Huiskamer
Decibel88
01-10-2023 om 16:19
Zondag rustdag
Van de week zat ik op kantoor en een aantal collega's hadden het over de politiek.
Operns kwam het gesprek erop dat collega A op een dorp woont waar het op zondag rustig moet zijn.
Dit houdt dus bv in; geen klussen met (veel) geluid.
Collega B zou niet op zo'n dorp willen wonen en maakt zelf wel uit wanneer ze wat doet, haar woorden.
Momenteel zit ik zelf in de tuin en ben ik al een uur naar een timmerende en schurende buur aan het luisteren, mij lijkt het idee dus wel wat
Sommige buren hebben elk weekend wel iets te klussen, echt om gek van te worden soms.
Hoe denken jullie hieover?
Marty1984
01-10-2023 om 17:00
Decibel88 schreef op 01-10-2023 om 16:46:
[..]
Als je kiest voor een klushuis moet je er ook maar wat vrije werkdagen voor opofferen vind ik
"Wat vrije werkdagen".
Mijn buurman is 3 jaar non-stop aan 't verbouwen geweest .
Had hij dan maar zijn werk ineens moeten opzeggen? Want alleen met die 20 of wat vrije dagen per jaar was hij waarschijnlijk 15 jaar bezig geweest. En had ik dus 15 jaar in de herrie gezeten.
Madamecannibale
01-10-2023 om 17:15
Ik heb ook een hekel aan klusgeluiden en houd ook niet van klussen in het weekend. Maar helaas blijft er naast werk weinig vrije tijd over en soms moet het toch gebeuren. Dit weekend heb ik een klus in de tuin uitgevoerd waar ik twee dagen voor nodig had en die moest wanneer het niet regent. Dan doe ik dat toch op de zondag ook al weet ik dat het overlast veroorzaakt. Het lijkt me best lekker zo’n rustdag maar niet praktisch in de huidige maatschappij.
Lollypopje
01-10-2023 om 17:18
voor mij is elke dag een rustdag, dus ik stoor me er elke dag aan dat het gebeurd. Niet alleen op zondag.
Gelukkig heb ik een goede noisecancelling koptelefoon, al kan ook die de bladblazer van de buurman niet volledig buiten sluiten 😒
Gebruikersnaaminvullen
01-10-2023 om 17:22
Marty1984 schreef op 01-10-2023 om 16:58:
Ik word vooral gek van de willekeur.
Mijn halve straat klust hier rustig verder op zondag.
Maar als ik mijn grasmachine aanzet belt de achterbuur de politie want "gras afrijden mag van de gemeente niet op zondag". Daar krijg ik dus een joekel van een boete voor.
Zolang je het een beetje beleefd houdt qua geluid en uren (met een slijpschijf beginnen om 7u 's ochtens apprecieer ik niet echt) kan het mij niet schelen dat je klust op zondag.
Staat er serieus in de apv dat je gras niet mag maaien op zondagen?
Decibel88
01-10-2023 om 17:24
Miepjecody schreef op 01-10-2023 om 16:57:
[..]
Wauw. Ik woon in een oud huis en we hebben in 25 jaar wat projecten gehad.
Ik bepaal zelf wel welke dag ik dat doe en of ik vrij neem.
25 jaar..ik ben blij dat ik je buur niet ben
Sorry, maar ik zou het bijna aso noemen
Friezinnetje
01-10-2023 om 17:30
Decibel88 schreef op 01-10-2023 om 17:24:
[..]
25 jaar..ik ben blij dat ik je buur niet ben
Sorry, maar ik zou het bijna aso noemen
Waarom Aso?
Ik vind het aso dat niemand meer geluid mag maken. Er wordt veel te veel geergerd aan van alles en nog wat.
Schommelstoel
01-10-2023 om 17:30
Ik vraag me ook af of er gemeentes zijn waar in de APV regels zijn opgenomen over klussen/grasmaaien/lawaai op zondagen.
Of gaat het om ongeschreven sociale regels in kleinere dorpen?
Ik heb grote moeite met dat een ander voor mij bepaalt op welke dag ik iets wel of niet mag doen.
Zondagsrust is voor mij een achterhaald begrip, ontstaan door mensen die een geschrift van 2000 jaar oud net iets te letterlijk interpreteren en daarbij niet meegaan met de veranderende maatschappij.
Als ik op zondag wil stofzuigen, grasmaaien, boren, etc dan doe ik dat. Natuurlijk houd ik daarbij qua begintijd rekening met buren die wat langer willen slapen in de ochtend, maar dat is het dan ook wel.
Mirthemanon
01-10-2023 om 17:34
Hier in de omgeving hebben we zondag rustdag. Ik vind het heerlijk. De hele week zijn we al zo druk.
Netherfield
01-10-2023 om 17:36
Ergens eind jaren 90/begin 2000 werd er ook wat van gezegd als ik de was op zondag buiten had hangen. Nu woon ik in een dorp dat groter is en daar kan je doen wat je wil op zondag. Zelf word ik niet heel blij van die buurman die dan 2 uur lang gaat schuren, maar goed.
Cle0
01-10-2023 om 17:46
Klusgeluiden zijn altijd irritant, dus als je één dag in de week gegarandeerd geen klusgeluiden hebt en gewoon rust hebt, is dat misschien best lekker. Aan de andere kant maak je het daarmee de klusser misschien wel erg lastig.
Voor mijzelf is de zondag wel een rustdag. Het niet hebben van 'zondag rustdag' is voor mij geen dealbreaker als ik zou verhuizen, het wel hebben ook niet.
Boarn
01-10-2023 om 17:47
Marty1984 schreef op 01-10-2023 om 16:58:Maar als ik mijn grasmachine aanzet belt de achterbuur de politie want "gras afrijden mag van de gemeente niet op zondag". Daar krijg ik dus een joekel van een boete voor.
In Nederland is er niet een ambtenaar die op zondag werkt, dus dat lijkt me sterk.
Bakblik
01-10-2023 om 17:51
Ik was vanochtend helemaal blij. De altijd kussende buurman was begonnen voor 12.00 uur!
Vroeg beginnen vergroot de kans op vroeg stoppen bij hem met zo'n 80 %.
Hij wil nog weleens in de avondschemering nog beginnen met iets en dan gaat het door tot na 00.00 uur. Dan heeft hij zeker in deze tijd van het jaar ook nog een grote bouwlamp nodig. Dan is het niet alleen geluidsoverlast maar ook lichtoverlast.
Loulou39
01-10-2023 om 17:52
Dolfje schreef op 01-10-2023 om 16:23:
Klusgeluiden zijn altijd irritant welke dag het ook is.
Niet op zondag is hopeloos ouderwets vind ik.
Wanneer iemand doordeweeks alle dagen werkt en op zaterdag andere verplichtingen /plannen heeft blijft de zondag over.
Dit!
Heb vorige week zondag ook moeten (laten) boren omdat degene die mij hielp alleen die dag kon.
Uiteraard wel in de middag en niet op een extra rottijd zoals vroeg in de ochtend of ‘s avonds.
Bakblik
01-10-2023 om 17:53
Boarn schreef op 01-10-2023 om 17:47:
[..]
In Nederland is er niet een ambtenaar die op zondag werkt, dus dat lijkt me sterk.
Marty1984 is aan zijn taalgebruik te zien een Belg. Wij Nederlanders maaien gras, zij rijden het af!😉🤣
Treurniet
01-10-2023 om 17:56
Mirthemanon schreef op 01-10-2023 om 17:34:
Hier in de omgeving hebben we zondag rustdag. Ik vind het heerlijk. De hele week zijn we al zo druk.
Vind ik ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.