Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is een ‘lieve groet’?

Marty jij bent echt grappig! 

Wattenbolleke schreef op 26-02-2022 om 19:36:

[..]

Het klinkt lief, maar ik weet gewoon concreet niet goed wat het betekend, haha

Wat is überhaupt een groet?😂

’ u krijgt de groeten van mn moeder’
‘ dankjewel, ik zal ze bij de andere leggen.’

irmama schreef op 26-02-2022 om 23:46:

[..]

Overdreven beleefd totaal overbodig gedoe. Dat teruggaat naar de steentijd ofzo.

Marty1984 schreef op 27-02-2022 om 00:01:

[..]

Overdreven beleefd totaal overbodig gedoe. Dat teruggaat naar de steentijd ofzo.

Neuh. Juist in de Steentijd kwamen ze niet verder dan "Grrrrr"...

Een groet is iets als 'tot ziens' (tot ik je weer zie) zeggen, of 'dag' (ik wens je een goede dag). 
Dat is ook mijn bezwaar tegen 'met vriendelijke groet, Egel'. Eigenlijk moet het dan zijn: Ik wens je een fijne dag, Egel. Of: tot ziens of mails, Egel.
Ik vind 'met vriendelijke groet' zo nep, zo'n formule. 
Betekent zoiets als: de groet die ik je wil doen (maar niet doe), is vriendelijk.
Je kunt hem ook minder vriendelijk doen, sommige mensen doen dat ook: groet, Egel. 
Schrijf dan gewoon: dag, ...
Natuurlijk doe ik het op mijn werk onder een mail ook. Zodanig als formule, dat ik hem grijs heb gemaakt zoals mijn signature. Het is niet persoonlijk, dan is het ook niet persoonlijk.
Om het iets minder erg te laten klinken heb ik dan maar 'Vriendelijke groeten, Egel' gedaan. Maar het feit blijft dat je de groet zelf niet doet (goeiedag, tot ziens), maar vertelt wat je eigenlijk zou wíllen doen. Vreemde constructie.

Ik heb vaak wel een fantasie om het gewoon anders te doen. 
Niet al die regels. 
Gewoon op mijn werk:

Knuffel, 
Egel

Egel. schreef op 27-02-2022 om 00:09:

Ik heb vaak wel een fantasie om het gewoon anders te doen.
Niet al die regels.
Gewoon op mijn werk:

Knuffel,
Egel

Ik wil niet geknuffeld worden.

En al helemaal niet door een egel, dan steek ik zelf nadien onder de stekels.

JtM

JtM

27-02-2022 om 00:35

Brrrr ik krijg echt de kriebels van mensen die Lieve groet gebruiken. Ik kan niet goed uitleggen waarom maar mijn nekharen gaan ervan overeind staan  

Marty1984 schreef op 27-02-2022 om 00:19:

[..]

Ik wil niet geknuffeld worden.

En al helemaal niet door een egel, dan steek ik zelf nadien onder de stekels.

onaardig zeg

Zoals bij een kennis waar je wel echt persoonlijk contact mee hebt.

Vriendelijke groet is bij mij formeel/werk.
Hartelijke groet is: ik ken jou niet maar we hebben wel contact gehad (bv. iemand bij wie ik iets bestel of privé een les ga volgen ofzo).
Liefs is voor intimi.

Lieve groet gebruik ik nooit maar zou dus zijn: tante Bep, m'n vroegere vriendinnetje, etc.

Het onderzoeksbureau waar mijn kind via school onderzocht werd, eindigde de mail ook met 'lieve groetjes'. Dat vond ik niet erg professioneel overkomen. Ik vind het prima kunnen als een afsluiting van een informele mail tussen bekenden, maar niet onder een formele mail tussen onbekenden.

Dat is iemand die vriendschappelijk, lief en loyaal met je om wil gaan. Ik vraag me af of dat nog geldt als je ze vraagt om een week op je kinderen te passen of geld voor te schieten, maar veel mensen houden van een dergelijke toon omdat dat een prettige sfeer creëert.

In ieder geval komt het prettiger over dan dreigementen; daar is iedereen het wel mee eens.

Musje1989 schreef op 27-02-2022 om 08:19:

Het onderzoeksbureau waar mijn kind via school onderzocht werd, eindigde de mail ook met 'lieve groetjes'. Dat vond ik niet erg professioneel overkomen. Ik vind het prima kunnen als een afsluiting van een informele mail tussen bekenden, maar niet onder een formele mail tussen onbekenden.

Wow, dat vind ik echt onprofessioneel en ongepast ja.

irmama schreef op 26-02-2022 om 23:46:

[..]

Een frase om af te sluiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.