Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

zero tolerance beleid prima, maar sluit niet hele topics. Racismeopmerkingen verwijderen, en die forumers een waarschuwing. Nog een keer en dan forumers verwijderen en blokkeren

Je kan toch gewoon de reacties die niet door de beugel kunnen verwijderen en daarna met een waarschuwing weer door?

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:56

Klaas_Jesper schreef op 29-08-2021 om 12:52:

Prullenbaktopic kan volgens mij niet, omdat een forumbeheerder aansprakelijk gesteld kan worden als hij weet dat de inhoud van berichten onrechtmatig is en niet ingrijpt.

Artikel 137c Wetboek van Strafrecht:
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Ik heb niet echt beledigende dingen gezien in het Afghanistan-topic. Wel felle meningen, maar het liep volgens mij echt niet hoog op. Ik zat weliswaar niet in die discussie, ik kwam daar vanwege andere berichten (die er óók stonden!), maar het zou mij wel opgevallen zijn als het echt te gek was. Want trek me dat al gauw aan.

Hoop dat de mods het nog eens overwegen om te kijken wat er nu precies fout ging. Zou ik wel willen horen ook, lijkt me voor mezelf ook leerzaam.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-08-2021 om 12:57

_melon schreef op 29-08-2021 om 12:53:

Je kan toch gewoon de reacties die niet door de beugel kunnen verwijderen en daarna met een waarschuwing weer door?

Dat zou in dat topic dan over het merendeel van de reacties gaan. Keer op keer werden inhoudelijke, respectvolle en informatieve posts overschaduwd door racisme, xenofobie, islamofobie en vluchtelingenhaat. Ik ben blij dat er een duidelijk statement is gemaakt en dat al deze posts nu niet meer terug te lezen zijn.

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 12:52:

[..]

Als het dat was, dan wel inderdaad. Vraag is: was het racisme?

En moet daar een compleet topic, of twee zelfs, voor weggehaald worden?

Misschien dat je je eens kunt verdiepen in de wettelijke definitie van racisme? Die is duidelijk. 

En ja, ik vind het helemaal prima als een heel topic wordt verwijderd als daar allerlei racistische praat staat. Ik hoop dat de mods dat blijven doen zodat heel duidelijk wordt dat dat hier niet getolereerd wordt.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 13:00

Koralinde schreef op 29-08-2021 om 12:57:

[..]

Dat zou in dat topic dan over het merendeel van de reacties gaan. Keer op keer werden inhoudelijke, respectvolle en informatieve posts overschaduwd door racisme, xenofobie, islamofobie en vluchtelingenhaat. Ik ben blij dat er een duidelijk statement is gemaakt en dat al deze posts nu niet meer terug te lezen zijn.

Maar de rest van de postings ook niet meer. Dat vind ik kwalijk. En zonde van de informatieve!

Overigens denk ik dat het vaak vluchtelingen-angst is en geen -haat. Maar dit terzijde.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-08-2021 om 13:02

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 13:00:

[..]

Maar de rest van de postings ook niet meer. Dat vind ik kwalijk. En zonde van de informatieve!

Overigens denk ik dat het vaak vluchtelingen-angst is en geen -haat. Maar dit terzijde.

Kan goed zijn dat er angst achter zit hoor, maar dat uit zich weldegelijk als haat. (En oproepen tot het opschorten van mensenrechten en dergelijke.)

Piratenkoningin schreef op 29-08-2021 om 12:45:

[..]

Discriminatie is mensen onterecht anders behandelen inderdaad, maar racisme gaat over opvattingen/meningen. Discriminatie kan voortkomen uit racisme.

En dat behandelen kan ook door de manier waarop je over mensen spreekt. Zie bijvoorbeeld de definitie van de politie
https://www.vraaghetdepolitie.nl/pesten-en-online/online-discriminatie/wanneer-is-iets-discriminatie.html

Je discrimineert wanneer je in het
openbaar, met woorden, teksten of afbeeldingen met opzet iets
beledigends of minderwaardigs zegt over een groep mensen.

Koralinde schreef op 29-08-2021 om 12:57:

[..]

Ik ben helemaal voor het verwijderen van alle racistische posts. Ik vind het wel erg jammer als dat - door het verwijderen van het complete topic - ten koste gaat van de inhoudelijke, respectvolle en informatieve posts. Dan verdwijnt bij mij de behoefte om  te proberen een zinvolle bijdrage te leveren aan zo’n topic. Als racistische opmerkingen van anderen kunnen maken dat de posts waar ik zorg en aandacht aan besteed heb verwijderd worden, dan haak ik daar af denk ik. 

Het ging om de sfeer in dat topic, niet om een paar specifieke posts. Op een gegeven moment plaatste ik het zinnetje 'Wat draait het gesprek weer snel die kant op' en daar werd me toch giftig op gereageerd.

En vaak als je heftige reacties krijgt op een vrij onschuldige opmerking weet je dat je in de roos geschoten hebt. Het verloop van het topic was echt niet oké.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 13:06

Koralinde schreef op 29-08-2021 om 13:02:

[..]

Kan goed zijn dat er angst achter zit hoor, maar dat uit zich weldegelijk als haat. (En oproepen tot het opschorten van mensenrechten en dergelijke.)

Dat bericht herinner ik me. Schrok ik ook wel van. (Maar blijft iemands mening.) Maar dat is dan toch geen reden een heel topic te bannen? Over generaliseren gesproken... (bedoel de mods, niet jou). 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

29-08-2021 om 13:07

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 12:56:

[..]

Ik heb niet echt beledigende dingen gezien in het Afghanistan-topic. Wel felle meningen, maar het liep volgens mij echt niet hoog op. Ik zat weliswaar niet in die discussie, ik kwam daar vanwege andere berichten (die er óók stonden!), maar het zou mij wel opgevallen zijn als het echt te gek was. Want trek me dat al gauw aan.

Hoop dat de mods het nog eens overwegen om te kijken wat er nu precies fout ging. Zou ik wel willen horen ook, lijkt me voor mezelf ook leerzaam.

O, het was 100% zeker racisme hoor. Ik heb niet gestaft, maar zo te lezen is dat wel veelvuldig gedaan.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 13:09

Doornroosje9 schreef op 29-08-2021 om 13:07:

[..]

O, het was 100% zeker racisme hoor. Ik heb niet gestaft, maar zo te lezen is dat wel veelvuldig gedaan.

Oké, zou kunnen. Heb ook niet alles gelezen. Ik schreef daar alleen uit 'eigen belang'. I.v.m. mijn buren.

En die teksten ben ik dus kwijt! Ik zal vast te gevoelig zijn in andermans ogen. Maar dit raakt me wel. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-08-2021 om 13:10

Piratenkoningin schreef op 29-08-2021 om 13:04:

[..]

Ik ben helemaal voor het verwijderen van alle racistische posts. Ik vind het wel erg jammer als dat - door het verwijderen van het complete topic - ten koste gaat van de inhoudelijke, respectvolle en informatieve posts. Dan verdwijnt bij mij de behoefte om te proberen een zinvolle bijdrage te leveren aan zo’n topic. Als racistische opmerkingen van anderen kunnen maken dat de posts waar ik zorg en aandacht aan besteed heb verwijderd worden, dan haak ik daar af denk ik.

Dat kan ik me ook voorstellen. Toch weegt het voor mij uiteindelijk absoluut zwaarder om geen podium te bieden aan racisme. Bovendien was een inhoudelijke discussie gebaseerd op feiten sowieso nauwelijks meer mogelijk in dat topic.

Ik hoop trouwens wel dat dit een uitzondering is geweest en dat er na deze duidelijke grens voortaan eerder ingegrepen zal worden als een topic weer deze kant op dreigt te gaan, zodat er in de toekomst geen volledige topics meer hoeven te worden verwijderd.

Moxxie schreef op 29-08-2021 om 13:05:

Het ging om de sfeer in dat topic, niet om een paar specifieke posts. Op een gegeven plaatste ik het zinnetje 'Wat draait het gesprek weer snel die kant op' en daar werd me toch giftig op gereageerd.

En vaak als je heftige reacties krijgt op een vrij onschuldige opmerking weet je dat je in de roos geschoten hebt. Het verloop van het topic was echt niet oké.

Ik heb daar niet meegelezen. Ik kan me dan ook wel weer voorstellen dat als je als mods de helft of meer van een topic zou moeten verwijderen, dat je dan het hele topic verwijdert. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.