Huiskamer
Decibel88
01-10-2023 om 16:19
Zondag rustdag
Van de week zat ik op kantoor en een aantal collega's hadden het over de politiek.
Operns kwam het gesprek erop dat collega A op een dorp woont waar het op zondag rustig moet zijn.
Dit houdt dus bv in; geen klussen met (veel) geluid.
Collega B zou niet op zo'n dorp willen wonen en maakt zelf wel uit wanneer ze wat doet, haar woorden.
Momenteel zit ik zelf in de tuin en ben ik al een uur naar een timmerende en schurende buur aan het luisteren, mij lijkt het idee dus wel wat
Sommige buren hebben elk weekend wel iets te klussen, echt om gek van te worden soms.
Hoe denken jullie hieover?
Dolfje
01-10-2023 om 16:23
Klusgeluiden zijn altijd irritant welke dag het ook is.
Niet op zondag is hopeloos ouderwets vind ik.
Wanneer iemand doordeweeks alle dagen werkt en op zaterdag andere verplichtingen /plannen heeft blijft de zondag over.
stormkapje
01-10-2023 om 16:25
hoewel ik totaal geen religieuze achtergrond heb, vind ik het idee van een rustdag helemaal zo gek nog niet. Wat je zelf al zegt, er is altijd wel iemand aan het boren/ zagen / timmeren. Ik zou er wel mee kunnen leven….
Friezinnetje
01-10-2023 om 16:26
Tja, als je de hele week werkt, dan moet je toch wat in het weekend. En zondag rustdag vind ik hopeloos achterhaald.
Ik had vandaag de was buiten hangen, is ook wel eens iets over gezegd door iemand die voorbij liep: Wassen doe je niet op zondag. Nou, zei ik, op zondag wordt het ook vies, dus dan mag het ook op zondag gewassen worden...
Meesje
01-10-2023 om 16:28
Klusgeluiden zijn idd op alle dagen irritant. Maar als we één dag zouden afspreken waarop niemand kabaal mag maken zou het die dag rustig zijn. Lijkt mij wel wat. Aan de andere kant heb ik zelf bij grotere verbouwingen ook alle dagen doorgeklust. En zou ik het dan heel lastig hebben gevonden als een dag niks zou mogen. Hoewel je dan alsnog de stille klussen (schilderen, onkruid wieden, plantjes zetten, dingen in elkaar schroeven enz) zou kunnen doen. Ik hoef geen buren die boos kijken als ik op zondag een wasje buiten hang, zoals het wrs bij collega A zal zijn.
_Audrey
01-10-2023 om 16:43
Als je doordeweeks werkt en alleen op zaterdag mag klussen, komt die verbouwing nooit af en zitten de buren nog veel langer in de herrie.
Ik vind klusgeluiden van buren niet erg. Gelukkig, want in onze oude huizen is altijd wel iets te doen bij iemand.
Decibel88
01-10-2023 om 16:46
_Audrey schreef op 01-10-2023 om 16:43:
Als je doordeweeks werkt en alleen op zaterdag mag klussen, komt die verbouwing nooit af en zitten de buren nog veel langer in de herrie.
Ik vind klusgeluiden van buren niet erg. Gelukkig, want in onze oude huizen is altijd wel iets te doen bij iemand.
Als je kiest voor een klushuis moet je er ook maar wat vrije werkdagen voor opofferen vind ik
_Audrey
01-10-2023 om 16:52
Decibel88 schreef op 01-10-2023 om 16:46:
[..]
Als je kiest voor een klushuis moet je er ook maar wat vrije werkdagen voor opofferen vind ik
Grote klussen doen we heus zoveel mogelijk in vakanties, maar er blijven altijd dingen te doen in een huis. Het is geen klushuis, maar gewoon een ouder huis, waar onderhoud nodig is en dingen weleens stuk gaan. Ook op zondag.
KillerQueen
01-10-2023 om 16:52
[..]
Dat kan en mag jij vinden, maar het is geen ongeschreven regel.
Mijn ouders gingen zo'n 40 jaar geleden in een redelijk christelijk dorp wonen, daar 'mocht' op zondag ook niks qua huishouden. Verschrikkelijk lijkt me dat!
_Audrey
01-10-2023 om 16:56
KillerQueen schreef op 01-10-2023 om 16:52:
[..]
Dat kan en mag jij vinden, maar het is geen ongeschreven regel.
Mijn ouders gingen zo'n 40 jaar geleden in een redelijk christelijk dorp wonen, daar 'mocht' op zondag ook niks qua huishouden. Verschrikkelijk lijkt me dat!
Lijkt mij ook vreselijk! Ik zou nooit in zo'n dorp willen wonen.
Apiejapie
01-10-2023 om 16:56
[..]
Jij denkt dat een klushuis echt afkomt van een paar vrije dagen? We hadden een klushuis en zijn daar een half jaar elke dag mee bezig geweest. Goed contact overigens met de buren over wanneer wel en niet klussen, ook omdat onze buurvrouw ernstig ziek was. Maar zijn er prima uitgekomen en hebben jarenlang prima naast onze buren gewoond. Ik denk dat klussen best kan, als je afspraken maakt. Zo hielden we vaak in de middag even stilte als we wisten dat buurvrouw dan even een dutje nodig had. Maar voor haar was zondagochtend om acht uur juist geen probleem. Denk dat we juist goed contact hadden door met elkaar in gesprek te gaan én te blijven, ipv voor anderen in te vullen dat zondag vast wel een rustdag voor ze zal zijn.
Maar ons huis was 5 jaar later nog niet klaar geweest als we elk jaar maar een paar vrije dagen op hadden genomen om door te week te kunnen klussen.
Miepjecody
01-10-2023 om 16:57
[..]
Wauw. Ik woon in een oud huis en we hebben in 25 jaar wat projecten gehad.
Ik bepaal zelf wel welke dag ik dat doe en of ik vrij neem.
Marty1984
01-10-2023 om 16:58
Ik word vooral gek van de willekeur.
Mijn halve straat klust hier rustig verder op zondag.
Maar als ik mijn grasmachine aanzet belt de achterbuur de politie want "gras afrijden mag van de gemeente niet op zondag". Daar krijg ik dus een joekel van een boete voor.
Zolang je het een beetje beleefd houdt qua geluid en uren (met een slijpschijf beginnen om 7u 's ochtens apprecieer ik niet echt) kan het mij niet schelen dat je klust op zondag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.