Huiskamer

Forumpraat
17-03-2025 om 13:18
Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?
Sommige dingen zijn bij bijna iedereen populair… maar misschien niet bij jou. Wat is iets waar jij totaal niets mee hebt, terwijl velen er juist enthousiast over zijn?
Misschien vind je koffie maar niks, snap je de hype rondom een bepaalde serie niet, of vind je dat zonovergoten strandvakanties helemaal niet leuk zijn. Wat is jouw ‘onpopulaire’ mening?
(Dit topic wordt geplaatst door het beheer, maar wij praten zelf niet mee.)

Yumi
30-03-2025 om 00:20
Mlah! schreef op 30-03-2025 om 00:07:
[..]
Vind ik ook wel een goede. Maar kunnen we vanaf het vierde kind niet gewoon een boete opleggen 😉. Aantal inwoners groeit iets te hard.
Ben het met je eens dat het aantal inwoners te hard groeit. De groei van het aantal inwoners in Nederland komt echter vooral door migratie, het gemiddeld aantal kinderen per gezin is 1,7.

Schemerlampje
30-03-2025 om 08:19
Mlah! schreef op 30-03-2025 om 00:46:
165.000 geboortes en 45.000 vluchtelingen in 2024.
Zonder me in de cijfers verdiept te hebben, maar migratie is natuurlijk meer dan alleen vluchtelingen.

Nehalennia
30-03-2025 om 08:27
Schemerlampje schreef op 30-03-2025 om 08:19:
[..]
Zonder me in de cijfers verdiept te hebben, maar migratie is natuurlijk meer dan alleen vluchtelingen.
Jup, en het doet ook iets behoorlijk anders met je bevolkingspyramide, volwassenen die hierheen komen VS babies die geboren worden. We kunnen wel wat meer babies gebruiken ihkv over 50 jaar ons land nog adequaat kunnen organiseren, de vergrijzing neemt nog steeds toe en we hebben mensen nodig.

Herfstappeltaart
30-03-2025 om 08:30
felija schreef op 29-03-2025 om 21:41:
[..]
Niet iedereen hecht aan het leven, er zijn mensen dusdanig diep depressief, alles geprobeerd, maar niks helpt, waarom mogen die mensen niet gaan?
Misschien ben ik daar heel nuchter in: na je dood heb je toch geen idee meer wat ze met je organen doen en zelf heb je ze niet meer nodig. Met de mijne mogen ze dan levens redden, als dat mogelijk is.
Idem. Ik heb een volledig donorcodicil bij me.

Herfstappeltaart
30-03-2025 om 08:35
MMcGonagall schreef op 29-03-2025 om 19:23:
[..]
Het is een glijdende schaal. Oorspronkelijk was euthanasie bestemd voor ernstig zieken met korte levensverwachting en groot lijden. Toen kwam voltooid leven voor hoogbejaarden en inmiddels vinden sommigen dat je ook met 50 een voltooid leven kunt hebben én dat artsen er dan aan moeten meewerken dat die mensen overlijden.
Daarnaast hebben we een geen-bezwaar constructie voor orgaandonatie, dus bij je dood verdwijnt de zeggenschap over je lichaam als je niet expliciet hebt aangegeven dat je alles wilt houden.
Een arts kan zich beroepen op gewetensbezwaren. Er 'moet' niks. Gelukkig zullen er artsen zijn die mededogen hebben en de wens van zo iemand respecteren. Echt, MMcGonagall wat een respectloze manier heb jij over het het leed en de eventuele doodswens van mensen te spreken. Wie ben jij om te beslissen dat iemand die ondragelijk lijdt aan het leven te dwingen om door te leven?
En geloof maar niet dat zulke besluiten lichtvaardig genomen worden hoor. Artsen, psychiaters, iedereen bemoeit zich ermee.
En zoals je zelf al zegt: Je kunt bij leven en welzijn gewoon aangeven dat je géén donor wil zijn. Dus geen enkele dwang. Ik ben blij dat mensenlevens gered kunnen worden/kwaliteit van leven verbetert kan worden door de donatie van bijvoorbeeld een nier van iemand die er niks meer aan heeft. In het verleden waren mensen vaak te lui om er over na te denken. Nu je automatisch donor bent kunnen ze dat plotseling wel. Helemaal goed wat mij betreft.

Loeki72
30-03-2025 om 09:18
amarna schreef op 29-03-2025 om 19:21:
[..]
Zeker niet mijn ervaring na 34 jaar academisch ziekenhuis. Er wordt allereerst naar het welzijn van de patient gekeken.
Ik werk ook in een academisch ziekenhuis, bijna 25 jaar. En mijn ervaring is het zeker wel.

Loeki72
30-03-2025 om 09:21
MMcGonagall schreef op 29-03-2025 om 19:23:
[..]
Het is een glijdende schaal. Oorspronkelijk was euthanasie bestemd voor ernstig zieken met korte levensverwachting en groot lijden. Toen kwam voltooid leven voor hoogbejaarden en inmiddels vinden sommigen dat je ook met 50 een voltooid leven kunt hebben én dat artsen er dan aan moeten meewerken dat die mensen overlijden.
Daarnaast hebben we een geen-bezwaar constructie voor orgaandonatie, dus bij je dood verdwijnt de zeggenschap over je lichaam als je niet expliciet hebt aangegeven dat je alles wilt houden.
Als geen donor registreren is zo gedaan. Als familie het niet wil gebeurt het niet. Niet iedereen kan doneren. En artsen moeten helemaal niet meewerken met euthanasie. Dat is een keuze.

Herfstappeltaart
30-03-2025 om 09:28
Loeki72 schreef op 30-03-2025 om 09:18:
[..]
Ik werk ook in een academisch ziekenhuis, bijna 25 jaar. En mijn ervaring is het zeker wel.
Wat hebben ze daarbij te winnen? Geld? Misschien moeten chirurgen in loondienst dan.

Herfstappeltaart
30-03-2025 om 09:40
@MMcGonagall: nog even hierop terugkomend: hoe kijk jij naar mensen die zichzelf van het leven beroven door voor een trein te springen? Of van een flat? Dat gebeurt niet uit een soort modeverschijnsel hoor. Mensen kunnen wanhopig zijn. Ik verkies dan toch echt een humaan, begeleid sterven. Bij de zelfdoding die ik net noemde zijn ook veel andere slachtoffers, namelijk degenen die het hebben gezien, een treinconducteur, mensen die de resten moeten opruimen.

watertoren
30-03-2025 om 09:45
Ik denk dat als euthanasie makkelijker zou zijn er ook minder zelfmoord zal zijn. Mijn oom was depressief en helemaal klaar met het leven. Hij is vredig in het bijzijn van zijn dochters gestorven zonder pijn. Hij maakte zelfs nog een grapje na zijn eerste spuit. Hij dacht dat hij dan gelijk heen zou zijn maar hij was nog een paar minuten bij bewustzijn. Hij zei van ze zijn er niet doorboven denk voor mij en toen gleed hij weg . Dat waren zijn laatste woorden en toen had hij rust. Natuurlijk waren mijn nichten erg verdrietig maar op deze manier sterven zonder pijn maakte het verdriet draagbaar. Ze moesten hem toch laten gaan want dood gaan was zijn laatste wens. Anders had hij zelfmoord gepleegd. Voor nabestaanden is dit makkelijker te verwerken dan als hij bv zich opgehangen had of voor de trein was gesprongen.

amarna
30-03-2025 om 09:47
Herfstappeltaart schreef op 30-03-2025 om 09:28:
[..]
Wat hebben ze daarbij te winnen? Geld? Misschien moeten chirurgen in loondienst dan.
In academische ziekenhuizen zijn alle artsen in loondienst.

Herfstappeltaart
30-03-2025 om 09:54
amarna schreef op 30-03-2025 om 09:47:
[..]
In academische ziekenhuizen zijn alle artsen in loondienst.
Oke, dat wist ik niet.

Yumi
30-03-2025 om 11:54
Yumi schreef op 30-03-2025 om 00:20:
[..]
Ben het met je eens dat het aantal inwoners te hard groeit. De groei van het aantal inwoners in Nederland komt echter vooral door migratie, het gemiddeld aantal kinderen per gezin is 1,7.
Mlah! schreef op 30-03-2025 om 00:46:
165.000 geboortes en 45.000 vluchtelingen in 2024.
Ik schreef dat de groei vooral komt door migratie, dat zijn niet alleen vluchtelingen. Dat moet eigenlijk zijn volledig....
De cijfers van 2024 op 1 januari 17.942 942 op 31 december 18.045.532 dat geeft een groei weer van 102.590.... het saldo van immigratie en emigratie.
Geboortes 165.404
Overleden 171.945

MMcGonagall
30-03-2025 om 11:58
Herfstappeltaart schreef op 30-03-2025 om 08:35:
[..]
Een arts kan zich beroepen op gewetensbezwaren. Er 'moet' niks. Gelukkig zullen er artsen zijn die mededogen hebben en de wens van zo iemand respecteren. Echt, MMcGonagall wat een respectloze manier heb jij over het het leed en de eventuele doodswens van mensen te spreken. Wie ben jij om te beslissen dat iemand die ondragelijk lijdt aan het leven te dwingen om door te leven?
En geloof maar niet dat zulke besluiten lichtvaardig genomen worden hoor. Artsen, psychiaters, iedereen bemoeit zich ermee.
En zoals je zelf al zegt: Je kunt bij leven en welzijn gewoon aangeven dat je géén donor wil zijn. Dus geen enkele dwang. Ik ben blij dat mensenlevens gered kunnen worden/kwaliteit van leven verbetert kan worden door de donatie van bijvoorbeeld een nier van iemand die er niks meer aan heeft. In het verleden waren mensen vaak te lui om er over na te denken. Nu je automatisch donor bent kunnen ze dat plotseling wel. Helemaal goed wat mij betreft.
Voltooid leven gaat juist niet over diegenen die ondraaglijk lijden.
Maar goed, dit is dus waar ik tegenaan loop als ik hoor dat het allemaal nog ruimer moet worden. Mensen die hun definities niet scherp hebben.
Deze discussie lijkt me voor hier wel klaar. Ik heb er goed over nagedacht en verander voorlopig niet van mening. Misschien dat ik ooit 85 mag worden en dan kan ervaren hoe het voelt om zo oud te zijn. Ik vermoed dat ik dan ook vind dat het er gewoon bij hoort.