Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


JohnnyC. schreef op 02-03-2024 om 21:37:

[..]

Agressie bijvoorbeeld.

Maar daar geldt toch hetzelfde voor? Daarvan weet je ook niet in hoeverre nurture/ nature een rol speelt.

JohnnyC. schreef op 02-03-2024 om 21:37:

[..]

Agressie bijvoorbeeld.

Het klopt niet dat mannen biologisch agressiever zijn. Ze hebben wel aangeleerd gekregen dat agressie meer getoond mag worden, vaker gewaardeerd wordt en dat mannen dingen mogen oplossen met (fysieke) agressie. Dit wordt vrouwen via fysieke wijze sterker afgeleerd. Hierdoor vinden ze andere manieren. 

Daarbij gebruiken meer mannen vaker grotere hoeveelheden alcohol en dat werkt ook ontremmend. Maar de agressie is er bij vrouwen niet minder om. Mijn schoonbroer zei eens tegen mij dat vrouwen gewoon liever en zachter waren. Ik moest hard lachen, want hij had duidelijk geen meisjesgroepen op de middelbare school meegemaakt. Dat vrouwen er niet op los beuken, komt imo toch meer voort uit afkeur en opvoeding om niet zo lomp te zijn, dan wat anders. Die agressie baant zich wel een weg ergens naartoe. Kan het niet naar buiten, dan keert het naar binnen.

Wat vrouwsoorten in de natuur niet doen (maar niet alles wat in de natuur voorkomt, komt bij mensen voor, dus het is de vraag of mensenmannen dit gedrag biologisch vertonen) is het paargedrag, waarbij mannetjesdieren elkaar met gevaar voor eigen leven te lijf gaan voor een vruchtbaar vrouwtje.

Lexus schreef op 02-03-2024 om 22:15:

[..]

Maar daar geldt toch hetzelfde voor? Daarvan weet je ook niet in hoeverre nurture/ nature een rol speelt.

dat weten we idd niet.

jammer dat je mijn vraag blijft ontwijken en alleen maar reageert op indirecte reacties/
Invullingen. Ik ben namelijk echt heel benieuwd naar je antwoord. Hierna zal ik het met rust laten. 3x is scheepsrecht.

Marty1984 schreef op 29-02-2024 om 21:37:

En dan zuipt die kerel net zoals vroeger traditioneel was al zijn geld op in de kroeg en heb jij als tradwife niets te zeggen, want het is zijn geld en hij heeft er hard voor gewerkt.

Ik zou het bovendien afstompend vinden (je hebt nauwelijks nog iets anders om over te praten dan over het huishouden en de kinderen) en zou gek worden van de 4 muren waarbinnen ik het merendeel van de tijd opgesloten zit. Jaag je die kerel nog meer de kroeg in.

 

JohnnyC alles wat je zegt klopt als een bus.  

Ik denk wel dat vrouwen vaker angsten hebben dan mannen en dan is thuisblijven met een tradwivesausje er over heen een mooie escape. Ik heb altijd moeten werken puur voor de financiën en het viel niet altijd mee maar wat heb ik een hoop meegemaakt, geleerd en vriendschappen voor het leven opgedaan. Het had anders maar een half leven geweest, minder nog eigenlijk. Ben altijd gelijkwaardig aan mijn man geweest en als gezin hebben we baat gehad bij mijn (en mijn man's) netwerk

mensen kunnen ook een periode huisvrouw zijn. Als een huisvrouw word je niet geboren. Ik denk dat zoveel vrouwen voor er kinderen kwamen werkten zoals ik ook en misschien velen dat wel weer gaan doen als de jongste op school zit. Die paar jaar dat de kinderen klein zijn dat een vrouw thuisblijft maakt niet ongelijkwaardig of een half leven of dat je dan geen vriendschappen kan sluiten. Dat is gigantisch subjectief. Een half leven zou ik vinden als ik ren vlieg haast en mijn kinderen alleen in de weekenden zie en bij het naar bed brengen. Ongelijkwaardig aan mijn man ben ik ook niet, hij zou voor geen goud mijn taken op zich willen nemen als dan huisvader. Tis maar waar je gelijkwaardigheid vandaan haalt. Om die euro's op de bankrekening voor bepaalde taken... geld is ook maar een verzinsel asjeblieft zeg. 

Bolmieke schreef op 03-03-2024 om 08:21:

Ik denk wel dat vrouwen vaker angsten hebben dan mannen en dan is thuisblijven met een tradwivesausje er over heen een mooie escape. Ik heb altijd moeten werken puur voor de financiën en het viel niet altijd mee maar wat heb ik een hoop meegemaakt, geleerd en vriendschappen voor het leven opgedaan. Het had anders maar een half leven geweest, minder nog eigenlijk. Ben altijd gelijkwaardig aan mijn man geweest en als gezin hebben we baat gehad bij mijn (en mijn man's) netwerk


Wat jij omschrijft heb ik zo totaal niet ervaren. Thuismoeder worden vanwege angsten? Wat een rare aanname! Ik heb mijn jaren thuis niet als armoedig ervaren op het gebied van sociale contacten, ontwikkeling en gelijkheid aan je partner. Je omschrijft het alsof moeders die ervoor kiezen thuis te blijven, bange musjes zijn die hun leven op stilstand zetten. En stilstand is achteruitgang. Ik vraag me echt af waar je dit soort eigen invullingen op baseert? Ik vind het ook een beetje denigrerend en afgunstig overkomen. Wellicht omdat jijzelf de financiële ruimte niet had om een aantal jaren niet te werken?

Boterbloemetjes schreef op 03-03-2024 om 08:51:

[..]


Wat jij omschrijft heb ik zo totaal niet ervaren. Thuismoeder worden vanwege angsten? Wat een rare aanname! Ik heb mijn jaren thuis niet als armoedig ervaren op het gebied van sociale contacten, ontwikkeling en gelijkheid aan je partner. Je omschrijft het alsof moeders die ervoor kiezen thuis te blijven, bange musjes zijn die hun leven op stilstand zetten. En stilstand is achteruitgang. Ik vraag me echt af waar je dit soort eigen invullingen op baseert? Ik vind het ook een beetje denigrerend en afgunstig overkomen. Wellicht omdat jijzelf de financiële ruimte niet had om een aantal jaren niet te werken?

Jazeker als ik de keuze had gehad was ik thuisblijfmoeder geweest maar geen tradwive maar die keuze had ik niet en als ik er op terugkijk heeft het mij toch veel gebracht zoals je kon lezen.

Ik zie meer vrouwen met angsten worstelen dan mannen en dat kan je keuze beïnvloeden, mij zeker!

Bolmieke schreef op 03-03-2024 om 09:17:

[..]


Ik zie meer vrouwen met angsten worstelen dan mannen en dat kan je keuze beïnvloeden, mij zeker!

Er zijn dan weer meer mannen die met aggressie worstelen dan vrouwen en mannen zijn ook sneller geneigd tot criminele activiteiten. Misschien ook maar redenen dat mannen wat minder op de werkvloer aanwezig moeten zijn. 

Kijk, ik meen dit natuurlijk niet, maar zeg dit even om een spiegel voor te houden.
 
Er wordt steeds van alles bijgehaald waarom vrouwen in het algemeen minder geschikt zouden zijn voor werk of andere activiteit omdat een aantal vrouwen iets doet/heeft. 
Bij mannen wordt er echter nooit gezegd: "mannen plegen meer geweld, dus zouden ze niet geschikt zijn voor werk", enkel omdat een aantal mannen bepaald gedrag vertonen. 

kerstbeer schreef op 03-03-2024 om 10:15:

[..]

Er zijn dan weer meer mannen die met aggressie worstelen dan vrouwen en mannen zijn ook sneller geneigd tot criminele activiteiten. Misschien ook maar redenen dat mannen wat minder op de werkvloer aanwezig moeten zijn.

Kijk, ik meen dit natuurlijk niet, maar zeg dit even om een spiegel voor te houden.

Er wordt steeds van alles bijgehaald waarom vrouwen in het algemeen minder geschikt zouden zijn voor werk of andere activiteit omdat een aantal vrouwen iets doet/heeft.
Bij mannen wordt er echter nooit gezegd: "mannen plegen meer geweld, dus zouden ze niet geschikt zijn voor werk", enkel omdat een aantal mannen bepaald gedrag vertonen.

Maar die angsten komen vaak voort uit de manier waarop meisjes worden grootgebracht; maak je klein, jij kunt dat niet etc. Vrouwen worden vaak onderschat, dat zijn allemaal zaken die angst en onzekerheid voeden.

Maar tradwives is toch gewoon niet hetzelfde als thuisblijfmoeders? Bij laatste kiest men samen (een tijd) voor een bepaalde verdeling, al dan niet ingegeven door traditie, conditionering, opleiding, behoefte etc. Tradwives zijn jonge meisjes (meestal nog zonder kinderen) die een hele ideologie aanhangen en uitdragen (dat uitdragen hoort er ook erg bij, op tiktok of insta) de man moet vereerd en behaagd worden en verdient dat ook. Om zes uur met de pantoffels klaar staan en het eten al in de oven hebben. Met het beste jurkje aan en mooi opgemaakt etc.  En op zoete toon vragen hoe zijn dag was en hem de krant aanreiken, dat werk. Ik kan me zo voorstellen dat eea zich ook uitstrekt naar seksueel gebied. De vrouw als een dienstbare robot, opgeleid door incels en tate. Vrijwillig kiezen voor een ondergeschikte, ondersteunende rol
Ik vraag me oprecht af of die meiden daar nog zin in hebben als ze de hele dag met vier kleine kinderen zijn opgetrokken. 
Maar thuisblijfmoeders, zorgen gewoon thuis voor kinderen en huis. Dan kan je altijd nog gaan sporten, met vriendinnen dingen doen, curses volgen etc.  nou ja,  wat hier genoemd wordt. Dat kan best gelijkwaardig zijn en voelen als je gewoon zaken voor bij een eventuele scheiding goed geregeld hebt. Ik zelf, altijd feministisch geweest, vind het ook best goed voor kleine kinderen als ze langer tijd met één van de ouders in een week kunnen doorbrengen ipv al die drukte. 
Ik vind het jammer dat een discussie over tradwives steeds maar weer beland in gekibbel over mensen die de keuze maken minder te werken. 
Het is namelijk best een ding in de wereld: incels en tradwives, want hoewel beide stromingen me totaal niet aanstaan, is er blijkbaar iets in de huidige mores, die tegenbewegingen oproepen. 

Campanula

Campanula

03-03-2024 om 10:50 Topicstarter

Zouden er misschien ook vrouwen zijn die vinden dat ze financieel ondersteund moeten worden om een bepaalde reden? Trofeewife, golddiggers idee? Recht op een sugardaddy? Later als ik groot ben wordt ik financieel verzorgd en mijn wederdienst is gezinszorg. Of een gedachte van 'ik kan baren en dit is de prijs, maat'. Of ben ik dan veel te cynisch?

Lexus schreef op 03-03-2024 om 10:27:

Maar tradwives is toch gewoon niet hetzelfde als thuisblijfmoeders? 



Ik vind het jammer dat een discussie over tradwives steeds maar weer beland in gekibbel over mensen die de keuze maken minder te werken.
Het is namelijk best een ding in de wereld: incels en tradwives, want hoewel beide stromingen me totaal niet aanstaan, is er blijkbaar iets in de huidige mores, die tegenbewegingen oproepen.

Je hebt gelijk, we zijn (mede ook door mijn eigen inbreng) dingen door elkaar aan het halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.