Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

Bakblik

Bakblik

04-11-2024 om 17:49 Topicstarter

Nick90 schreef op 04-11-2024 om 17:34:

[..]

Ik kan dan in elk geval direct handelen om erger te voorkomen, als ik helemaal van niks weet is de kans aanwezig dat dingen compleet fout lopen.
Het nut van cijfers volgen zie ik dan niet in.

Maar Nick90 wat wil je gaan doen dan? 

Mijn kinderen zaten op de middelbare in de dichtstbijzijnde stad. 10 km verderop. Hun vader ging met de trein nog 30 km verderop werken en ik was thuis zonder rijbewijs. Dus hoezo direct handelen? De politie gaat hem echt niet zoeken als er geen directe aanwijzingen zijn dat hij in een greppel ligt te verdrinken. 

En als een kind vaker verzuimt, trekt school ook zonder Magister heus wel aan de bel

Nick90 schreef op 04-11-2024 om 17:11:

[..]

Ik vind het toch wel van belang om te weten dat mijn kind op school is en niet ergens in de stad rondhangt of bewusteloos in een sloot ligt te verzuipen.

Als je een bericht krijgt dat je kind 'ongeoorloofd afwezig' is, weet je toch nog niet meteen waar hij wel is? Of ga je hem ook met een track app volgen? En dan linea recta naar de plek waar hij is. Ik zou uit protest mijn telefoon overal vergeten. Of op zijn minst op school in het kluisje leggen als ik ging spijbelen.

Alertheid is goed, maar soms ook wat overtrokken. Collega van mijn man wilde eens in magister de eerste op de lijst van de klas afwezig melden, maar had per ongeluk de hele klas afwezig gemeld. Dan wil je ook niet dat er meteen twintig ouders aan de telefoon hangen of in allerijl bij school op de stoep staan.

kind is inmiddels van de middelbare af. Ik keek nier in de cijferlijst maar wachtte wel af wat er over toetsen en resultaten werd mee gedeeld.
In het gezin van vader werd er dagelijks in gekeken en moest kind ook uitleg geven als het resultaat lager dan een 7 was.
Daar ben ik zo boos over geworden naar mijn ex want kind kon en kan slecht automatiseren, aangetoond en wel, dus die 5 voor een woordjes toets was wel 5 uur leren. En mij veel meer waard dan de 9 voor wiskunde.

Kind heeft laatst gezegd dat het mijn aanpak veel fijner vond en zelfs denkt dat de aanpak van  vader en stiefmoeder mede de oorzaak zijn van de faalangst van de sibling.

Met dat in het achterhoofd zou ik groot voorstander zijn van geen toegang tot de cijfers.

MamaE schreef op 04-11-2024 om 16:59:

Ben ik voorstander van. De toegang tot dergelijke apps creëert ook de verwachting dat ouders daar wat mee doen. En bij kinderen creëert het het idee dat ouders alles weten.
De middelbare school is een stap naar volwassenheid en eigen verantwoordelijkheid.
Ook huiswerk hoeft niet in zo'n app van mij. Wel handig als je ziek bent, maar gewoon in de les in een agenda schrijven bij de juiste dag is ook een vaardigheid die belangrijk is om te leren.

Ik ook. Ik ben verplicht huiswerk in magister te zetten, maar het verplicht die kinderen dan ook weer op een of ander device te zitten om hun huiswerk te zien. Wij hebben nu wel een telefoonvrije school, maar ze kunnen dus niet hun huiswerk even bekijken en alvast maken in een tussenuur ofzo. 

Die cijfers die ouders zien, en leerlingen zien als ik mijn administratie doe is ook om te huilen. Nou ja, eigenlijk is het om te huilen dat er zoveel nadruk op ligt. Er komen echt teveel emoties los bij een cijfer. 

Het lijkt mij een goed idee. Altijd maar dat volgen en monitoren, het kan ook tè worden.

MamaE schreef op 04-11-2024 om 17:54:

[..]

Als je een bericht krijgt dat je kind 'ongeoorloofd afwezig' is, weet je toch nog niet meteen waar hij wel is? Of ga je hem ook met een track app volgen? En dan linea recta naar de plek waar hij is. Ik zou uit protest mijn telefoon overal vergeten. Of op zijn minst op school in het kluisje leggen als ik ging spijbelen.

Alertheid is goed, maar soms ook wat overtrokken. Collega van mijn man wilde eens in magister de eerste op de lijst van de klas afwezig melden, maar had per ongeluk de hele klas afwezig gemeld. Dan wil je ook niet dat er meteen twintig ouders aan de telefoon hangen of in allerijl bij school op de stoep staan.

Ik heb zelf genoeg ervaring opgedaan om te weten waar ik dan op moet letten. Hou het er maar op dat ikzelf ook een erg avontuurlijke/experimenterende middelbare scholier was ooit. 

Ik keek altijd in Magister, ik kon de verleiding niet weerstaan. Maar ik had wel medelijden met mijn kinderen. Ze konden nooit iets verzwijgen zoals ik in mijn jeugd veel deed.
Ik snap alleen niet helemaal dat hier op Viva iedereen hun kind vertrouwt en niemand die in Magister kijkt. Wat een zelfbeheersing.

Bakblik schreef op 04-11-2024 om 17:25:

[..]

Ja, en wat denk je te gaan doen als je een push-melding krijgt: Nick90 je kind is niet op school! Je bent zelf op je werk, waar je ook verantwoordelijkheden hebt en niet zomaar weg kunt. Je kunt hem bellen om te zeggen dat hij naar school moet gaan, maar als hij ziet dat zijn vader belt zal hij niet opnemen, want hij hoort op school te zitten waar hij de telefoon in zijn kluis moet hebben.

Je kunt dan 's avonds het gesprek aangaan maar ja wat kan je zeggen? Hij is op school zijn plicht ontdoken en ervaart daar op school de gevolgen al van dus thuis nog een keer "straf" geven is een beetje dubbelop.

Het is zijn school, hij moet een diploma halen en moet daar zelf dingen voor doen/laten. Het is ZIJN verantwoordelijkheid.

Dat zou niet mijn reden zijn om te weten dat mijn kind niet op school is. Maar wel in verband met veiligheid.

Als school een kind mist in de klas waarvan geen afmelding is ontvangen, dan verwacht ik wel een telefoontje en dat school hun verantwoordelijkheid daarin neemt.

Mugske schreef op 04-11-2024 om 16:47:

mijn kind gaat volgend jaar op de middelbare school starten. Ik ben niet van plan om actief bovenop de cijfers in zo'n app te zitten. En al helemaal niet om daardoor prestatiedruk te creeren bij mijn kind. Het gaat er m.i. niet om of ouders dat wel/niet kunnen inzien, maar hoe met die informatie wordt omgegaan.

Het gaat mijn inziens niet alleen om het feit dat je de cijfers in kan zien, maar het hele systeem rondom Magister. Cijfers, huiswerk een keer niet gemaakt, aantekening als je je etui bent vergeten, aantekening als je een losse werkblad bent vergeten, aantekening boek vergeten, leerkrachten die daar erg bovenop zitten en er druk op leggen. 

Magister creëert zo een sfeer van preststiedruk en prestatiedrang. En ook de leerkrachten doen eraan mee.

Ik mis voor de jeugd een beetje het gevoel dat ze gewoon ontspannen de schooltijd mogen doorlopen.

tsjor schreef op 04-11-2024 om 16:59:

Helemaal goed. Ik heb expres nooit in magister gekeken. Ik vind oprecht dat kinderen recht hebben op eigen leefruimte naast het gezin en dat ze daarin ook als puber de grenzen mogen opzoeken; en er tegenaan lopen.

Tsjor

Voor wat ik me kan herinneren was het onmogelijk om de apps van de school niet te gebruiken. Ook allerlei schoolinformatie verliep via een of ander account. Incl. inboeken van 10 minuten gesprekken, rapportgesprekken/driehoekgesprekken, ziekmelden, vragen aan de mentor. Alles verliep via de persoonlijke profielen. Wij hadden alleen wel 4 verschillende apps, want beide scholen gebruikten 2 verschillende soorten. Voor het ene moest je A hebben, voor het andere B. En met 2 verschillende kinderen, verschillende scholen, verschillende accounts. Om het maar even overzichtelijk te houden voor ouders

Ik heb er 2 op de middelbare school zitten. Ze zijn niet zo spraakzaam over school, dus ik kijk wel eens even naar de cijfers en het rooster/hoeveelheid huiswerk. Niet voor een oordeel maar voor een algemeen beeld. Als er echt belangrijke dingen zijn of er zou iets uit de hand lopen dan hoor ik het wel van school, die zijn alert. Of van de jongelui zelf, als ze paniek hebben.

Diyer schreef op 04-11-2024 om 19:02:

[..]

Voor wat ik me kan herinneren was het onmogelijk om de apps van de school niet te gebruiken. Ook allerlei schoolinformatie verliep via een of ander account. Incl. inboeken van 10 minuten gesprekken, rapportgesprekken/driehoekgesprekken, ziekmelden, vragen aan de mentor. Alles verliep via de persoonlijke profielen. Wij hadden alleen wel 4 verschillende apps, want beide scholen gebruikten 2 verschillende soorten. Voor het ene moest je A hebben, voor het andere B. En met 2 verschillende kinderen, verschillende scholen, verschillende accounts. Om het maar even overzichtelijk te houden voor ouders

Klopt, ook wij waren verplicht de app te gebruiken voor bepaalde dingen. Maar de cijfers bekijken was niet verplicht. Ik heb de pushmeldingen voor cijfers al na een paar weken brugklas uitgezet. Ik werd er zelf stapelgek van.

IMI-x2 schreef op 04-11-2024 om 19:05:

[..]

Klopt, ook wij waren verplicht de app te gebruiken voor bepaalde dingen. Maar de cijfers bekijken was niet verplicht. Ik heb de pushmeldingen voor cijfers al na een paar weken brugklas uitgezet. Ik werd er zelf stapelgek van.

Ik snap het nut überhaupt niet van push meldingen. Heb ze dan ook nergens aan staan.

BritgetJones007 schreef op 04-11-2024 om 18:48:

[..]

Het gaat mijn inziens niet alleen om het feit dat je de cijfers in kan zien, maar het hele systeem rondom Magister. Cijfers, huiswerk een keer niet gemaakt, aantekening als je je etui bent vergeten, aantekening als je een losse werkblad bent vergeten, aantekening boek vergeten, leerkrachten die daar erg bovenop zitten en er druk op leggen.

Jeetje, wordt dit allemaal vastgelegd in Magister momenteel? In mijn middelbare schooltijd werd alleen te laat/afwezig/cijfers erin gezet.

Mijn ouders hadden daar volgens mij geen toegang toe, of keken er in elk geval nooit op. Cijfers vertelde ik zelf wel (of niet), te laat heb ik thuis nooit iets over gezegd (de straf ervoor kreeg ik op school wel), en ik heb ook wel een keer zelf een briefje geschreven dat ik een zelfverzonnen ortho-afspraak had en daardoor helaas het 1e uur niet aanwezig kon zijn. Heerlijk toch om te leren omgaan met de vrijheid, regels & consequenties en los te maken van 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.