Over het forum
AlexOudersnl
16-07-2021 om 11:45
Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
NinjeTurtle
08-08-2021 om 23:00
Esther-Forumbeheer schreef op 08-08-2021 om 22:57:
Ik vraag mij serieus af wat er nog te discussiëren is over ZP. Zouden daar nog nieuwe argumenten komen die ik nooit eerder heb gelezen op bijvoorbeeld OO? Gaan we elkaar ooit overtuigen? Wat is de zin ervan omdat het zo snel in racisme valt of dat het nu is of niet (dat is ook een discussie).
En dit ook.
Al vraag ik me dat vaak af bij heel veel topucs en onderwerpen.
Na 30 pagina's is alles al gezegd ondertussen. Ik zie dan herhaling op herhaling.
Maar goed, dat loopt het niet uit de hand, en ben ik vaak al eerder weg, dus 2x prima
Heidi-Forumbeheer
08-08-2021 om 23:01
BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 22:54:
[..]
Was dit ook jullie ervaring op het forum van ouders.nl ?
Daar liepen discussies zelden hoog op. Heel ander publiek hé
ImpassionedRaven59
08-08-2021 om 23:03
Heidi-Forumbeheer schreef op 08-08-2021 om 23:01:
[..]
Daar liepen discussies zelden hoog op. Heel ander publiek hé
Ik heb net even gekeken, en ik zie dat jullie op het forum van ouders.nl ook de regel hebben dat er niet over Zwarte Piet gediscussieerd mag worden. Vandaar die vraag of discussies over Zwarte Piet daar ook uit de hand liepen. Of hebben jullie die regel gecopieerd van dat andere forum waarvan ik de naam niet zal noemen?
Heidi-Forumbeheer
08-08-2021 om 23:05
BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 23:03:
[..]
Ik heb net even gekeken, en ik zie dat jullie op het forum van ouders.nl ook de regel hebben dat er niet over Zwarte Piet gediscussieerd mag worden. Vandaar die vraag of discussies over Zwarte Piet daar ook uit de hand liepen. Of hebben jullie die regel gecopieerd van dat andere forum waarvan ik de naam niet zal noemen?
Dit zijn de nieuwe regels die zijn ingegaan bij de opening van Viafora. In de 25 jaar ofzo dat Ouders Online bestaat zijn de regels voortdurend aangepast aan de omstandigheden.
MidasWolf
08-08-2021 om 23:05
NinjeTurtle schreef op 08-08-2021 om 22:54:
[..]
Ik snap het ook wel.
Als bepaalde onderwerpen blijkbaar niet normaal besproken kunnen worden, dan maar niet.
Of extra streng modereren en bannen die hap
Precies zeker in dat soort topics graven beide kampen zich in in hun eigen gelijk.
En wat eerder benoemd werd z’n topic loopt vaak uit op rellen.
Als moderator(s) moet je er ook vaak als een stel waakhonden bij liggen, omdat men na een aantal pagina’s toch vaak op de man gaat spelen.
En uiteindelijk eindigt het topic vaak toch onbevredigend of met een topic slot.
QuarrelsomeSnail25
09-08-2021 om 01:02
Ik vraag mij serieus af wat er nog te discussiëren is over ZP. Zouden daar nog nieuwe argumenten komen die ik nooit eerder heb gelezen op bijvoorbeeld OO? Gaan we elkaar ooit overtuigen? Wat is de zin ervan omdat het zo snel in racisme valt of dat het nu is of niet (dat is ook een discussie).
Mijn eigen ervaring. Ooit was ik op Facebook in een openbaar draadje hierover in gesprek. Het ging respectvol en het werd voor mij steeds helderder. Opeens werd er doorheen gedenderd door een aantal mensen. Een normaal gesprek, zoals eerder gaande was, was niet meer mogelijk. Ik ben toen via een privébericht verder op de inhoud ingegaan. Een wat oudere man heeft me e.e.a. proberen uit te leggen aan de hand van wat voorbeelden. Helaas is door gezondheidsomstandigheden het gesprek nooit meer voortgezet. En tot op de dag van vandaag heb ik geen duidelijke uitleg meer gehad/kunnen geven.
Ook hier op het forum probeer(de) ik bij diverse onderwerpen serieus ergens op in te gaan. Maar steevast komen er bepaalde mensen tussendoor zeilen met oneliners en snibbige niet inhoudelijke reacties. Daar wordt vervolgens door anderen (soms vanzelfsprekend) op gereageerd. Waarna het serieuze over-en-weer gesprek doodloopt. En ik wederom niet veel wijzer ben geworden.
Als dan ook nog bepaalde onderwerpen niet besproken mogen worden (wat jullie goed recht is, want het is jullie forum tenslotte!), zal ik nooit verder komen in mijn zienswijze of gedachtespinsels. Dat vind ik heel jammer. Want ik ben leergierig, maar daar heb ik wel goede leraren voor nodig.
Rondstruiner
09-08-2021 om 06:17
Hen74 schreef op 09-08-2021 om 01:02:
[..]
Ook hier op het forum probeer(de) ik bij diverse onderwerpen serieus ergens op in te gaan. Maar steevast komen er bepaalde mensen tussendoor zeilen met oneliners en snibbige niet inhoudelijke reacties. Daar wordt vervolgens door anderen (soms vanzelfsprekend) op gereageerd. Waarna het serieuze over-en-weer gesprek doodloopt. En ik wederom niet veel wijzer ben geworden.
Als dan ook nog bepaalde onderwerpen niet besproken mogen worden (wat jullie goed recht is, want het is jullie forum tenslotte!), zal ik nooit verder komen in mijn zienswijze of gedachtespinsels. Dat vind ik heel jammer. Want ik ben leergierig, maar daar heb ik wel goede leraren voor nodig.
Dit is toch niet je enige informatiebron om jezelf te ontwikkelen?
Je kunt ook actief op zoek gaan naar kennis. Met betrekking tot ieder onderwerp. Google gebruiken en verhalen, interviews en ervaringen van en met mensen lezen/kijken. Boeken, artikelen in kranten/tijdschriften en onderzoeken lezen. Wetsartikelen en definities opzoeken als je wil weten hoe dat zit. En je kunt gewoon in het echte leven met mensen praten.
DanGun
09-08-2021 om 06:25
Heidi-Forumbeheer schreef op 08-08-2021 om 22:35:
[..]
De Zwarte Piet discussies hebben de neiging hoog op te lopen en behoorlijk naar te worden dus die laten we graag aan ons voorbij gaan
Helder
DanGun
09-08-2021 om 06:28
Nou zonder inhoudelijk erop in te willen gaan 😉 denk ik dat het nog wel wat al dan niet heftige discussies nodig heeft voor iedereen snapt dat deze figuur dezelfde weg moet gaan als Sjimmie van Sjors.
JumpyTurtle18
09-08-2021 om 06:30
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 06:17:
[..]
Je kunt ook actief op zoek gaan naar kennis. Met betrekking tot ieder onderwerp. Google gebruiken en verhalen, interviews en ervaringen van en met mensen lezen/kijken. Boeken, artikelen in kranten/tijdschriften en onderzoeken lezen. Wetsartikelen en definities opzoeken als je wil weten hoe dat zit. En je kunt gewoon in het echte leven met mensen praten.
Dit. Bovendien kun je moderators op een forum toch niet verantwoordelijk houden voor de manier waarop jij informatie tot je wil nemen?
Een forum is een leuk tijdverdrijf hoor, en bij tijd en wijle ook best informatief, maar of het nu de manier is om kennis te vergaren? Daar zijn talloze mogelijkheden voor.
JumpyTurtle18
09-08-2021 om 06:35
DanGun schreef op 09-08-2021 om 06:28:
[..]
Nou zonder inhoudelijk erop in te willen gaan 😉 denk ik dat het nog wel wat al dan niet heftige discussies nodig heeft voor iedereen snapt dat deze figuur dezelfde weg moet gaan als Sjimmie van Sjors.
Het is natuurlijk een utopie om te denken dat iedereen dat gaat, wil, of moet snappen. En of discussies daar de weg naartoe zijn. Op een gegeven moment is het alleen nog maar een herhaling van zetten en hebben verschillende partijen zich ingegraven zonder dat men ooit dichterbij elkaar gaat komen.
DanGun
09-08-2021 om 06:44
LaFleurNoire schreef op 09-08-2021 om 06:35:
[..]
Het is natuurlijk een utopie om te denken dat iedereen dat gaat, wil, of moet snappen. En of discussies daar de weg naartoe zijn. Op een gegeven moment is het alleen nog maar een herhaling van zetten en hebben verschillende partijen zich ingegraven zonder dat men ooit dichterbij elkaar gaat komen.
Dat waag ik te betwijfelen. Iedereen is misschien wel overdreven maar de overgrote meerderheid is al heel wat.
Misschien bereik je dat niet op korte termijn maar wel in de loop van de tijd.
Als de discussie over bv opheffen van handelingsonbekwaamheid van vrouwen destijds op social media was besproken had je ws dezelfde discussies gezien. Keihard, seksistisch (i.p.v. racistisch) op de man / vrouw / hen en schijnbaar zonder dat men elkaar ooit maar n haarbreed toe zou geven. En nu vindt de overgrote meerderheid het doodnormaal dat n getrouwde vrouw haar eigen bankrekening heeft. Zo gaat het hopelijk met dit onderwerp-dat-niet-genoemd-mag-worden ook
JumpyTurtle18
09-08-2021 om 06:51
Dat kan natuurlijk. Ik heb echter op een forum nog nooit gezien dat men ook maar iets dichterbij elkaar kwam wat betreft dit onderwerp. En hier mag het ook niet, dus verder zinloos.
QuarrelsomeSnail25
09-08-2021 om 07:27
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 06:17:
[..]
In het echte leven kom ik weinig mensen tegen. En alleen droge artikelen lezen doen het niet voor mij. In gesprek zijn wél.
Edit: jouw redenatie zou voor elk onderwerp kunnen gelden; dan kun je het fenomeen forum wel opdoeken.