Relaties Relaties

Relaties

Man heeft stress

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
BritgetJones007 schreef op 03-02-2025 om 21:23:

[..]

Iemand die non-stop gestrest is, laat dat zien in zijn houding: gespannen, niet vrolijk, niet flexibel, kort lontje en nare mimiek, zuchten steunen , weglopen en ga zo maar door....

Dat zorgt voor een rotsfeer in huis, waar vrouw en kind zeker veel last van hebben en op eieren lopen daardoor: geen fijne ontspannen sfeer.

Dus dat jij je afvraagt welke hinder zij daarvan hebben, dat vind ik dan weer opmerkelijk.

En dat, wellicht met een nare houding weglopen van tafel als kleuter huilt, dat kan voor een kind ook heel naar overkomen. Hij had ook kleuter kunnen troosten en wat afleiden op een positieve manier....

Ik vraag het mezelf niet af, ik vraag het aan Zeespiegel omdat ik haar probleem niet goed in beeld heb. Het is wat onduidelijk. Dan krijgt ze advies over het verkeerde probleem en dan brengt dat geen oplossing. 

ToetieToover schreef op 04-02-2025 om 16:45:

[..]

Ik vraag het mezelf niet af, ik vraag het aan Zeespiegel omdat ik haar probleem niet goed in beeld heb. Het is wat onduidelijk. Dan krijgt ze advies over het verkeerde probleem en dan brengt dat geen oplossing.

Vind ik ook, het is erg lastig tot in de kern te komen, vandaar ook mijn vorige bericht.

Zijn broer brengt tegenwoordig wel positiviteit in zijn leven.”

Welke positiviteit bedoel je hier, kun je een voorbeeld noemen? Ik bedoel, waarom lukt het broer wel en heb jij zo’n last van zijn stress? 

Het valt mij ook op dat TO nogal selectief reageert. Zo wordt er ook niet gereageerd op mijn vraag of TO actief op zoek is naar werk. Ik snap wel dat man daardoor stress heeft. Een ww uitkering is eindig en het betekent ook een flinke inkomensdaling. 

Zeespiegel

Zeespiegel

05-02-2025 om 15:13 Topicstarter

Dweedledee schreef op 04-02-2025 om 19:45:

Het valt mij ook op dat TO nogal selectief reageert. Zo wordt er ook niet gereageerd op mijn vraag of TO actief op zoek is naar werk. Ik snap wel dat man daardoor stress heeft. Een ww uitkering is eindig en het betekent ook een flinke inkomensdaling.

Ik ben op zoek naar werk. Maar dat is een rand zaak, de stress is er al veel langer. De werkloosheid is gewoon de zoveelste tegenslag.

Zeespiegel schreef op 05-02-2025 om 15:13:

[..]

Ik ben op zoek naar werk. Maar dat is een rand zaak, de stress is er al veel langer. De werkloosheid is gewoon de zoveelste tegenslag.

Werkloosheid (van jezelf of je partner) lijkt me niet echt een randzaak eerder een ernstig versterkende factor van stress. En als dat dan ook nog eens de zoveelste tegenslag is dan is het toch logisch dat je man gestresst is en een wat korter lontje heeft. Voor jou geldt dat natuurlijk ook. 

Mijn tips:

- Kijk met elkaar hoe je met de tegenslagen kan om gaan en stressveroorzakers kan wegnemen.  

- Heb begrip voor elkaar en ondersteun elkaar. Als je man irritatie voelt opkomen richting jullie kind en daarom even wegloopt toon dan begrip en neem het even over ipv te oordelen. 

- Zoek naar manieren om te ontspannen. 

- Als manlief er voor open staat om hulp te zoeken bij het omgaan met stress dan zou dat mooi zijn. Het moment en de manier waarop je dit ter sprake brengt maakt veel uit. 

Zeespiegel schreef op 05-02-2025 om 15:13:

[..]

De kans is groot dat het feit dat jij nogal de neiging hebt om dingen te bagatelliseren, één grote stresserende factor is.

Werkloosheid is nooit een randzaak. De manier waarop jij over zaken en je man praat, vind ik, op z’n zachts gezegd, bijzonder. 

Ik zou op je eigen gedrag reflecteren. Wat is jouw bijdrage aan de stress die je man ervaart? En waarom heb/toon je zo weinig empathie?

Is gebrek aan empathie het issue? Of vind je het lastig om privézaken op te sschrijven. Er zijn, ook door mij, vrij veel vragen gesteld om een duidelijker beeld te krijgen van de situatie. Mijn intentie daarbij was dat ik dan ook beter kan aansluiten qua antwoord bij wat je mogelijk nodig hebt of kan helpen.

Je spaarzame manier voor reageren is voor mij niet helpend om tot de kern van het probleem te komen. Jammer! 
Wat zoek je in dit topic? Een luisterend oor? Medeleven? Tips? 

Heeft iemand tips om hier mee om te gaan, of het op te lossen? 
Uit de OP 

- samen zijn in volle aandacht

- aanraking en intimiteit

En deze tips vindt zeespiegel interessant 

Opgelost dus 😜

Precies 10 punten weer voor Moederkareltje.

Moederkareltje schreef op 05-02-2025 om 19:22:

Moederkareltje schreef op 05-02-2025 om 19:22:

😂

Zeespiegel

Zeespiegel

06-02-2025 om 08:45 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Ook van diverse reacties waarop ik niet specifiek gereageerd heb, heb ik wel de inhoud ter harte genomen. Zoals dat weglopen is dit geval juist positief gedrag is, ik heb overprikkeling gegoogeld en ben aan het overwegen of het boek mannen van Mars en vrouwen van Venus aanschaffen inderdaad nuttig kan zijn.

Ik vind het zelf niet nodig alle oorzaken van de stress online uit te diepen. Dit wil niet zeggen dat ik thuis ook niet bereid ben hier over te spreken. 
Dat ik stress, naar aanleiding van werkloosheid, op zou kunnen lossen door werk te vinden, snap ik uiteraard. Maar dat is niet de enige bron van de stress. En de ervaring tot nu toe is, dat wanneer de ene tegenslag zich oplost, de volgende zich aandient.

Al mijn gepush om de stress te bestrijden door professionele hulp te zoeken, haalt niet veel uit. En zoals eerder omschreven, mijn pogingen om hem te helpen werken vaak averechts.

Om zelf met de stress om te gaan, ben ik enige tijd geleden op yoga gegaan. Maar yoga is niet iets wat bij hem past.

Ik wil mijn man graag helpen. Wat dus de aanleiding was voor dit topic.

Zeespiegel schreef op 06-02-2025 om 08:45:

Bedankt voor alle reacties! Ook van diverse reacties waarop ik niet specifiek gereageerd heb, heb ik wel de inhoud ter harte genomen. Zoals dat weglopen is dit geval juist positief gedrag is, ik heb overprikkeling gegoogeld en ben aan het overwegen of het boek mannen van Mars en vrouwen van Venus aanschaffen inderdaad nuttig kan zijn.

Ik vind het zelf niet nodig alle oorzaken van de stress online uit te diepen. Dit wil niet zeggen dat ik thuis ook niet bereid ben hier over te spreken.
Dat ik stress, naar aanleiding van werkloosheid, op zou kunnen lossen door werk te vinden, snap ik uiteraard. Maar dat is niet de enige bron van de stress. En de ervaring tot nu toe is, dat wanneer de ene tegenslag zich oplost, de volgende zich aandient.

Al mijn gepush om de stress te bestrijden door professionele hulp te zoeken, haalt niet veel uit. En zoals eerder omschreven, mijn pogingen om hem te helpen werken vaak averechts.

Om zelf met de stress om te gaan, ben ik enige tijd geleden op yoga gegaan. Maar yoga is niet iets wat bij hem past.

Ik wil mijn man graag helpen. Wat dus de aanleiding was voor dit topic.

Hij moet hier zelf klaar voor zijn en zelf hulp willen, anders kun je doen wat je wilt en zal het de hulp niet accepteren. Maar er zijn gewoon dingen die je niet zelf moet willen doen, zeker niet als je een van de factoren bent die voor stress zorgt.

Je kunt er niet voor zorgen dat dat familielid geen kanker meer heeft. Zorgen dat je zsm weer een baan hebt is inderdaad het enige wat je kunt doen.

Wat je nog zou kunnen doen is hem aangeven wat zijn gedrag (door stress) met jou doet. Vertel dit echt heel erg vanuit de ik vorm zonder beschuldigend of afwijzend te zijn (is heel lastig). Vraag hem na een goed gesprek nog eens om op z'n minst naar de POH te gaan want het doet ook echt wat met jou, jullie kleine, de sfeer in huis etc. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.