Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rose85 schreef op 29-08-2021 om 10:41:

[..]

Omdat er daar gisteren en vandaag meerdere rapportages over waren.

maar dat is wel vreemd, want daar was al 3 dagen niets gepost. 

majorette2005 schreef op 29-08-2021 om 11:29:

Quote verwijderd

Ja hoor, en nu gaan we er op dit topic over beginnen. Het blijft als een rode draad door heel Via lopen.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

29-08-2021 om 12:01

Friezinnetje schreef op 29-08-2021 om 11:56:

[..]

maar dat is wel vreemd, want daar was al 3 dagen niets gepost.

Wij lezen zoveel mogelijk mee, maar zien ook weleens wat over het hoofd. Posts kunnen ook 3 dagen later worden gerapporteerd als deze niet volgens de huisregels zijn.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:03

U2fan schreef op 29-08-2021 om 11:26:

Infobericht: het topic “Taliban rukt op in Afghanistan” was tijdelijk door ons gesloten ter beoordeling. De vele onnodig harde discriminerende (en offtopic)posts hebben ons doen besluiten het topic is z’n geheel te verwijderen en maatregelen zijn door ons getroffen.

Het staat een ieder vrij een nieuw topic over de toestanden in Afghanistan te openen met de kanttekening dat het een respectvolle discussie blijft en GEEN herhaling van zetten wordt. Hier zal streng op worden gemodereerd!

Aanvulling: het topic “Is Nederland een k*tland geworden?” is tevens, om dezelfde reden, verwijderd.

Dit vind ik persoonlijk dus niet fijn! En dan druk ik me nog zacht uit. Ik schreef daar ook, over mijn buren. Nu ben ik alles kwijt, wat voor mij juist zo handig was als ik er komende week iets mee wilde doen.

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 12:03:

[..]

Dit vind ik persoonlijk dus niet fijn! En dan druk ik me nog zacht uit. Ik schreef daar ook, over mijn buren. Nu ben ik alles kwijt, wat voor mij juist zo handig was als ik er komende week iets mee wilde doen.

We begrijpen dat het vervelend is. We nemen deze maatregel ook niet snel. Helaas was geen andere optie mogelijk. Het staat je uiteraard vrij om zelf een nieuw topic te openen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:20

Rose85 schreef op 29-08-2021 om 12:14:

[..]

We begrijpen dat het vervelend is. We nemen deze maatregel ook niet snel. Helaas was geen andere optie mogelijk. Het staat je uiteraard vrij om zelf een nieuw topic te openen.

Dat deed ik bewust niet, omdat dit te veel op zou vallen. Toch nog iets van privacy, ook al kent niemand mijn buren.

Edit: en ik ben mijn tekst dus gewoon kwijt.

Ik weet eigenlijk ook niet goed waarom het gesloten en verwijderd is. Voelt een beetje als monddood maken. Ik begrijp het oprecht niet.

Ik heb laatst een topic geopend om erachter te komen wanneer iets racisme en discriminatie is. En bij het Afghanistan-topic weet ik dat wederom niet. Discriminatie kan toch alleen door actie, niet door woorden? Met woorden iets vinden is hooguit een mening. Met woorden sluit je nog niet actief mensen buiten. Dan is het toch niet schadelijk dat hierover gesproken wordt, op een discussieforum nota bene?

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:29

Bedenk nu ook een metafoor. Alsof je een heel vak op school cancelt als er een paar leerlingen wat feller zijn. Verwijderen van een heel topic vind ik een bepaalde censuur. Die ten koste gaat van andere meeschrijvers. Ter overdenking. Meer niet. 

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 12:20:

[..]

Dat deed ik bewust niet, omdat dit te veel op zou vallen. Toch nog iets van privacy, ook al kent niemand mijn buren.

Ik weet eigenlijk ook niet goed waarom het gesloten en verwijderd is. Voelt een beetje als monddood maken. Ik begrijp het oprecht niet.

Ik heb laatst een topic geopend om erachter te komen wanneer iets racisme en discriminatie is. En bij het Afghanistan-topic weet ik dat wederom niet. Discriminatie kan toch alleen door actie, niet door woorden? Met woorden iets vinden is hooguit een mening. Met woorden sluit je nog niet actief mensen buiten. Dan is het toch niet schadelijk dat hierover gesproken wordt, op een discussieforum nota bene?

Ik schreef en las in beide topics niet echt mee, maar vind dit ook echt ver gaan, hele topics verwijderen. Ik hoop niet dat dit de gebruikelijke gang van zaken wordt op Viafora, dat zou ik jammer vinden. 

En dan de mod: het staat je vrij een nieuw topic te openen? Verwachten jullie dat er dan iets anders gebeurt dan in het eerste topic?

[..]

.Discriminatie kan toch alleen door actie, niet door woorden? Met woorden iets vinden is hooguit een mening. Met woorden sluit je nog niet actief mensen buiten. Dan is het toch niet schadelijk dat hierover gesproken wordt, op een discussieforum nota bene?

Meen je dat? Doet me denken aan wat wij vroeger riepen 'schelden doet geen pijn'. Maar als het jezelf overkomt realiseer je je dat ook woorden pijn doen. Overigens vind ik het ook jammer dat het topic verwijderd is. Genoeg mensen die heel respectvol daar schreven.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:41

Daglichtlamp schreef op 29-08-2021 om 12:39:

[..]

Meen je dat? Doet me denken aan wat wij vroeger riepen 'schelden doet geen pijn'. Maar als het jezelf overkomt realiseer je je dat ook woorden pijn doen. Overigens vind ik het ook jammer dat het topic verwijderd is. Genoeg mensen die heel respectvol daar schreven.

Ben het met je eens, schelden doet pijn inderdaad. Maar ik bedoelde het anders, ik schreef het misschien niet duidelijk. Kan alleen nu niet op de juiste woorden komen.

[..]

Discriminatie is mensen onterecht anders behandelen inderdaad, maar racisme gaat over opvattingen/meningen. Discriminatie kan voortkomen uit racisme.

Verder heb ik niet meegelezen in deze topics, maar gebaseerd op eerdere topics waarin het ging over discriminatie en racisme vind ik het echt heel zonde als een compleet topic verwijderd wordt als een deel van de berichten racistisch wordt bevonden. Is er niet toch een tussenoplossing mogelijk; de racistische opmerkingen verwijderen en/of het topic sluiten en verplaatsen naar een soort ‘prullenbak-pijler’? Dan zijn de berichten waar mensen aandacht aan besteed hebben, die wellicht waardevol zijn om terug te lezen (en die niet racistisch zijn) in elk geval nog wel terug te vinden. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:50

Piratenkoningin schreef op 29-08-2021 om 12:45:

[..]

Discriminatie is mensen onterecht anders behandelen inderdaad, maar racisme gaat over opvattingen/meningen. Discriminatie kan voortkomen uit racisme.

Verder heb ik niet meegelezen in deze topics, maar gebaseerd op eerdere topics waarin het ging over discriminatie en racisme vind ik het echt heel zonde als een compleet topic verwijderd wordt als een deel van de berichten racistisch wordt bevonden. Is er niet toch een tussenoplossing mogelijk; de racistische opmerkingen verwijderen en/of het topic sluiten en verplaatsen naar een soort ‘prullenbak-pijler’? Dan zijn de berichten waar mensen aandacht aan besteed hebben, die wellicht waardevol zijn om terug te lezen (en die niet racistisch zijn) in elk geval nog wel terug te vinden.

Dat over discriminatie vroeg ik omdat ik een moderator zag schrijven dat een topic vanwege discriminatie verwijderd of gesloten was. Dat klopt dan feitelijk niet inderdaad.

En een goed idee inderdaad, zo'n tussenoplossing! 

groot gelijk mods! Ik hoop dat jullie een zero tolerance beleid voeren als het gaat om racisme.

Prullenbaktopic kan volgens mij niet, omdat een forumbeheerder aansprakelijk gesteld kan worden als hij weet dat de inhoud van berichten onrechtmatig is en niet ingrijpt.

Artikel 137c Wetboek van Strafrecht:
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 12:52

Wollstonecraft schreef op 29-08-2021 om 12:51:

groot gelijk mods! Ik hoop dat jullie een zero tolerance beleid voeren als het gaat om racisme.

Als het dat was, dan wel inderdaad. Vraag is: was het racisme? 

En moet daar een compleet topic, of twee zelfs, voor weggehaald worden? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.