Relaties Relaties

Relaties

Man heeft stress

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zeespiegel schreef op 06-02-2025 om 08:45:

Bedankt voor alle reacties! Ook van diverse reacties waarop ik niet specifiek gereageerd heb, heb ik wel de inhoud ter harte genomen. Zoals dat weglopen is dit geval juist positief gedrag is, ik heb overprikkeling gegoogeld en ben aan het overwegen of het boek mannen van Mars en vrouwen van Venus aanschaffen inderdaad nuttig kan zijn.

Ik vind het zelf niet nodig alle oorzaken van de stress online uit te diepen. Dit wil niet zeggen dat ik thuis ook niet bereid ben hier over te spreken.
Dat ik stress, naar aanleiding van werkloosheid, op zou kunnen lossen door werk te vinden, snap ik uiteraard. Maar dat is niet de enige bron van de stress. En de ervaring tot nu toe is, dat wanneer de ene tegenslag zich oplost, de volgende zich aandient.

Al mijn gepush om de stress te bestrijden door professionele hulp te zoeken, haalt niet veel uit. En zoals eerder omschreven, mijn pogingen om hem te helpen werken vaak averechts.

Om zelf met de stress om te gaan, ben ik enige tijd geleden op yoga gegaan. Maar yoga is niet iets wat bij hem past.

Ik wil mijn man graag helpen. Wat dus de aanleiding was voor dit topic.

Ik begrijp dat je niet alle oorzaken online gaat gooien. Wat het wel moeilijk maakt is dat we ook weinig zicht hebben op de relatie zelf. Hoe de stress zich uit etc.

Jij wil dat je man hulp zoekt omdat hij stress heeft. Voor mij is eerlijk gezegd niet duidelijk of je man überhaupt hulp nodig heeft of dat hij natuurlijke stress ervaart.

Ik heb ook een periode doorgemaakt die enorm stressvol was. Het ene event nog erger dan het andere. Het was echt overleven. Ik kreeg ook het advies ga eens praten met een professional. Geprobeerd, maar daar had ik totaal geen ruimte voor. Ik voelde me ook niet gehoord en ik had praktische oplossingen nodig en niet nog meer verplichtingen.

Een half jaar later stortte ik in. Niet onverwacht na alles wat er gebeurde. Ik ging weer op zoek naar hulp en toen trof ik een psycholoog die zei: jouw situatie is alsof je je midden in een loopgraaf bevind en de bommen om je heen neervallen en je nu aan mij vraagt of ik je stress kan oplossen. De stress die je ervaart is niet irreëel die is gezond. Dat je het niet aankan is evident en dat je niet uit de situatie kunt stappen ook. Maar dit is wat het is, het is overleven in de loopgraven. Soldaten behandelen we pas als ze uit de loopgraven komen. Later toen het weer wat rustiger werd heb ik behandeling gekregen.

Achteraf had ik dat advies graag eerder gehad. Want ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik iets moest doen aan de stress die ik ervaarde, terwijl ik tegelijk geen ruimte voelde om dat te doen.

Wellicht dat bij je man hetzelfde speelt. Hij moet al werken, wellicht mantelzorgen, dingen doen met zijn gezin. En dan vraag jij hem ook nog ontspanning te gaan zoeken en met iemand te gaan praten. Hij heeft ook maar 24 uur in een dag.

Zeespiegel schreef op 05-02-2025 om 15:13:

[..]

Ik ben op zoek naar werk. Maar dat is een rand zaak, de stress is er al veel langer. De werkloosheid is gewoon de zoveelste tegenslag.

Wel één die behoorlijk zwaar drukt op de kostwinner. Echt niet oké om dat vanuit jouw positie te bagatelliseren. 

Zeespiegel schreef op 06-02-2025 om 08:45:

En zoals eerder omschreven, mijn pogingen om hem te helpen werken vaak averechts.

Ook al is het niet leuk om te lezen, ik raad je toch echt aan om ook vooral naar jezelf en jouw gedrag te kijken. Ik weet bijna zeker dat daar winst te behalen valt. 

Zeespiegel

Zeespiegel

06-02-2025 om 23:03 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 06-02-2025 om 13:23:

[..]

Wel één die behoorlijk zwaar drukt op de kostwinner. Echt niet oké om dat vanuit jouw positie te bagatelliseren.

Ik bagatelliseer niks.

Zeespiegel

Zeespiegel

06-02-2025 om 23:06 Topicstarter

Dweedledee schreef op 06-02-2025 om 18:55:

[..]

Ook al is het niet leuk om te lezen, ik raad je toch echt aan om ook vooral naar jezelf en jouw gedrag te kijken. Ik weet bijna zeker dat daar winst te behalen valt.

Waarom denk je dat ik raad zoek???

Je kent me niet, en toch veroordeel je mijn gedrag.

Zeespiegel schreef op 06-02-2025 om 23:06:

[..]

Waarom denk je dat ik raad zoek???

Je kent me niet, en toch veroordeel je mijn gedrag.

Ik veroordeel je niet. Ik probeer je advies te geven, op basis van de (selectieve) informatie die je zelf verstrekt en het beeld van jou wat daardoor ontstaat. Je maakt op mij de indruk dat je dingen bagatelliseert (en dat doe je wel degelijk door iets wat jou concreet aangaat en hem overduidelijk stress bezorgt een randzaak te noemen), jij hem dingen verwijt en weinig empathie hebt ten opzichte van je partner. Dat lijkt me funest voor hem en zijn situatie. En dus automatisch voor jullie situatie en de onderlinge dynamiek. Maar doe ermee wat je wil. 

DeOnbekende schreef op 06-02-2025 om 13:23:

[..]

Waarom zou de werkloosheid van TO zwaar moeten drukken op haar man die nu kostwinner is? Het is niet zo dat hij extra moet werken en als hij thuiskomt heeft TO het huis al gedaan en zijn potje gekookt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.