Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


Moirmel schreef op 01-03-2024 om 18:48:

[..]

Waarom is het degraderend?
Zelf ben ik momenteel afhankelijk van een uitkering, hopelijk in de toekomst niet meer, waardoor ook het leeuwendeel van het huishouden bij mij komt te liggen. Vind er weinig degraderend aan, zelfs al ben ik man. Daarnaast heb ik ook een kleine twintig jaar vrij hard gewerkt, dus ik kan beide kanten bekijken. En als ik dat doe, dan denk ik oprecht dat de zaken die ik buiten mijn betaalde uren deed (mantelzorgen, opvoeden, simpelweg het huishouden,...) uiteindelijk meer impact zullen gehad hebben op mijn en andermans leven dan wat ik deed tegen uurloon (en ik was bakker, dus ik zorgde dagelijks voor een goeie duizend man hun brood).

'zelfs' ... ? Ja slakken en zout maar toch ook weer veelbetekend dit woordgebruik. 

Vergelijk: "ik vind CEO zijn helemaal niet belangrijk, zelfs al ben ik een vrouw"

Idealer zou zijn om beide partners te laten werken, de een 4 en de ander 3 dagen. Zo hebben beiden werk inkomen, maar toch voldoende vrije tijd voor privé en gezin.
Of allebei 4 dagen als het niet anders kan. Allebei een andere dag vrij. Dan heb je een vrije dag voor jezelf en kind(eren) en maar twee dagen opvang nodig.
En het weekend heb je dan samen vrij.

*Hiermee ga ik uit van een baan met regelmatige werkuren.

Campanula

Campanula

01-03-2024 om 20:12 Topicstarter

Lexus schreef op 01-03-2024 om 20:04:

[..]

'zelfs' ... ? Ja slakken en zout maar toch ook weer veelbetekend dit woordgebruik.

Vergelijk: "ik vind CEO zijn helemaal niet belangrijk, zelfs al ben ik een vrouw"

Scherp. Het wasemt overal subtiel doorheen. Taal doet er toe.

Campanula schreef op 01-03-2024 om 20:12:

[..]

Scherp. Het wasemt overal subtiel doorheen. Taal doet er toe.

Taal doet er zeker doe inderdaad. Al denk ik dat Moirmel dat juist probeerde te benadrukken door het zo te formuleren.

Gelebloem schreef op 01-03-2024 om 20:15:

[..]

Taal doet er zeker doe inderdaad. Al denk ik dat Moirmel dat juist probeerde te benadrukken door het zo te formuleren.

Inderdaad, weet zo direct ook niet hoe ik anders kon benadrukken dat ik man ben en niet neerkijk op huishoudelijke taken, mantelzorg etc. 

En natuurlijk is het zo zwart wit niet, maar ik denk dat we allen toch kunnen toegeven dat er redelijk wat bullshitbanen zijn.

Ook begrijp ik dat mensen een voldoening en erkenning kunnen halen uit hun werk, had dat ook, maar dat maakte niet dat ik na al die jaren gewoon opzij geschoven werd toen ik ziek werd. 

Mevrouw75 schreef op 01-03-2024 om 17:25:

[..]

Binnen sociale normen voel je dingen ook gewoon oprecht hoor. Het is niet dat ze het nep-voelt ofzo.

Jij bent vast de uitzondering, maar door mijn ervaring kan ik mannen die zeggen dat ze de taken eerlijk verdelen niet geloven.

Het is dan maar net de vraag wat eerlijk is of wat je als eerlijk beschouwt. Het gaat er volgens mij vooral om dat de twee partners hun deel doen, wat dat deel ook moge zijn. Een tradwife zal denk ik juist beargumenteren dat haar taakverdeling ideaal is en het eerlijkst voor iedereen is. 

JohnnyC. schreef op 01-03-2024 om 20:45:

[..]

Het is dan maar net de vraag wat eerlijk is of wat je als eerlijk beschouwt. Het gaat er volgens mij vooral om dat de twee partners hun deel doen, wat dat deel ook moge zijn. Een tradwife zal denk ik juist beargumenteren dat haar taakverdeling ideaal is en het eerlijkst voor iedereen is.

Hier ben ik het mee eens. Als beide partners zich gelukkig voelen in hun relatie en de toegekende taken aan ieder, wie zijn "wij" dan om daar iets van te vinden?

Ik ken nog genoeg vrouwen die zich helemaal happy voelen met parttime werk van 16/20 uur per week en dus grotendeels het huishouden en de zorgtaken op zich nemen. Die willen echt niets anders en dat is iets intrinsieks. Ze worden geen van allen gedwongen door hun partner.

JohnnyC. schreef op 01-03-2024 om 20:45:

[..]

Het is dan maar net de vraag wat eerlijk is of wat je als eerlijk beschouwt. Het gaat er volgens mij vooral om dat de twee partners hun deel doen, wat dat deel ook moge zijn. Een tradwife zal denk ik juist beargumenteren dat haar taakverdeling ideaal is en het eerlijkst voor iedereen is.

Precies. Waar sommige 50 - 50 als heilige graal zien zou mijn man er niet aan moeten denken om ook maar een hele dag thuis als huisman met kind te gaan zitten. Een middagje is de max voor hem en dat is voor ons prima. 

Diyer schreef op 01-03-2024 om 16:35:

[..]

soms, wisselt. Voor de een is de kinderwens vanzelfsprekend, voor de ander niet. Dit geldt overigens ook voor mannen. Maar voor vrouwen neemt dat een dominantere plek in hun leven in. Omdat je een houdbaarheidsdatum hebt, geeft deze vraag vrouwen een tijdsdruk, zeker als je geen oude moeder wilt worden of nog niet weet hoeveel kinderen. Daarnaast moet je als vrouw plannen. Nu die studie doen voor betere doorgroeikansen op je werk is niet handig als je dan moet onderbreken voor zwangerschap en bevalling, dus moet je gaan nadenken over wanneer dan wel. Maar je weet niet of je snel zwanger wordt, als dat uberhaupt al lukt. Daarom speelt dit onderwerp voor heel veel vrouwen veel meer vanaf een bepaalde leeftijd. Want er komt dan druk bij kijken. Ik wil nog wel dit of dat. Maar ja, als ik dat wil, hoe moet ik dat organiseren. Want ik ben dan zo lang uit de running. Bovendien heb ik een jaarcontract en zal mijn werkgever mij wel een nieuw contract bieden als ik zwanger ben, etc.


Voor veel mannen speelt dit niet, niet omdat ze de druk van een eindige voorraad eicellen niet voelen, maar omdat ze überhaupt niet echt bezig zijn met kinderen! 

Nu kun je gaan beredeneren dat ook dat vanuit de omgeving 'ingefluisterd' wordt en ik kan daar een heel end in mee gaan. Maar waarom moet de biologie die op andere vlakken heel uitdrukkelijk aanwezig wordt geacht, in dit topic koste wat kost weggecijferd?

Neem alleen al de enorme invloed van hormonen op ons bestaan..

JohnnyC. schreef op 01-03-2024 om 20:54:

[..]

 Maar waarom moet de biologie die op andere vlakken heel uitdrukkelijk aanwezig wordt geacht, in dit topic koste wat kost weggecijferd?

Neem alleen al de enorme invloed van hormonen op ons bestaan..

Ja ik vind dat ook raar. Ik ervaar de invloed van mijn sekse in biologisch opzicht iedere dag, door mijn cyclus heen, en nu in mijn zwangerschap. Mijn man en ik delen in intellectueel enorm veel interesses, maar het is zonneklaar voor mij dat we wezensverschillende zoogdieren zijn, en dat is niet alleen karakter. Het wordt volgens mij pas problematisch als we mensen met dat argument in een hokje forceren, linksom of rechtsom. Want we zijn allemaal individuen, al zijn er naar mijn idee echt wel gemiddelden aan te wijzen. Ik ben overigens opgevoed in een gezin met een werkende moeder en een thuisblijfvader, dus ik heb niet het klassieke voorbeeld gehad. 

Moirmel schreef op 01-03-2024 om 20:38:

[..]

Inderdaad, weet zo direct ook niet hoe ik anders kon benadrukken dat ik man ben en niet neerkijk op huishoudelijke taken, mantelzorg etc.

En natuurlijk is het zo zwart wit niet, maar ik denk dat we allen toch kunnen toegeven dat er redelijk wat bullshitbanen zijn.

Ook begrijp ik dat mensen een voldoening en erkenning kunnen halen uit hun werk, had dat ook, maar dat maakte niet dat ik na al die jaren gewoon opzij geschoven werd toen ik ziek werd.

Ja okay, je bedoelde het natuurlijk goed. Maar als je zegt 'ook als man kijk ik niet neer op huishoudelijke taken' klinkt dat heel anders dan 'zelfs als man kijk ik niet neer op huishoudelijke taken'. voel je het verschil? In de eerste zin ben je gelijkwaardig, in de tweede zin klinkt het alsof het heel uitzonderlijk is dat je zelfs als man niet neerkijkt op het huishouden

Ja slakkenzout, ik geef het toe, en het is lullig om iemand aan te spreken die het juist goed bedoeld, maar uit dit soort subtiele verschillen in taalgebruik blijkt vaak hoe er over man en vrouw rollen gedacht wordt

Campanula

Campanula

01-03-2024 om 21:30 Topicstarter

Biologie 'wegcijferen' doe je volgens mij omdat het mensen kan opsluiten in een gemiddelde verklaring die geldend is voor die groep. U heeft meer.... dus u bent gevoeliger. U heeft meer .... dus u bent agressiever. Biologie is relatief inflexibel. De sociale bril is flexibeler volgens mij. Het geeft meer uitwijkmogelijkheden voor mensen. En dat vind ik een goede zaak. 

JohnnyC. schreef op 01-03-2024 om 20:54:

[..]


Voor veel mannen speelt dit niet, niet omdat ze de druk van een eindige voorraad eicellen niet voelen, maar omdat ze überhaupt niet echt bezig zijn met kinderen!

Nu kun je gaan beredeneren dat ook dat vanuit de omgeving 'ingefluisterd' wordt en ik kan daar een heel end in mee gaan. Maar waarom moet de biologie die op andere vlakken heel uitdrukkelijk aanwezig wordt geacht, in dit topic koste wat kost weggecijferd?

Neem alleen al de enorme invloed van hormonen op ons bestaan..

Op welke andere vlakken (naast sport) dan? En door wie?

Miraval schreef op 01-03-2024 om 20:49:

[..]

Hier ben ik het mee eens. Als beide partners zich gelukkig voelen in hun relatie en de toegekende taken aan ieder, wie zijn "wij" dan om daar iets van te vinden?

Ik ken nog genoeg vrouwen die zich helemaal happy voelen met parttime werk van 16/20 uur per week en dus grotendeels het huishouden en de zorgtaken op zich nemen. Die willen echt niets anders en dat is iets intrinsieks. Ze worden geen van allen gedwongen door hun partner.

Tja integenstelling tot velen vind ik dat ook helemaal prima. Mits het goed geregeld is als er gescheiden wordt en qua pensioen etc. 

Maar deze dames zijn toch niet te vergelijken met de tradwives. Het gaat niet alleen maar om niet werken. Het gaat hen ook om alleen maar in de wereld zijn om die man te behagen. Dus naast het huishouden doen etc ook als een poppetje om vijf uur met zijn pantoffeltjes klaar staan. 

Ik zeg het weer eens: ik zie alleen maar jonge meisjes dit propageren. En ik denk dat het voor hen zeker aan voortschrijdend inzicht onderhevig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.