Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

Het lijkt me goed om al die trackingmethodes af te schaffen. Vier keer per jaar een rapport lijkt me zat. Dan zie je als ouder hoe het gaat. Als een kind te vaak afwezig is, het percentage komt onder de zoveel, belt de mentor moeder vanzelf wel op. Zo ging het in mijn tijd. Ik was blij dat ik in rust kon spijbelen urenlang en zelf mijn punten weer kon compenseren ergens. Mijn ouders vroegen ook nooit of ik huiswerk had. Ik moest het zelf uitzoeken. Ze hoorde het vanzelf wel. Pubers willen vaak gewoon met rust gelaten worden en geen gezeik en geemmer van de volwassenen op je lip, achter je oor, aan je been, in je elleboog etc.

Bakblik

Bakblik

05-11-2024 om 13:04 Topicstarter

Miepjecody schreef op 05-11-2024 om 12:28:

ik snap echt niets van " niets" mogen weten
Mijn zoon en dochter hadden het elo systeem maar zodra ze thuis kwamen hadden ze meteen zelf al gezegd of iets moeilijk was of niet, en wat ze hadden gehaald.
Dochter 1 keer blijven zitten, ook helemaal geen punt.
Het ligt helemaal niet aan die app of controle, maar het soort band/ verwachting je blijkbaar met je kind hebt

Het ligt wel aan de app en de daaraan gekoppelde verwachtingen van de school. School verwachtte dat ik er bovenop zat en regelmatig de behaalde punten checkte. Dat ik kind al bij de eerste gehaalde vier achter de vodden zou zitten, omdat dochter beter kon dan een vier halen. 

Ik heb er nooit bovenop gezeten, en gunde kind ook haar pleziertjes. Met een dag toernooi van het ballen was er dan te weinig tijd om een toets voor te bereiden en dan kwam er een keer een lager cijfer uit. So what? Wij lagen daar niet wakker van maar school blijkbaar wel.

Mag duidelijk zijn dat ik geen helicoptermoeder was. Voor kinderen waarvan de ouders wel enorm helicopteren lijkt de druk mij ondragelijk. School knalt alles in de app met als gevolg dat je eerst van de docent op je lazer krijgt dat je alweer je werkboek aardrijkskunde bent vergeten en thuis krijg je nog een keer een preek van je ouder(s) eroverheen.

Edit: en het gaat er niet om dat je als ouders niets mag weten, het gaat erom dat je het als ouders niet eerder weet dan je kind. Als de band met je kind goed is dan vertelt je kind de goede en de minder goede cijfers echt wel maar misschien even op een ander tijdstip dan meteen uit school. Dochter vertelde haar vier niet als ze thuis kwam op het moment dat ik met haar broertje en 2 van zijn vriendjes aan de thee zat. Dat ene vriendje zijn moeder had nogal een aparte mening over de schoolkeuze die wij samen met dochter voor haar gemaakt hadden, dat was een zie je nou wel (dat categoraal te hoog gegrepen is voor je dochter) geworden. Dat gesprek wilde dochter mij en haarzelf dan besparen.

Bakblik

Bakblik

05-11-2024 om 13:15 Topicstarter

Temet schreef op 05-11-2024 om 11:51:

Gisteren werd hier ook melding van gemaakt in het RTL nieuws. Mijn 15-jarige was enthousiast. Overigens gaat het om een proef van 10 weken. Wij vonden dat kort. Mij lijkt dat je zoiets bijvoorbeeld een half jaar de tijd moet geven, dochter dacht meer aan een jaar

Wat betreft dat huiswerk dat er op zaterdag in wordt gezet: kan die shit ook eens ophouden? Als werknemers gevrijwaard moeten blijven van mails van de baas buiten kantooruren, zou onderwijzend Nederland dan kunnen afspreken dat ze hun leerlingen geen notificaties sturen tussen 18 en 8 uur of in het weekend?

Wetend (uit ervaringen die ik momenteel zelf opdoe in het onderwijs) hoe veel en vaak docenten thuis nog aan het werk zijn snap ik het invoeren van huiswerk in de avonduren of het weekend echt wel. Dat er lesuitval wordt ingevoerd op tijden waarvan verwacht mag worden dat de pubers al slapen vind ik wel heel gek. Met zoon diverse keren al meegemaakt vorig schooljaar (MBO 1e jaar) dat hij er dan om 6.00 achter komt dat de eerste 2 uur van die dag uitvallen. Was hij voor niks zo vroeg opgestaan.

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 13:04:

[..]

Het ligt wel aan de app en de daaraan gekoppelde verwachtingen van de school. School verwachtte dat ik er bovenop zat en regelmatig de behaalde punten checkte. Dat ik kind al bij de eerste gehaalde vier achter de vodden zou zitten, omdat dochter beter kon dan een vier halen.

Ik heb er nooit bovenop gezeten, en gunde kind ook haar pleziertjes. Met een dag toernooi van het ballen was er dan te weinig tijd om een toets voor te bereiden en dan kwam er een keer een lager cijfer uit. So what? Wij lagen daar niet wakker van maar school blijkbaar wel.

Mag duidelijk zijn dat ik geen helicoptermoeder was. Voor kinderen waarvan de ouders wel enorm helicopteren lijkt de druk mij ondragelijk. School knalt alles in de app met als gevolg dat je eerst van de docent op je lazer krijgt dat je alweer je werkboek aardrijkskunde bent vergeten en thuis krijg je nog een keer een preek van je ouder(s) eroverheen.

Edit: en het gaat er niet om dat je als ouders niets mag weten, het gaat erom dat je het als ouders niet eerder weet dan je kind. Als de band met je kind goed is dan vertelt je kind de goede en de minder goede cijfers echt wel maar misschien even op een ander tijdstip dan meteen uit school. Dochter vertelde haar vier niet als ze thuis kwam op het moment dat ik met haar broertje en 2 van zijn vriendjes aan de thee zat. Dat ene vriendje zijn moeder had nogal een aparte mening over de schoolkeuze die wij samen met dochter voor haar gemaakt hadden, dat was een zie je nou wel (dat categoraal te hoog gegrepen is voor je dochter) geworden. Dat gesprek wilde dochter mij en haarzelf dan besparen.

Maar het ligt dus wel aan hoe mensen er zelf mee omgaan. En de school

Bakblik

Bakblik

05-11-2024 om 13:34 Topicstarter

Miepjecody schreef op 05-11-2024 om 13:25:

[..]

Maar het ligt dus wel aan hoe mensen er zelf mee omgaan. En de school

Ja hè hè, die app die kan geen verwachtingen hebben of zich uitspreken over de tegenvallende cijfers. Dat doen de mensen die de app gebruiken of kunnen inzien.

In mijn schooljaren met een antiek klassenboek hadden mijn ouders geen idee hoe vaak ik mezelf meldde als "ongesteld hoeft niet te douchen na gym"/ teveel buikpijn om mee te doen aan de coopertest. Ik denk dat ik in die jaren wel 17 keer per jaar ongesteld was en dat waren dan alleen de weken dat er les was. De docent noteerde maar er was niemand die dat hele klassenboek eens ging doorpluizen of het wel klopte wat al die meiden zeiden. Twee weken achter elkaar kon niet, dat wist de docent meestal nog wel maar de derde week kon ik de buikpijn wel weer faken.

Temet schreef op 05-11-2024 om 11:51:

Gisteren werd hier ook melding van gemaakt in het RTL nieuws. Mijn 15-jarige was enthousiast. Overigens gaat het om een proef van 10 weken. Wij vonden dat kort. Mij lijkt dat je zoiets bijvoorbeeld een half jaar de tijd moet geven, dochter dacht meer aan een jaar

Wat betreft dat huiswerk dat er op zaterdag in wordt gezet: kan die shit ook eens ophouden? Als werknemers gevrijwaard moeten blijven van mails van de baas buiten kantooruren, zou onderwijzend Nederland dan kunnen afspreken dat ze hun leerlingen geen notificaties sturen tussen 18 en 8 uur of in het weekend?

Ze sturen geen notificaties, maar houden ook hun eigen agenda bij. Helaas is dat ook meteen openbaar. 

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 13:04:

[..]

Sorry, ik zie de logica hier niet. 

Met een app had jij het in die situatie niet ter sprake gebracht en zonder app je dochter niet. Het veel te veel van elkaar weten tussen de moeder van de vriendjes en jij en oordelen over en weer is toch helemaal niet relevant voor het wel of niet bestaan van een Magister?

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 13:34:

[..]

Ja hè hè, die app die kan geen verwachtingen hebben of zich uitspreken over de tegenvallende cijfers. Dat doen de mensen die de app gebruiken of kunnen inzien.

- Er zijn ook meevallende cijfers. Als het kind op het juiste niveau zit, zijn de meeste cijfers dat gewoon vanzelf
- Je kind kan z'n cijfers ook (vrijwillig! het bestaat) mondeling doorgeven
- Uiteindelijk komt er toch een rapport, dus eventueel slechte cijfers verzwijgen schiet z'n doel voorbij

Een ouder die sterk reageert op een slecht cijfer doet dat neem ik aan ook zonder app. Die zoekt dan wel andere manieren om het te volgen. 

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 13:15:

[..]

Wetend (uit ervaringen die ik momenteel zelf opdoe in het onderwijs) hoe veel en vaak docenten thuis nog aan het werk zijn snap ik het invoeren van huiswerk in de avonduren of het weekend echt wel. Dat er lesuitval wordt ingevoerd op tijden waarvan verwacht mag worden dat de pubers al slapen vind ik wel heel gek. Met zoon diverse keren al meegemaakt vorig schooljaar (MBO 1e jaar) dat hij er dan om 6.00 achter komt dat de eerste 2 uur van die dag uitvallen. Was hij voor niks zo vroeg opgestaan.

dat is nog tot daar aan toe, dat les uitval er laat in komt, andersom dat lessen vervroegd worden is wat onhandiger. Dat er dan ineens in staat dat je niet het 3e maar het 1e uur aanwezig moet zijn. Dus dan staat je wekker op op tijd bij het derde uur zijn maar had je dus 2,5 uur eerder moeten op staan ivm de bus aansluitingen. En dan waren ze nog verbaasd ook dat ze a de leerlingen misten en b ook nog boze ouders kregen die de ongeoorloofd afwezig on terecht vonden.

Volgens mij ligt het idd aan de wijze waarop je ermee omgaat en de band die je met je kind hebt en hoe het betreffende kind in elkaar zit.

Mijn dochter vindt het geen probleem dat ik de cijfers kan zien, ze weet dat ik er niet over ga zeuren. En erg vaak kijk ik ook niet. Ze vindt het wel een probleem dat haar vader het kan zien, want die appt haar direct als ze een wat lager cijfer heeft en dan direct van de hoogste toren. Soms zelfs voor ze zelf haar cijfer heeft gezien.

Bij zoonlief (IADH) kijk ik wel wat vaker. Die is moeilijk te motiveren en heeft een stuk meer sturing en begeleiding nodig. Hij vertelt uit zichzelf helemaal niks... Als ik dan op een rapport blijf wachten, dan ben ik te laat met bijsturen. 

Het lijkt mij vreselijk als je ouders altijd weten wat je doet op school. Ik was vrij braaf, maar zeker in de eerste vergat ik nog wel eens het juiste schrift mee te maken. En ik had ook niet altijd zin om mijn onvoldoendes te vertellen, daar kreeg je alleen maar gezeur over. Natuurlijk vertelde ik ze regelmatig wel, maar die 3 voor Frans valt een stuk beter als je ook een 8 voor wiskunde hebt.

Bakblik

Bakblik

05-11-2024 om 16:47 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 05-11-2024 om 16:32:

Het lijkt mij vreselijk als je ouders altijd weten wat je doet op school. Ik was vrij braaf, maar zeker in de eerste vergat ik nog wel eens het juiste schrift mee te maken. En ik had ook niet altijd zin om mijn onvoldoendes te vertellen, daar kreeg je alleen maar gezeur over. Natuurlijk vertelde ik ze regelmatig wel, maar die 3 voor Frans valt een stuk beter als je ook een 8 voor wiskunde hebt.

Dit ja,  even wat cijfers verzamelen en dan zeggen: Mam ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws, wat wil je als eerste horen? 

En dan kwam eerst die 3.4 voor Duits, daarna die 8.8 voor aardrijkskunde en daarna oja, er staat ook nog een 6.2 voor wiskunde in magister. 

Drieën komen toch wat zachter binnen als er ook een 8 en nog een andere voldoende valt te delen 

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 16:47:

[..]

Dit ja, even wat cijfers verzamelen en dan zeggen: Mam ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws, wat wil je als eerste horen?

En dan kwam eerst die 3.4 voor Duits, daarna die 8.8 voor aardrijkskunde en daarna oja, er staat ook nog een 6.2 voor wiskunde in magister.

Drieën komen toch wat zachter binnen als er ook een 8 en nog een andere voldoende valt te delen

Haha... inderdaad. In dit geval had ik eerst de 6 vermeld, dan de onvoldoende en dan de 8 bejubelt.   

Bakblik

Bakblik

05-11-2024 om 16:56 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 05-11-2024 om 16:50:

[..]

Haha... inderdaad. In dit geval had ik eerst de 6 vermeld, dan de onvoldoende en dan de 8 bejubelt.

Dit was de tactiek van mijn zoon. Eerst het allerslechtste nieuws brengen, dan jubelen over die 8 en dan in het weglopen nog even die 6 ter tafel brengen waar hij zelf ongelooflijk van baalde.  2 weken lang jubelen dat hij wiskunde zo ontzettend goed had gemaakt en dan was het toch "maar" een 6.2.

Voor mij helemaal goed maar voor hen zelf tegenvallend.

Ben blij dat dit vroeger niet bestond. Zalig zijn de onwetenden. Dat chronisch monitoren van huiswerk, roosters en cijfers lijkt mij inderdaad beknellend. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.