Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is een ‘lieve groet’?

Een beetje luchtig.. ik krijg weleens een mail of een kaartje met als afsluiting: lieve groet van xxxx.
En het klinkt wel leuk vind ik, maar wat is het in vredesnaam? Ik betrap mezelf erop dat ik het soms wel wil schrijven omdat het ergens het midden houdt tussen ‘hartelijke groet’ en ‘liefs’ maar tegelijk vind ik het ook een beetje nietszeggend.

dus: wie zegt er iets zinnigs over?😄

Voor mij is een lieve groet precies wat jij beschrijft: ergens tussen een hartelijke groet en liefs in. 
Zelf vind ik soms 'hartelijke' wat afstandelijk en 'liefs' net te klef voor de relatie en dan maak ik er een lieve groet van.

Ik eindig ook wel eens met:Warme groet.
Is dat raar?
Lieve groet vind ik zelf wel prima. 

Precies wat je zegt volgens mij: het houdt het midden tussen ‘hartelijke groet’ en ‘liefs’. Ik gebruik het zelf nooit, maar zie het wel af en toe, lieve groetjes. Ik krijg het zelf niet uit mijn toetsenbord en maak er dan "liefs en groetjes" van.

Wattenbolleke

Wattenbolleke

26-02-2022 om 19:36 Topicstarter

Imogen schreef op 26-02-2022 om 19:30:

Ik eindig ook wel eens met:Warme groet.
Is dat raar?
Lieve groet vind ik zelf wel prima.

Het klinkt lief, maar ik weet gewoon concreet niet goed wat het betekend, haha

Ja, ik doe dat ook wel eens, heel af en toe. Vaak wil ik dan eigenlijk 'liefs' schrijven, maar vind ik dat dan net tè klef of het 'verkeerde' signaal afgeven. Maar ik heb dan wel warme gevoelens voor die persoon, dus je mag het zeker positief opvatten wat mij betreft.

ik krijg ook wel eens lieve of warme groet van mensen die ik nauwelijks ken. Bijv een masseuse waar ik een afspraak mee heb gemaakt. Dus geen persoonlijke relatie mee heb. Vooral dat warme groet vind ik dan veel te klef. 

Wollstonecraft schreef op 26-02-2022 om 20:31:

ik krijg ook wel eens lieve of warme groet van mensen die ik nauwelijks ken. Bijv een masseuse waar ik een afspraak mee heb gemaakt. Dus geen persoonlijke relatie mee heb. Vooral dat warme groet vind ik dan veel te klef.

Ja dat heb ik ook wel eens gehad. Hoeft van mij niet. Net als zonnige groeten🤷‍♀️

Knutselkei schreef op 26-02-2022 om 20:41:

[..]

Ja dat heb ik ook wel eens gehad. Hoeft van mij niet. Net als zonnige groeten🤷‍♀️

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-02-2022 om 21:25

Ik vind 'groetjes', 'met vriendelijke groet', 'lieve groet', 'liefs' allemaal prima. Er is maar één "vriendelijke" groet waar ik echt agressief van word: 
M. vr. gr.

Dat kan écht niet. 

niet_rechts schreef op 26-02-2022 om 21:25:

Ik vind 'groetjes', 'met vriendelijke groet', 'lieve groet', 'liefs' allemaal prima. Er is maar één "vriendelijke" groet waar ik echt agressief van word:
M. vr. gr.

Dat kan écht niet.

Haha, niet echt vriendelijk nee. Als je niet eens de moeite neemt het helemaal uit te schrijven. 

Dat is mijn collega genaamd Lieve die jou groet.

Kan je haar vertellen dat we op haar wachten op kantoor?

Ik vind "lieve groet" niet zo nietszeggend. Mits geuit door een dierbare vriend/vriendin, bijvoorbeeld. Ik zou het vreemd vinden het onder een afspraakbevestiging van de kapper te zien, bijvoorbeeld, of onder een zakelijke mail.

Even een zijpaadje: ik ontving ooit een condoleancekaart uit Duitsland en daaronder stond "Mit stillem Gruss". Die vond ik wel mooi, en heb hem in het Nederlands bij gelegenheid wel eens overgenomen "Met stille groet". 

ja, of Gr. 
Lekker hartelijk not

Beerlover schreef op 26-02-2022 om 23:15:

ja, of Gr.
Lekker hartelijk not

Tja, een collega van me ondertekent steevast met "Greetz". Hoe dan, waarom met een "z" aan het eind, waarom in het Engels (verbasterd Engels), is dat een wanhopige poging "hip en happening" te zijn, of wat?

Pejeka1 schreef op 26-02-2022 om 23:21:

[..]

Tja, een collega van me ondertekent steevast met "Greetz". Hoe dan, waarom met een "z" aan het eind, waarom in het Engels (verbasterd Engels), is dat een wanhopige poging "hip en happening" te zijn, of wat?

Dat is dan weer mijn collega Greet.

Daar wachten we ook al weken op bij de boekhouding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.