Over het forum Over het forum

Over het forum

Feedback op moderatie, vol. 2 (gesloten ivm vol. 3)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-08-2021 om 23:10

Aquarius27 schreef op 07-08-2021 om 23:05:

[..]

Ik had gereageerd op de bewuste post. Ik geloof dat er in iedere zin iets stond wat stigmatiserend en beledigend was over mensen met een andere huidskleur of niet westerse achtergrond. Ondanks de inhoud vind ik het jammer dat de tekst verwijderd is. Er zijn nu eenmaal mensen die zo denken en is een forum er niet voor om in discussie te gaan? Niet dat ik verwacht dat iemand daardoor van mening verandert, maar andere mensen kunnen aan het denken gezet worden door zo n discussie. Met monddood maken los je niets op. Degene wiens tekst weggehaald is, denkt nu dat dit forum ook al uit linkse ‘allochtonenknuffelaars’ bestaat en dat sterkt haar of hem alleen maar in haar of zijn mening.

Goed verwoord en helemaal mee eens. 

Ik wil graag even uitleg geven. Maar eerst even een opmerking. Niemand die nu in deze draad meedoet heeft een melding gedaan. Dat was door iemand anders.
Verder, een bericht, eventueel gerapporteerd, wat ons opvalt wordt eerst bekeken aan de hand van de Nederlandse wet. Wat wettelijk niet mag, mag hier ook niet.
Daarna kijken we naar de huisregels. Dat heb ik niet goed gedaan vanavond, ik had meteen een ban moeten geven in plaats van een waarschuwing. Niet opgelet.
De laatste stap is de beoordeling door de moderator en het team. Hoe verhoudt een bericht zich tot onze regels? Soms is dat meteen duidelijk, soms hebben we daar discussie over. Wat ook een rol speelt is de hoeveelheid rapportages. Over sommige mensen of berichten komen zoveel meldingen dat we alleen op grond daarvan al iets ondernemen.
Maakt dit het wat duidelijker?

Soepkip schreef op 07-08-2021 om 23:10:

Zou dat werken? Ik zou het prima vinden als je alleen een ban zou krijgen voor het delen van naw-gegevens en aanzetten tot geweld, bijvoorbeeld. Maar wat als iemand de holocaust ontkent, bijvoorbeeld? Laten staan?

Dr holocaust ontkennen is verboden bij wet, dus dat is simpel: weghalen. Maar meestal is het niet zo zwart-wit. Ik ben verder geen voorstander van verwijderen van posten, liever in gesprek blijven.

Maar wat was er dan ban waardig? Als het wordt verwijderd kunje daar dus geen lering uit trekken. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-08-2021 om 23:17

Heidi-Forumbeheer schreef op 07-08-2021 om 23:13:

Ik wil graag even uitleg geven. Maar eerst even een opmerking. Niemand die nu in deze draad meedoet heeft een melding gedaan. Dat was door iemand anders.
Verder, een bericht, eventueel gerapporteerd, wat ons opvalt wordt eerst bekeken aan de hand van de Nederlandse wet. Wat wettelijk niet mag, mag hier ook niet.
Daarna kijken we naar de huisregels. Dat heb ik niet goed gedaan vanavond, ik had meteen een ban moeten geven in plaats van een waarschuwing. Niet opgelet.
De laatste stap is de beoordeling door de moderator en het team. Hoe verhoudt een bericht zich tot onze regels? Soms is dat meteen duidelijk, soms hebben we daar discussie over. Wat ook een rol speelt is de hoeveelheid rapportages. Over sommige mensen of berichten komen zoveel meldingen dat we alleen op grond daarvan al iets ondernemen.

Hoe merk je het hier als je een waarschuwing krijgt? 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-08-2021 om 23:18

redbulletje schreef op 07-08-2021 om 23:16:

Maar wat was er dan ban waardig? Als het wordt verwijderd kunje daar dus geen lering uit trekken.

Dat vraag ik me ook af.. Was al bang dat ik de sjaak was.

redbulletje schreef op 07-08-2021 om 23:16:

Tsja, dat is dus een lastige. Je wil het niet laten staan want het is tegen de regels. Maar inderdaad, zo weet niemand wat nou het probleem was.

Aquarius27

Aquarius27

07-08-2021 om 23:18

Soepkip schreef op 07-08-2021 om 23:10:

Zou dat werken? Ik zou het prima vinden als je alleen een ban zou krijgen voor het delen van naw-gegevens en aanzetten tot geweld, bijvoorbeeld. Maar wat als iemand de holocaust ontkent, bijvoorbeeld? Laten staan?

Ook in Nederland is ontkenning van de Holocaust verboden op grond van het Verbeke-arrest (1997) van de Hoge Raad. De redenering is dat de historische feiten van de massavernietiging van de Joden onloochenbaar zijn, en dat ontkenning daarvan een 'strafbare vorm van discriminatie' (antisemitisme) is. ( bron. Amnesty.nl)

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

07-08-2021 om 23:20

Aquarius27 schreef op 07-08-2021 om 23:18:

[..]

Ook in Nederland is ontkenning van de Holocaust verboden op grond van het Verbeke-arrest (1997) van de Hoge Raad. De redenering is dat de historische feiten van de massavernietiging van de Joden onloochenbaar zijn, en dat ontkenning daarvan een 'strafbare vorm van discriminatie' (antisemitisme) is. ( bron. Amnesty.nl)

De verwijderde post van vandaag was ook strafbaar. Toch vind je dat die post wel mocht blijven staan. Waarom dat verschil?

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-08-2021 om 23:21

Soepkip schreef op 07-08-2021 om 23:20:

[..]

De verwijderde post van vandaag was ook strafbaar. Toch vind je dat die post wel mocht blijven staan. Waarom dat verschil?

Ik heb nog steeds geen idee om welke post het gaat.

Aquarius27

Aquarius27

07-08-2021 om 23:22

Heidi-Forumbeheer schreef op 07-08-2021 om 23:18:

[..]

Tsja, dat is dus een lastige. Je wil het niet laten staan want het is tegen de regels. Maar inderdaad, zo weet niemand wat nou het probleem was.

Als je mensen de mond snoert ( uiteraard wanneer hun teksten niet strafbaar zijn) bevestigt dat hun gevoel van ‘niet gehoord worden’ en ‘de linkse media ( dit forum dus ook) staan alleen meningen toe die in hun straatje passen.  

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

07-08-2021 om 23:23

Heidi-Forumbeheer schreef op 07-08-2021 om 23:13:

Bedankt! Het is duidelijk!

Wel spannend dat de hoeveelheid rapportages ook meetelt. 

Aquarius27

Aquarius27

07-08-2021 om 23:24

Soepkip schreef op 07-08-2021 om 23:20:

[..]

Wat was er strafbaar? Ik vond het ook een vreselijke tekst, maar kan me niet iets herinneren wat echt strafbaar was. Maar ik kan het niet nalezen 

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

07-08-2021 om 23:27

Aquarius27 schreef op 07-08-2021 om 23:24:

[..]

Wat was er strafbaar? Ik vond het ook een vreselijke tekst, maar kan me niet iets herinneren wat echt strafbaar was. Maar ik kan het niet nalezen

Voor zover ik weet, mag je in Nederland geen haatzaaien, dat is strafbaar. Dat gebeurde in die post wel.

Aquarius27 schreef op 07-08-2021 om 23:24:

[..]

Hm, ik ben geen jurist dus ik kan niet aangeven wat exact strafbaar is.
Onze regel is:
Racistische, discriminerende en seksistische berichten zijn verboden.
Hier wordt streng op gemodereerd en waar nodig bans uitgedeeld.

Daar voldoet de verwijderde tekst ruimschoots aan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.