Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat vind jij niet hygiënisch?

Peiling

Vind jij een koffer op bed onhygiënisch?
178 stemmen
38%
62%

Kleding met een zweetlucht of waar make up-vlekken opzitten, dat vind ik vies, net als veel mensen denk ik.  

Maar het passen van door anderen al gepaste kleding in het algemeen, dat boeit me helemaal niet. Ik koop en pas ook gewoon in de kringloopwinkel, ik ben niet zo moeilijk.

Met badkleding als uitzondering.

Wat ik me nu afvraag is waarom velen hier dingen die niet onhygienisch of vies zijn, gewoon volgens de objectieve maatstaven dat wel zo vinden. Welk psychologisch mechanisme zit daar achter.

Ysenda schreef op 17-05-2022 om 14:22:

Wat ik me nu afvraag is waarom velen hier dingen die niet onhygienisch of vies zijn, gewoon volgens de objectieve maatstaven dat wel zo vinden. Welk psychologisch mechanisme zit daar achter.

Pashokje: 50 anderen zijn erin geweest en er ligt bijna altijd wel een stofnijntje of clubje haren.

Badkleding: Sinds ik een keer een bikinibroekje heb gezien met bloed op het kruis van iemand die had gepast tijdens de menstruatie zie ik dat voor me als ik badkleding wil passen.

Ysenda schreef op 17-05-2022 om 14:22:

Wat ik me nu afvraag is waarom velen hier dingen die niet onhygienisch of vies zijn, gewoon volgens de objectieve maatstaven dat wel zo vinden. Welk psychologisch mechanisme zit daar achter.

Zouden de coronamaatregelen ermee te maken kunnen hebben? Dat merk ik in mijn omgeving wel op bij meerdere mensen: een hand geven is ineens 'vies', de winkelwagentjes zijn ineens 'vies', flesjes desinfectie zijn ineens onmisbaar terwijl er voorheen niet eens aan gedacht werd.

Malibu2 schreef op 17-05-2022 om 15:36:

[..]

Zouden de coronamaatregelen ermee te maken kunnen hebben? Dat merk ik in mijn omgeving wel op bij meerdere mensen: een hand geven is ineens 'vies', de winkelwagentjes zijn ineens 'vies', flesjes desinfectie zijn ineens onmisbaar terwijl er voorheen niet eens aan gedacht werd.

Ik vind die disinfectiegel dus heeeeeel vies. Dat gekke glibberige plakkerige, bah. Geef mij dan maar een winkelwagentje hoor.

Malibu2 schreef op 17-05-2022 om 15:36:

[..]

Zouden de coronamaatregelen ermee te maken kunnen hebben? Dat merk ik in mijn omgeving wel op bij meerdere mensen: een hand geven is ineens 'vies', de winkelwagentjes zijn ineens 'vies', flesjes desinfectie zijn ineens onmisbaar terwijl er voorheen niet eens aan gedacht werd.

Een hand geven is in principe voor mij niet vies.  Bepaalde mensen een hand geven was pré corona ook al niet fris in mijn ogen en nu ik heb gezien hoe ze zich gedroegen tijdens dat de maatregelen van kracht waren,  vind ik die mensen een hand schudden wel vies. 

Met die mensen ontwijk ik het handen schudden nog steeds. Het begroeten met 3 zoenen heb ik ook nog niet hervat met de meeste mensen en dat blijft misschien ook wel zo. 

Rockstar schreef op 17-05-2022 om 17:07:

[..]

Ik vind die disinfectiegel dus heeeeeel vies. Dat gekke glibberige plakkerige, bah. Geef mij dan maar een winkelwagentje hoor.

Nou dat! Ik hou er dus ook niet van om dat spul aan mijn handen te hebben 

Nera schreef op 17-05-2022 om 12:26:

[..]


Het schijnt dat geretourneerd spul vaak gewoon weggegooid wordt


...noem dat maar ‘gewoon’

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-05-2022 om 18:41

Zilver_gray schreef op 17-05-2022 om 13:53:

[..]

"vies" vinden is misschien een groot woord, ik vind het idee niet fijn. Wat ik wel ronduit smerig vind is kleding in winkels waar een zware "okselzweet" geur in zit.

Ben toch geen uitzondering daarin?

En dan heb je niet gedragen, nieuwe kleding, en dan zit het nog vol met chemicaliën.

Zilver_gray schreef op 17-05-2022 om 13:50:

[..]

Ik heb (tot zover ik weet tenminste) nog geen gedragen kleding ontvangen bij een bestelling.

Niet gedragen, gepast. En dat kun je niet altijd zien. Het wordt ook wel door medewerkers opnieuw in een zakje gedaan. Labels er keurig aan. Ik stuur zelf ook gepaste kleding terug. Bestel bijvoorbeeld shirtjes in 2 maten omdat je er nooit van op aan kunt dat het goed is. Wat het beste past hou ik, de andere gaat terug. Daar is naar mijn mening niks mis mee.

Ik was vandaag in het theater. Moest er aan denken dat de mensen van Viafora dat wrs maar een onhygienische bezigheid zouden vinden. Zo'n stoeltje waar mensen met hun broek en erger op hebben gezeten. Een wc waar ook vreemden op zijn geweest. Drankje uit een hergebruikt glas. En heb me na thuiskomst niet eens gedoucht maar ben gewoon op mijn bank gaan zitten.

Sassenach

Sassenach

17-05-2022 om 20:52 Topicstarter

Malibu2 schreef op 17-05-2022 om 15:36:

[..]

Zouden de coronamaatregelen ermee te maken kunnen hebben? Dat merk ik in mijn omgeving wel op bij meerdere mensen: een hand geven is ineens 'vies', de winkelwagentjes zijn ineens 'vies', flesjes desinfectie zijn ineens onmisbaar terwijl er voorheen niet eens aan gedacht werd.

Een koffer op het bed heb ik altijd al onhygiënisch gevonden. Maar ik kan me best voorstellen dat corona een verschuiving heeft gecreëerd op wat mensen wel/niet vies vinden.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

18-05-2022 om 15:20

Die desinfectiegel heb ik nooit gebruikt (en terecht blijkt nu). Die rotzooi hoef ik niet aan mijn lijf. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

18-05-2022 om 15:22

Ik bedacht me vannochtend ineens dat ik het zelf ook erg onhygiënisch vind om beddengoed langer dan een week niet te verschonen.
"Ja, maar ik zweet niet/weinig 's nachts." Dat lees ik zo af en toe. Nu hoeft niemand iets van mij aan te nemen, maar vraag het eens aan een professional hoeveel een mens 's nachst minimaal zweet. Ieder mens. Dus ook de zogenaamde niet-zweters. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

18-05-2022 om 15:54

Ysenda schreef op 17-05-2022 om 14:22:

Wat ik me nu afvraag is waarom velen hier dingen die niet onhygienisch of vies zijn, gewoon volgens de objectieve maatstaven dat wel zo vinden. Welk psychologisch mechanisme zit daar achter.

Bij mij komt het door wat ze wel eens op tv laten zien in keukens of hotelkamers e.d. Dat ze dan met een speciale lamp/camera zichtbaar maken waar bacteriën zitten. Je ziet dat dan als een blauw laagje. Ik heb daarvan overgehouden dat ik denk in laagjes. Dus als ik iets aanraak wat een laagje heeft, zit het aan mijn handen en breng ik het weer over op andere dingen. 

Gelukkig lukt het me om hierin niet teveel door te slaan. Dan zou ik mijn werk ook niet meer goed kunnen doen, want dan blijf ik bezig. Ik laat heel veel denkbeeldige laagjes dan maar zitten, maar het zit wel in mijn hoofd.

Toch vind ik de gedachte niet helemaal ongegrond, omdat het er in die programma's toch over gaat dat waar een blauw laagje zit, niet goed is schoongemaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.