Over het forum

AlexOudersnl
12-09-2021 om 18:33
Feedback op moderatie, vol. 3
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
Lees ook de waarschuwing vlak boven het reactie formulier, het niet opvolgen hiervan kan je een officiële waarschuwing voor ontvangen.

AlexOudersnl
12-03-2022 om 09:23
Zullen we de onderlinge discussie even achterwege laten? (zie ook de waarschuwing in geel die boven het reactieveld staat). Er is ons hierop gewezen, zal er z.s.m. even naar kijken, maar verdere (escalatie van) discussie is voor ons niet nodig, dank!

yette
12-03-2022 om 10:39
Hoi Alex!
Ik was al in de pen gekropen naar aanleiding van mijn ban ...
Misschien kunnen jullie het volgende meenemen (had dit relaas zojuist nèt klaar voor ik op refresh duwde en zag dat er hier meer is gepost). Anyway, mijn reactie zoals ik hem al had, zonder de rest gelezen te hebben:
Zijn jullie in je beleid afgestapt van het idee van zelfregulering?
In plaats van een melding bij jullie te doen, reageer ik tot nu toe zelf. Ik vond dat een goede insteek van jullie, we zijn volwassen en komen een heel eind als we normaal met elkaar communiceren.
Volgens mij kan ik dat ook best netjes. Ik doe in elk geval mijn best Geef mensen heel lang het voordeel van de twijfel - ook als anderen me erop wijzen dat ik uit de tent word gelokt.
Zoals in het topic waar dit over gaat. Geen idee of ik ernaar mag verwijzen, maar het lijkt me relevant, dus ik doe het.
Er werden gastgezinnen voor vluchtelingen (waaronder de gezinnen van mede-forummers die nu hun deuren open zetten en mijzelf in het verleden), wegzet als oa naïef en een bedreiging voor onze samenleving, onze gezondheid, ons welzijn. Die aantijgingen zijn denigrerend van aard en doorspekt van vooroordelen en desinformatie. Ik heb dat niet bij jullie gemeld. Maar het is natuurlijk nogal wat als een oorlogsvluchteling in huis nemen, wordt vergeleken met het egoïstisch en onnadenkend aanschaffen van een hondje tijdens de lock-down. Ik meld het ook niet bij jullie als iemand desinformatie verspreidt, zoals dat wij hier allemaal zijn ingeënt en je met vluchtelingen mogelijk zelfs een nieuwe variant van corona in huis haalt. En ik meld het ook niet als een forummer die onderdak biedt aan een moeder en kind die de oorlog ontvluchten, als reactie krijgt dat we het hier in Nederland al zo moeilijk hebben en ze wellicht psychiatrisch patiënten, criminelen of zelfs Afrikaanse mannen het land in haalt. Ik reageer. Ik stop niemand onder de negeerfunctie, want dan hoor je straks alleen nog hun angstaanjagende geluid. Ik ga het gesprek aan. Probeer deze vooroordelen en desinformatie te tackelen met argumenten. Zoek af en toe een linkje naar informatie over hoe bepaalde problemen worden opgelost en hoe de officiële coronacijfers er hier en in Oekraïne uit zien. Want ik geloof in een open discussie. Als een ander steekhoudende argumenten aanvoert, stel ik mijn visie bij. Dat was niet het geval.
Op het moment dat er niet inhoudelijk op mijn bijdragen werd gereageerd, maar dezelfde onrust veroorzakende desinformatie zonder onderbouwing nòg eens werd gepropageerd onder het mom van 'Ik heb een wat praktischere denkwijze', probeerde ik aan te geven dat 'praktisch' in mijn ogen iets anders is. Volgens mij is 'praktisch' namelijk dat je het probleem erkent, inziet dat je er hoe dan ook mee te maken hebt en vervolgens bijdraagt aan de oplossing. Vanaf de zijlijn desinformatie verspreiden in een poging het probleem buiten de deur te houden, zoals sommigen het graag zien, lost volgens mij niks op.
En toen stond ik ineens voor een gesloten forumdeur. Bam! Dicht! Probleem opgelost. Ik begreep ineens die 'praktischere denkwijze'
Ervan uitgaande dat dit een misverstand was en dat ook mijn mening hier welkom is, wil ik graag weten of dat idee van zelfregulering door jullie overboord is gegooid?
Willen jullie dat ik elk bericht dat (opzettelijk of niet) desinformatie bevat en daardoor wantrouwen & discriminatie aanwakkert, bij jullie meld? Dat zou niet mijn keuze zijn. Ik wil niemand monddood maken. Vind het daarnaast ook een goed onderwerp. Dus ik wil graag weten hoe we zulke dingen kunnen blijven bespreken. Uiteraard is moderatie nodig, maar vanaf wanneer willen jullie een melding van me ontvangen in plaats van dat ik 'zelfregulerend' reageer? Het is voor mij onduidelijk waar dan de grens ligt.
Dus, kort samengevat (sorry voor de lap tekst): wat deed ik fout? Vanaf welk moment had ik mijn mening niet als openlijke reactie maar als anonieme melding richting jullie moeten geven?

redbulletje
12-03-2022 om 10:55
Een kritische kijk op de situatie wordt neergesabeld door er niet met argumenten in te gaan maar met overal mijn persoonlijke situatie bij de slepen. Dat heb ik niet gestaft, ik heb daar enkel een opmerking over gemaakt in 't topic zelf. Maar dat stopte het hyenagedrag niet. Als je niet over de zorgen over de hele situatie wil mee reageren dan laat je het topic toch links liggen ipv het te proberen te ontwrichten? Ik doe dat toch ook niet in 't topic van degenen die wel een vluchteling in huis halen?

yette
12-03-2022 om 11:03
Als je de dialoog op een forum wil stimuleren, schiet je weinig op met een topic dat pretendeert dat je er je 'zorgen over de hele situatie' kwijt kan, maar dat geen enkele ruimte biedt aan de mensen die daadwerkelijk praktische zorg verlenen.

EnchantedDragonfly18
12-03-2022 om 15:47
Is het overleg over dit topic al afgerond? Blijft het dicht?
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/vluchteling-in-huis-ja-nee?page=10#324

Kersje
12-03-2022 om 16:12
Ik zag dat mijn reactie op desbetreffend topic is verwijderd ivm op de man? Ben ik toch wel heel benieuwd wat als ‘op de man’ wordt gezien of enkel ‘als mening’? En vooral, waarom wordt er wel een podium gegeven aan xenofobie, dat is inmiddels wel overduidelijk toch?

JumpyTurtle18
12-03-2022 om 16:26
Er wordt hier een podium gegeven aan trollen die vrijelijk hun gang kunnen gaan want je mag er niets van zeggen (want dan komt er ineens wel een moderator op de proppen) en er wordt ook niet op gemodereerd. Er wordt hier een podium gegeven aan xenofoben want daar wordt ook niet op gemodereerd. Tenzij het mensen te gortig wordt en er tegen geageerd wordt, dan zijn er ineens wel mods die bannen gaan uitdelen. En dan niet aan de xenofoben, die volgens de huisregels hier geen podium zouden mogen krijgen. De halve bevolking aan forummers hier is een dependance van gepermabanden van Viva die daar jaren vrijelijk hun gang konden gaan tot het de mods zelfs daar te gortig werd en ze niet wegens het hebben van zweetvoeten gewieberd zijn. En omdat het een klein forum is, valt er ook niet omheen te forummen en als je al die mensen onder negeer hebt staan is er niemand meer over om wél mee te forummen.
Dan kun je wel acties op touw zetten om meer mensen te trekken, maar in dit klimaat krijg en hou je die mensen niet.

Moxxie
12-03-2022 om 16:35
Er is al een groepje van die gepermabanden vertrokken van Via, maar wel nadat we een paar heel waardevolle forummers zijn verloren. Zo jammer, moet niet nog een keer gebeuren.

redbulletje
12-03-2022 om 16:35
Ik vind het storend dat forummers bij kanttekeningen en kritiek over het Nederlandse vluchtelingenbeleid te pas en te onpas met woorden als xenofobie smijten. Geen ruimte voor een andere mening dulden vind ik negatief forummen. Alsof er maar één mening mag bestaan. De bedenkingen die een groot deel van de bevolking heeft hebben m.i. ook bestaansrecht. Zeker op een discussieforum.

BrightEchidna89
12-03-2022 om 16:42
Beste mods,
Tussen dit alles wil ik jullie gewoon nog eens feliciteren met jullie manier van modereren.
Heel goed dat jullie je niet laten opjagen door diegene die in elke afwijkende mening racisme en xenofobie lezen en een pluim omdat jullie de voorbije twee pagina's niet gewoon wissen daar dit een onderlinge discussie is terwijl jullie expliciet aangeven dat dit niet de bedoeling is hier.

Cookielover
12-03-2022 om 16:54
redbulletje schreef op 12-03-2022 om 16:35:
Ik vind het storend dat forummers bij kanttekeningen en kritiek over het Nederlandse vluchtelingenbeleid te pas en te onpas met woorden als xenofobie smijten. Geen ruimte voor een andere mening dulden vind ik negatief forummen. Alsof er maar één mening mag bestaan. De bedenkingen die een groot deel van de bevolking heeft hebben m.i. ook bestaansrecht. Zeker op een discussieforum.
Ik wil het ook best vreemdelingenhaat noemen in plaats van xenofobie hoor.

Kersje
12-03-2022 om 16:57
redbulletje schreef op 12-03-2022 om 16:35:
Nee hoor, er wordt door vele forummers niet gesmeten met woorden als xenofobie. Het IS gewoon xenofobie, alleen wil je dat zelf niet zien en dáár komen de reacties vandaan. Ruimte voor vele meningen is er prima, maar er mag hier blijkbaar geen ruimte zijn voor het beestje bij de naam te noemen. Jij bent namelijk geen afspiegeling van een groot deel van de bevolking!
Ook deze reactie zal vast heel wat rapportages opleveren, maar so be it. Ook mijn mening mag bestaansrecht hebben 😉

AlexOudersnl
12-03-2022 om 19:35
Wij zijn bijgelezen en hebben ook intern overlegd, de discussie liep zeker aan het einde niet echt lekker, het was van beide kanten geen discussie/gesprek met elkaar meer te noemen.
Er zijn een aantal berichten weggehaald waarvan de een in ons optiek erger was dan de ander. Sowieso waren geen van deze verwijderde berichten ontopic en echt gezellige berichten waren het ook niet.
Maar, feit is wel dat een forum voor inhoudelijke discussies is, enerzijds is het niet de bedoeling dat je eenzijdig je mening en argumenten in een topic gooit en verder niet ingaat op tegenargumenten (en als iemand dat herhaaldelijk doet dan mag dat als storend forumgedrag gerapporteerd worden), maar als iemand een afwijkende mening heeft betekent dat niet meteen dat die mening fout is. En ook de manier waarop hier werd gereageerd (soms ogenschijnlijk met meerderen tegen 1) is niet wenselijk of bijv. aangenaam voor de sfeer.
De topic houden dicht, het onderwerp is toch iets wat 2 uitersten oproept en volgens mij is de discussie verder wel gevoerd.
Daarnaast hebben wij ook een zin toegevoegd aan de huisregels, openbaar posten dat je iemand op de negeerlijst hebt geplaatst is niet nodig (en onwenselijk), het enige wat je daarmee bereikt is dat je iemand kan of wil kwetsen.
Update: misschien wel handig als ik naderhand ook weer dit topic open zet..

BeneficialJay65
15-03-2022 om 07:32
Knip, het is niet de bedoeling om op elkaar te reageren in dit topic.

ProfitableMantis53
15-03-2022 om 13:20
Hoi Mods, ik heb even een vraag. Volgens de huisregels mag ik geen commentaar geven op spellingsfouten van andere forummers. Maar als ik iemand quote om een reactie te geven, mag ik dan wel een fout verbeteren in die quote? Zonder verder commentaar daarop bedoel ik.
Dus stel, iemand schrijft: Dat is niet wat hij bedoeld. En ik quote diegene, waarbij ik de d in een t verander. Vervolgens geef ik mijn reactie, zonder verder in te gaan op de spellingsfout.
Zoiets heb ik al eens gedaan en juist omdat ik er verder niets over zeg valt het niet zo op. Het komt ook niet vaak voor omdat ik natuurlijk niet expres mensen quote om maar fouten te kunnen verbeteren. Maar ik wil er graag duidelijkheid over, voor het geval dat iemand er een keer over valt.