

[..]

nou het is wel iets waar ik bijvoorbeeld veel over nadenk. Vroeger (2e golf feministe) dachten we: die mannen dragen het patriarchaat en die moeten veranderen. Nu denk ik daar iets genuanceerder over: pick me girls, tradwives en gewoon vrouwen die hun mannen niet aanspreken op seksistisch gedrag: ja eigenlijk dragen die ook mee aan de in standhouding van het patriarchaat. Veelal tot hun eigen nadeel.

Ik denk bijvoorbeeld aan de vrouwen in de jaren 80 in de playboy mansion: wij (feministen) zeiden: " lieverd je draagt bij aan objectificatie van vrouwen. Zij: nee heus waar niet wij zijn gewoon seksueel heel vrije vrouwen, jullie zijn vieze preutse trienen (wat niet waar was, wij hielde ook van seks). Nu komen ze met een tiendelige docuserie hoezeer ze mishandeld, verkracht, vermoord zijn. Ja die mannen waren fout, maar zij hadden oprecht beter kunnen weten en moesten de consequenties dragen voor die keuze. Maar daarnaast hebben ze bijgedragen aan schoonheidsidealen waar geen enkele vrouw boven de 25 aan kan voldoen. Ja ze waren slachtoffer van die mannen en het patriarchaat. Maar waren ze onschuldig aan het bijdragen van het voortbestaan ervan? Dat vind ik discutabel.

Hmmm interessant wat je daar zegt. 

Want die vrouwen hadden allemaal hun eigen keuze, hebben bewust die keuze gemaakt en er anderen mee "belachelijk" gemaakt. Zelf bijgedragen aan een bepaald schoonheidsbeeld en zodra ze hun glorie niet meer hadden uit de school klappen over wat hun is aangedaan. 

Zijn dan alleen de mannen de schuldigen hierin of hebben vrouwen ook nog een eigen verantwoording hierover?

Miraval schreef op 03-03-2024 om 11:50:

[..]

Ik begrijp er ook helemaal niks van en heb moeite het te accepteren. Ik weet dat het moet want anders ben je aan het discrimineren, racist of moslimhater.

Ik heb er gewoon moeite mee dat die vrouwen naar mijn mening zo geïndoctrineerd zijn dat ze helemaal meegaan in deze waanzin, alsof het hun eigen vrije keuze is.

Ja maar doen niet-moslimvrouwen doen eigenlijk hetzelfde, niet in de zin van 'ik ben alleen mooi voor mijn man' maar in de zin van: ik moet aan de idealen voldoen die de westerse man en maatschappij aan vrouwen stelt? Ik bedoel: zie je ooit een vrouw van boven de 55 op tv? Ja er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen maar je ziet veel meer mannen boven de 55. Zie je ooit een vrouw zonder make up op tv?

Ik hoorde laatst twee tv vrouwen in een podcast: zij deden uren over juiste outfit, haar en make up. Gewoon veel werk. Ze zeiden: en dan kom je op tv en dan zit Sven Kokkelman voor je of Jeroen, hoeveel tijd zouden die besteed hebben aan hun uiterlijk?

Miraval schreef op 03-03-2024 om 11:59:

[..]

Hmmm interessant wat je daar zegt.

Want die vrouwen hadden allemaal hun eigen keuze, hebben bewust die keuze gemaakt en er anderen mee "belachelijk" gemaakt. Zelf bijgedragen aan een bepaald schoonheidsbeeld en zodra ze hun glorie niet meer hadden uit de school klappen over wat hun is aangedaan.

Zijn dan alleen de mannen de schuldigen hierin of hebben vrouwen ook nog een eigen verantwoording hierover?

Ja precies dat is mijn punt: ik denk dat zowel mannen als vrouwen het patriarchaat in zich dragen en ondersteunen. De vrouwen door zich te voegen en gebruik te maken van hoe zij er het beste uitkomen gegeven de omstandigheden. Maar ik vind het gegeven 'zij kiest er zelf voor' lastig worden, als zij kiest voor iets wat een beeld uitdraagt dat nadelig is voor andere vrouwen. 
Maar uiteindelijk worden vrouwen meer getroffen door het patriarchaat imho en zal de verandering van daar uit moeten komen. metoo en zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.