Relaties

Zeespiegel
03-02-2025 om 06:57
Man heeft stress
Mijn man heeft stress, bijna continu. (Wegens familie met kanker, mijn werkloosheid, zaken waar hij zelf eigenlijk geen invloed op heeft.) Hij heeft ook moeite met eten als hij gestresst is. We hebben ook een kleuter, die gisteravond weer eens uitgebreid huilde tijdens het eten. (Bleek uiteindelijk hoofdpijn te hebben.)
Mijn man kan daar dus ook niet goed tegen, en is van tafel weggelopen.
Ik heb mijn man al meerdere keren gevraagd om hier eens mee naar de huisarts te gaan.
Ook probeer ik in de weekenden samen te gaan wandelen, lukt lang niet altijd.
Heeft iemand tips om hier mee om te gaan, of het op te lossen?
Topic gesloten op verzoek plaatser

Zeespiegel
03-02-2025 om 15:33
Pimpelmees67 schreef op 03-02-2025 om 10:11:
[..]
Je bent dus al jaren werkloos?
Nee, dit is slechts 1 van de dingen waar hij stress over heeft.

BeesAreCool
03-02-2025 om 15:42
Roos57 schreef op 03-02-2025 om 14:45:
[..]
Ik ben aardig . En familie is ziek lees ik niet OP .
Er staat letterlijk "wegens familie met kanker" in de eerste twee regels.

Zeespiegel
03-02-2025 om 15:43
Jillz schreef op 03-02-2025 om 12:55:
[..]
Ik vind persoonlijk weglopen een betere oplossing dan afreageren op het kind. Je kunt prima aan een kind uitleggen dat het papa soms even te veel wordt en dat hij even wegloopt. Als man weer rustig is kan deze even knuffelen met het kind en benadrukken dat het heel van het kind houd.
Zie jij dit soort momenten vooraf aankomen? Zo ja dan kun je dit ook terug geven aan je man. Zeg dan bijvoorbeeld joh ga anders even een rondje buiten lopen of ga even sporten of welke andere activiteit waarvan je weet dat hij rustig wordt. Soms heeft iemand zelf nog niet zo door dat de emmer aan het overlopen is.
Verder vind ik het niet gek dat je man stress ervaart. Het is ook stressvol als mensen in de omgeving ernstig ziek zijn en je volledig verantwoordelijk bent voor het gezinsinkomen. Dat hij daar zelf verder geen invloed op heeft maakt niet zoveel uit. Hij ervaart stress.
Ik vraag mij ook wel een beetje af in hoeverre jij hem steunt. Het komt een beetje op mij over alsof jij vooral vind dat de dingen op jouw neerkomen. Terwijl ik denk dat het voor jullie allebei geldt dat jullie er gedeeltelijke alleen voor staan. Jij wat betreft je kind uit de wind houden. Hij wat betreft inkomen.
Wat dat betreft denk ik ook dat de balans nu ver te zoeken is. Ik vraag me ook wel af hoe jullie relatie verder is. Kunnen jullie over dit soort dingen praten?
Het moeilijke met hem steunen is dat ik niet weet hoe. Als ik iets voor hem doe, ervaart hij het al snel als betuttelend of doorbreekt het zijn routine te veel. En die routine heeft hij blijkbaar juist nodig om te ontspannen. Terwijl hij van de taak op zich chagrijnig wordt.
Dus ik kan hem alleen dingen uit handen nemen die hij niet standaard doet.
Ik probeer er wel met hem over te praten, en soms helpt dat even. Maar hij praat niet echt terug.

Zeespiegel
03-02-2025 om 15:46
Lexus schreef op 03-02-2025 om 09:26:
Is het probleem niet zozeer het feit dat hij stress heeft maar hoe hij er mee omgaat? Het zou helpen als hij zelf ziet dat dat een uitdaging voor hem is en dat hij daar actie op onderneemt, hij dus, niet jij. Een mindfullnes cursus of zo?
Dat soort dingen staat hij niet voor open. Wel heeft hij recent eindelijk een oude hobby terug opgepakt. Dus hopelijk betekent dat, dat we de goede kant opgaan.

Roos57
03-02-2025 om 15:47
BeesAreCool schreef op 03-02-2025 om 15:42:
[..]
Er staat letterlijk "wegens familie met kanker" in de eerste twee regels.
Ja dat zeg ik. Ik kan lezen

Poezie
03-02-2025 om 15:52
Zeespiegel schreef op 03-02-2025 om 15:43:
[..]
Het moeilijke met hem steunen is dat ik niet weet hoe. Als ik iets voor hem doe, ervaart hij het al snel als betuttelend of doorbreekt het zijn routine te veel. En die routine heeft hij blijkbaar juist nodig om te ontspannen. Terwijl hij van de taak op zich chagrijnig wordt.
Ik probeer er wel met hem over te praten, en soms helpt dat even. Maar hij praat niet echt terug.
Dus jij loopt op eieren terwijl hij geen moeite doet om er wat aan te doen?

Moederkareltje
03-02-2025 om 16:29
Ik weet niet wat voor een liefdestaal hij spreekt maar misschien helpt meer lichamelijk contact en aandacht als kind slaapt hem te ontspannen. Iets uit handen nemen is voor hem misschien niet de juiste liefdestaal. Mijn man is ook vaak overprikkeld. Als ik hem savonds aandacht geef eerst lichamelijk is hij ontspannen en gaat hij erna praten over zijn moeilijke dag en wat hem dwars zit. Dan is hij weer zen. Dus in dit voorbeeld eerst aanraking en intimiteit en daarna samen zijn in volle aandacht. Het is maar een tip. Soms helpt dit wel hier thuis om de sfeer goed te houden of maken. Maar mijn relatie is ook verre van perfect voordat iemand weer gaat zeggen dat Moederkareltje geen advies mag geven omdat haar eigen huwelijk wankelt.
Vijf talen van liefde
- lieve woordjes
- iets doen voor een ander
- cadeaus geven
- samen zijn in volle aandacht
- aanraking en intimiteit

Roos57
03-02-2025 om 16:40
Zeespiegel schreef op 03-02-2025 om 15:43:
[..]
Klinkt niet echt aardig. Ben je gelukkig met hem ?

BeesAreCool
03-02-2025 om 16:46
Roos57 schreef op 03-02-2025 om 15:47:
[..]
Ja dat zeg ik. Ik kan lezen
Blijkbaar heb je wel wat moeite met interpunctie.

Bolmieke
03-02-2025 om 16:55
En een jobcoach voor jezelf? Uitzendbureau? Als jij je met andere dingen gaat bezig houden wordt het voor hem misschien ook wat lichter?

Roos57
03-02-2025 om 17:24
BeesAreCool schreef op 03-02-2025 om 16:46:
[..]
Blijkbaar heb je wel wat moeite met interpunctie.
Jij mag het laatste woord wel hoor ….

Ninoea
03-02-2025 om 17:45
Heb je het idee dat het chronische stress is bij hem? Dat de ziekte en de werkloosheid nu een trigger zijn, maar er eigenlijk steeds een andere aanleiding is?
Zie jij je man regelmatig echt helemaal ontspannen zijn? Lachend, relaxt? Of is het vooral vol zitten met zorgen en doe-dingen en plichtmatig? Doet je man aan sport? Heeft hij vrienden of familieleden met wie hij het fijn heeft en ontspanning ervaart?
Nb Ik vraag veel om de situatie duidelijker te krijgen.

Kersje
03-02-2025 om 17:57
Jillz schreef op 03-02-2025 om 12:55:
[..]
Ik vind persoonlijk weglopen een betere oplossing dan afreageren op het kind. Je kunt prima aan een kind uitleggen dat het papa soms even te veel wordt en dat hij even wegloopt. Als man weer rustig is kan deze even knuffelen met het kind en benadrukken dat het heel van het kind houd.
Verder vind ik het niet gek dat je man stress ervaart. Het is ook stressvol als mensen in de omgeving ernstig ziek zijn en je volledig verantwoordelijk bent voor het gezinsinkomen.
Ik vraag mij ook wel een beetje af in hoeverre jij hem steunt. Het komt een beetje op mij over alsof jij vooral vind dat de dingen op jouw neerkomen. Terwijl ik denk dat het voor jullie allebei geldt dat jullie er gedeeltelijke alleen voor staan. Jij wat betreft je kind uit de wind houden. Hij wat betreft inkomen.
Wat dat betreft denk ik ook dat de balans nu ver te zoeken is. Ik vraag me ook wel af hoe jullie relatie verder is. Kunnen jullie over dit soort dingen praten?
Is vetgedrukte niet hét pijnpunt hier? Het is namelijk heel begrijpelijk als iemand daarvan stress ervaart.

BritgetJones007
03-02-2025 om 20:25
Moederkareltje schreef op 03-02-2025 om 16:29:
Ik weet niet wat voor een liefdestaal hij spreekt maar misschien helpt meer lichamelijk contact en aandacht als kind slaapt hem te ontspannen. Iets uit handen nemen is voor hem misschien niet de juiste liefdestaal. Mijn man is ook vaak overprikkeld. Als ik hem savonds aandacht geef eerst lichamelijk is hij ontspannen en gaat hij erna praten over zijn moeilijke dag en wat hem dwars zit. Dan is hij weer zen. Dus in dit voorbeeld eerst aanraking en intimiteit en daarna samen zijn in volle aandacht. Het is maar een tip. Soms helpt dit wel hier thuis om de sfeer goed te houden of maken. Maar mijn relatie is ook verre van perfect voordat iemand weer gaat zeggen dat Moederkareltje geen advies mag geven omdat haar eigen huwelijk wankelt.
Vijf talen van liefde
- lieve woordjes
- iets doen voor een ander
- cadeaus geven
- samen zijn in volle aandacht
- aanraking en intimiteit
Maar dat betekent niet dat jij geen mening hierover mag geven toch? En daarbij weten wij ook niet hoeveel inzet jou man laat zien voor jou en zijn huwelijk.
Jou advies is prima die je hier geeft.

ToetieToover
03-02-2025 om 20:43
Behalve het van tafel weglopen, lees ik niet heel duidelijk welke hinder jij ervaart van zijn stress. Het klinkt daarom alsof je zijn emoties wilt managen, maar dat is naar mijn bescheiden mening niet jouw taak. Dan krijg je het bekende fenomeen “op eieren lopen”. Daarom zou ik inzetten op hem duidelijk maken waar je last van hebt door zijn stress (dat is mij niet duidelijk uit je verhaal). Vragen hoeveel last hij zelf heeft van stress en of hij zijn overprikkeling kan inschatten. Die overprikkeling is een bekende bij ASS en uit informatie daarover kan hij wellicht tips halen.