Over het forum
AlexOudersnl
16-07-2021 om 11:45
Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
QuarrelsomeSnail25
29-08-2021 om 13:12
Koralinde schreef op 29-08-2021 om 13:10:
[..]
Dat kan ik me ook voorstellen. Toch weegt het voor mij uiteindelijk absoluut zwaarder om geen podium te bieden aan racisme. Bovendien was een inhoudelijke discussie gebaseerd op feiten sowieso nauwelijks meer mogelijk in dat topic.
Ik hoop trouwens wel dat dit een uitzondering is geweest en dat er na deze duidelijke grens voortaan eerder ingegrepen zal worden als een topic weer deze kant op dreigt te gaan, zodat er in de toekomst geen volledige topics meer hoeven te worden verwijderd.
Het zou niet nodig moeten zijn om 'geen podium' te bieden. Ze kunnen ook enkel de microfoon uitzetten.
QuarrelsomeSnail25
29-08-2021 om 13:16
Moxxie schreef op 29-08-2021 om 13:05:
Het ging om de sfeer in dat topic, niet om een paar specifieke posts. Op een gegeven plaatste ik het zinnetje 'Wat draait het gesprek weer snel die kant op' en daar werd me toch giftig op gereageerd.
En vaak als je heftige reacties krijgt op een vrij onschuldige opmerking weet je dat je in de roos geschoten hebt. Het verloop van het topic was echt niet oké.
Kunnen de mods dan niet beter die sfeer keren door tussendoor te waarschuwen? Even een klein standje zeg maar.
Heidi-Forumbeheer
29-08-2021 om 13:20
Waarschuwing
We kiezen er bewust voor om geen Napraat te hebben. Als je iets kwijt wil dan kun je dat in het betreffende topic zetten of bij ons melden.
Het is dus ook NIET de bedoeling dat dit topic een soort napraat wordt. Ik denk dat iedereen nu wel z'n plasje heeft gedaan dus terug naar leukere dingen.
DistinctMarten43
29-08-2021 om 13:24
Oké, begrepen, maar er is blijkbaar wel de behoefte om even te praten over dergelijke beslissingen? De topics zijn er niet meer, dus daar kan je er niet over praten of dingen vragen omtrent de beslissingen? Waar moet dat dan? Of is dat echt helemaal verboden?
Moxxie
29-08-2021 om 13:28
Heidi-Forumbeheer schreef op 29-08-2021 om 13:20:
Waarschuwing
We kiezen er bewust voor om geen Napraat te hebben. Als je iets kwijt wil dan kun je dat in het betreffende topic zetten of bij ons melden.
Het is dus ook NIET de bedoeling dat dit topic een soort napraat wordt. Ik denk dat iedereen nu wel z'n plasje heeft gedaan dus terug naar leukere dingen.
Maar we hebben het nu toch over modereren? Ik wilde juist op Hen reageren.
Wollstonecraft
29-08-2021 om 13:29
Doornroosje9 schreef op 29-08-2021 om 13:24:
Oké, begrepen, maar er is blijkbaar wel de behoefte om even te praten over dergelijke beslissingen? De topics zijn er niet meer, dus daar kan je er niet over praten of dingen vragen omtrent de beslissingen? Waar moet dat dan? Of is dat echt helemaal verboden?
Precies.
WickedCurlew89
29-08-2021 om 13:36
Topictitel is 'feedback op moderatie', komt 'ie:
Erg jammer dat in plaats van waarschuwingen aan diegenen die zich schuldig maken aan racisme te geven een heel topic waar allerlei zinnige dingen geschreven zijn verwijderd wordt. Daarmee ook de suggestie wekkend dat dat hele topic en de schrijvers aldaar 'fout' waren.
Naar mijn idee werden de laatste paar pagina's dubieus, haal dat desnoods weg met een waarschuwing en laat het topic staan.
Dit soort acties nodigt niet uit om uitgebreid te reageren in dergelijke topics. Ik hoor dus graag of dit jullie manier wordt om met dergelijke zaken om te gaan.
QuizzicalOpossum53
29-08-2021 om 13:39
Piratenkoningin schreef op 29-08-2021 om 13:04:
[..]
Ik ben helemaal voor het verwijderen van alle racistische posts. Ik vind het wel erg jammer als dat - door het verwijderen van het complete topic - ten koste gaat van de inhoudelijke, respectvolle en informatieve posts. Dan verdwijnt bij mij de behoefte om te proberen een zinvolle bijdrage te leveren aan zo’n topic. Als racistische opmerkingen van anderen kunnen maken dat de posts waar ik zorg en aandacht aan besteed heb verwijderd worden, dan haak ik daar af denk ik.
Ja dat vind ik dus ook. Ik heb aan beide topics bijgedragen. Ik zie daar een paar leden die tegen het opnemen van vluchtelingen zijn (is dat racisme of discriminatie? Dat denk ik dus niet) en een enkeling die daarin echt te ver gaat, maar ook enkelen die vrijwel iedereen als racist bestempelen. Beide soorten reacties kunnen indien nodig verwijderd worden en de posters gewaarschuwd of geband. Maar het merendeel voert een hele essentiële discussie, over een zeer belangrijk en actueel onderwerp. Jammer dat dan zo'n heel topic wordt verwijderd.
QuizzicalOpossum53
29-08-2021 om 13:41
Hetvrijewoord schreef op 29-08-2021 om 13:36:
Erg jammer dat in plaats van waarschuwingen aan diegenen die zich schuldig maken aan racisme te geven een heel topic waar allerlei zinnige dingen geschreven zijn verwijderd wordt. Daarmee ook de suggestie wekkend dat dat hele topic en de schrijvers aldaar 'fout' waren.
Naar mijn idee werden de laatste paar pagina's dubieus, haal dat desnoods weg met een waarschuwing en laat het topic staan.
Dit soort acties nodigt niet uit om uitgebreid te reageren in dergelijke topics. Ik hoor dus graag of dit jullie manier wordt om met dergelijke zaken om te gaan.
Nou precies, dat vind ik dus ook. Prima topic verder. Zou belachelijk zijn als je over dit soort onderwerpen niet meer mag praten omdat een paar mensen uit de bocht vliegen. En dat geldt trouwens beide kanten op.
WickedCurlew89
29-08-2021 om 13:42
Drietje schreef op 29-08-2021 om 13:41:
[..]
Nou precies, dat vind ik dus ook. Prima topic verder. Zou belachelijk zijn als je over dit soort onderwerpen niet meer mag praten omdat een paar mensen uit de bocht vliegen. En dat geldt trouwens beide kanten op.
Wij zijn het helemaal met elkaar eens.
Heidi-Forumbeheer
29-08-2021 om 13:58
Infobericht
Ik denk dat wij, moderators, die twee topics niet strak genoeg hebben gemodereerd. Het is altijd koorddansen op heel dun touw, wat verwijder je wel, wat niet? Wat kan nog net wel, wat niet? Het is ook een glijdende schaal. Zo van "Dit hebben we laten staan dus dan kan dit ook nog wel"
Het resultaat is een ondoorzichtige brij waarvan het te ingewikkeld en ook teveel wordt om te bepalen wat wel en wat niet.
In dit geval hebben we ervoor gekozen om het te verwijderen, er was voor ons geen doorkomen meer aan. Dat is zeker niet iets wat we willen of denken vaker te doen. Het was een noodgreep en we hebben het er over gehad hoe we dit in het vervolg kunnen voorkomen.
De moderators van Ouders, ik dus onder andere, zijn dit soort heftige en scherpe discussies niet op deze manier gewend en moeten het koorddansen nog oefenen. De andere moderators zijn nieuw en zo zijn we samen aan het uitzoeken wat de beste en soms de minst slechte weg is.
Heidi-Forumbeheer
29-08-2021 om 14:01
Hetvrijewoord schreef op 29-08-2021 om 13:36:
Goeie post trouwens. Hier kan ik wat mee.
Van meer mensen trouwens, ik pik willekeurig deze eruit
Moxxie
29-08-2021 om 14:11
Naarmate jullie meer ervaring krijgen zullen jullie dit ook beter aan zien komen en dus eerder correct in kunnen grijpen.
Ik ben vooral voorstander van sturend modereren en niet straffend. Liever algemene waarschuwingen en sturing dan persoonlijke waarschuwingen en bans. Dan denk ik aan 'Dit topic gaat over X, als er behoefte aan is om te praten over Y dan graag een ander topic openen'.
QuarrelsomeSnail25
29-08-2021 om 17:01
Heidi-Forumbeheer schreef op 29-08-2021 om 13:20:
Waarschuwing
Voor mijn beeld: waar is Feedback op moderatie dan voor bedoeld?
In het betreffende topic zetten gaat in dit geval trouwens niet.
Heidi-Forumbeheer
29-08-2021 om 17:12
Hen74 schreef op 29-08-2021 om 17:01:
[..]
Voor mijn beeld: waar is Feedback op moderatie dan voor bedoeld?
In het betreffende topic zetten gaat in dit geval trouwens niet.
Niet om eindeloos dingen te herkauwen die net verwijderd zijn.
Wel om aan te geven wat je vind van de moderatie. Te snel, te veel, iets over het hoofd gezien, te weinig.
Ik zou voorbeelden willen geven maar dan wordt het weer zo persoonlijk dus dat doe ik maar niet.
In dit geval gaat het inderdaad niet om nog te reageren in dat topic. Jammer maar helaas.