Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
mana_sutiyuq
04-11-2024 om 19:15
Diyer schreef op 04-11-2024 om 19:02:
[..]
Voor wat ik me kan herinneren was het onmogelijk om de apps van de school niet te gebruiken. Ook allerlei schoolinformatie verliep via een of ander account. Incl. inboeken van 10 minuten gesprekken, rapportgesprekken/driehoekgesprekken, ziekmelden, vragen aan de mentor. Alles verliep via de persoonlijke profielen. Wij hadden alleen wel 4 verschillende apps, want beide scholen gebruikten 2 verschillende soorten. Voor het ene moest je A hebben, voor het andere B. En met 2 verschillende kinderen, verschillende scholen, verschillende accounts. Om het maar even overzichtelijk te houden voor ouders
Dat viel bij mijn kind erg mee.
10 minuten gesprekken werden ingedeeld en uitnodiging kwam per mail.
Ziekmelden was bellen en bij beter getekend briefje mee dat ingeleverd moest worden bij de conciërge.
Direct contact met de docent via de mail.
rionyriony
04-11-2024 om 19:16
De schoolwereld en het gezin waar ik leefde waren mijlenver van elkaar verwijderd. Eens per jaar mochten ouders op gesprek komen. Ik weet niet of ze dat dan deden. Wel een keer op de kleuterschool, omdat mijn moeder daarna een heel treffende imitatie gaf van hoe die lerares deed. Niet vervelend hoor maar die lerares kon erg daas doen.
Ze vroegen nooit naar mijn cijfers, vermoedelijk omdat mijn moeder een geringere opleiding had. Mijn vader had wel HBS maar er werd nooit over leerstof gesproken. Wel over meningen over van alles.
Je kreeg huiswerk en dat ging je gewoon leren. Niet voor jezelf, maar om niet achterop te raken, en omdat het een bevestiging voor je was en bovenal, omdat je een ontzettende verschutting opliep als je een beurt kreeg en dan stomme dingen ging zeggen.
Ik probeerde dan ook ijverig goede cijfers te halen. Iedereen. Ik droom er nog van. Van dat gevoel dat je niets meer wist als je iets moest zeggen.
Misschien waren helicopterouders beter geweest, maar dat paste niet goed bij die mensen, die daar totaal geen tijd voor hadden.
We hebben allemaal heel goede banen gekregen en vervolgstudies gedaan na de middelbare.
Poezenmeisje
04-11-2024 om 19:19
Mugske schreef op 04-11-2024 om 16:47:
mijn kind gaat volgend jaar op de middelbare school starten. Ik ben niet van plan om actief bovenop de cijfers in zo'n app te zitten. En al helemaal niet om daardoor prestatiedruk te creeren bij mijn kind. Het gaat er m.i. niet om of ouders dat wel/niet kunnen inzien, maar hoe met die informatie wordt omgegaan.
Als ze er net zo mee omgaan als de mentoren op mijn zoon zijn school, dan kun je (ouder en kind) de rapportvoorbesprekingen lezen van de hele klas, inclusief familieomstandigheden, onvoldoendes, etiketjes en overgangsadviezen...
Oepsje, sorry, het was niet de bedoeling om het openbaar te zetten.
Auwereel
04-11-2024 om 19:26
Mijn kinderen zijn al minstens 7 jaar van de middelbare. Destijds werd bij een ouderavond Magister toegelicht en het werd ons ouders op het hart gedrukt dat we daar regelmatig in moesten kijken om de cijfers te checken. Vond dat verschrikkelijk, dus helemaal prima als dat wordt afgeschaft! Mijn zoon ging er geen stap harder om leren en wist alles wat hij niet interessant vond, toch altijd op een 6 te eindigen en gemiddeld een 7 voor zijn eindexamen, omdat hij zich dat nou eenmaal had voorgenomen. Of ik nou in Magister keek of niet.
Bakblik
04-11-2024 om 19:26
Toen mijn oudste begon in de brugklas was de zittende directie heel meegaand voor ouders die niet de magisterinlog willen gebruiken bestond het telefonisch ziekmelden nog en ook 10 minuten gesprekken kon je telefonisch afspreken. Pas bij de nieuwe directie, in de vijfde klas aangetreden moest ik de innig van gebruiken maar ik had niet binnen 6 werken na uitdelen van de gegevens voor het eerst ingelogd dus ik kon niet meer inloggen. Gaaf nog wel wat heisa om dat goed in orde te krijgen.
Was geen kwestie van zelfbeheersing om niets op te zoeken in kon het echt niet.
Due-scimmie
04-11-2024 om 19:40
Nick90 schreef op 04-11-2024 om 18:22:
[..]
Ik heb zelf genoeg ervaring opgedaan om te weten waar ik dan op moet letten. Hou het er maar op dat ikzelf ook een erg avontuurlijke/experimenterende middelbare scholier was ooit.
Jij hebt dus de vrijheid gehad om te experimenteren. Waarom je kind die vrijheid niet gunnen?
duizel
04-11-2024 om 19:42
ik weet dat het niet om het spijbelen gaat hier maar gaat school sowieso niet bellen als er een kind afwezig is zonder melding. Hier zullen de kinderen best een stuk moeten fietsen. Ik hoop toch dat school het meldt als ze er niet zijn?
Ontopic: ik koos er wel eens voor om punten niet te vertellen en dan snel op te halen met het volgende proefwerk of so. Ik gun mijn kinderen dat ze daar ook hun eigen keuzes in mogen maken. Bovenal hoop ik dat mijn kinderen zich veilig genoeg voelen thuis om een onvoldoende te melden maar als dat in de pubertijd anders gaat mag dat.
Ik verwacht dus dat ik er niet bovenop zit. Als kind niks vertelt weet ik niet of ik mezelf kan inhouden om toch te kijken. Dan wel uit zorgen denk ik.
Annaniem2023
04-11-2024 om 19:52
Het begint toch eigenlijk al op de crèche. Ik word gek van twee jonge collega's die de hele dag foto's van hun kinderen op de crèche krijgen en berichten dat het kind heeft geslapen en gegeten. Deze boomer (!) hoorde dat wel als ik ze kwam ophalen. Op de middelbare school werkt dat door en dan kunnen deze ouders hun kinderen misschien helemaal niet loslaten en willen ze de hele tijd alles monitoren. Voor kinderen moet dat toch vreselijk zijn.
Iemand schreef dat hij of zij graag wilde weten of het kind wel op school was en niet in een sloot lag. Wordt er tegenwoordig niet meer gebeld als kinderen afwezig zijn of wordt dat in Magister gezet?
madee
04-11-2024 om 20:10
Annaniem2023 schreef op 04-11-2024 om 19:52:
Het begint toch eigenlijk al op de crèche. Ik word gek van twee jonge collega's die de hele dag foto's van hun kinderen op de crèche krijgen en berichten dat het kind heeft geslapen en gegeten. Deze boomer (!) hoorde dat wel als ik ze kwam ophalen. Op de middelbare school werkt dat door en dan kunnen deze ouders hun kinderen misschien helemaal niet loslaten en willen ze de hele tijd alles monitoren. Voor kinderen moet dat toch vreselijk zijn.
Iemand schreef dat hij of zij graag wilde weten of het kind wel op school was en niet in een sloot lag. Wordt er tegenwoordig niet meer gebeld als kinderen afwezig zijn of wordt dat in Magister gezet?
Een van mijn kinderen had zich eens ziek gemeld halverwege de dag. Toen kreeg ik een telefoontje van school met de vraag of ie al thuis was. Dat kon ik niet checken want ik was op mijn werk. Ik kreeg hem telefonisch ook niet te pakken. Uiteindelijk bleek het spijbelen, hij was de stad in gegaan.
Als een leerling ziek is geweest, dan moet ie bij het eerste uur dat ie weer op school komt een gekleurd briefje inleveren bij de conciërge. Getekend door een ouder.
BlairW
04-11-2024 om 20:32
Dochter zit sinds kort op de middelbare en van mij mag het ook weg hoor. Nu het beschikbaar is, kijk ik er wel in. Maar ze geeft haar cijfers ook altijd zelf al door voordat ze in de app staan dus die app is niet heel zinvol meer. Ik gebruik de app meer om te kijken of ze lesuitval heeft of haar huiswerk af heeft. De prestatiedruk herken ik, maar of dat komt door die app weet ik niet hoor. Dochter loopt wat vast op school, nu al. Vind het allemaal heel stressvol, ontwikkelt faalangst en een angststoornis omtrent naar school gaan De hoeveelheid werk ineens, het hele andere ritme, wisselen van lokaal, roosters die continu omgegooid worden, veel lesuitval enz. Het helpt allemaal niet echt mee om fijn te starten op de middelbare.
Tara82
04-11-2024 om 20:50
Mijn dochter zit pas in groep 2 en ik weet nu vaak al wat ze gedaan hebben op school voor ze het zelf heeft kunnen vertellen door de berichten in Parro. Aan de ene kant wel leuk dat ik zie dat een klasgenootje jarig was, maar ik ben dan wel geneigd om meteen daar naar te vragen en haar niet de gelegenheid te geven er zelf mee te komen. Ik probeer er op te letten dat niet te doen.
Als dit al moeilijk is dan niet het toch nog moeilijker zijn als het over cijfers gaat. Het lijkt mij dus een heel goed plan dat ouders de cijfers niet kunnen zien. Daar zijn rapporten voor. Ik hoop wel dat mijn dochter zelf haar cijfers zal vertellen aan mij. Maar dat zullen we tegen die tijd wel zien.
Valeria
04-11-2024 om 21:05
Ik kijk regelmatig naar de cijfers en heb niet het idee dat ze daar nou een druk van ervaren. Zo heel af en toe komt er een onvoldoende voorbij, maar het grootste deel is gewoon voldoende.
Ik kijk ook af en toe wat het rooster of het huiswerk is. Gisteren kon ik er eentje nog op wijzen dat hij wel degelijk huiswerk had; dat was pas op zaterdag toegevoegd en had hij nog niet gezien.
Als het niet in Magister stond, zouden we er uit belangstelling alsnog naar vragen. Ik weet niet of het nou zoveel minder druk op iemand legt als die cijfers gaat of mag gaan verzwijgen. Uiteindelijk komt er toch een rapport.
Bakblik
04-11-2024 om 21:14
Mensen die wel naar de cijfers kijken en dus soms cijfers zien voordat de kinderen thuis zijn:
Vind je het dan niet heel jammer voor je kind dat het niet trots kan melden dat hij/zij met die gehaalde 9.5 voor dat so nu een heuse voldoende staat gemiddeld en niet die net aan onvoldoende van 4.45?
Want dat weet je dan al. Kind brengt dan dus nieuws dat je al kent.
Nick90
04-11-2024 om 21:15
Bakblik schreef op 04-11-2024 om 21:14:
Mensen die wel naar de cijfers kijken en dus soms cijfers zien voordat de kinderen thuis zijn:
Vind je het dan niet heel jammer voor je kind dat het niet trots kan melden dat hij/zij met die gehaalde 9.5 voor dat so nu een heuse voldoende staat gemiddeld en niet die net aan onvoldoende van 4.45?
Want dat weet je dan al. Kind brengt dan dus nieuws dat je al kent.
Maar wat is daar dan het probleem mee?
Bakblik
04-11-2024 om 21:29
Nick90 schreef op 04-11-2024 om 21:15:
[..]
Maar wat is daar dan het probleem mee?
Dat je dan alles al weet dat het kind zou kunnen vertellen. Je moet wel heel goed kunnen acteren om te doen alsof je verrast bent en samen even gaat genieten van die monsterscore waardoor kind nu een voldoende staat.
Zit hier ondertussen met dochter te evalueren hoe zij mijn gebrek aan helicopterrn ervaren heeft. Ze vond het heel chill. Ze blijkt een klasgenoot te hebben gehad die tot een met de derde bij ieder cijfer lager dan een 8 ging huilen. Dan waren de ouders boos en bleef ze lang op school hangen om het krijgen van de preek uit te stellen.
Ik was blij met een 7 en niet boos bij een 4.