Over het forum
AlexOudersnl
16-07-2021 om 11:45
Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
Poezie
30-08-2021 om 12:31
redbulletje schreef op 30-08-2021 om 12:28:
[..]
Jij wil dus liever je ogen sluiten voor hoe een groot deel van de bevolking werkelijk denkt?
Nou, dit inderdaad.
Vraag ze dan naar de reden van hun mening, wellicht komen er een hoop frustraties naar voren die begrijpelijk zijn en maar gedeeltelijk gelinkt zijn aan het onderwerp.
Friezinnetje
30-08-2021 om 12:31
[..]
Jij wil dus liever je ogen sluiten voor hoe een groot deel van de bevolking werkelijk denkt?
het grote deel op social media. Dat is niet een groot deel van de bevolking.
NinjeTurtle
30-08-2021 om 12:32
redbulletje schreef op 30-08-2021 om 12:22:
[..]
Maatschappelijke problemen aankaarten die ontstaan door ongebreidelde vluchtelingenstromen wordt blijkbaar offtopic en/of racistisch bestempeld. Maar het klimaatevangelie prediken in vrijwel elk reistopic mag weer wel?
Zelf wil ik graag op een forum kunnen lezen hoe de andere helft denkt. Ik zal dus zelden iets melden, mijn streven is überhaupt niets te melden omdat ik openheid in persoonlijke meningen in discussies een groot goed vind.
Het is raar als iets wat erg leeft in de echte wereld verzwegen zou moeten worden in de online wereld.
Het 1e is meer een gevoel. Hoe groot zijn die problemen?
Het 2e is onderhand wel bewezen met cijfers.
Poezie
30-08-2021 om 12:32
Friezinnetje schreef op 30-08-2021 om 12:31:
[..]
Misschien, als je de mening van de mensen die niet op[ fora of social media erbij pakt, slaat de wijzer nog veel harder uit naar een kant waar je het niet mee eens bent. Daarom: ga met elkaar in gesprek!
Friezinnetje
30-08-2021 om 12:34
Poezie schreef op 30-08-2021 om 12:32:
[..]
Misschien, als je de mening van de mensen die niet op[ fora of social media erbij pakt, slaat de wijzer nog veel harder uit naar een kant waar je het niet mee eens bent. Daarom: ga met elkaar in gesprek!
nou als je alle berichten op social media leest, dan zou ook niemand zich laten vaccineren en werd er nooit weer op Rutte gestemd.
QuarrelsomeSnail25
30-08-2021 om 12:34
Drietje schreef op 30-08-2021 om 12:27:
[..]
Ik heb daar ook geen begrip voor maar krijg er ook geen vlekken van. Ik denk dan: goh, blijkbaar denken mensen daar anders over dan ik.
Ik denk dat je qua moderatie heel erg moet oppassen dat je niet in een goed/ fout discussie terecht komt. Demonstraties in Harskamp goedkeuren of niet afkeuren is geen racisme. Ik vind dat het deug-gehalte een te grote rol speelt in de moderatie op dit moment. Er was in de twee topics een enkel bericht dat echt racistisch was. Het was beslist niet zo dat het vol stond met racistische berichten. Er kwamen wel steeds meer berichten van mensen die niet willen dat er (veel) Afghaanse vluchtelingen naar Nederland komen. Dat is een mening over het immigratiebeleid. Dat is geen racisme. Ik vind zelf dan zo'n topic een draai krijgen waar ik niet zoveel mee kan, dus ik laat het dan links liggen. Niet omdat de mening mij niet aan staat, maar omdat ik eenzijdig elkaar bevestigen niet interessant vind. Ik vind het juist interessant als er verschillende meningen zijn.
Ik denk dat het lange tenengehalte vrij groot is op zo'n onderwerp over Afghanistan. Vind ik zonde, want dat zijn juist de thema's die heel belangrijk zijn nu en de komende jaren. Daar mag je toch gewoon verschillend over denken?
Precies dit.
ReadyAnteater53
30-08-2021 om 12:36
Drietje schreef op 30-08-2021 om 12:27:
[..]
Ik heb daar ook geen begrip voor maar krijg er ook geen vlekken van. Ik denk dan: goh, blijkbaar denken mensen daar anders over dan ik.
Ik denk dat je qua moderatie heel erg moet oppassen dat je niet in een goed/ fout discussie terecht komt. Demonstraties in Harskamp goedkeuren of niet afkeuren is geen racisme. Ik vind dat het deug-gehalte een te grote rol speelt in de moderatie op dit moment. Er was in de twee topics een enkel bericht dat echt racistisch was. Het was beslist niet zo dat het vol stond met racistische berichten. Er kwamen wel steeds meer berichten van mensen die niet willen dat er (veel) Afghaanse vluchtelingen naar Nederland komen. Dat is een mening over het immigratiebeleid. Dat is geen racisme. Ik vind zelf dan zo'n topic een draai krijgen waar ik niet zoveel mee kan, dus ik laat het dan links liggen. Niet omdat de mening mij niet aan staat, maar omdat ik eenzijdig elkaar bevestigen niet interessant vind. Ik vind het juist interessant als er verschillende meningen zijn.
Ik denk dat het lange tenengehalte vrij groot is op zo'n onderwerp over Afghanistan. Vind ik zonde, want dat zijn juist de thema's die heel belangrijk zijn nu en de komende jaren. Daar mag je toch gewoon verschillend over denken?
Een 'demonstratie' goedkeuren waar bij een noodopvang voor vluchtelingen wordt brandgesticht en wordt opgeroepen tot genocide is wel racisme. De grenzen worden (helemaal op internet) al jarenlang steeds verder opgerekt onder het mom van vrijheid van meningsuiting, maar het is echt geen kwestie van 'lange tenen' om te vinden dat zoiets ondubbelzinnig moet worden afgekeurd.
Kersje
Yolo schreef op 30-08-2021 om 12:24:
[..]
Ik vind het ook vreemd dat er nu gelijk met bannen gestrooid wordt, aangezien er door de mods zelf aangeven wordt dat ze niet streng genoeg gemodereerd hebben. Waarom niet eerst een waarschuwing dan?
Omdat duidelijk in de huisregels staat dat er streng gemodereerd wordt op racisme en discriminatie en hier meteen een ban op volgt. Ik persoonlijk vind dat ook niet meer dan terecht.
Aanvulling: en de discussie op de laatste pagina’s hier geeft maar weer eens aan hoe verschillend wordt gedacht over wat wel/niet kan. Daarom werkt een zelfregulerende discussie vaak ook niet, ook dat ontaard meestal is een offtopic welles/nietes discussie. Hetzelfde als de commentaren dat het zo fijn is dat de moderators hier meer zichtbaar zijn en gewoon gezellig meeforummen. Totdat er een aantal zijn die vinden dat het zo ‘geforceerd’ is, terwijl als ze anoniem zouden meeforummen, er geen commentaar op (een openingspost of post) zou zijn, enkel als het een moderator betreft. Ik vind dat echt heel erg flauw en zeuren om het zeuren.
QuizzicalOpossum53
Friezinnetje schreef op 30-08-2021 om 12:31:
[..]
Hoe weet je dat? En als je naar de uitslagen van de verkiezingen kijkt, denk je dat dan nog steeds? Iedereen zit in een bubbel, op sociale media en in real life. Zo'n forum als dit heeft je juist de mogelijkheid om buiten die bubbel in gesprek te gaan. Dat is de meerwaarde.
DownrightChinchilla41
30-08-2021 om 12:38
Kersje schreef op 30-08-2021 om 12:36:
[..]
Omdat duidelijk in de huisregels staat dat er streng gemodereerd wordt op racisme en discriminatie en hier meteen een ban op volgt. Ik persoonlijk vind dat ook niet meer dan terecht.
Nou leg dan ook gelijk uit wat er racistisch, bij mij werd het als discriminerend omschreven omdat ik de ongelijkheid aankaartte tussen vluchtelingen en eigen burgers. Wat is daar discriminerend aan, dat vraag ik me echt af? Ik kan het niet anders zien dat wij met dat ongelijke beleid gediscrimineerd worden.
Daar krijg ik dan geen antwoord op, niet hier maar ook niet van de moderators. Dit is ook gelijk het laatste wat ik hier over zeg, voordat ik zo weer een ban aan mijn broek heb.
SnoopyIbis83
30-08-2021 om 12:39
De demonstratie in Harskamp goedkeuren is geen racisme, lees ik hier. Maar tijdens die demonstratie werden racistische zaken geroepen. Ik vraag me af waarom je dat zou willen goedkeuren? Vanuit een verregaand soort liberalisme, waarin je gelooft dat mensen mogen roepen wat ze willen, hoe achterlijk (Haal Auschwitz terug voor zwarte mensen) ook? Of omdat je het met de roepers in Harskamp eens bent? Dat is onduidelijk voor mij.
Deugen is geen scheldwoord. Het is heel fijn als je deugt.
Voor de rest vind ik het opvallend dat hier op dit forum een groep mensen bewust of onbewust ineens heel onnozel wordt als het over racisme gaat ("Oh, was er racistisch gepost? Dat heb ik nooooooit gezien hoor") én dat er het idee prevaleert dat het belangrijk is om vooral racistische posters geen strobreed in de weg te leggen omdat ze anders zouden radicaliseren. Tsja.
QuarrelsomeSnail25
30-08-2021 om 12:40
Koralinde schreef op 30-08-2021 om 12:36:
[..]
Een 'demonstratie' goedkeuren waar bij een noodopvang voor vluchtelingen wordt brandgesticht en wordt opgeroepen tot genocide is wel racisme. De grenzen worden (helemaal op internet) al jarenlang steeds verder opgerekt onder het mom van vrijheid van meningsuiting, maar het is echt geen kwestie van 'lange tenen' om te vinden dat zoiets ondubbelzinnig moet worden afgekeurd.
Ik denk dat er een verschil is tussen dit type demonstratie (met geweld) goedkeuren en (proberen te) begrijpen waarom er een demonstratie is.
De frustratie of angst wordt gehoord en gedeeld. En daar geeft men dan een like aan, denk ik. Niet aan de gewelddadigheid.
Moxxie
30-08-2021 om 12:40
[..]
Nee zeker niet, ik sluit mijn ogen niet voor de problematiek van vluchtelingen in Nederland en ik zeg ook zeker niet dat er niet over gesproken mag worden. Sterker nog, open er een topic over zou ik zeggen.
Het Afghanistan topic was bedoeld om te praten over de huidige situatie daar en alles eromheen. Als je dan steeds weer afdwaalt zoals naar bv het vluchtelingenbeleid in Nederland dan gaat dat schuren. Waarom zou je dan niet een ander meer passend topic opzoeken of openen om er daar over te praten?
SnoopyIbis83
30-08-2021 om 12:41
Hen74 schreef op 30-08-2021 om 12:40:
[..]
Ik denk dat er een verschil is tussen dit type demonstratie (met geweld) goedkeuren en (proberen te) begrijpen waarom er een demonstratie is.
De frustratie of angst wordt gehoord en gedeeld. En daar geeft men dan een like aan, denk ik. Niet aan de gewelddadigheid.
Dat denk je. Het is wel aardig om mensen het voordeel van de twijfel te gunnen, maar in dit geval begrijp ik niet zo goed waarom je dat zou doen.
DownrightSpoonbill69
30-08-2021 om 12:42
Ik heb een ban gehad voor discriminatie omdat ik letterlijk "Google op zorgkosten" heb getypt. Erg jammer en had me gevraagd er naar. Er zitten een paar onruststokers hier die meteen over de racisme kaart trekken. Dan bepaal je ook de sfeer en weet je dat er tegenreactie komt.