Huiskamer
Decibel88
01-10-2023 om 16:19
Zondag rustdag
Van de week zat ik op kantoor en een aantal collega's hadden het over de politiek.
Operns kwam het gesprek erop dat collega A op een dorp woont waar het op zondag rustig moet zijn.
Dit houdt dus bv in; geen klussen met (veel) geluid.
Collega B zou niet op zo'n dorp willen wonen en maakt zelf wel uit wanneer ze wat doet, haar woorden.
Momenteel zit ik zelf in de tuin en ben ik al een uur naar een timmerende en schurende buur aan het luisteren, mij lijkt het idee dus wel wat
Sommige buren hebben elk weekend wel iets te klussen, echt om gek van te worden soms.
Hoe denken jullie hieover?
_Audrey
01-10-2023 om 17:57
Friezinnetje schreef op 01-10-2023 om 17:30:
[..]
Waarom Aso?
Ik vind het aso dat niemand meer geluid mag maken. Er wordt veel te veel geergerd aan van alles en nog wat.
Zeg dat wel.
ShowyHummingbird30
01-10-2023 om 18:05
Ik vind een dag (of meer ) rust per week heerlijk. Maar dat hoeft voor mij niet per se de zondag te zijn. In de praktijk vind ik een doordeweekse dag zelfs fijner, omdat naast klusgeluiden mijn buren in het weekend ook vaak luidruchtig bezoek en/of harde muziek aan hebben. Eerlijk gezegd heb ik liever een klussende buur dan een buur die urenlang hollands levenslied laat schallen.
joky
01-10-2023 om 18:11
Gewoon rekening met elkaar houden is het beste .tegenwoordig met de 24 uurs economie is de zondag toch allang geen rustdag meer.
En op woensdag is het lawaai van klussen net zo hard hoor .ik heb n drummende buurman .elke avond tot n uur of 12.
absor
01-10-2023 om 18:11
Coreopsis schreef op 01-10-2023 om 18:05:
Ik vind een dag (of meer ) rust per week heerlijk. Maar dat hoeft voor mij niet per se de zondag te zijn. In de praktijk vind ik een doordeweekse dag zelfs fijner, omdat naast klusgeluiden mijn buren in het weekend ook vaak luidruchtig bezoek en/of harde muziek aan hebben. Eerlijk gezegd heb ik liever een klussende buur dan een buur die urenlang hollands levenslied laat schallen.
Nou als ik moet kiezen dan ook liever boorgeluiden dan muziekoverlast
Herfstappeltaart
01-10-2023 om 18:15
Ik vind zondag rustdag achterhaald. Het was van oorsprong een christelijk gebruik, maar we hebben ook mensen die moslim zijn, jood, of nog een ander geloof, of geen geloof hebben.
Moeten we dan rekening gaan houden met elke levensovertuiging met de dagen? Ik vind dat iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt, maar dat niet een ander moet opleggen.
Veel werkenden hebben nu eenmaal alleen het weekend om te klussen. So be it.
Miepjecody
01-10-2023 om 18:15
Decibel88 schreef op 01-10-2023 om 17:24:
[..]
25 jaar..ik ben blij dat ik je buur niet ben
Sorry, maar ik zou het bijna aso noemen
Kun je lezen? We hebben niet 25 jaar achter elkaar geklust
Miepjecody
01-10-2023 om 18:19
Mirthemanon schreef op 01-10-2023 om 17:34:
Hier in de omgeving hebben we zondag rustdag. Ik vind het heerlijk. De hele week zijn we al zo druk.
Ik werk vaak weekenden, er is voor mij ook geen " rust" op doordeweekse dagen.
Ginevra
01-10-2023 om 18:21
Helemaal afgezien van welk geloof dan ook, zou ik het best fijn vinden om een dag per week rust aan de kop te hebben ipv altijd en eeuwig die herrie.
En de enige manier om dat te bewerkstelligen is een vaste dag, want anders heb je er nog niks aan als A de slijptol op vrijdag aanzet en B de bladblazer op zondag.
Maar goed, we leven in een wereld waar herrie de norm is en wie rust wil is gek.
Kersje
01-10-2023 om 18:22
Friezinnetje schreef op 01-10-2023 om 17:30:
[..]
Waarom Aso?
Ik vind het aso dat niemand meer geluid mag maken. Er wordt veel te veel geergerd aan van alles en nog wat.
Dit inderdaad, die afschuwelijke onverdraagzaamheid en bemoeizuchtigheid van tegenwoordig!
Herfstappeltaart
Miepjecody schreef op 01-10-2023 om 18:19:
[..]
Ik werk vaak weekenden, er is voor mij ook geen " rust" op doordeweekse dagen.
Precies. Mijn vader had altijd continue-diensten en daar hield echt niemand rekening mee als hij overdag moest slapen.
Friezinnetje
liefst voor 10 uur geen lawaai, liefst na 20 uur geen lawaai, liever niet op zondag, liever niet op maandagmiddag, want mijn vrije middag. Niet op donderdagavond want dan geef ik yoga, liefst niet op......
Er blijft geen dag over hoor, als je met iedereen rekening moet houden
Friezinnetje
01-10-2023 om 18:24
Ginevra schreef op 01-10-2023 om 18:21:
Helemaal afgezien van welk geloof dan ook, zou ik het best fijn vinden om een dag per week rust aan de kop te hebben ipv altijd en eeuwig die herrie.
En de enige manier om dat te bewerkstelligen is een vaste dag, want anders heb je er nog niks aan als A de slijptol op vrijdag aanzet en B de bladblazer op zondag.
Maar goed, we leven in een wereld waar herrie de norm is en wie rust wil is gek.
maar als je op vrijdag een rustdag zou willen, en jij op vrijdag moeten werken (ik noem maar even een dag hoor), dan kun jij dus de rest van de week niets meer?
Hoe zie jij dat voor je?
rionyriony
01-10-2023 om 18:29
Ik heb op zich nooit van zondag gehouden, maar de zekerheid dat een buur niet begint te klussen zodat je je eigen stem niet meer kan verstaan en op het laatst één bundel zenuwen bent, alleen omdat iedereen tegenwoordig een badkamer uit een woontrendprogramma wil hebben, maakt voor mij het leven een beetje draaglijk.
yette
01-10-2023 om 18:31
Klusgeluiden zijn inderdaad niet fijn. Als de buren vragen of ik rekening houd met hun baby die 's middags slaapt of een thuiswerkende buur heeft een belangrijke vergadering via Teams, dan hou ik daar gewoon rekening mee. Maar het werk moet wel gedaan worden. Rekening houden met een héle dag rust voor anderen, gaat me daarom echt te ver. Ik zou dat zelf ook nooit van anderen vragen. Stel je voor zeg, hebben mijn buren een klus in hun keuken die in twee dagen af kan zijn, zitten ze de hele week in de zooi omdat ik het zondag stil wil hebben Wie is er dan eigenlijk asociaal bezig?
Schommelstoel
01-10-2023 om 18:37
Lang geleden woonde ik een blauwe maandag in een biblebeltdorpje met aan alle kanten buren die nogal zwaar in de leer waren. Ik herinner me nog heel goed dat na twee weken de ene buurvrouw al op de stoep stond: of ik de was voortaan niet op zondag buiten wilde hangen (hing in de achtertuin, niet vanaf de weg zichtbaar, wel vanuit hun huis), want dat strookt niet met wat de Here had gedicteerd.
Amper een maand later sta ik op zondag in de voortuin te schoffelen, zonder elektrische lawaaidingen, komt de buurman in zijn driedelige pak met gestreken gezicht naar buiten: 'buurvrouw, wij zien liever niet dat er op zondag gewerkt wordt'.
Ja sorry buurman, dan zult u de gordijnen dicht moeten doen vrees ik, ik werk vijf dagen per week, op zaterdag sport ik en doe ik de weekboodschappen, dan blijft de zondag over voor de tuin.
Je kunt een ander niet jouw maatstaven opleggen. Zeker niet als die gebaseerd zijn op sprookjesboeken. Je kunt natuurlijk rekening houden met de tijden waarop er eventueel geluid gemaakt wordt, maar daar houdt het wel op, vind ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.