Huiskamer

Forumpraat
17-03-2025 om 13:18
Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?
Sommige dingen zijn bij bijna iedereen populair… maar misschien niet bij jou. Wat is iets waar jij totaal niets mee hebt, terwijl velen er juist enthousiast over zijn?
Misschien vind je koffie maar niks, snap je de hype rondom een bepaalde serie niet, of vind je dat zonovergoten strandvakanties helemaal niet leuk zijn. Wat is jouw ‘onpopulaire’ mening?
(Dit topic wordt geplaatst door het beheer, maar wij praten zelf niet mee.)

Grindelwald
19-03-2025 om 17:18
Renmuis schreef op 19-03-2025 om 17:07:
Oh! Nog een impopulaire mening (en van deze weet ik het echt 90% zeker):
Er wordt in Nederland veel te weinig verplichte literatuur klassikaal gelezen. Kinderen hebben veel te veel keuzevrijheid in het lezen voor de lijst.
Ik vind het vreemd dat het altijd verplichte literatuur moet zijn. Er zijn zoveel mooie boeken. Als ik terug denk aan wat wij moesten lezen vroeger. Echt vreselijke boeken stonden er op die lijst. Iedereen koos voor het Bittere kruid van Marga Minco. Want lekker dun. En dat was nog wel een indrukwekkend boek.
Maar Oeroeg van Hella Haase bevoordeeld. Als je al een hekel aan lezen hebt dan lees je na dit boek nooit meer.

Renmuis
19-03-2025 om 17:18
watertoren schreef op 19-03-2025 om 17:10:
[..]
Veel kinderen lezen net als ik vroeger geen boek maar een samenvatting.
Lijkt me nog een argument voor. Als je een boek klassikaal leest, wordt het ook echt gelezen.

felija
19-03-2025 om 17:23
LazySunday schreef op 19-03-2025 om 16:52:
[..]
Maar hoe zit dat dan in andere landen? In de meeste landen in de EU werken mensen meer uren dan in Nederland. Volgens cijfers van OESO bungelt Nederland onderaan met iets meer dan 30 uur per week en werken ze in andere landen gemiddeld 37 uur per week. Is er daar dan meer uitval? Volgens mij is in andere landen de maatschappij meer ingesteld op meer werk uren, en is het veel beter geregeld met opvang en verlof.
Je geeft het zelf inderdaad aan: in andere landen is het anders geregeld, je hoeft maar een grens over en het is totaal anders. Bijvoorbeeld: of fulltime werken of helemaal niet. Al vanaf dat een kind 2,5 is gaat het naar school, daar krijgt het kind tussen de middag een warme maaltijd (Belgie). De naschoolse opvang is beter ingespeeld op de werkende ouders qua tijden en aangeboden activiteiten.
Het is niet te vergelijken. Een kennis van mij kreeg haar deeltijdwerk in Nederland nauwelijks rond in combinatie met haar gezin, terwijl ze toen nog getrouwd was en ze de taken omtrent gezin kon verdelen. Ze emigreerde inmiddels gescheiden naar Zweden en werkt nu als single moeder fulltime fluitend met twee vingers in de neus. Heel anders, gemoedelijker vooral. Als één van haar kinderen ziek was, was het vanzelfsprekend dat je dan naar huis ging. In Nederland ervoer ze veel meer een ratrace-gevoel.

felija
19-03-2025 om 17:26
Grindelwald schreef op 19-03-2025 om 17:18:
[..]
Ik vind het vreemd dat het altijd verplichte literatuur moet zijn. Er zijn zoveel mooie boeken. Als ik terug denk aan wat wij moesten lezen vroeger. Echt vreselijke boeken stonden er op die lijst. Iedereen koos voor het Bittere kruid van Marga Minco. Want lekker dun. En dat was nog wel een indrukwekkend boek.
Maar Oeroeg van Hella Haase bevoordeeld. Als je al een hekel aan lezen hebt dan lees je na dit boek nooit meer.
Daarom las ik aan het eind van de middelbare school niet meer, dat kwam weer toen ik ging studeren en de boekenkast van mijn huisgenoot ontdekte.

MMcGonagall
19-03-2025 om 17:31
Niet weer hier de discussie voeren over parttime vs fulltime en wat de maatschappij bijdraagt aan die vrije keuze. Dat is voor een apart topic. Hier mag je alleen je afwijkende mening uiten en klaar

Grindelwald
19-03-2025 om 17:32
felija schreef op 19-03-2025 om 17:26:
[..]
Daarom las ik aan het eind van de middelbare school niet meer, dat kwam weer toen ik ging studeren en de boekenkast van mijn huisgenoot ontdekte.
![]()
Dat is toch zonde. Gelukkig heb jij het plezier in lezen weer terug gevonden 😃

Miraval
19-03-2025 om 17:34
Nog een impolaire mening; leerplicht tot 18 jaar... er zijn zoveel jongeren die een hekel hebben aan het schoolse leven en liever willen gaan werken vanaf 16 jaar, maar dat kan dan alleen met een BBL opleiding. Waarbij ze 1 dag op school een beetje tijdverdrijf hebben. Waarom niet in de leer bij bedrijven zoals "vroeger"?
De startkwalificatie geldt alleen vanaf een HAVO diploma. Dus alles daaronder "telt niet mee". Dan geef je ook al ergens aan dat praktijkonderwijs ondergeschikt is. Terwijl voor veel jongeren juist de praktijk zoveel beter werkt.
Ik zou dan zeggen leerplicht tot 16 jaar als je eender welk diploma hebt behaald. Dus ook voor VMBO en MAVO.

felija
19-03-2025 om 17:48
Miraval schreef op 19-03-2025 om 17:34:
Nog een impolaire mening; leerplicht tot 18 jaar... er zijn zoveel jongeren die een hekel hebben aan het schoolse leven en liever willen gaan werken vanaf 16 jaar, maar dat kan dan alleen met een BBL opleiding. Waarbij ze 1 dag op school een beetje tijdverdrijf hebben. Waarom niet in de leer bij bedrijven zoals "vroeger"?
De startkwalificatie geldt alleen vanaf een HAVO diploma. Dus alles daaronder "telt niet mee". Dan geef je ook al ergens aan dat praktijkonderwijs ondergeschikt is. Terwijl voor veel jongeren juist de praktijk zoveel beter werkt.
Ik zou dan zeggen leerplicht tot 16 jaar als je eender welk diploma hebt behaald. Dus ook voor VMBO en MAVO.
Ik vind dat zo op het eerste gezicht best een goed idee!

felija
19-03-2025 om 17:48
Grindelwald schreef op 19-03-2025 om 17:32:
[..]
Dat is toch zonde. Gelukkig heb jij het plezier in lezen weer terug gevonden 😃
Er staan boekenkasten vol in de huiskamer, ik lees heel graag!

Renmuis
19-03-2025 om 17:52
Grindelwald schreef op 19-03-2025 om 17:18:
[..]
Maar daar gaat het dus mis.
1) Scholieren kunnen zelf helemaal niet goed kiezen. Ze weten niets van literatuur en gaan dan maar voor het dunste boek / voor wat papa en mama voor de lijst hebben gelezen / voor wat Pietje zei dat "nog wel ging". Ik ken genoeg docenten Nederlands die echt proberen de scholieren wat leuks, moderns en spannends aan te rijken, maar ze gaan toch maar voor Oeroeg want dat is dun en er staan 20+ boekverslagen online en papa heeft het ook gelezen.
2) Ze hebben geen idee hoe ze zo'n boek moeten lezen. Het is zo anders dan Harry Potter / Heartstopper, vaak buiten hun belevingswereld, ze kunnen de literaire elementen niet plaatsen of waarderen... en dus is het "saai", maar vervolgens verwachten we wel een intelligente reflectie en beschouwing in de vorm van een boekverslag.
3) literatuur lezen is voor je ontwikkeling, niet voor je plezier (in ieder geval voor de meeste scholieren niet, net zoals de meeste wiskunde ook niet zo tof vinden). Natuurlijk is het belangrijk om proberen de scholieren aan te spreken en enthousiast te maken, net zoals het bij alle vakken belangrijk is, maar het mag moeilijk, uitdagend en buiten hun comfortzone liggen. Je moet ze alleen dan wel goed kunnen begeleiden (ergo: klassikaal lezen).
4) het kiezen voor de lijst is sowieso een illusie. Je kunt ze niet alleen Harry Potter e.d. laten lezen, want daarmee kun je de beoogde doelen van het literatuuronderwijs niet behalen, maar ook al is er een enorme variatie aan boeken die wel aan de doelen voldoen, het is allemaal niet wat 90% van de scholieren vrijwillig zou pakken. Dat betekent niet dat het alleen maar saai en stom en literair is, en dat er niet heel veel toffe boeken tussen zitten die scholieren echt wel kunnen (leren) waarderen, maar het is geen vrije keuze.
Je moet literatuuronderwijs gewoon meer de klas in trekken, onder begeleiding van de leraar en met elkaar een boek lezen, uitpluizen, bespreken, linken aan actualiteiten etc. Zoals ze dat in veel andere landen ook doen, waar veelal ook beter gelezen wordt dan hier.
Aldus de onderbouwing van mijn impopulaire mening.

watertoren
19-03-2025 om 18:05
Klassikaal lezen was vroeger niks voor mij. Ik kon mijn aandacht er niet bij houden en ben snel afgeleid, vooral als ik het een saai boek vond. Hetzelfde had ik met luisterteksten. Ik kon mijn aandacht er dan ook niet bij houden. Ik zal vast de enige niet zijn.

MidasWolf
19-03-2025 om 19:26
Herfstappeltaart schreef op 19-03-2025 om 15:44:
[..]
Hahahahaaa je hóeft er niet naar te kijken
![]()
Denk dat het eerder over de bijbehorende kou gaat.

Herfstappeltaart
19-03-2025 om 19:31
watertoren schreef op 19-03-2025 om 16:00:
[..]
Ik kijk er ook zeker niet naar maar als er een elfstedentocht is betekent dat dat het erg koud is en daar heb ik een hekel aan.
Ah bedoel je het zo, ja dan snap ik het.

Caroline80
19-03-2025 om 19:38
Feestdagen (kerst, verjaardagen) vieren we met familie omdat het familie is. Niet omdat dat de mensen zijn waar we het liefst mee optrekken.

Zoetstof
19-03-2025 om 19:48
MaxiMonster schreef op 17-03-2025 om 14:59:
ik ben in de 40 en ik heb nog nooit make up gebruikt. Vind er geen snars aan. Verschrikkelijk.
Bij anderen overigens geen probleem mee. Iedereen moet doen wat hij of zij moet doen. Maar voor mijzelf; nope.
Ik heb veel opmerkingen gehad door de jaren heen. Sommige echt lullig. Inmiddels een stuk minder. Gelukkig.
Ik vind pure vrouwen echt heel mooi. Voor mij geen clown aan mijn zijde.